Weg met sociaal ondernemen

Heldenmerken zijn merken die de drive hebben om positieve impact te genereren. Sociale ondernemingen zijn bij uitstek heldenmerken, omdat zij vanuit een maatschappelijke missie opereren. Toch geven wij steeds meer het geluid zoals Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely verkondigt: Weg met sociaal ondernemen!

Tony’s Chocolonely

Tijdens de Social Media Club 055 (SMC055) in Apeldoorn sprak Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely over het mooie merk. Aan het eind van zijn presentatie gaf hij aan: Wij zijn geen sociaal onderneming, maar een onderneming met een sociaal doel. We moeten met zijn allen lekker gaan ondernemen en goed doen voor de wereld. Weg met sociaal ondernemen!

Het probleem met sociaal ondernemen

Dit laatste triggerde bij ons heel erg. Sociaal ondernemen heeft soms namelijk een imagoprobleem, het is nog steeds het geitenwollen-sokken gehalte, wat het niet hoort te zijn. Daarnaast is het beeld er dat sociaal ondernemers niet commercieel mogen zijn, iets wat zeker bij Tony’s een rol speelt. Zij zijn extreem commercieel en koppelen daar positieve impact aan. In die markt hoor je nog steeds dat geld verdienen en winst vies is, terwijl dat juist de slagader van ieder bedrijf is. Dat imagoprobleem zit vaak niet eens bij de sociaal ondernemer zelf, maar meer bij de markt en de samenleving. Doordat je sociaal onderneemt ben je lief en vraag je minder geld.

Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)

Laten we gewoon gaan ondernemen!

Eigenlijk de grootste les die je kunt leren van Van Zanten is dat je gewoon lekker moet gaan ondernemen. Ga aan de slag met je bedrijf en maak impact! Wij geloven er dan ook in dat uiteindelijk ieder bedrijf positieve impact voor de samenleving moet maken. Als bedrijven hebben wij de kracht om de uitdagingen in de samenleving aan te pakken. En deze uitdagingen kunnen zowel klein als groot zijn.

Lees meer over onze missie.

Vinden jullie sociaal ondernemen dan niet goed?

Door dit artikel kun je wellicht denken dat wij sociaal ondernemen niet goed vinden, maar het tegendeel is en blijft waar. We zijn erg trots op iedere sociaal ondernemer, zij hebben het lef om hun kop boven het maaiveld uit te steken en te gaan voor de goede zaak. Zij nemen het risico in een onzeker bestaan en daarmee een maatschappelijk probleem op te lossen.

Maar eigenlijk horen ze er niet te zijn, sociaal ondernemerschap moet geen uitzondering zijn, maar een gewoonte. Daarom zijn wij op missie: Van Bullshit naar Betekenis. Ieder merk maakt positieve impact voor de samenleving!

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Weg met sociaal ondernemen

Weg met sociaal ondernemen

Heldenmerken zijn merken die de drive hebben om positieve impact te genereren. Sociale ondernemingen zijn bij uitstek heldenmerken, omdat zij vanuit een maatschappelijke missie opereren. Toch geven wij steeds meer het geluid zoals Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely verkondigt: Weg met sociaal ondernemen!

Tony’s Chocolonely

Tijdens de Social Media Club 055 (SMC055) in Apeldoorn sprak Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely over het mooie merk. Aan het eind van zijn presentatie gaf hij aan: Wij zijn geen sociaal onderneming, maar een onderneming met een sociaal doel. We moeten met zijn allen lekker gaan ondernemen en goed doen voor de wereld. Weg met sociaal ondernemen!

Het probleem met sociaal ondernemen

Dit laatste triggerde bij ons heel erg. Sociaal ondernemen heeft soms namelijk een imagoprobleem, het is nog steeds het geitenwollen-sokken gehalte, wat het niet hoort te zijn. Daarnaast is het beeld er dat sociaal ondernemers niet commercieel mogen zijn, iets wat zeker bij Tony’s een rol speelt. Zij zijn extreem commercieel en koppelen daar positieve impact aan. In die markt hoor je nog steeds dat geld verdienen en winst vies is, terwijl dat juist de slagader van ieder bedrijf is. Dat imagoprobleem zit vaak niet eens bij de sociaal ondernemer zelf, maar meer bij de markt en de samenleving. Doordat je sociaal onderneemt ben je lief en vraag je minder geld.

Lees ook: Het geheim van missiegedreven ondernemen met Jan-Paul de Beer (Exclusief in je mailbox)

Laten we gewoon gaan ondernemen!

Eigenlijk de grootste les die je kunt leren van Van Zanten is dat je gewoon lekker moet gaan ondernemen. Ga aan de slag met je bedrijf en maak impact! Wij geloven er dan ook in dat uiteindelijk ieder bedrijf positieve impact voor de samenleving moet maken. Als bedrijven hebben wij de kracht om de uitdagingen in de samenleving aan te pakken. En deze uitdagingen kunnen zowel klein als groot zijn.

Lees meer over onze missie.

Vinden jullie sociaal ondernemen dan niet goed?

Door dit artikel kun je wellicht denken dat wij sociaal ondernemen niet goed vinden, maar het tegendeel is en blijft waar. We zijn erg trots op iedere sociaal ondernemer, zij hebben het lef om hun kop boven het maaiveld uit te steken en te gaan voor de goede zaak. Zij nemen het risico in een onzeker bestaan en daarmee een maatschappelijk probleem op te lossen.

Maar eigenlijk horen ze er niet te zijn, sociaal ondernemerschap moet geen uitzondering zijn, maar een gewoonte. Daarom zijn wij op missie: Van Bullshit naar Betekenis. Ieder merk maakt positieve impact voor de samenleving!

Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.