De coronapandemie en de daarbij behorende maatregelen hebben voor een flinke aardverschuiving gezorgd in het gebruik van het kantoor. Veel medewerkers (zo niet allemaal) zijn vanuit huis gaan werken, waardoor er veel organisaties nadenken over of zo’n groot kantoor eigenlijk nog wel nodig is.
In het E-book ‘De zaak Vooruit’ van de ABN Amro vertelt Petran van Heel het nieuwe werken vanuit het perspectief van het kantoorleven. Hij geloof niet dat het kantoor volledig gaat verdwijnen, maar wel dat deze evolueert: ‘Het feit dat ik normaal gesproken op het kantoor van ABN AMRO op de Zuidas werk, geeft mij een bepaalde identiteit. Het gebouw of kantoor waar een bedrijf is gehuisvest, is nu eenmaal onderdeel van een corporate identity. Maar ook het bedrijfs-DNA en je purpose maken deel uit van die identiteit.’
Het kantoor wordt daarmee steeds meer een belevingslocatie waar het merkverhaal en de merkidentiteit voorop staat. Kantoren van de toekomst worden in gericht zoals Coolblue en Google doen: Met een vergaderlocatie in de vorm van het Tetris-spel, met glijbanen en andere manieren om elkaar te ontmoeten en creativiteit te stimuleren. De kantoorlocatie wordt een locatie vol beleving, waar je een aantal keer per week komt en voor de rest werk je thuis door.
De missie en de betekenis die je als merk hebt en uitdraagt is steeds belangrijker voor consumenten, klanten en stakeholders. Alleen daarom is het toevoegen van het merkverhaal en beleving op de kantoorlocatie belangrijker dan ooit, zodat iedereen die op die plek het merkverhaal beleefd.