Groeien zonder commercieel zijn, kan dat?
Als merkbureaus spreken wij veel met betekenisvolle ondernemers. Van deze groep ondernemers zijn er een flink aantal ondernemers die aangeven dat ze wel graag willen groeien, maar niet commercieel willen zijn. Maar kan dat wel, groeien zonder commercieel te zijn? Die vraag beantwoorden we in dit artikel.
Wat is commercieel zijn?
De belangrijkste vraag die we aan deze ondernemers stellen is: wat is dat dan voor jou, commercieel zijn? Commercialiteit wordt vaak verward met opdringerige verkopers en reclames waar niemand op zit te wachten. Het idee is dat mensen alleen maar bezig zijn met meer winst maken ten koste van anderen en komt ten goede aan de (vaak al te rijke) aandeelhouders. Maar is dit wel het juiste beeld?
“Als je geen impact maakt is het niet leuk, als het niet commercieel is, is het niet duurzaam”
Betekenisvol commercieel zijn
Commercieel zijn betekent dat je de juiste mensen bereikt met je merkverhaal. Dat betekent dat je betekenisvolle verhaal voorop staat. De meeste betekenisvolle merken zetten bijvoorbeeld nooit advertentiebudgetten in om hun merk te laten groeien. Denk aan bedrijven als Lush en Tony’s Chocolonely. Deze bedrijven kopen geen grote reclames in, maar willen als een olievlek via mond-tot-mondreclame groeien.
Deze bedrijven zijn echter wel zoals wij dat hier noemen rete-commercieel. Nagenoeg iedereen kent deze merken en dát is ook commercialiteit.
Als het niet commercieel is, is het niet duurzaam
In het programma ‘Humberto Onderneemt’ interviewt Humberto Tan iedere aflevering een ondernemer. In de vijfde aflevering (te zien op Videoland) is hij op bezoek bij Manon van Essen van Magioni Pizza. Zij gaf een quote die je vanaf nu in je hoofd moet opslaan: “Als je geen impact maakt is het niet leuk, als het niet commercieel is, is het niet duurzaam”
Dit geeft namelijk alles aan waarom het belangrijk is dat er betekenisvolle merken zijn. Want ondernemers zijn die gene die ervoor zorgen dat er écht impact wordt gemaakt. En als je niet commercieel bent, kun je nooit op lange termijn succesvol zijn. Én dat is echte duurzaamheid.
Op zoek naar je eigen marketingmechanisme
Kan je groeien zonder commercieel te zijn? Nee is het duidelijke antwoord op deze vraag. Als ondernemer wil je impact maken en je missie bereiken. Daarvoor is het belangrijk om commercieel te zijn. Ook al ben je een stichting, een vereniging of coöperatie.
Je merkverhaal staat namelijk voorop. Je gaat op zoek naar de ideale manier om voor jouw merk aan marketing te doen. Wij noemen het dan ook lieve merketing: Het laden van je merkverhaal om daarmee meer winst én meer impact te maken.
Om een sterk betekenisvol merk te bouwen hebben wij de merkreis ontwikkelt. In deze reis zet je eerst een goede fundering neer, waarin het merkverhaal in tekst en beeld staat als een huis. Vanuit deze fundering kun je jouw merk gaan laden en innoveren. Daarvoor ga je stap voor stap op zoek naar het ideale marketingmechanisme dat bij jouw merk past. Bij zowel de branche waarin je zit, bij de persoonlijkheid van je merk én bij je klanten.
Op deze manier kun je stap voor stap groeien door commercieel maar wel jezelf te zijn.
Groeien zonder commercieel zijn, kan dat?

Als merkbureaus spreken wij veel met betekenisvolle ondernemers. Van deze groep ondernemers zijn er een flink aantal ondernemers die aangeven dat ze wel graag willen groeien, maar niet commercieel willen zijn. Maar kan dat wel, groeien zonder commercieel te zijn? Die vraag beantwoorden we in dit artikel.
Wat is commercieel zijn?
De belangrijkste vraag die we aan deze ondernemers stellen is: wat is dat dan voor jou, commercieel zijn? Commercialiteit wordt vaak verward met opdringerige verkopers en reclames waar niemand op zit te wachten. Het idee is dat mensen alleen maar bezig zijn met meer winst maken ten koste van anderen en komt ten goede aan de (vaak al te rijke) aandeelhouders. Maar is dit wel het juiste beeld?
“Als je geen impact maakt is het niet leuk, als het niet commercieel is, is het niet duurzaam”
Betekenisvol commercieel zijn
Commercieel zijn betekent dat je de juiste mensen bereikt met je merkverhaal. Dat betekent dat je betekenisvolle verhaal voorop staat. De meeste betekenisvolle merken zetten bijvoorbeeld nooit advertentiebudgetten in om hun merk te laten groeien. Denk aan bedrijven als Lush en Tony’s Chocolonely. Deze bedrijven kopen geen grote reclames in, maar willen als een olievlek via mond-tot-mondreclame groeien.
Deze bedrijven zijn echter wel zoals wij dat hier noemen rete-commercieel. Nagenoeg iedereen kent deze merken en dát is ook commercialiteit.
Als het niet commercieel is, is het niet duurzaam
In het programma ‘Humberto Onderneemt’ interviewt Humberto Tan iedere aflevering een ondernemer. In de vijfde aflevering (te zien op Videoland) is hij op bezoek bij Manon van Essen van Magioni Pizza. Zij gaf een quote die je vanaf nu in je hoofd moet opslaan: “Als je geen impact maakt is het niet leuk, als het niet commercieel is, is het niet duurzaam”
Dit geeft namelijk alles aan waarom het belangrijk is dat er betekenisvolle merken zijn. Want ondernemers zijn die gene die ervoor zorgen dat er écht impact wordt gemaakt. En als je niet commercieel bent, kun je nooit op lange termijn succesvol zijn. Én dat is echte duurzaamheid.
Op zoek naar je eigen marketingmechanisme
Kan je groeien zonder commercieel te zijn? Nee is het duidelijke antwoord op deze vraag. Als ondernemer wil je impact maken en je missie bereiken. Daarvoor is het belangrijk om commercieel te zijn. Ook al ben je een stichting, een vereniging of coöperatie.
Je merkverhaal staat namelijk voorop. Je gaat op zoek naar de ideale manier om voor jouw merk aan marketing te doen. Wij noemen het dan ook lieve merketing: Het laden van je merkverhaal om daarmee meer winst én meer impact te maken.
Om een sterk betekenisvol merk te bouwen hebben wij de merkreis ontwikkelt. In deze reis zet je eerst een goede fundering neer, waarin het merkverhaal in tekst en beeld staat als een huis. Vanuit deze fundering kun je jouw merk gaan laden en innoveren. Daarvoor ga je stap voor stap op zoek naar het ideale marketingmechanisme dat bij jouw merk past. Bij zowel de branche waarin je zit, bij de persoonlijkheid van je merk én bij je klanten.
Op deze manier kun je stap voor stap groeien door commercieel maar wel jezelf te zijn.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.