Circulair ondernemen, waarom jij ermee aan de slag moet!
Circulair ondernemen is zeer belangrijk om grote uitdagingen in onze samenleving aan te gaan. Het is daarbij ook een zeer interessant businessmodel op de lange termijn. In dit artikel nemen we je mee waarom jij aan de slag moet met circulair ondernemen aan de hand van het voorbeeld van Auping.
Auping en circulair ondernemen
We schreven eerder al eens een artikel over Auping. Daarin legden we uit dat het ‘waarom’ van de organisatie al jarenlang staat. Op richter Johannes Albertus Auping was al vroeg bezig met circulariteit en duurzaamheid. Zo is één van de uitspraken van hem uit die tijd: “Produceren is een eerlijke balans van duurzame kwaliteit en billijke prijzen”. De basis hiervan is innovatie en duurzaamheid. Deze betekenis is verder uitgewerkt naar een hedendaags beeld: Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
Wij geloven erin dat de betekenis van je organisatie het belangrijkste is. Het is de kern die altijd blijft bestaan. Je visie en missie kunnen in de jaren wijzigen, maar de betekenis blijft altijd hetzelfde.
Circulariteit in de praktijk
Vanuit de betekenis van Auping zet het bedrijf zich in om matrassen her te gebruiken. In gesprek met Rabobank vertelde directeur Sustainability & Innovation Mark Groot Wassink hierover:
‘De toepasbaarheid van oude matrassen in nieuwe materialen is alleen niet hoog. Je kunt er laagwaardigere restproducten van maken, zoals paaltjes voor langs de weg of judomatten.’
Vanuit dit principe zijn ze teruggegaan naar de basis. Ze ontwikkelden een matras dat volledig herbruikbaar is. Al bij de ontwikkeling keken ze naar de manier waarop ze alle materialen hoogwaardig kunnen hergebruiken. Het is Auping Evolve genoemd, als laatste stap in de evolutie van slapen.
Groot Wassink zegt in hetzelfde interview over deze stap: ‘Wij hebben die stap gezet, want als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. En ja, dat levert op de korte termijn best gedoe op. Bij Auping produceren we al decennialang op dezelfde manier, en opeens moet het helemaal anders. Maar wij geloven er in dat het de rol is van een bedrijf om aansluiting te vinden bij wat er in de maatschappij leeft. Anders ben je op termijn niet meer relevant. En wij kunnen het als koninklijk toonaangevend bedrijf niet permitteren om producten te maken die uiteindelijk in de verbrandingsovens eindigen.’
Lees het hele interview met Groot Wassink op de website van Rabobank.
“Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.”
Focus niet op circulaire argumenten
Wat veel circulaire merken nog te vaak doen, is focussen op deze argumenten. Zij vinden het zelf erg belangrijk om circulair te zijn, dat ze vergeten dat niet iedere consument dit belangrijk is. Onze boodschap: Overtuig juist niet op circulaire argumenten.
Het is namelijk belangrijk om te kijken naar de klantgroepen die je bedient. Kijk naar de argumenten (zoals comfort, geld, risico’s, etc.) die voor hen belangrijk zijn. Alleen dan kun je meer mensen bereiken én daarmee impact maken.
Wat is het voordeel van circulair ondernemen?
Terugkomend op één van de belangrijkste vragen voor dit artikel: Wat is nu het voordeel van circulair ondernemen? Het proces circulair inrichten kost namelijk veel tijd, geld en risico, waarom zou je het doen? Auping en andere organisaties zagen de volgende voordelen:
- Je krijg de grondstoffen weer terug: Grondstoffen worden steeds belangrijker. Tijdens de oorlog in Oekraïne merkten en merken we al hoe belangrijk goede grondstoffen zijn en wat er gebeurd wanneer ze niet te krijgen zijn. Dat je de grondstoffen terug krijgt levert deze bedrijven nu al geldelijk voordeel op. Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.
- Circulair ondernemen levert niet-circulaire voordelen op: Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door de focus op circulariteit verhoog je ook de niet-circulaire voordelen. Je gaat namelijk niet meer uit van dat gene wat al bestaat, maar gaat opnieuw een product ontwikkelen. Hiermee houdt je niet alleen rekening met de materialen en grondstoffen, maar ook met andere argumenten. Hierdoor kun je nóg beter op de consumentbehoeften inspelen. Zo leverde het circulaire matras een meer comfort en brandveiligheid op.
- Nieuwe businessmodellen zorgen voor terugkerende inkomsten: De nieuwe businessmodellen zorgen ervoor dat je nieuwe verdienmodellen hebt. Bij circulaire modellen denken we dan al snel in lease- of abonnementsvormen. De consument bezig het product niet langer meer, maar gebruiken het slechts. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie terugkerende inkomsten genereert.
- Je bent goed bezig: Niet geheel onbelangrijk is dat je met je organisatie goed bezig bent voor het milieu en andere mensen in deze wereld. Naast dat dit een prettig gevoel geeft, is het ook een argument om bij je organisatie te komen werken.
Bouw je eigen heldenmerk
Een merk is veel meer dan de buitenkant van je bedrijf. Het is alles waar je merkt voor staat, naar buiten brengt en intern beleeft. Het is daarom verstandig om een echt heldenmerk te bouwen. Hiermee leg je de focus op de identiteit van je organisatie en ben je écht van betekenis. Download het heldenmerk-pakket om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een betekenisvol en circulair merk.
Circulair ondernemen, waarom jij ermee aan de slag moet!

Circulair ondernemen is zeer belangrijk om grote uitdagingen in onze samenleving aan te gaan. Het is daarbij ook een zeer interessant businessmodel op de lange termijn. In dit artikel nemen we je mee waarom jij aan de slag moet met circulair ondernemen aan de hand van het voorbeeld van Auping.
Auping en circulair ondernemen
We schreven eerder al eens een artikel over Auping. Daarin legden we uit dat het ‘waarom’ van de organisatie al jarenlang staat. Op richter Johannes Albertus Auping was al vroeg bezig met circulariteit en duurzaamheid. Zo is één van de uitspraken van hem uit die tijd: “Produceren is een eerlijke balans van duurzame kwaliteit en billijke prijzen”. De basis hiervan is innovatie en duurzaamheid. Deze betekenis is verder uitgewerkt naar een hedendaags beeld: Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
Wij geloven erin dat de betekenis van je organisatie het belangrijkste is. Het is de kern die altijd blijft bestaan. Je visie en missie kunnen in de jaren wijzigen, maar de betekenis blijft altijd hetzelfde.
Circulariteit in de praktijk
Vanuit de betekenis van Auping zet het bedrijf zich in om matrassen her te gebruiken. In gesprek met Rabobank vertelde directeur Sustainability & Innovation Mark Groot Wassink hierover:
‘De toepasbaarheid van oude matrassen in nieuwe materialen is alleen niet hoog. Je kunt er laagwaardigere restproducten van maken, zoals paaltjes voor langs de weg of judomatten.’
Vanuit dit principe zijn ze teruggegaan naar de basis. Ze ontwikkelden een matras dat volledig herbruikbaar is. Al bij de ontwikkeling keken ze naar de manier waarop ze alle materialen hoogwaardig kunnen hergebruiken. Het is Auping Evolve genoemd, als laatste stap in de evolutie van slapen.
Groot Wassink zegt in hetzelfde interview over deze stap: ‘Wij hebben die stap gezet, want als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. En ja, dat levert op de korte termijn best gedoe op. Bij Auping produceren we al decennialang op dezelfde manier, en opeens moet het helemaal anders. Maar wij geloven er in dat het de rol is van een bedrijf om aansluiting te vinden bij wat er in de maatschappij leeft. Anders ben je op termijn niet meer relevant. En wij kunnen het als koninklijk toonaangevend bedrijf niet permitteren om producten te maken die uiteindelijk in de verbrandingsovens eindigen.’
Lees het hele interview met Groot Wassink op de website van Rabobank.
“Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.”
Focus niet op circulaire argumenten
Wat veel circulaire merken nog te vaak doen, is focussen op deze argumenten. Zij vinden het zelf erg belangrijk om circulair te zijn, dat ze vergeten dat niet iedere consument dit belangrijk is. Onze boodschap: Overtuig juist niet op circulaire argumenten.
Het is namelijk belangrijk om te kijken naar de klantgroepen die je bedient. Kijk naar de argumenten (zoals comfort, geld, risico’s, etc.) die voor hen belangrijk zijn. Alleen dan kun je meer mensen bereiken én daarmee impact maken.
Wat is het voordeel van circulair ondernemen?
Terugkomend op één van de belangrijkste vragen voor dit artikel: Wat is nu het voordeel van circulair ondernemen? Het proces circulair inrichten kost namelijk veel tijd, geld en risico, waarom zou je het doen? Auping en andere organisaties zagen de volgende voordelen:
- Je krijg de grondstoffen weer terug: Grondstoffen worden steeds belangrijker. Tijdens de oorlog in Oekraïne merkten en merken we al hoe belangrijk goede grondstoffen zijn en wat er gebeurd wanneer ze niet te krijgen zijn. Dat je de grondstoffen terug krijgt levert deze bedrijven nu al geldelijk voordeel op. Ooit worden grondstoffen nog schaarser, dan levert het alleen maar meer voordelen op.
- Circulair ondernemen levert niet-circulaire voordelen op: Het klinkt wellicht tegenstrijdig, maar door de focus op circulariteit verhoog je ook de niet-circulaire voordelen. Je gaat namelijk niet meer uit van dat gene wat al bestaat, maar gaat opnieuw een product ontwikkelen. Hiermee houdt je niet alleen rekening met de materialen en grondstoffen, maar ook met andere argumenten. Hierdoor kun je nóg beter op de consumentbehoeften inspelen. Zo leverde het circulaire matras een meer comfort en brandveiligheid op.
- Nieuwe businessmodellen zorgen voor terugkerende inkomsten: De nieuwe businessmodellen zorgen ervoor dat je nieuwe verdienmodellen hebt. Bij circulaire modellen denken we dan al snel in lease- of abonnementsvormen. De consument bezig het product niet langer meer, maar gebruiken het slechts. Dit zorgt ervoor dat je als organisatie terugkerende inkomsten genereert.
- Je bent goed bezig: Niet geheel onbelangrijk is dat je met je organisatie goed bezig bent voor het milieu en andere mensen in deze wereld. Naast dat dit een prettig gevoel geeft, is het ook een argument om bij je organisatie te komen werken.
Bouw je eigen heldenmerk
Een merk is veel meer dan de buitenkant van je bedrijf. Het is alles waar je merkt voor staat, naar buiten brengt en intern beleeft. Het is daarom verstandig om een echt heldenmerk te bouwen. Hiermee leg je de focus op de identiteit van je organisatie en ben je écht van betekenis. Download het heldenmerk-pakket om zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een betekenisvol en circulair merk.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.