Waarom jij moet inzetten op belevenis-marketing

Tientallen jaren geleden werd de term ‘Experience Marketing’ geïntroduceerd. Sindsdien is er al veel geschreven over het onderwerp, wat wij liever belevenis-marketing noemen. En belevenis-marketing is een belangrijk element in de marketing van je heldenmerk. In dit artikel lees je waarom.

Start met de merkidentiteit

We hebben al vaak op dit platform geschreven over de basis van al je marketing: Dat is het DNA van je merk, oftewel de merkidentiteit. In onze ogen kan marketing namelijk niet zonder DNA. Voordat je ook maar denkt aan marketinguitingen en acties is het verstandig om eerst terug te gaan naar de kern: Waar staat en gaan we als merk voor? Wanneer dit niet helder is, heeft je merk geen goede fundering en staan al je uitingen wankel.

Door de merkidentiteit helder te hebben, weet je namelijk ook extreem goed welk verhaal je als merk wilt vertellen. Wanneer je mensen een beleving wil geven, dan moet dat volledig vanuit je merkverhaal komen. De merkidentiteit is samen met de positionering, de huisstijl en de merkdragers de fundering van je merk. Als deze stevig staat, vergroot je de kans op een succesvol merk!

Lees ook: Ontdek je merkidentiteit, het stappenplan.

Hoe creëer je beleving?

Wanneer jouw merkidentiteit helder is kun je gaan nadenken over het creëren van beleving bij je klanten, het echte belevenis-marketing. B. Joseph Pine II en James H. Gilmore staan met hun boek ‘The Experience Economy’ bekend als de grondleggers van de belevenis-marketing. Volgens Pine en Gilmore is een beleving iets dat ontstaat tussen de organisatie en klant uit een vorm van co-creatie. Als merk faciliteer je bewust een plek (door hun ervaringswereld genoemd), waarin klanten deelnemen aan een belevenis die voor hen waardevol is.

Waar je op consumentengebied makkelijk een voorstelling van beleving kunt maken (denk aan de Efteling, de horeca of een product demonstratie in een supermarkt), is het bij een B2B-merk heel goed belevenissen toevoegen aan de marketing van je merk. Deze belevenissen kun je op kantoor maken(maak van je vergaderruimte een belevenis die past bij je merkverhaal), door online een beleving te creëren of door de klant op zijn werkomgeving te verrassen. Of juist voor de interne marketing, zoals een escape-room om je merkverhaal helder te maken voor nieuwe medewerkers.

Lees ook: Het verhaal van Vebego: Hoe je betekenisvol ondernemen inbakt in je organisatie

Positieve ervaringen op de enthousiasmerekening

Belevenissen zijn belangrijk voor de reis van je klant. Vaak wordt er in de marketing verwezen naar de klantreis of customer journey van je klant. Deze reis is letterlijk de reis die je klant aflegt om een enthousiaste klant te worden. Wij noemen de klantreis ook vaak een enthousiasmerekening, een vrije vertaling van de emotionele bankrekening die Berry Veldhoen en  Stephan van Slooten in hun boek Klanthelden in de 9+ organisatie gebruiken. Hierin heeft ieder moment waarop een klant met jouw merk in contact komt een positieve of negatieve ervaring. Bij een positieve ervaring verhoogt de enthousiasmerekening en wordt daarmee de beleving omtrent je merk verhoogt. Bij negatieve ervaringen gaat het vanzelfsprekend de andere kant op.

Met het nadenken over belevenis-marketing zorg je ervoor dat je positieve ervaringen toevoegt aan de enthousiasmerekening. Op ieder moment in de klantreis kun je nadenken over het toevoegen van belevenissen voor het verkrijgen van positieve ervaringen.

Laat je merk beleven

Je merk als een beleving, het is voor veel merken het ultieme doel. De meest bekende vorm van belevenis-marketing is de Heineken Experience, waar je educatie krijgt over het proces van het brouwen van Heineken bier en echt wordt meegenomen in de reis die het merk door de jaren heeft gemaakt.

Voordat je inzet op belevenis-marketing, is het belangrijk om de merkfundering helder te hebben. Ga vervolgens in de merkreis aan de slag met belevenismarketing om je merk te laten beleven en daarmee in te zetten op enthousiaste klanten!

Waarom jij moet inzetten op belevenis-marketing

Tientallen jaren geleden werd de term ‘Experience Marketing’ geïntroduceerd. Sindsdien is er al veel geschreven over het onderwerp, wat wij liever belevenis-marketing noemen. En belevenis-marketing is een belangrijk element in de marketing van je heldenmerk. In dit artikel lees je waarom.

Start met de merkidentiteit

We hebben al vaak op dit platform geschreven over de basis van al je marketing: Dat is het DNA van je merk, oftewel de merkidentiteit. In onze ogen kan marketing namelijk niet zonder DNA. Voordat je ook maar denkt aan marketinguitingen en acties is het verstandig om eerst terug te gaan naar de kern: Waar staat en gaan we als merk voor? Wanneer dit niet helder is, heeft je merk geen goede fundering en staan al je uitingen wankel.

Door de merkidentiteit helder te hebben, weet je namelijk ook extreem goed welk verhaal je als merk wilt vertellen. Wanneer je mensen een beleving wil geven, dan moet dat volledig vanuit je merkverhaal komen. De merkidentiteit is samen met de positionering, de huisstijl en de merkdragers de fundering van je merk. Als deze stevig staat, vergroot je de kans op een succesvol merk!

Lees ook: Ontdek je merkidentiteit, het stappenplan.

Hoe creëer je beleving?

Wanneer jouw merkidentiteit helder is kun je gaan nadenken over het creëren van beleving bij je klanten, het echte belevenis-marketing. B. Joseph Pine II en James H. Gilmore staan met hun boek ‘The Experience Economy’ bekend als de grondleggers van de belevenis-marketing. Volgens Pine en Gilmore is een beleving iets dat ontstaat tussen de organisatie en klant uit een vorm van co-creatie. Als merk faciliteer je bewust een plek (door hun ervaringswereld genoemd), waarin klanten deelnemen aan een belevenis die voor hen waardevol is.

Waar je op consumentengebied makkelijk een voorstelling van beleving kunt maken (denk aan de Efteling, de horeca of een product demonstratie in een supermarkt), is het bij een B2B-merk heel goed belevenissen toevoegen aan de marketing van je merk. Deze belevenissen kun je op kantoor maken(maak van je vergaderruimte een belevenis die past bij je merkverhaal), door online een beleving te creëren of door de klant op zijn werkomgeving te verrassen. Of juist voor de interne marketing, zoals een escape-room om je merkverhaal helder te maken voor nieuwe medewerkers.

Lees ook: Het verhaal van Vebego: Hoe je betekenisvol ondernemen inbakt in je organisatie

Positieve ervaringen op de enthousiasmerekening

Belevenissen zijn belangrijk voor de reis van je klant. Vaak wordt er in de marketing verwezen naar de klantreis of customer journey van je klant. Deze reis is letterlijk de reis die je klant aflegt om een enthousiaste klant te worden. Wij noemen de klantreis ook vaak een enthousiasmerekening, een vrije vertaling van de emotionele bankrekening die Berry Veldhoen en  Stephan van Slooten in hun boek Klanthelden in de 9+ organisatie gebruiken. Hierin heeft ieder moment waarop een klant met jouw merk in contact komt een positieve of negatieve ervaring. Bij een positieve ervaring verhoogt de enthousiasmerekening en wordt daarmee de beleving omtrent je merk verhoogt. Bij negatieve ervaringen gaat het vanzelfsprekend de andere kant op.

Met het nadenken over belevenis-marketing zorg je ervoor dat je positieve ervaringen toevoegt aan de enthousiasmerekening. Op ieder moment in de klantreis kun je nadenken over het toevoegen van belevenissen voor het verkrijgen van positieve ervaringen.

Laat je merk beleven

Je merk als een beleving, het is voor veel merken het ultieme doel. De meest bekende vorm van belevenis-marketing is de Heineken Experience, waar je educatie krijgt over het proces van het brouwen van Heineken bier en echt wordt meegenomen in de reis die het merk door de jaren heeft gemaakt.

Voordat je inzet op belevenis-marketing, is het belangrijk om de merkfundering helder te hebben. Ga vervolgens in de merkreis aan de slag met belevenismarketing om je merk te laten beleven en daarmee in te zetten op enthousiaste klanten!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.