• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Gastcolumn Anne van den Berg:

Je ziet misschien wat groen, maar bén je het ook?

Eind vorig jaar zat ik samen met wat vrienden van vrienden en die vrienden om tafel. Eén van de vrienden van die vrienden werkte bij Shell. Het gesprek ging over duurzaamheid. ‘Maar wij zíjn heel duurzaam’, sputterde de jongen. En: ‘Er draait gewoon nog veel op olie, dus dan kan Shell toch niet zomaar verdwijnen?’ Ik luisterde het met een besmuikte glimlach en toch wel enigszins zelfgenoegzaam aan. Shell, duurzaam, hoe dan?

Natuurlijk, te veel machines en voertuigen draaien nog op olie, maar Shell duurzaam?! Het is naar mijn idee een sterk staaltje greenwashing: je stopt je bedrijf in de wasmachine, gooit er wat groene textielverf bij en, ta dá, je bent duurzaam. Leuk geprobeerd, maar wij, consumenten, prikken er echt wel doorheen. Overigens hebben wij consumenten niet altijd zin om daar doorheen te prikken, maar dat is een ander verhaal, voor een andere keer. Als we willen prikken, dan doen we het!

Echte verhalen zijn mooie verhalen

Gelukkig kunnen we natuurlijk genoeg noemen die niet alleen een groen uiterlijk hebben, maar ook daadwerkelijk groen zijn. Of sociaal betrokken zijn. Er staan een aantal van die bedrijven als helden op deze site, natuurlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet alleen lijkt alsof je groen of sociaal betrokken bent? Maar dat je acties ook tastbaar worden op het platte vlak, zoals op internet of in andere media? Daarom drie tips en een voorbeeld waar ik blij van word.

  1. Wees jezelf: de eerste stap naar goede verhalen over je duurzame houding of sociale betrokkenheid is natuurlijk duurzaam en betrokken zijn. Als je je verhaal wilt inzetten om (nieuwe) klanten aan je te binden, dan moeten ze natuurlijk weten wie jij bent, wat je doet en wat jou bijzonder maakt. Een consistent verhaal daarin is belangrijk, want klanten praten met elkaar en inconsistente verhalen zorgen ervoor dat je minder betrouwbaar bent. Hoe zet je een consistent verhaal neer, off- én online? Door jezelf te zijn, want dat verhaal is per definitie waar.
  2. Wees transparant: het heeft ook geen zin om je te verschuilen. Als je ondernemer bent, dan moet je zichtbaar zijn. Mensen moeten je kennen, want ze doen geen zaken met een bedrijf, maar met de persoon achter het bedrijf. Laat jezelf dus zien! Kijk maar eens naar Triodos, waarover ik later nog meer zal vertellen. Waar andere banken nogal obscuur zijn over de bedrijven en organisaties waarin ze investeren (wat hebben ze te verbergen?!), is Triodos compleet open. Er staat zelfs een kaart op de website, waar bezoekers kunnen kijken welke organisaties in de buurt door Triodos worden ondersteund. Dat schept vertrouwen.
  3. Wees open: het verhaal van Tony Chocolonely is natuurlijk hét voorbeeld als het gaat om hoe om te gaan met tegenslag. Ze werden beticht van te veel optimisme in hun verhalen, ze maakten helemaal geen slaafvrije chocolade! In plaats dat ze de tegenaanval ingingen, zeiden ze: klopt, we streven ernaar en we zijn al aardig op weg, maar het is nog niet zo. Dus ze hebben hun marketingboodschap aangepast naar het échte verhaal. Ze hadden een open houding: ze stonden open voor kritiek en kropen niet weer in hun schulp, maar traden het met open vizier tegemoet en pasten hun verhaal daarna weer aan. Fouten maken is menselijk. Alleen als je in je fouten blijft geloven, doe je iets verkeerd.

De Kleur van Geld

Triodos is dus een voorbeeld van een bedrijf die hun goede daden op een overtuigende manier in verhalen weet te gieten. Het begint al met het kaartje. Dat is natuurlijk geen verhaal, maar het spreekt zeker tot de verbeelding. De échte verhalen zijn terug te vinden op het platform De Kleur Van Geld. Er staan verhalen over de thema’s kunst en cultuur, voeding en landbouw, energie en klimaat, mens en maatschappij, en het nieuwe bankieren.

De verhalen zijn bijvoorbeeld opiniestukken over kansen die het kabinet zou kunnen nemen op het gebied van biologische landbouw. Maar ook verhalen over projecten, zoals een project in Kenia waarvan Triodos financierder is. Overigens ligt de focus niet zozeer op Triodos, maar op de verhalen. In het verhaal over Kenia staat bijvoorbeeld pas onderaan dat Triodos de financierder is. Dat is nog een tip: zet het verhaal, de duurzame en betrokken acties of de klant centraal. Want daar draait het toch om?

Over Anne van den Berg

Anne van den Berg is eigenaar van haar eigen bedrijf ‘Editor Anne Productions‘. Ze ondersteunt bedrijven bij het vinden van de juiste woorden om een rake en actiegerichte boodschap over te brengen. Als hub-member is ze verbonden aan Creating Heroes.

Gastcolumn Anne van den Berg:

Je ziet misschien wat groen, maar bén je het ook?

Eind vorig jaar zat ik samen met wat vrienden van vrienden en die vrienden om tafel. Eén van de vrienden van die vrienden werkte bij Shell. Het gesprek ging over duurzaamheid. ‘Maar wij zíjn heel duurzaam’, sputterde de jongen. En: ‘Er draait gewoon nog veel op olie, dus dan kan Shell toch niet zomaar verdwijnen?’ Ik luisterde het met een besmuikte glimlach en toch wel enigszins zelfgenoegzaam aan. Shell, duurzaam, hoe dan?

Natuurlijk, te veel machines en voertuigen draaien nog op olie, maar Shell duurzaam?! Het is naar mijn idee een sterk staaltje greenwashing: je stopt je bedrijf in de wasmachine, gooit er wat groene textielverf bij en, ta dá, je bent duurzaam. Leuk geprobeerd, maar wij, consumenten, prikken er echt wel doorheen. Overigens hebben wij consumenten niet altijd zin om daar doorheen te prikken, maar dat is een ander verhaal, voor een andere keer. Als we willen prikken, dan doen we het!

Echte verhalen zijn mooie verhalen

Gelukkig kunnen we natuurlijk genoeg noemen die niet alleen een groen uiterlijk hebben, maar ook daadwerkelijk groen zijn. Of sociaal betrokken zijn. Er staan een aantal van die bedrijven als helden op deze site, natuurlijk. Maar hoe zorg je ervoor dat het niet alleen lijkt alsof je groen of sociaal betrokken bent? Maar dat je acties ook tastbaar worden op het platte vlak, zoals op internet of in andere media? Daarom drie tips en een voorbeeld waar ik blij van word.

  1. Wees jezelf: de eerste stap naar goede verhalen over je duurzame houding of sociale betrokkenheid is natuurlijk duurzaam en betrokken zijn. Als je je verhaal wilt inzetten om (nieuwe) klanten aan je te binden, dan moeten ze natuurlijk weten wie jij bent, wat je doet en wat jou bijzonder maakt. Een consistent verhaal daarin is belangrijk, want klanten praten met elkaar en inconsistente verhalen zorgen ervoor dat je minder betrouwbaar bent. Hoe zet je een consistent verhaal neer, off- én online? Door jezelf te zijn, want dat verhaal is per definitie waar.
  2. Wees transparant: het heeft ook geen zin om je te verschuilen. Als je ondernemer bent, dan moet je zichtbaar zijn. Mensen moeten je kennen, want ze doen geen zaken met een bedrijf, maar met de persoon achter het bedrijf. Laat jezelf dus zien! Kijk maar eens naar Triodos, waarover ik later nog meer zal vertellen. Waar andere banken nogal obscuur zijn over de bedrijven en organisaties waarin ze investeren (wat hebben ze te verbergen?!), is Triodos compleet open. Er staat zelfs een kaart op de website, waar bezoekers kunnen kijken welke organisaties in de buurt door Triodos worden ondersteund. Dat schept vertrouwen.
  3. Wees open: het verhaal van Tony Chocolonely is natuurlijk hét voorbeeld als het gaat om hoe om te gaan met tegenslag. Ze werden beticht van te veel optimisme in hun verhalen, ze maakten helemaal geen slaafvrije chocolade! In plaats dat ze de tegenaanval ingingen, zeiden ze: klopt, we streven ernaar en we zijn al aardig op weg, maar het is nog niet zo. Dus ze hebben hun marketingboodschap aangepast naar het échte verhaal. Ze hadden een open houding: ze stonden open voor kritiek en kropen niet weer in hun schulp, maar traden het met open vizier tegemoet en pasten hun verhaal daarna weer aan. Fouten maken is menselijk. Alleen als je in je fouten blijft geloven, doe je iets verkeerd.

De Kleur van Geld

Triodos is dus een voorbeeld van een bedrijf die hun goede daden op een overtuigende manier in verhalen weet te gieten. Het begint al met het kaartje. Dat is natuurlijk geen verhaal, maar het spreekt zeker tot de verbeelding. De échte verhalen zijn terug te vinden op het platform De Kleur Van Geld. Er staan verhalen over de thema’s kunst en cultuur, voeding en landbouw, energie en klimaat, mens en maatschappij, en het nieuwe bankieren.

De verhalen zijn bijvoorbeeld opiniestukken over kansen die het kabinet zou kunnen nemen op het gebied van biologische landbouw. Maar ook verhalen over projecten, zoals een project in Kenia waarvan Triodos financierder is. Overigens ligt de focus niet zozeer op Triodos, maar op de verhalen. In het verhaal over Kenia staat bijvoorbeeld pas onderaan dat Triodos de financierder is. Dat is nog een tip: zet het verhaal, de duurzame en betrokken acties of de klant centraal. Want daar draait het toch om?

Over Anne van den Berg

Anne van den Berg is eigenaar van haar eigen bedrijf ‘Editor Anne Productions‘. Ze ondersteunt bedrijven bij het vinden van de juiste woorden om een rake en actiegerichte boodschap over te brengen. Als hub-member is ze verbonden aan Creating Heroes.

Misschien vind je dit ook interessant:

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Hier moet je op letten bij het inhuren van een videomarketingbureau

10/10/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
5 sociale bedrijven in Apeldoorn en omgeving! 5 sociale bedrijven in Apeldoorn en omgeving, met als voorbeeld Fietskoeriers Apeldoorn op de foto Hoe doe ik marketing op een ethische manier? Hoe doe ik marketing op een ethische manier?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel