Interface: Van mission ZERO naar uitwerking

Voor ons zijn helden die merken die de drive hebben om positieve impact te genereren voor de samenleving! Eén van deze helden is tapijttegelfabrikant Interface van oprichter Ray Anderson. Dit merk is een koploper op het gebied van circulair ondernemen met hun mission ZERO.

“Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.”

Het-moet-anders-moment

In 1994 krijgt Ray Anderson een briefje van een medewerker waarop staat: Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet, wat moeten we zeggen?’. Dit briefje is voor Anderson het het-moet-anders-moment, het moment dat hij realiseert dat het anders moet en dat hij het anders gaat doen. Interface voldoet dan weliswaar aan alle eisen omtrent het milieu, maar dat is geen hoger doel. Het is niet genoeg. Het moet echt anders.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Heldenmissie

Na het lezen van het boek The Ecology of Commerce weet hij het zeker: de manier van zakendoen moet anders. Waarom liggen containers vol met materiaal dat we kunnen hergebruiken? Met de huidige manier van afval weggooien en dus grondstofverspilling brengen we de aarde in groot gevaar. Dus hij gooit het roer om en komt met zijn Heldenmissie: Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.

Lees ook: 6 voorbeelden van lokale heldenbedrijven

Van Mission zero naar uitvoering

Een missie hebben is één, er naar streven is twee. Eén ding was erg belangrijk: Iedere medewerker moet kunnen vertellen waar de organisatie voor staat én bijdragen aan de missie. Daarvoor ontwikkelde hij met een aantal adviseurs het interne programma Fastforward to 2020 waarin hij de missie omzet in acties. Hij daagt iedere medewerker uit om nieuwe ideeën te bedenken en deze ook uit te voeren. Zo kan iedere medewerker een bijdrage leveren aan de hogere missie. Een greep uit de activiteiten die Interface heeft ontplooid om de missie te bereiken:

  • Ze hebben een samenwerking opgezet met Net-Works. Ze laten vissers rondzwevende visnetten inzamelen, wat voor Interface weer grondstof is voor de tapijttegels.
  • Ze hebben een model ontwikkelt om snij-afval zoveel mogelijk te voorkomen, door de snij-procedure zo in te richten dat snij-afval wordt voorkomen.
  • Ze hebben hun ontwerpfilosofie ontwikkelt met de natuur als inspiratiebron. Met behulp van Biometica lossen ze ontwerpproblemen op mét veel voordelen voor de klant
  • Ze zijn op zoek naar meerdere vormen van het voorkomen van lijmresten.
  • Ze gaan samenwerken met de Plastic Whale om plastic afval uit de zee te halen en hebben ze een boot uit plastic afval ontwikkelt.

Door de missie echt in de haarvaten van de organisatie in te sluiten zijn hun kosten gedaald, de winsten gestegen en hun producten beter dan ooit!

Krachtig verhaal

Het verhaal van Interface is hierdoor een krachtig verhaal geworden. Zij laten zien dat je door een scherpe missie neer te zetten echte resultaten kunt boeken én dat het focussen op een duurzaamheid hand in hand gaat met het maken van financieel resultaat. Gebruik dit krachtige verhaal ook als inspiratie voor jouw eigen bedrijf. Wat is jouw krachtige missie en wat doe jij om dit te bereiken? Deel je krachtige verhaal en wordt succesvol!

Aan de slag met het neerzetten van een krachtige merkidentiteit en merkverhaal? Lees de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Interface: Van mission ZERO naar uitwerking

Interface: Van mission ZERO naar uitwerking

Voor ons zijn helden die merken die de drive hebben om positieve impact te genereren voor de samenleving! Eén van deze helden is tapijttegelfabrikant Interface van oprichter Ray Anderson. Dit merk is een koploper op het gebied van circulair ondernemen met hun mission ZERO.

“Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.”

Het-moet-anders-moment

In 1994 krijgt Ray Anderson een briefje van een medewerker waarop staat: Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet, wat moeten we zeggen?’. Dit briefje is voor Anderson het het-moet-anders-moment, het moment dat hij realiseert dat het anders moet en dat hij het anders gaat doen. Interface voldoet dan weliswaar aan alle eisen omtrent het milieu, maar dat is geen hoger doel. Het is niet genoeg. Het moet echt anders.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Heldenmissie

Na het lezen van het boek The Ecology of Commerce weet hij het zeker: de manier van zakendoen moet anders. Waarom liggen containers vol met materiaal dat we kunnen hergebruiken? Met de huidige manier van afval weggooien en dus grondstofverspilling brengen we de aarde in groot gevaar. Dus hij gooit het roer om en komt met zijn Heldenmissie: Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.

Lees ook: 6 voorbeelden van lokale heldenbedrijven

Van Mission zero naar uitvoering

Een missie hebben is één, er naar streven is twee. Eén ding was erg belangrijk: Iedere medewerker moet kunnen vertellen waar de organisatie voor staat én bijdragen aan de missie. Daarvoor ontwikkelde hij met een aantal adviseurs het interne programma Fastforward to 2020 waarin hij de missie omzet in acties. Hij daagt iedere medewerker uit om nieuwe ideeën te bedenken en deze ook uit te voeren. Zo kan iedere medewerker een bijdrage leveren aan de hogere missie. Een greep uit de activiteiten die Interface heeft ontplooid om de missie te bereiken:

  • Ze hebben een samenwerking opgezet met Net-Works. Ze laten vissers rondzwevende visnetten inzamelen, wat voor Interface weer grondstof is voor de tapijttegels.
  • Ze hebben een model ontwikkelt om snij-afval zoveel mogelijk te voorkomen, door de snij-procedure zo in te richten dat snij-afval wordt voorkomen.
  • Ze hebben hun ontwerpfilosofie ontwikkelt met de natuur als inspiratiebron. Met behulp van Biometica lossen ze ontwerpproblemen op mét veel voordelen voor de klant
  • Ze zijn op zoek naar meerdere vormen van het voorkomen van lijmresten.
  • Ze gaan samenwerken met de Plastic Whale om plastic afval uit de zee te halen en hebben ze een boot uit plastic afval ontwikkelt.

Door de missie echt in de haarvaten van de organisatie in te sluiten zijn hun kosten gedaald, de winsten gestegen en hun producten beter dan ooit!

Krachtig verhaal

Het verhaal van Interface is hierdoor een krachtig verhaal geworden. Zij laten zien dat je door een scherpe missie neer te zetten echte resultaten kunt boeken én dat het focussen op een duurzaamheid hand in hand gaat met het maken van financieel resultaat. Gebruik dit krachtige verhaal ook als inspiratie voor jouw eigen bedrijf. Wat is jouw krachtige missie en wat doe jij om dit te bereiken? Deel je krachtige verhaal en wordt succesvol!

Aan de slag met het neerzetten van een krachtige merkidentiteit en merkverhaal? Lees de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.