Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

Philips, van een log bedrijf dat de gevestigde orde vertegenwoordigde, naar een inspirerend bedrijf dat een missie-gedreven beleid voert. In dit artikel lees je hoe Philips deze ommezwaai maakte.

Philips toen..

Philips was tijden lang een elektronica-organisatie in de breedste zin van het woord. Het bedrijf dat voornamelijk bekend stond om het ontwikkelen van de lampen. De gehele organisatie was gericht op het ontwikkelen van producten en daarmee een productgerichte organisatie. Hiermee ontbrak een echte identiteit en focus bij de organisatie. Voor veel Nederlanders was Philips dan ook een manusje van alles, tot 2014.

“Medewerkers komen niet naar hun werk om een hogere aandeelhouderswaarde te realiseren. Medewerkers zijn wel heel enthousiast als ze kunnen meehelpen om van kanker een chronische ziekte te maken.”

De transformatie naar missie-gedreven organisatie

In 2014 zette Philips de grootste verandering in tijden in. Philips durfde scherpe keuzes te maken die voor een groot concern als Philips behoorlijk gewaagd waren. Het speerpunt lag niet langer meer op consumentenelektronica maar werd verlegd naar healthcare. De organisatie ontwikkelde daarop een nieuwe missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.

Deze missie werd nog concreter gemaakt met het hogere doel van Philips: Het verbeteren van de levens van 3 miljard mensen tot 2025! Dat is een inspirerend doel.

Lees ook: 6 inspirerende missies van helden

Meervoudige winst

De nieuwe focus en de nieuwe missie zorgen voor een heel nieuwe manier van oplossingen aanbieden. Zo ontstond er een tandenborstel voor kinderen, waarmee de tandenborstel wordt gekoppeld aan een app. Daarmee wordt tanden poetsen een spel. Maar ook in ziekenhuizen ontwikkelde Philips nieuwe oplossingen die impact hebben, zoals de Azurion. Met dit platform heeft de chirurg alle informatie in van de patiënt in één keer voor handen tijdens een operatie. Voordat het platform er was, moest de chirurg uit de operatie-gedeelte om informatie op te vragen.

Deze vorm van innoveren en ontwikkelen van producten en diensten is echt een way of life geworden voor Philips. In het rapport van SynergieDe Inspirerende 40’ stond de meervoudige winst die Philips heeft ontwikkeld mooi verwoord: ‘Medewerkers komen niet naar hun werk om een hogere aandeelhouderswaarde te realiseren. Medewerkers zijn wel heel enthousiast als ze kunnen meehelpen om van kanker een chronische ziekte te maken. Of als ze oplossingen kunnen ontwikkelen om kindersterfte in de derde wereld terug te dringen.’ De focus op welzijn maakt energie en creativiteit los en zorgt voor een hogere loyaliteit.

Veranderen kan, ook als multinational

Philips bewijst dat het kan: veranderen terwijl je een grote organisatie bent. De stappen die zij hebben gezet zijn enorme gewaagde stappen, want het had ook mis kunnen gaan. Maar juist deze stappen hebben gezorgd dat de winst van Philips groeit, maar niet alleen in financiële zin, juist de wereld profiteert enorm van deze winst mee. Daarmee zorgt Philips met hun diepere betekenis echt voor impact! Wat ons betreft een enorme held!

Wil je met je eigen organisatie aan de slag met een heldenmerk worden? Start dan de merkreis van je organisatie door aan de slag te gaan met de merkfundering. Heb je hier tools bij nodig? Download het heldenmerk-pakket, exclusief in je mailbox.

Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

Hoe Philips omdraaide en een missie-gedreven organisatie werd

Philips, van een log bedrijf dat de gevestigde orde vertegenwoordigde, naar een inspirerend bedrijf dat een missie-gedreven beleid voert. In dit artikel lees je hoe Philips deze ommezwaai maakte.

Philips toen..

Philips was tijden lang een elektronica-organisatie in de breedste zin van het woord. Het bedrijf dat voornamelijk bekend stond om het ontwikkelen van de lampen. De gehele organisatie was gericht op het ontwikkelen van producten en daarmee een productgerichte organisatie. Hiermee ontbrak een echte identiteit en focus bij de organisatie. Voor veel Nederlanders was Philips dan ook een manusje van alles, tot 2014.

“Medewerkers komen niet naar hun werk om een hogere aandeelhouderswaarde te realiseren. Medewerkers zijn wel heel enthousiast als ze kunnen meehelpen om van kanker een chronische ziekte te maken.”

De transformatie naar missie-gedreven organisatie

In 2014 zette Philips de grootste verandering in tijden in. Philips durfde scherpe keuzes te maken die voor een groot concern als Philips behoorlijk gewaagd waren. Het speerpunt lag niet langer meer op consumentenelektronica maar werd verlegd naar healthcare. De organisatie ontwikkelde daarop een nieuwe missie: ‘het verbeteren van het leven van mensen met zinvolle innovaties’.

Deze missie werd nog concreter gemaakt met het hogere doel van Philips: Het verbeteren van de levens van 3 miljard mensen tot 2025! Dat is een inspirerend doel.

Lees ook: 6 inspirerende missies van helden

Meervoudige winst

De nieuwe focus en de nieuwe missie zorgen voor een heel nieuwe manier van oplossingen aanbieden. Zo ontstond er een tandenborstel voor kinderen, waarmee de tandenborstel wordt gekoppeld aan een app. Daarmee wordt tanden poetsen een spel. Maar ook in ziekenhuizen ontwikkelde Philips nieuwe oplossingen die impact hebben, zoals de Azurion. Met dit platform heeft de chirurg alle informatie in van de patiënt in één keer voor handen tijdens een operatie. Voordat het platform er was, moest de chirurg uit de operatie-gedeelte om informatie op te vragen.

Deze vorm van innoveren en ontwikkelen van producten en diensten is echt een way of life geworden voor Philips. In het rapport van SynergieDe Inspirerende 40’ stond de meervoudige winst die Philips heeft ontwikkeld mooi verwoord: ‘Medewerkers komen niet naar hun werk om een hogere aandeelhouderswaarde te realiseren. Medewerkers zijn wel heel enthousiast als ze kunnen meehelpen om van kanker een chronische ziekte te maken. Of als ze oplossingen kunnen ontwikkelen om kindersterfte in de derde wereld terug te dringen.’ De focus op welzijn maakt energie en creativiteit los en zorgt voor een hogere loyaliteit.

Veranderen kan, ook als multinational

Philips bewijst dat het kan: veranderen terwijl je een grote organisatie bent. De stappen die zij hebben gezet zijn enorme gewaagde stappen, want het had ook mis kunnen gaan. Maar juist deze stappen hebben gezorgd dat de winst van Philips groeit, maar niet alleen in financiële zin, juist de wereld profiteert enorm van deze winst mee. Daarmee zorgt Philips met hun diepere betekenis echt voor impact! Wat ons betreft een enorme held!

Wil je met je eigen organisatie aan de slag met een heldenmerk worden? Start dan de merkreis van je organisatie door aan de slag te gaan met de merkfundering. Heb je hier tools bij nodig? Download het heldenmerk-pakket, exclusief in je mailbox.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.