Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Heldenmerken en leiders van heldenmerken hebben vaak inspirerende verhalen. Het podium van TED is dan een uitermate goed platform om dat verhaal te vertellen. Het is dan ook niet gek dat iedereen ten minste één TED-talk kent die hen altijd is bijgebleven. Daarom bespreken we in deze Hero-secrets het geheim van de TED-talk en wat je als directeur, ondernemer en merk daarvan kan leren.
Er bestaan twee soorten TED-talks. Er bestaan naast generieke TED-talks, gehouden op conferenties van de hoofdorganisatie TED, namelijk ook TEDx-Talks. TEDx zijn plaatselijke, onafhankelijk georganiseerde conferenties. Beide talks voldoen aan dezelfde eisen, maar verschillen dus op basis van waar het praatje wordt gehouden. We hebben het in dit artikel voor het gemak over TED-talks, maar de principes gelden dus ook voor de TEDx-Talks. Voor het geheim van een TED-talk spraken we met Saskia Paulissen. Zij is spreker, dagvoorzitter en flirt-coach. Daarnaast begeleidt zij sprekers bij TEDxApeldoorn naar de ultieme TED-talk en is ze op deze conferentie de dagvoorzitter.
In dit artikel bespreken we samen met Saskia:
Voordat we de kracht van een TED-talk onderzoeken, stellen we eerst de definitie vast: ‘Een TED-talk is een persoonlijk verhaal van mensen die bijvoorbeeld hun wetenschappelijke kennis vertalen naar beleving. Het heeft een boodschap die de wereld een beetje mooier maakt. Het spoort de luisteraar aan om een bepaalde actie te verrichten of de boodschap mee te nemen in de rest van hun leven,’ aldus Saskia.
De eerste keer dat Saskia werd geraakt door een TED-talk was precies zo’n persoonlijk verhaal waarin wetenschappelijk kennis verborgen zit. Het was het praatje van neurowetenschapper Jill Bolte Taylor die op een ochtend een beroerte kreeg. Saskia: ‘Ze wist dat de beroerte in haar linkerhersenhelft zat, want door de zwelling viel die helft uit als ze erop drukte. Dan ging de rechterkant aan en was ze in een soort ‘La La Land’, waarin alles in elkaar overvloeide en ze zich één voelde met het grote geheel.’
‘In een helder moment realiseerde ze zich dat het niet goed met haar ging en dat ze een dokter moest bellen. Ze realiseerde zich ook dat precies datgene gebeurde waar ze al jaren onderzoek naar deed en dat ze dat nu beleefde. Ze vond het heel interessant en ze realiseerde naderhand dat ze elke dag een keuze heeft: stap ik in die linkerkant of in de rechterkant? Stap ik in de afgesloten rationele zijde of stap ik in die kant die mij helpt verbinden met de wereld?’
‘Het was zo’n mooi verhaal, zelfs de wetenschappers in de zaal waren geraakt. En dat was ook de eerste keer dat ik dacht: wow, wat een verhaal! Het is wetenschappelijk én persoonlijk. Ik was toen veel bezig met zakelijk flirten en dat gaat precies over die dynamiek tussen zakelijkheid en persoonlijk zijn. Dus ik zag precies hoe het werkte en deze TED-talk heb ik dan ook gebruikt om mensen mee te nemen in die gedachtegang.’
Bekijk de TED-talk van Jill Bolte Taylor hier:
‘Het verschil tussen een gewone presentatie en een TED-talk is dat het bij een TED-event echt draait om het thema. Je stapt als bezoeker daardoor een beleving in. Bij TEDxApeldoorn zorgen alle Talks bij elkaar voor een beleving, maar ook de ontvangst en de muziek dragen bij aan de ervaring. Bij andere events zie je soms ook een rode draad, maar dan mist het thema toch vaak in de presentaties. Ook de structuur van de TED-talk zelf zorgt ervoor dat die allemaal een persoonlijk verhaal bevatten op het gebied van Techniek, Entertainment en Design.’
‘Het verschil met een normale presentatie is dat er te weinig wordt nagedacht over wie het publiek is van de spreker en hoe je als spreker de zaal kunt boeien.’
De voorbereidingen van de sprekers op een TED-talk heeft vaak een enorme impact op de sprekers zelf. Als Creating Heroes hebben we regelmatig gesproken met ondernemers die een TED-talk hebben gegeven. Ze geven daarbij allemaal aan dat de TED-talk een enorme impact in hun privé- en zakelijke leven heeft gemaakt. Hoe dit komt legt Saskia uit:
‘Dit komt doordat ze gedwongen worden om terug te gaan naar waar het echt om draait in deze TED-talk: wat moet ik in die minuten hebben meegegeven?’
‘Zo hebben we bij TEDxApeldoorn sprekers gehad die regelmatig voor grote groepen spreken over hun vakgebied. Maar op het moment dat ze een TED-talk mochten geven, is dat voor hen toch even wat anders. Want dan draait het ineens om: Wat wil ik de zaal meegeven? Wat is nu mijn boodschap aan de wereld? Het wordt dan een persoonlijk verhaal en dan wordt het lastig voor de spreker, maar het is tegelijkertijd ook boeiend.’
‘De sprekers moeten dan echt terug naar de kern, iets wat ze soms zelf nog niet gegrepen hebben. We horen van de sprekers die wij hebben gehad terug dat het ze heel erg geholpen heeft en dat er soms een leven voor de TED-talk was en een leven erna. Het geeft ze nieuwe focus op hoe zij communiceren.’
Om het geheim van een TED-talk te doorgronden, gaan we op zoek naar de kracht van een TED-talk. In gesprek met Saskia hebben we de kracht van een TED-talk teruggebracht tot drie punten:
Saskia: ‘Een TED-talk dwingt je als spreker om heel erg concreet te zijn. Maar ook juist de persoonlijke onderwerpen naar voren te halen. Zo had ik eens een spreker die tussen neus en lippen door zei: ‘Ik werd vroeger al een dieseltje genoemd.’ Toen dacht ik: dit is interessant, want waarom is dat? En wat houdt dat in? Door hiermee te beginnen vind je connectie met je publiek – je hebt ze direct bij de kladden – want er zitten ongetwijfeld meer dieseltjes in de zaal.’
‘Los van de regels van een TED-talk is de TED-methode een heel goede manier om een presentatie te geven. Juist de drie belangrijke bouwstenen van hiervoor zijn een mooie manier om je presentatie op te bouwen. Bij normale presentaties willen we vaak overcompleet zijn, waardoor er veel ruis is voor het publiek. Het mist de echte beleving.’
Inmiddels staan er meer dan 3.300 TED-talks op de website van TED en meer dan 150.000 video’s op het Youtube-kanaal van TEDx. De methode van TED is een erg goede wijze om je presentatie op te bouwen, maar uiteraard zitten er tussen al deze honderdduizenden video’s ook mindere TED-talks.
Daarom vroegen we aan Saskia wat volgens haar nu een goede TED-talk is: ‘Voor mij heeft een goede TED-talk drie onderdelen:
‘Bij sommige TED-talks mist voor mij het authentieke bijvoorbeeld. De TED-talk wordt een kunstje, doordat de vorm te veel wordt gevolgd. Daarbij is de intonatie bij iedere talk hetzelfde, wat afleidt op de inhoud. De echtheid van de spreker verdwijnt daarbij een beetje.’
‘Bij een TED-talk moet je jouw talk ook het verhaal van het publiek maken. Zo is daar het voorbeeld van Anne-Paul Lancel, kapitein van de Sea Watch die vluchtelingen van de zee redde tegen de politieke stroom in. Het was een heel heftig politiek thema. Hij begon daardoor zijn talk met:
‘I stand here afraid, afraid that I will say something today that will be used against me, it might haunt me in the future, it may even lead to legal charges against me. What did I do? Did I break the law? Did I kill people? No, I followed the law and saved people.’
Direct had hij het publiek bij de kladden. De boodschap was heel erg: als mens laat je toch geen ander mens verdrinken? Dit heeft de drie belangrijkste elementen in zich: bevlogenheid, authenticiteit en een goede boodschap.’
