Wanneer jouw merkidentiteit helder is kun je gaan nadenken over het creëren van beleving bij je klanten, het echte belevenis-marketing. B. Joseph Pine II en James H. Gilmore staan met hun boek ‘The Experience Economy’ bekend als de grondleggers van de belevenis-marketing. Volgens Pine en Gilmore is een beleving iets dat ontstaat tussen de organisatie en klant uit een vorm van co-creatie. Als merk faciliteer je bewust een plek (door hun ervaringswereld genoemd), waarin klanten deelnemen aan een belevenis die voor hen waardevol is.
Waar je op consumentengebied makkelijk een voorstelling van beleving kunt maken (denk aan de Efteling, de horeca of een product demonstratie in een supermarkt), is het bij een B2B-merk heel goed belevenissen toevoegen aan de marketing van je merk. Deze belevenissen kun je op kantoor maken(maak van je vergaderruimte een belevenis die past bij je merkverhaal), door online een beleving te creëren of door de klant op zijn werkomgeving te verrassen. Of juist voor de interne marketing, zoals een escape-room om je merkverhaal helder te maken voor nieuwe medewerkers.
Lees ook: Het verhaal van Vebego: Hoe je betekenisvol ondernemen inbakt in je organisatie