Een missie hebben is één, er naar streven is twee. Eén ding was erg belangrijk: Iedere medewerker moet kunnen vertellen waar de organisatie voor staat én bijdragen aan de missie. Daarvoor ontwikkelde hij met een aantal adviseurs het interne programma Fastforward to 2020 waarin hij de missie omzet in acties. Hij daagt iedere medewerker uit om nieuwe ideeën te bedenken en deze ook uit te voeren. Zo kan iedere medewerker een bijdrage leveren aan de hogere missie. Een greep uit de activiteiten die Interface heeft ontplooid om de missie te bereiken:
- Ze hebben een samenwerking opgezet met Net-Works. Ze laten vissers rondzwevende visnetten inzamelen, wat voor Interface weer grondstof is voor de tapijttegels.
- Ze hebben een model ontwikkelt om snij-afval zoveel mogelijk te voorkomen, door de snij-procedure zo in te richten dat snij-afval wordt voorkomen.
- Ze hebben hun ontwerpfilosofie ontwikkelt met de natuur als inspiratiebron. Met behulp van Biometica lossen ze ontwerpproblemen op mét veel voordelen voor de klant
- Ze zijn op zoek naar meerdere vormen van het voorkomen van lijmresten.
- Ze gaan samenwerken met de Plastic Whale om plastic afval uit de zee te halen en hebben ze een boot uit plastic afval ontwikkelt.
Door de missie echt in de haarvaten van de organisatie in te sluiten zijn hun kosten gedaald, de winsten gestegen en hun producten beter dan ooit!