• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Interface: Van mission ZERO naar uitwerking

Voor ons zijn helden die merken die de drive hebben om positieve impact te genereren voor de samenleving! Eén van deze helden is tapijttegelfabrikant Interface van oprichter Ray Anderson. Dit merk is een koploper op het gebied van circulair ondernemen met hun mission ZERO.

“Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.”

Het-moet-anders-moment

In 1994 krijgt Ray Anderson een briefje van een medewerker waarop staat: Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet, wat moeten we zeggen?’. Dit briefje is voor Anderson het het-moet-anders-moment, het moment dat hij realiseert dat het anders moet en dat hij het anders gaat doen. Interface voldoet dan weliswaar aan alle eisen omtrent het milieu, maar dat is geen hoger doel. Het is niet genoeg. Het moet echt anders.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Heldenmissie

Na het lezen van het boek The Ecology of Commerce weet hij het zeker: de manier van zakendoen moet anders. Waarom liggen containers vol met materiaal dat we kunnen hergebruiken? Met de huidige manier van afval weggooien en dus grondstofverspilling brengen we de aarde in groot gevaar. Dus hij gooit het roer om en komt met zijn Heldenmissie: Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.

Lees ook: 6 voorbeelden van lokale heldenbedrijven

Van Mission zero naar uitvoering

Een missie hebben is één, er naar streven is twee. Eén ding was erg belangrijk: Iedere medewerker moet kunnen vertellen waar de organisatie voor staat én bijdragen aan de missie. Daarvoor ontwikkelde hij met een aantal adviseurs het interne programma Fastforward to 2020 waarin hij de missie omzet in acties. Hij daagt iedere medewerker uit om nieuwe ideeën te bedenken en deze ook uit te voeren. Zo kan iedere medewerker een bijdrage leveren aan de hogere missie. Een greep uit de activiteiten die Interface heeft ontplooid om de missie te bereiken:

  • Ze hebben een samenwerking opgezet met Net-Works. Ze laten vissers rondzwevende visnetten inzamelen, wat voor Interface weer grondstof is voor de tapijttegels.
  • Ze hebben een model ontwikkelt om snij-afval zoveel mogelijk te voorkomen, door de snij-procedure zo in te richten dat snij-afval wordt voorkomen.
  • Ze hebben hun ontwerpfilosofie ontwikkelt met de natuur als inspiratiebron. Met behulp van Biometica lossen ze ontwerpproblemen op mét veel voordelen voor de klant
  • Ze zijn op zoek naar meerdere vormen van het voorkomen van lijmresten.
  • Ze gaan samenwerken met de Plastic Whale om plastic afval uit de zee te halen en hebben ze een boot uit plastic afval ontwikkelt.

Door de missie echt in de haarvaten van de organisatie in te sluiten zijn hun kosten gedaald, de winsten gestegen en hun producten beter dan ooit!

Krachtig verhaal

Het verhaal van Interface is hierdoor een krachtig verhaal geworden. Zij laten zien dat je door een scherpe missie neer te zetten echte resultaten kunt boeken én dat het focussen op een duurzaamheid hand in hand gaat met het maken van financieel resultaat. Gebruik dit krachtige verhaal ook als inspiratie voor jouw eigen bedrijf. Wat is jouw krachtige missie en wat doe jij om dit te bereiken? Deel je krachtige verhaal en wordt succesvol!

Aan de slag met het neerzetten van een krachtige merkidentiteit en merkverhaal? Lees de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Interface: Van mission ZERO naar uitwerking

Interface: Van mission ZERO naar uitwerking

Voor ons zijn helden die merken die de drive hebben om positieve impact te genereren voor de samenleving! Eén van deze helden is tapijttegelfabrikant Interface van oprichter Ray Anderson. Dit merk is een koploper op het gebied van circulair ondernemen met hun mission ZERO.

“Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.”

Het-moet-anders-moment

In 1994 krijgt Ray Anderson een briefje van een medewerker waarop staat: Sommige klanten willen weten wat Interface voor het milieu doet, wat moeten we zeggen?’. Dit briefje is voor Anderson het het-moet-anders-moment, het moment dat hij realiseert dat het anders moet en dat hij het anders gaat doen. Interface voldoet dan weliswaar aan alle eisen omtrent het milieu, maar dat is geen hoger doel. Het is niet genoeg. Het moet echt anders.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Heldenmissie

Na het lezen van het boek The Ecology of Commerce weet hij het zeker: de manier van zakendoen moet anders. Waarom liggen containers vol met materiaal dat we kunnen hergebruiken? Met de huidige manier van afval weggooien en dus grondstofverspilling brengen we de aarde in groot gevaar. Dus hij gooit het roer om en komt met zijn Heldenmissie: Mission Zero: In 2020 wil hij het eerste bedrijf zijn ter wereld dat de ecologische voetafdruk teruggebracht heeft naar nul en het liefst nog een herstellende bijdrage leveren aan het milieu en maatschappij.

Lees ook: 6 voorbeelden van lokale heldenbedrijven

Van Mission zero naar uitvoering

Een missie hebben is één, er naar streven is twee. Eén ding was erg belangrijk: Iedere medewerker moet kunnen vertellen waar de organisatie voor staat én bijdragen aan de missie. Daarvoor ontwikkelde hij met een aantal adviseurs het interne programma Fastforward to 2020 waarin hij de missie omzet in acties. Hij daagt iedere medewerker uit om nieuwe ideeën te bedenken en deze ook uit te voeren. Zo kan iedere medewerker een bijdrage leveren aan de hogere missie. Een greep uit de activiteiten die Interface heeft ontplooid om de missie te bereiken:

  • Ze hebben een samenwerking opgezet met Net-Works. Ze laten vissers rondzwevende visnetten inzamelen, wat voor Interface weer grondstof is voor de tapijttegels.
  • Ze hebben een model ontwikkelt om snij-afval zoveel mogelijk te voorkomen, door de snij-procedure zo in te richten dat snij-afval wordt voorkomen.
  • Ze hebben hun ontwerpfilosofie ontwikkelt met de natuur als inspiratiebron. Met behulp van Biometica lossen ze ontwerpproblemen op mét veel voordelen voor de klant
  • Ze zijn op zoek naar meerdere vormen van het voorkomen van lijmresten.
  • Ze gaan samenwerken met de Plastic Whale om plastic afval uit de zee te halen en hebben ze een boot uit plastic afval ontwikkelt.

Door de missie echt in de haarvaten van de organisatie in te sluiten zijn hun kosten gedaald, de winsten gestegen en hun producten beter dan ooit!

Krachtig verhaal

Het verhaal van Interface is hierdoor een krachtig verhaal geworden. Zij laten zien dat je door een scherpe missie neer te zetten echte resultaten kunt boeken én dat het focussen op een duurzaamheid hand in hand gaat met het maken van financieel resultaat. Gebruik dit krachtige verhaal ook als inspiratie voor jouw eigen bedrijf. Wat is jouw krachtige missie en wat doe jij om dit te bereiken? Deel je krachtige verhaal en wordt succesvol!

Aan de slag met het neerzetten van een krachtige merkidentiteit en merkverhaal? Lees de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

Misschien vind je dit ook interessant:

De angst om held te zijn..

28/03/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Maatschappelijke en Circulaire helden in Apeldoorn

27/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Creating Heroes nieuwe mediapartner TEDxApeldoorn Het nieuwe innoveren, samenwerking tussen ABC Kroos en Mol Fresh Food Het nieuwe innoveren, samenwerking tussen ABC Kroos en Mol Fresh Food
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel