Dat je als merk succesvol kunt zijn én klein kunt blijven bewijst Anchor Brewing, een brouwer uit San Fransisco. Het bedrijf werd opgericht in 1896 en brouwt hun bier op een duurzame manier. Dat is de oorsprong van hun bedrijf, daarop is hun merk gebouwd. Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan. Door die manier van brouwen kunnen ze geen grote producties draaien en hebben ze al menigmaal nee aan klanten verkocht die een grote bestelling wilden plaatsen.
Hun identiteit zorgt voor heldere keuzes: Ze hebben een groeiplafond, en die is inmiddels bereikt. Ze hebben daar vrede mee en maken een gezonde winst. De groei die zij doormaken zit vooral in het steeds blijven verduurzamen van hun producten.
Hiermee laat Anchor Brewing zien dat je een bedrijf kunt zijn met een mooie en goede identiteit, maar je niet continu hoeft te groeien om bestaansrecht te hebben. Door een sterke identiteit te hebben, zorg je dat je op basis daarvan scherpe keuzes kunt maken: Nee zeggen tegen grote klanten en toch een gezonde winst maken.
Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – de serie