Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Circulair ondernemen, waarom jij ermee aan de slag moet!

Circulair ondernemen is zeer belangrijk om grote uitdagingen in onze samenleving aan te gaan. Het is daarbij ook een zeer interessant businessmodel op de lange termijn. In dit artikel nemen we je mee waarom jij aan de slag moet met circulair ondernemen aan de hand van het voorbeeld van Auping.

Auping en circulair ondernemen

We schreven eerder al eens een artikel over Auping. Daarin legden we uit dat het ‘waarom’ van de organisatie al jarenlang staat. Op richter Johannes Albertus Auping was al vroeg bezig met circulariteit en duurzaamheid. Zo is één van de uitspraken van hem uit die tijd: “Produceren is een eerlijke balans van duurzame kwaliteit en billijke prijzen”. De basis hiervan is innovatie en duurzaamheid. Deze betekenis is verder uitgewerkt naar een hedendaags beeld: Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
Wij geloven erin dat de betekenis van je organisatie het belangrijkste is. Het is de kern die altijd blijft bestaan. Je visie en missie kunnen in de jaren wijzigen, maar de betekenis blijft altijd hetzelfde.

Circulariteit in de praktijk

Vanuit de betekenis van Auping zet het bedrijf zich in om matrassen her te gebruiken. In gesprek met Rabobank vertelde directeur Sustainability & Innovation Mark Groot Wassink hierover:

‘De toepasbaarheid van oude matrassen in nieuwe materialen is alleen niet hoog. Je kunt er laagwaardigere restproducten van maken, zoals paaltjes voor langs de weg of judomatten.’

Vanuit dit principe zijn ze teruggegaan naar de basis. Ze ontwikkelden een matras dat volledig herbruikbaar is. Al bij de ontwikkeling keken ze naar de manier waarop ze alle materialen hoogwaardig kunnen hergebruiken. Het is Auping Evolve genoemd, als laatste stap in de evolutie van slapen.

Groot Wassink zegt in hetzelfde interview over deze stap: ‘Wij hebben die stap gezet, want als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. En ja, dat levert op de korte termijn best gedoe op. Bij Auping produceren we al decennialang op dezelfde manier, en opeens moet het helemaal anders. Maar wij geloven er in dat het de rol is van een bedrijf om aansluiting te vinden bij wat er in de maatschappij leeft. Anders ben je op termijn niet meer relevant. En wij kunnen het als koninklijk toonaangevend bedrijf niet permitteren om producten te maken die uiteindelijk in de verbrandingsovens eindigen.’

Lees het hele interview met Groot Wassink op de website van Rabobank.

“Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.”

Focus niet op circulaire argumenten

Wat veel circulaire merken nog te vaak doen, is focussen op deze argumenten. Zij vinden het zelf erg belangrijk om circulair te zijn, dat ze vergeten dat niet iedere consument dit belangrijk is. Onze boodschap: Overtuig juist niet op circulaire argumenten.

Het is namelijk belangrijk om te kijken naar de klantgroepen die je bedient. Kijk naar de argumenten (zoals comfort, geld, risico’s, etc.) die voor hen belangrijk zijn. Alleen dan kun je meer mensen bereiken én daarmee impact maken.

Wat is het voordeel van circulair ondernemen?

Terugkomend op één van de belangrijkste vragen voor dit artikel: Wat is nu het voordeel van circulair ondernemen? Het proces circulair inrichten kost namelijk veel tijd, geld en risico, waarom zou je het doen? Auping en andere organisaties zagen de volgende voordelen:

  • Je krijg de grondstoffen weer terug: Grondstoffen worden steeds belangrijker. Tijdens de oorlog in Oekraïne merkten en merken we al hoe belangrijk goede grondstoffen zijn en wat er gebeurd wanneer ze niet te krijgen zijn. Dat je de grondstoffen terug krijgt levert deze bedrijven nu al geldelijk voordeel op. Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.
  • Circulair ondernemen levert niet-circulaire voordelen op: Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door de focus op circulariteit verhoog je ook de niet-circulaire voordelen. Je gaat namelijk niet meer uit van dat gene wat al bestaat, maar gaat opnieuw een product ontwikkelen. Hiermee houdt je niet alleen rekening met de materialen en grondstoffen, maar ook met andere argumenten. Hierdoor kun je nóg beter op de consumentbehoeften inspelen. Zo leverde het circulaire matras een meer comfort en brandveiligheid op.
  • Nieuwe businessmodellen zorgen voor terugkerende inkomsten: De nieuwe businessmodellen zorgen ervoor dat je nieuwe verdienmodellen hebt. Bij circulaire modellen denken we dan al snel in lease- of abonnementsvormen. De consument bezig het product niet langer meer, maar gebruiken het slechts. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie terugkerende inkomsten genereert.
  • Je bent goed bezig: Niet geheel onbelangrijk is dat je met je organisatie goed bezig bent voor het milieu en andere mensen in deze wereld. Naast dat dit een prettig gevoel geeft, is het ook een argument om bij je organisatie te komen werken.

Bouw je eigen heldenmerk

Een merk is veel meer dan de buitenkant van je bedrijf. Het is alles waar je merkt voor staat, naar buiten brengt en intern beleeft. Het is daarom verstandig om een echt heldenmerk te bouwen. Hiermee leg je de focus op de identiteit van je organisatie en ben je écht van betekenis. Download het heldenmerk-pakket om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een betekenisvol en circulair merk.

Circulair ondernemen, waarom jij ermee aan de slag moet!

Circulair ondernemen is zeer belangrijk om grote uitdagingen in onze samenleving aan te gaan. Het is daarbij ook een zeer interessant businessmodel op de lange termijn. In dit artikel nemen we je mee waarom jij aan de slag moet met circulair ondernemen aan de hand van het voorbeeld van Auping.

Auping en circulair ondernemen

We schreven eerder al eens een artikel over Auping. Daarin legden we uit dat het ‘waarom’ van de organisatie al jarenlang staat. Op richter Johannes Albertus Auping was al vroeg bezig met circulariteit en duurzaamheid. Zo is één van de uitspraken van hem uit die tijd: “Produceren is een eerlijke balans van duurzame kwaliteit en billijke prijzen”. De basis hiervan is innovatie en duurzaamheid. Deze betekenis is verder uitgewerkt naar een hedendaags beeld: Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
Wij geloven erin dat de betekenis van je organisatie het belangrijkste is. Het is de kern die altijd blijft bestaan. Je visie en missie kunnen in de jaren wijzigen, maar de betekenis blijft altijd hetzelfde.

Circulariteit in de praktijk

Vanuit de betekenis van Auping zet het bedrijf zich in om matrassen her te gebruiken. In gesprek met Rabobank vertelde directeur Sustainability & Innovation Mark Groot Wassink hierover:

‘De toepasbaarheid van oude matrassen in nieuwe materialen is alleen niet hoog. Je kunt er laagwaardigere restproducten van maken, zoals paaltjes voor langs de weg of judomatten.’

Vanuit dit principe zijn ze teruggegaan naar de basis. Ze ontwikkelden een matras dat volledig herbruikbaar is. Al bij de ontwikkeling keken ze naar de manier waarop ze alle materialen hoogwaardig kunnen hergebruiken. Het is Auping Evolve genoemd, als laatste stap in de evolutie van slapen.

Groot Wassink zegt in hetzelfde interview over deze stap: ‘Wij hebben die stap gezet, want als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. En ja, dat levert op de korte termijn best gedoe op. Bij Auping produceren we al decennialang op dezelfde manier, en opeens moet het helemaal anders. Maar wij geloven er in dat het de rol is van een bedrijf om aansluiting te vinden bij wat er in de maatschappij leeft. Anders ben je op termijn niet meer relevant. En wij kunnen het als koninklijk toonaangevend bedrijf niet permitteren om producten te maken die uiteindelijk in de verbrandingsovens eindigen.’

Lees het hele interview met Groot Wassink op de website van Rabobank.

“Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.”

Focus niet op circulaire argumenten

Wat veel circulaire merken nog te vaak doen, is focussen op deze argumenten. Zij vinden het zelf erg belangrijk om circulair te zijn, dat ze vergeten dat niet iedere consument dit belangrijk is. Onze boodschap: Overtuig juist niet op circulaire argumenten.

Het is namelijk belangrijk om te kijken naar de klantgroepen die je bedient. Kijk naar de argumenten (zoals comfort, geld, risico’s, etc.) die voor hen belangrijk zijn. Alleen dan kun je meer mensen bereiken én daarmee impact maken.

Wat is het voordeel van circulair ondernemen?

Terugkomend op één van de belangrijkste vragen voor dit artikel: Wat is nu het voordeel van circulair ondernemen? Het proces circulair inrichten kost namelijk veel tijd, geld en risico, waarom zou je het doen? Auping en andere organisaties zagen de volgende voordelen:

  • Je krijg de grondstoffen weer terug: Grondstoffen worden steeds belangrijker. Tijdens de oorlog in Oekraïne merkten en merken we al hoe belangrijk goede grondstoffen zijn en wat er gebeurd wanneer ze niet te krijgen zijn. Dat je de grondstoffen terug krijgt levert deze bedrijven nu al geldelijk voordeel op. Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.
  • Circulair ondernemen levert niet-circulaire voordelen op: Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door de focus op circulariteit verhoog je ook de niet-circulaire voordelen. Je gaat namelijk niet meer uit van dat gene wat al bestaat, maar gaat opnieuw een product ontwikkelen. Hiermee houdt je niet alleen rekening met de materialen en grondstoffen, maar ook met andere argumenten. Hierdoor kun je nóg beter op de consumentbehoeften inspelen. Zo leverde het circulaire matras een meer comfort en brandveiligheid op.
  • Nieuwe businessmodellen zorgen voor terugkerende inkomsten: De nieuwe businessmodellen zorgen ervoor dat je nieuwe verdienmodellen hebt. Bij circulaire modellen denken we dan al snel in lease- of abonnementsvormen. De consument bezig het product niet langer meer, maar gebruiken het slechts. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie terugkerende inkomsten genereert.
  • Je bent goed bezig: Niet geheel onbelangrijk is dat je met je organisatie goed bezig bent voor het milieu en andere mensen in deze wereld. Naast dat dit een prettig gevoel geeft, is het ook een argument om bij je organisatie te komen werken.

Bouw je eigen heldenmerk

Een merk is veel meer dan de buitenkant van je bedrijf. Het is alles waar je merkt voor staat, naar buiten brengt en intern beleeft. Het is daarom verstandig om een echt heldenmerk te bouwen. Hiermee leg je de focus op de identiteit van je organisatie en ben je écht van betekenis. Download het heldenmerk-pakket om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een betekenisvol en circulair merk.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

De kracht van een consistente huisstijl!

17/05/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!Groeien zonder commercieel zijn, kan dat?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel