Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Je kunt je mailbox niet openen of je hebt de ene na de andere aanbieding in je gezichtsveld. Nagenoeg ieder bedrijf doet eraan mee. Denk bijvoorbeeld ook aan de sale aan het einde van het seizoen in de kledingbranche. En de consument weet dit en wacht netjes tot de sale om te kopen. Dat komt bij ons op de vraag: Is sale nog wel van deze tijd?
Het eerste wat we ons als samenleving moeten afvragen: Wat kost een product echt? De stichting True Price zoekt dit voor organisaties uit. De echte prijs bestaat volgens de stichting uit de marktprijs plus de sociale en milieukosten op het product te produceren.
In een interview voor de Citydeal Impact Ondernemen spreekt Michel Scholten hier over:
Het optimum van de sale vindt plaats tijdens Black Friday. Een sale-dag (en in Nederland opgedoopt naar een periode) is komen overwaaien uit Amerika. We schreven al eerder over waarom Black Friday het failliet van de Nederlandse marketeer is.
Behoudens de vraag of we zomaar moeten meewaaien met de winden die langskomen, is de vraag of deze aanbiedingen wel echt zijn. Of wel echt goed. Er zijn steeds meer vraagtekens of de aanbiedingen wel echt zijn. In Engeland is al bewezen dat 90 % van de aanbiedingen op andere tijden in het jaar goedkoper zijn.
Hiermee spelen we in op de schaarste bij consumenten. Want we hebben een deal die alleen vandaag óf deze week geldig is. Dus je wilt dit niet verliezen. Maar hoe ethisch is dit eigenlijk?
Lees ook: 5 merken die Black Friday omturnen naar een betekenisvolle variant
In een harde en verhelderende column op NPO Radio 1 ging Janneke de Bijl in juli 2022 op de sale in de kledingindustrie. Ze citeerde uit een aflevering van RTL Boulevard waarin een eigenaresse van een kledingwinkel aangaf liever ook geen sale te doen, maar ze moest wel. Ze moest van de oude troep af. Dit is in een korte zin aangegeven wat er mis is met de kledingbranche en de consumenten in Nederland. De column van Janneke kun je hieronder bekijken.
“In de beweging van Bullsh!t naar Betekenis is het wel belangrijk dat we ons bij alles blijven afvragen hoe betekenisvol het nu daadwerkelijk is.”
Aansluitend op het verhaal over de sale is de focus op het consumeren. We willen alleen maar meer kopen. Dit is ook een logische psychologische prikkel in onze hersenen. Bij kopen van iets nieuws krijg je een shot dopamine, het gelukshormoon. Helaas is dit een soort drugs: het effect is maar voor even.
Bedrijven zoals een Action en SoLow hebben op het zoveel mogelijk kopen hun businessmodel gemaakt. Consumenten redeneren al snel: Wat maakt het uit dat het van mindere kwaliteit is, want het was toch goedkoop. Kan ik zo weer een nieuwe kopen.
Aanbiedingen en de sale zorgen ervoor dat we meer gaan kopen, maar is dit wel iets wat we moeten doen?
Een merk dat het anders doet is het cosmeticamerk Lush. Zij willen de afvalberg voorkomen, waardoor ze hebben besloten niet aan aanbiedingen en uitverkoop te doen. Zij hebben de visie dat ieder product dat ze verkopen echt van waarde moet zijn voor de consument. In de uitverkoop ga je eerder iets kopen wat je eigenlijk niet nodig hebt. Hierdoor gaan er steeds meer producten alsnog de grote afvalberg op, wat zij juist willen voorkomen.
Hun personeel is er zelfs op getraind om consumenten zo te adviseren dat ze alleen kopen wat ze écht nodig hebben. Een hele andere benadering dan Black Friday dus.
De vraag die we aan het begin van dit artikel stellen is lastig te beantwoorden. Wij hebben als mensheid bepaalde gewoontes aangeleerd, die maar moeilijk af te leren zijn. Maar in de beweging van Bullsh!t naar Betekenis is het wel belangrijk dat we ons bij alles blijven afvragen hoe betekenisvol het nu daadwerkelijk is. Daarbij is onze mening niet belangrijk, maar vinden we dat we er met zijn allen over moeten nadenken.
Vanuit onze visie is het belangrijk om als merk te kijken naar sale vanuit je eigen identiteit. Want waar staat je merk voor? En past daarbij verkopen in de sale? Of past daar juist een ander wijze bij zoals Lush? Als je de meeste missies, visies, mission statements of andere merkdocumenten leest dan past sale daar in ieder geval niet bij. Nog te vaak zien we dat merken het wél doen, omdat iedereen het doet. Het is een gewoonte en daarmee wordt er te weinig gehandeld naar hun identiteit. Ons advies: Doorleef je identiteit volledig én bereken echte prijzen! Daarmee willen we afsluiten met de lijfspreuk van marketing-bestseller Jos Burgers: Geef Nooit Korting.
Je kunt je mailbox niet openen of je hebt de ene na de andere aanbieding in je gezichtsveld. Nagenoeg ieder bedrijf doet eraan mee. Denk bijvoorbeeld ook aan de sale aan het einde van het seizoen in de kledingbranche. En de consument weet dit en wacht netjes tot de sale om te kopen. Dat komt bij ons op de vraag: Is sale nog wel van deze tijd?
Het eerste wat we ons als samenleving moeten afvragen: Wat kost een product echt? De stichting True Price zoekt dit voor organisaties uit. De echte prijs bestaat volgens de stichting uit de marktprijs plus de sociale en milieukosten op het product te produceren.
In een interview voor de Citydeal Impact Ondernemen spreekt Michel Scholten hier over:
Het optimum van de sale vindt plaats tijdens Black Friday. Een sale-dag (en in Nederland opgedoopt naar een periode) is komen overwaaien uit Amerika. We schreven al eerder over waarom Black Friday het failliet van de Nederlandse marketeer is.
Behoudens de vraag of we zomaar moeten meewaaien met de winden die langskomen, is de vraag of deze aanbiedingen wel echt zijn. Of wel echt goed. Er zijn steeds meer vraagtekens of de aanbiedingen wel echt zijn. In Engeland is al bewezen dat 90 % van de aanbiedingen op andere tijden in het jaar goedkoper zijn.
Hiermee spelen we in op de schaarste bij consumenten. Want we hebben een deal die alleen vandaag óf deze week geldig is. Dus je wilt dit niet verliezen. Maar hoe ethisch is dit eigenlijk?
Lees ook: 5 merken die Black Friday omturnen naar een betekenisvolle variant
In een harde en verhelderende column op NPO Radio 1 ging Janneke de Bijl in juli 2022 op de sale in de kledingindustrie. Ze citeerde uit een aflevering van RTL Boulevard waarin een eigenaresse van een kledingwinkel aangaf liever ook geen sale te doen, maar ze moest wel. Ze moest van de oude troep af. Dit is in een korte zin aangegeven wat er mis is met de kledingbranche en de consumenten in Nederland. De column van Janneke kun je hieronder bekijken.
“In de beweging van Bullsh!t naar Betekenis is het wel belangrijk dat we ons bij alles blijven afvragen hoe betekenisvol het nu daadwerkelijk is.”
Aansluitend op het verhaal over de sale is de focus op het consumeren. We willen alleen maar meer kopen. Dit is ook een logische psychologische prikkel in onze hersenen. Bij kopen van iets nieuws krijg je een shot dopamine, het gelukshormoon. Helaas is dit een soort drugs: het effect is maar voor even.
Bedrijven zoals een Action en SoLow hebben op het zoveel mogelijk kopen hun businessmodel gemaakt. Consumenten redeneren al snel: Wat maakt het uit dat het van mindere kwaliteit is, want het was toch goedkoop. Kan ik zo weer een nieuwe kopen.
Aanbiedingen en de sale zorgen ervoor dat we meer gaan kopen, maar is dit wel iets wat we moeten doen?
Een merk dat het anders doet is het cosmeticamerk Lush. Zij willen de afvalberg voorkomen, waardoor ze hebben besloten niet aan aanbiedingen en uitverkoop te doen. Zij hebben de visie dat ieder product dat ze verkopen echt van waarde moet zijn voor de consument. In de uitverkoop ga je eerder iets kopen wat je eigenlijk niet nodig hebt. Hierdoor gaan er steeds meer producten alsnog de grote afvalberg op, wat zij juist willen voorkomen.
Hun personeel is er zelfs op getraind om consumenten zo te adviseren dat ze alleen kopen wat ze écht nodig hebben. Een hele andere benadering dan Black Friday dus.
De vraag die we aan het begin van dit artikel stellen is lastig te beantwoorden. Wij hebben als mensheid bepaalde gewoontes aangeleerd, die maar moeilijk af te leren zijn. Maar in de beweging van Bullsh!t naar Betekenis is het wel belangrijk dat we ons bij alles blijven afvragen hoe betekenisvol het nu daadwerkelijk is. Daarbij is onze mening niet belangrijk, maar vinden we dat we er met zijn allen over moeten nadenken.
Vanuit onze visie is het belangrijk om als merk te kijken naar sale vanuit je eigen identiteit. Want waar staat je merk voor? En past daarbij verkopen in de sale? Of past daar juist een ander wijze bij zoals Lush? Als je de meeste missies, visies, mission statements of andere merkdocumenten leest dan past sale daar in ieder geval niet bij. Nog te vaak zien we dat merken het wél doen, omdat iedereen het doet. Het is een gewoonte en daarmee wordt er te weinig gehandeld naar hun identiteit. Ons advies: Doorleef je identiteit volledig én bereken echte prijzen! Daarmee willen we afsluiten met de lijfspreuk van marketing-bestseller Jos Burgers: Geef Nooit Korting.
Voor een kleine donatie aan een door jouw gekozen goed doel ontvang je HEROES, het magazine voor betekenisvolle merken. Vul hieronder je gegevens in en we sturen hem naar je toe. Je hoeft niet te bewijzen dat je hebt gedoneerd, we vertrouwen op je! 🙂
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten: