Interface: Van mission ZERO naar uitwerking
Voor ons zijn helden die bedrijven die vooroplopen om het anders te doen, omdat het anders moet! Eén van deze helden is tapijttegelfabrikant Interface van oprichter Ray Anderson. Dit bedrijf is een vooroploper op het gebied van circulair ondernemen met hun mission ZERO.
“Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.”
Het-moet-anders-moment
In 1994 krijgt Ray Anderson een briefje van een medewerker waarop staat: Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet, wat moeten we zeggen?’. Dit briefje is voor Anderson het het-moet-anders-moment, het moment dat hij realiseert dat het anders moet en dat hij het anders gaat doen. Interface voldoet dan weliswaar aan alle eisen omtrent het milieu, maar dat is geen hoger doel. Het is niet genoeg. Het moet echt anders.
Het-kan-anders-missie
Na het lezen van het boek The Ecology of Commerce weet hij het zeker: de manier van zakendoen moet anders. Waarom liggen containers vol met materiaal dat we kunnen hergebruiken? Met de huidige manier van afval weggooien en dus grondstofverspilling brengen we de aarde in groot gevaar. Dus hij gooit het roer om en komt met zijn Heldenmissie: Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.
Lees ook: 6 voorbeelden van lokale heldenbedrijven
Van Mission zero naar uitvoering
Een missie hebben is één, er naar streven is twee. Eén ding was erg belangrijk: Iedere medewerker moet kunnen vertellen waar de organisatie voor staat én bijdragen aan de missie. Daarvoor ontwikkelde hij met een aantal adviseurs het interne programma Fastforward to 2020 waarin hij de missie omzet in acties. Hij daagt iedere medewerker uit om nieuwe ideeën te bedenken en deze ook uit te voeren. Zo kan iedere medewerker een bijdrage leveren aan de hogere missie. Een greep uit de activiteiten die Interface heeft ontplooid om de missie te bereiken:
- Ze hebben een samenwerking opgezet met Net-Works. Ze laten vissers rondzwevende visnetten inzamelen, wat voor Interface weer grondstof is voor de tapijttegels.
- Ze hebben een model ontwikkelt om snij-afval zoveel mogelijk te voorkomen, door de snij-procedure zo in te richten dat snij-afval wordt voorkomen.
- Ze hebben hun ontwerpfilosofie ontwikkelt met de natuur als inspiratiebron. Met behulp van Biometica lossen ze ontwerpproblemen op mét veel voordelen voor de klant
- Ze zijn op zoek naar meerdere vormen van het voorkomen van lijmresten.
- Ze gaan samenwerken met de Plastic Whale om plastic afval uit de zee te halen en hebben ze een boot uit plastic afval ontwikkelt.
Door de missie echt in de haarvaten van de organisatie in te sluiten zijn hun kosten gedaald, de winsten gestegen en hun producten beter dan ooit!
Krachtig verhaal
Het verhaal van Interface is hierdoor een krachtig verhaal geworden. Zij laten zien dat je door een scherpe missie neer te zetten echte resultaten kunt boeken én dat het focussen op een duurzaamheid hand in hand gaat met het maken van financieel resultaat. Gebruik dit krachtige verhaal ook als inspiratie voor jouw eigen bedrijf. Wat is jouw krachtige missie en wat doe jij om dit te bereiken? Deel je krachtige verhaal en wordt succesvol! Neem contact op met je sidekicks wanneer je vragen hebt over hoe jij dit kunt doen.
Wil je iedere week inspirerende artikelen ontvangen in je mailbox?
Meld je dan aan voor de heldenpost:
Ik ben begonnen met ondernemen omdat ik een verandering wil maken in het vak marketing. Marketing is namelijk ziek, teveel bedrijven passen misleiding toe om er zelf beter van te worden. Daarom help ik graag bedrijven die het anders doen! Niet meer streven naar winstmaximalisatie ten koste van de klanten, maar streven naar winstmaximalisatie met de klant en de maatschappij!
Streef naar enthousiaste en blije klanten, want die zijn aanstekelijk. Zorg dus voor een enthousiaste klantenvirus!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!