Bekijk de TED-talk van Anne-Paul Lancel hier:
‘Als de archivaris zijn presentatie met zo’n persoonlijk verhaal begint, dan zie je een echt mens die het leuk vindt om te rubriceren en te organiseren. Dus als zijn collega stap je veel sneller op hem af als jij iets moet organiseren maar daar geen tijd voor hebt of geen energie van krijgt. Die bevlogenheid, authenticiteit en boodschap is dus voor iedere situatie belangrijk en kan je als ondernemer of manager inzetten.’
TED heeft een toffe methode ontwikkeld, waarmee je als ondernemers of directeur in je dagelijks leven veel kan doen. Aan Saskia vroegen we welke lessen TED kent voor ondernemers, managers en directeuren:
‘Wat ik aan ondernemers, directeuren of managers wil adviseren
– ook al hoef je die nooit te geven – ga eens een keer een TED-talk maken. Laat je begeleiden door een van de coaches van een TED-event. Maak je verhaal waarom je het bedrijf hebt in een talk van tien minuten. Ga terug naar de kern van je persoon en waarom je het merk leidt. Binnen deze tien minuten moet je de boodschap verteld hebben!’
‘Hierna heb je jouw hoofdboodschap helder en weet je hoe je een zaal vol mensen raakt met je persoonlijke verhaal.’
‘Als dagvoorzitter ben ik vaak bij medewerkersbijeenkomsten de facilitator. Vaak hoor je dan ‘de directeur moet ook nog even een praatje houden’. Bijvoorbeeld over het thema ‘omgaan met verandering’. Je krijgt vaak terug dat de directeur niet zo’n spreker is, ‘we moeten ervoor zorgen dat het zo kort mogelijk blijft’. We kiezen dan vaak voor de vorm dat ik de directeur drie vragen stel waarmee we de context schetsen voor de dag die komen gaat.’
‘Daarin zit dan altijd een persoonlijk vraag als: als we het nu hebben over omgaan met verandering, wat is voor jou een verandering geweest waarom je hebt leren omgaan? Dat vinden ze soms wel even lastig, want moeten ze dan iets over zichzelf zeggen? Ja, want dat maakt je als directeur juist mens, net als de medewerkers die voor je zitten. Als je vraagt aan je medewerkers om te veranderen, dan zijn je eigen ervaringen ook belangrijk. Door je persoonlijke verhaal te vertellen en daarbij aan te geven hoe je daarmee bent omgegaan inspireer je de zaal.’
Naast dat de TED-methode voor jou als ondernemer, manager of directeur belangrijke lessen kent, is het ook voor jouw merk een mooie methode. Welke lessen kent de TED-methode bijvoorbeeld voor je merk?
Saskia: ‘Als merk verschilt het niet zoveel van wat je als ondernemer of directeur van TED kan leren. Je kunt door TED je merk erg sterk neerzetten. Het vraagt een grote focus voor je merk: wat moet er echt gezegd worden door je merk? Wat moet er echt tussen de oren van de ander komen? Je gaat daarbij kijken wat de belangrijkste boodschap van je merk is, hoe je dat als merk authentiek kan brengen en waar de gezamenlijke passie ligt. Kortom: wat is het bestaansrecht van je merk? Als je dat bereikt, heb je een verhaal waarmee je de connectie met je publiek vindt.’
We bespraken in dit artikel al de impact van een TED-talk op de spreker. Om het geheim te ontdekken, moeten we alleen ook bespreken wat een TED-talk nu zo moeilijk maakt:
‘Het moeilijkste van het schrijven van een TED-talk is het pakken van de kernboodschap. We bespraken het al een aantal keer: het is echt kill your darlings en dat doet nog wel eens pijn! Het vraagt om kwetsbaarheid en je kwetsbaar opstellen. Je gaat echt naar je eigen binnenkant. En dat maakt het moeilijk, maar ook direct waardevol.’
Ieder artikel in deze serie sluiten we samen met de specialist af met de belangrijkste vraag: wat is precies het geheim van een TED-talk?
Volgens Saskia is het geheim van iedere TED-talk en de TED-methode dat je vanuit alle kennis die je hebt en wat je ook wilt overbrengen, het niet van hoofd tot hoofd overbrengt, maar van hart tot hart. Dat kan alleen met persoonlijke verhalen!
Heldenmerken en leiders van heldenmerken hebben vaak inspirerende verhalen. Het podium van TED is dan een uitermate goed platform om dat verhaal te vertellen. Het is dan ook niet gek dat iedereen ten minste één TED-talk kent die hen altijd is bijgebleven. Daarom bespreken we in deze Hero-secrets het geheim van de TED-talk en wat je als directeur, ondernemer en merk daarvan kan leren.
Er bestaan twee soorten TED-talks. Er bestaan naast generieke TED-talks, gehouden op conferenties van de hoofdorganisatie TED, namelijk ook TEDx-Talks. TEDx zijn plaatselijke, onafhankelijk georganiseerde conferenties. Beide talks voldoen aan dezelfde eisen, maar verschillen dus op basis van waar het praatje wordt gehouden. We hebben het in dit artikel voor het gemak over TED-talks, maar de principes gelden dus ook voor de TEDx-Talks. Voor het geheim van een TED-talk spraken we met Saskia Paulissen. Zij is spreker, dagvoorzitter en flirt-coach. Daarnaast begeleidt zij sprekers bij TEDxApeldoorn naar de ultieme TED-talk en is ze op deze conferentie de dagvoorzitter.
In dit artikel bespreken we samen met Saskia:
Voordat we de kracht van een TED-talk onderzoeken, stellen we eerst de definitie vast: ‘Een TED-talk is een persoonlijk verhaal van mensen die bijvoorbeeld hun wetenschappelijke kennis vertalen naar beleving. Het heeft een boodschap die de wereld een beetje mooier maakt. Het spoort de luisteraar aan om een bepaalde actie te verrichten of de boodschap mee te nemen in de rest van hun leven,’ aldus Saskia.
De eerste keer dat Saskia werd geraakt door een TED-talk was precies zo’n persoonlijk verhaal waarin wetenschappelijk kennis verborgen zit. Het was het praatje van neurowetenschapper Jill Bolte Taylor die op een ochtend een beroerte kreeg. Saskia: ‘Ze wist dat de beroerte in haar linkerhersenhelft zat, want door de zwelling viel die helft uit als ze erop drukte. Dan ging de rechterkant aan en was ze in een soort ‘La La Land’, waarin alles in elkaar overvloeide en ze zich één voelde met het grote geheel.’
‘In een helder moment realiseerde ze zich dat het niet goed met haar ging en dat ze een dokter moest bellen. Ze realiseerde zich ook dat precies datgene gebeurde waar ze al jaren onderzoek naar deed en dat ze dat nu beleefde. Ze vond het heel interessant en ze realiseerde naderhand dat ze elke dag een keuze heeft: stap ik in die linkerkant of in de rechterkant? Stap ik in de afgesloten rationele zijde of stap ik in die kant die mij helpt verbinden met de wereld?’
‘Het was zo’n mooi verhaal, zelfs de wetenschappers in de zaal waren geraakt. En dat was ook de eerste keer dat ik dacht: wow, wat een verhaal! Het is wetenschappelijk én persoonlijk. Ik was toen veel bezig met zakelijk flirten en dat gaat precies over die dynamiek tussen zakelijkheid en persoonlijk zijn. Dus ik zag precies hoe het werkte en deze TED-talk heb ik dan ook gebruikt om mensen mee te nemen in die gedachtegang.’
Bekijk de TED-talk van Jill Bolte Taylor hier:
‘Het verschil tussen een gewone presentatie en een TED-talk is dat het bij een TED-event echt draait om het thema. Je stapt als bezoeker daardoor een beleving in. Bij TEDxApeldoorn zorgen alle Talks bij elkaar voor een beleving, maar ook de ontvangst en de muziek dragen bij aan de ervaring. Bij andere events zie je soms ook een rode draad, maar dan mist het thema toch vaak in de presentaties. Ook de structuur van de TED-talk zelf zorgt ervoor dat die allemaal een persoonlijk verhaal bevatten op het gebied van Techniek, Entertainment en Design.’
‘Het verschil met een normale presentatie is dat er te weinig wordt nagedacht over wie het publiek is van de spreker en hoe je als spreker de zaal kunt boeien.’
De voorbereidingen van de sprekers op een TED-talk heeft vaak een enorme impact op de sprekers zelf. Als Creating Heroes hebben we regelmatig gesproken met ondernemers die een TED-talk hebben gegeven. Ze geven daarbij allemaal aan dat de TED-talk een enorme impact in hun privé- en zakelijke leven heeft gemaakt. Hoe dit komt legt Saskia uit:
‘Dit komt doordat ze gedwongen worden om terug te gaan naar waar het echt om draait in deze TED-talk: wat moet ik in die minuten hebben meegegeven?’
‘Zo hebben we bij TEDxApeldoorn sprekers gehad die regelmatig voor grote groepen spreken over hun vakgebied. Maar op het moment dat ze een TED-talk mochten geven, is dat voor hen toch even wat anders. Want dan draait het ineens om: Wat wil ik de zaal meegeven? Wat is nu mijn boodschap aan de wereld? Het wordt dan een persoonlijk verhaal en dan wordt het lastig voor de spreker, maar het is tegelijkertijd ook boeiend.’
‘De sprekers moeten dan echt terug naar de kern, iets wat ze soms zelf nog niet gegrepen hebben. We horen van de sprekers die wij hebben gehad terug dat het ze heel erg geholpen heeft en dat er soms een leven voor de TED-talk was en een leven erna. Het geeft ze nieuwe focus op hoe zij communiceren.’
Om het geheim van een TED-talk te doorgronden, gaan we op zoek naar de kracht van een TED-talk. In gesprek met Saskia hebben we de kracht van een TED-talk teruggebracht tot drie punten:
Saskia: ‘Een TED-talk dwingt je als spreker om heel erg concreet te zijn. Maar ook juist de persoonlijke onderwerpen naar voren te halen. Zo had ik eens een spreker die tussen neus en lippen door zei: ‘Ik werd vroeger al een dieseltje genoemd.’ Toen dacht ik: dit is interessant, want waarom is dat? En wat houdt dat in? Door hiermee te beginnen vind je connectie met je publiek – je hebt ze direct bij de kladden – want er zitten ongetwijfeld meer dieseltjes in de zaal.’
‘Los van de regels van een TED-talk is de TED-methode een heel goede manier om een presentatie te geven. Juist de drie belangrijke bouwstenen van hiervoor zijn een mooie manier om je presentatie op te bouwen. Bij normale presentaties willen we vaak overcompleet zijn, waardoor er veel ruis is voor het publiek. Het mist de echte beleving.’
Inmiddels staan er meer dan 3.300 TED-talks op de website van TED en meer dan 150.000 video’s op het Youtube-kanaal van TEDx. De methode van TED is een erg goede wijze om je presentatie op te bouwen, maar uiteraard zitten er tussen al deze honderdduizenden video’s ook mindere TED-talks.
Daarom vroegen we aan Saskia wat volgens haar nu een goede TED-talk is: ‘Voor mij heeft een goede TED-talk drie onderdelen:
‘Bij sommige TED-talks mist voor mij het authentieke bijvoorbeeld. De TED-talk wordt een kunstje, doordat de vorm te veel wordt gevolgd. Daarbij is de intonatie bij iedere talk hetzelfde, wat afleidt op de inhoud. De echtheid van de spreker verdwijnt daarbij een beetje.’
‘Bij een TED-talk moet je jouw talk ook het verhaal van het publiek maken. Zo is daar het voorbeeld van Anne-Paul Lancel, kapitein van de Sea Watch die vluchtelingen van de zee redde tegen de politieke stroom in. Het was een heel heftig politiek thema. Hij begon daardoor zijn talk met:
‘I stand here afraid, afraid that I will say something today that will be used against me, it might haunt me in the future, it may even lead to legal charges against me. What did I do? Did I break the law? Did I kill people? No, I followed the law and saved people.’
Direct had hij het publiek bij de kladden. De boodschap was heel erg: als mens laat je toch geen ander mens verdrinken? Dit heeft de drie belangrijkste elementen in zich: bevlogenheid, authenticiteit en een goede boodschap.’
Bekijk de TED-talk van Anne-Paul Lancel hier:
‘Als de archivaris zijn presentatie met zo’n persoonlijk verhaal begint, dan zie je een echt mens die het leuk vindt om te rubriceren en te organiseren. Dus als zijn collega stap je veel sneller op hem af als jij iets moet organiseren maar daar geen tijd voor hebt of geen energie van krijgt. Die bevlogenheid, authenticiteit en boodschap is dus voor iedere situatie belangrijk en kan je als ondernemer of manager inzetten.’
TED heeft een toffe methode ontwikkeld, waarmee je als ondernemers of directeur in je dagelijks leven veel kan doen. Aan Saskia vroegen we welke lessen TED kent voor ondernemers, managers en directeuren:
‘Wat ik aan ondernemers, directeuren of managers wil adviseren
– ook al hoef je die nooit te geven – ga eens een keer een TED-talk maken. Laat je begeleiden door een van de coaches van een TED-event. Maak je verhaal waarom je het bedrijf hebt in een talk van tien minuten. Ga terug naar de kern van je persoon en waarom je het merk leidt. Binnen deze tien minuten moet je de boodschap verteld hebben!’
‘Hierna heb je jouw hoofdboodschap helder en weet je hoe je een zaal vol mensen raakt met je persoonlijke verhaal.’
‘Als dagvoorzitter ben ik vaak bij medewerkersbijeenkomsten de facilitator. Vaak hoor je dan ‘de directeur moet ook nog even een praatje houden’. Bijvoorbeeld over het thema ‘omgaan met verandering’. Je krijgt vaak terug dat de directeur niet zo’n spreker is, ‘we moeten ervoor zorgen dat het zo kort mogelijk blijft’. We kiezen dan vaak voor de vorm dat ik de directeur drie vragen stel waarmee we de context schetsen voor de dag die komen gaat.’
‘Daarin zit dan altijd een persoonlijk vraag als: als we het nu hebben over omgaan met verandering, wat is voor jou een verandering geweest waarom je hebt leren omgaan? Dat vinden ze soms wel even lastig, want moeten ze dan iets over zichzelf zeggen? Ja, want dat maakt je als directeur juist mens, net als de medewerkers die voor je zitten. Als je vraagt aan je medewerkers om te veranderen, dan zijn je eigen ervaringen ook belangrijk. Door je persoonlijke verhaal te vertellen en daarbij aan te geven hoe je daarmee bent omgegaan inspireer je de zaal.’
Naast dat de TED-methode voor jou als ondernemer, manager of directeur belangrijke lessen kent, is het ook voor jouw merk een mooie methode. Welke lessen kent de TED-methode bijvoorbeeld voor je merk?
Saskia: ‘Als merk verschilt het niet zoveel van wat je als ondernemer of directeur van TED kan leren. Je kunt door TED je merk erg sterk neerzetten. Het vraagt een grote focus voor je merk: wat moet er echt gezegd worden door je merk? Wat moet er echt tussen de oren van de ander komen? Je gaat daarbij kijken wat de belangrijkste boodschap van je merk is, hoe je dat als merk authentiek kan brengen en waar de gezamenlijke passie ligt. Kortom: wat is het bestaansrecht van je merk? Als je dat bereikt, heb je een verhaal waarmee je de connectie met je publiek vindt.’
We bespraken in dit artikel al de impact van een TED-talk op de spreker. Om het geheim te ontdekken, moeten we alleen ook bespreken wat een TED-talk nu zo moeilijk maakt:
‘Het moeilijkste van het schrijven van een TED-talk is het pakken van de kernboodschap. We bespraken het al een aantal keer: het is echt kill your darlings en dat doet nog wel eens pijn! Het vraagt om kwetsbaarheid en je kwetsbaar opstellen. Je gaat echt naar je eigen binnenkant. En dat maakt het moeilijk, maar ook direct waardevol.’
Ieder artikel in deze serie sluiten we samen met de specialist af met de belangrijkste vraag: wat is precies het geheim van een TED-talk?
Volgens Saskia is het geheim van iedere TED-talk en de TED-methode dat je vanuit alle kennis die je hebt en wat je ook wilt overbrengen, het niet van hoofd tot hoofd overbrengt, maar van hart tot hart. Dat kan alleen met persoonlijke verhalen!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.