De goede groei van Innocent - Creating Heroes

De goede groei van Innocent

Innocent Smoothies, wellicht dat je het wel eens hebt zien staan in de supermarkt. Achter dit toffe merk zit een nog toffer verhaal van de drie vrienden Rich, Jon & Adam. Lees hoe deze drie vrienden vanuit een eigen behoefte een echt heldenmerk hebben opgezet.

Het merk ontstaan vanuit eigen behoefte

De drie vrienden leefden en werkten in Londen en hadden, waar ze niet bepaald gezond leefden. Drank en fastfood was eerder regel dan uitzondering. Ze kregen zelf de behoefte aan een gezond leven zonder dat ze hun huidige bestaan moesten opgeven. Daarbij ontstond het idee: ‘Stop fruit in een flesje en dan in mensen’.

Daarop bestond het idee om het zelf te gaan doen. De drang naar ondernemerschap hadden ze al langer. Op een muziekfestival verkochten de oprichters smoothies. Boven hun kraam hadden ze een bord gehangen met de vraag ‘Moeten wij onze baan opzeggen om deze smoothies te gaan verkopen?’ In twee vuilnisbakken konden bezoekers stemmen nadat ze hadden geproefd: Ja of Nee. Het zal je niet verbazen: aan het einde van het festival was de ja-bak volledig gevuld en besloten de drie vrienden hun baan om te zeggen en de oprichters van Innocent te worden.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

“Het verhaal is natuurlijk heel mooi, maar zonder winst kan geen bedrijf bestaan. Innocent meet haar impact voor goede groei aan de hand van mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt.”

Begin klein en maak fouten!

Door de jaren heen hebben de drie vrienden veel inzichten opgedaan, die zij in hun boek over Innocent uit de doeken doen. Eén van die inzichten is dat je als onderneming vooral klein moet beginnen. Zo hebben zij dat gedaan door eerste de vuilnisbak-test op een muziekfestival te organiseren. Daarna hadden ze een bescheiden start in een kleine schuur annex kantoor.

Het klein beginnen zetten zij ook in bij het geld inzamelen voor het goede doek. Vanuit hun kleine kantoor mobiliseerden zij Britten tot het breien van mutsjes. Deze mutsjes dienden als middel om geld in te zamelen voor het goede doel, alle kleine dingen kunnen groot worden is het idee. Ze roepen daarbij hun mensen ook op om vooral te doen en fouten te durven maken. Doordat je fouten durft te maken, ga je namelijk verder dan ieder ander bedrijf. Hierdoor ontstaan er doorbraken die ze steeds verder brengen en die ze zonder te doen niet hadden bereikt!

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

Blijf dicht bij je HeldenDNA

De drie ondernemers hadden één groot idee: Iedereen die gezond wilde leven moest met Innocent een product hebben dat zo gezond is dat het echt goed voor ze is. Daardoor wilden ze echte groente en fruit gebruiken voor hun producten. Het idee was heel tof, tot dat ze een producent zochten die op hun manier wilde werken. Iedere producent werkte namelijk met concentraten van groenten en fruit, wat veel minder gezond is dan echt groente en fruit te gebruiken.

Waar veel ondernemers waren gezwicht voor de normale gang van zaken, hielden zij vast aan hun HeldenDNA: Groente en fruit uit een flesje. Door hieraan vast te houden vonden ze uiteindelijk een producent die op hun manier wilde produceren!

De ‘goede’ groei en winst van Innocent

Het verhaal is natuurlijk heel mooi, maar zonder winst kan geen bedrijf bestaan. Innocent meet haar impact voor goede groei aan de hand van mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt. Zo bereikten ze zelfs dat hun smoothies in de Engelse schijf van vijf terecht kwamen. Doordat de smoothies volledig uit fruit bestaan en niet enkel uit concentraat dat aangelengd is met water.

De groei niet alleen goed te laten zijn voor Innocent en haar oprichters, willen ze vooral hun groei en winst delen met de wereld. Hiervoor geven ze jaarlijks 20 % van hun winst aan haar Foundation, waarmee geïnvesteerd wordt in lokale ondervoeding, voedselveiligheid, noodhulp, etc. Innocent heeft de ambitie om de wereld beter achter te laten dan ze hem aantroffen. Door programma’s te ontwikkelen (waarvan één de mooie naam Heroes of Change heeft) die ons en hun helpt om deze ambities te bewerkstelligen.

Innocent belande in 2017 op de 37ste plek van de meest inspirerende bedrijven.

De goede groei van Innocent

De goede groei van Innocent

Innocent Smoothies, wellicht dat je het wel eens hebt zien staan in de supermarkt. Achter dit toffe merk zit een nog toffer verhaal van de drie vrienden Rich, Jon & Adam. Lees hoe deze drie vrienden vanuit een eigen behoefte een echt heldenmerk hebben opgezet.

Het merk ontstaan vanuit eigen behoefte

De drie vrienden leefden en werkten in Londen en hadden, waar ze niet bepaald gezond leefden. Drank en fastfood was eerder regel dan uitzondering. Ze kregen zelf de behoefte aan een gezond leven zonder dat ze hun huidige bestaan moesten opgeven. Daarbij ontstond het idee: ‘Stop fruit in een flesje en dan in mensen’.

Daarop bestond het idee om het zelf te gaan doen. De drang naar ondernemerschap hadden ze al langer. Op een muziekfestival verkochten de oprichters smoothies. Boven hun kraam hadden ze een bord gehangen met de vraag ‘Moeten wij onze baan opzeggen om deze smoothies te gaan verkopen?’ In twee vuilnisbakken konden bezoekers stemmen nadat ze hadden geproefd: Ja of Nee. Het zal je niet verbazen: aan het einde van het festival was de ja-bak volledig gevuld en besloten de drie vrienden hun baan om te zeggen en de oprichters van Innocent te worden.

Lees ook: Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

“Het verhaal is natuurlijk heel mooi, maar zonder winst kan geen bedrijf bestaan. Innocent meet haar impact voor goede groei aan de hand van mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt.”

Begin klein en maak fouten!

Door de jaren heen hebben de drie vrienden veel inzichten opgedaan, die zij in hun boek over Innocent uit de doeken doen. Eén van die inzichten is dat je als onderneming vooral klein moet beginnen. Zo hebben zij dat gedaan door eerste de vuilnisbak-test op een muziekfestival te organiseren. Daarna hadden ze een bescheiden start in een kleine schuur annex kantoor.

Het klein beginnen zetten zij ook in bij het geld inzamelen voor het goede doek. Vanuit hun kleine kantoor mobiliseerden zij Britten tot het breien van mutsjes. Deze mutsjes dienden als middel om geld in te zamelen voor het goede doel, alle kleine dingen kunnen groot worden is het idee. Ze roepen daarbij hun mensen ook op om vooral te doen en fouten te durven maken. Doordat je fouten durft te maken, ga je namelijk verder dan ieder ander bedrijf. Hierdoor ontstaan er doorbraken die ze steeds verder brengen en die ze zonder te doen niet hadden bereikt!

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

Blijf dicht bij je HeldenDNA

De drie ondernemers hadden één groot idee: Iedereen die gezond wilde leven moest met Innocent een product hebben dat zo gezond is dat het echt goed voor ze is. Daardoor wilden ze echte groente en fruit gebruiken voor hun producten. Het idee was heel tof, tot dat ze een producent zochten die op hun manier wilde werken. Iedere producent werkte namelijk met concentraten van groenten en fruit, wat veel minder gezond is dan echt groente en fruit te gebruiken.

Waar veel ondernemers waren gezwicht voor de normale gang van zaken, hielden zij vast aan hun HeldenDNA: Groente en fruit uit een flesje. Door hieraan vast te houden vonden ze uiteindelijk een producent die op hun manier wilde produceren!

De ‘goede’ groei en winst van Innocent

Het verhaal is natuurlijk heel mooi, maar zonder winst kan geen bedrijf bestaan. Innocent meet haar impact voor goede groei aan de hand van mensen dat dagelijks onvoldoende groente en fruit binnen krijgt. Zo bereikten ze zelfs dat hun smoothies in de Engelse schijf van vijf terecht kwamen. Doordat de smoothies volledig uit fruit bestaan en niet enkel uit concentraat dat aangelengd is met water.

De groei niet alleen goed te laten zijn voor Innocent en haar oprichters, willen ze vooral hun groei en winst delen met de wereld. Hiervoor geven ze jaarlijks 20 % van hun winst aan haar Foundation, waarmee geïnvesteerd wordt in lokale ondervoeding, voedselveiligheid, noodhulp, etc. Innocent heeft de ambitie om de wereld beter achter te laten dan ze hem aantroffen. Door programma’s te ontwikkelen (waarvan één de mooie naam Heroes of Change heeft) die ons en hun helpt om deze ambities te bewerkstelligen.

Innocent belande in 2017 op de 37ste plek van de meest inspirerende bedrijven.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.