• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Je merkidentiteit is dicht bij jezelf blijven (voorbeeld)

Over de merkidentiteit is al veel geschreven. Het belangrijkste bij identiteit is dan ook om dicht bij jezelf te blijven. Dat betekent dat je niet altijd moet streven naar landelijke dekking, een multinational of (extreme) groei. Het voorbeeld van Anchor Brewing geeft aan dat merkidentiteit echt een zaak is van dicht bij jezelf blijven.

Kijk niet naar anderen, wees jezelf!

Waar het binnen veel merken misgaat, is dat er te veel wordt gekeken naar de concurrenten en naar toonaangevende bedrijven. Zo is er binnen veel organisaties de wil om net als Coolblue te worden. Nu is het streven naar verbetering natuurlijk niet verkeerd, maar het zoeken naar een kopie van een ander bedrijf helpt je bedrijf niet verder.

Kijk vooral naar de uniekheid binnen je eigen organisatie, ontdek waar jouw merk voor staat en voor wilt gaan. Zorg ervoor dat je merkidentiteit enorm duidelijk is voor alles en iedereen in de organisatie. En de merkidentiteit is van je organisatie en is van jezelf!

“Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan.”

Waarom groeien?

Triodos omschreef in het één van hun video’s heel mooi: Groei is veel meer dan een cijfer. Veel merken hebben maar één doel: Groeien in winst en omzet. Elke bedrijf moet alleen maar groter worden, maar waarom? Waarom moeten we altijd blijven groeien? We krijgen nog wel regelmatig klanten die vooral geen grote organisatie willen zijn, maar wel van meerwaarde willen zijn voor hun omgeving. Groei moet niet een doel op zich zijn, maar een middel om jouw doelen te bereiken.

Want bedenk goed: Je hoeft niet altijd groot te zijn, om de beste te worden!

Anchor Brewing en hun gezonde winst

Dat je als merk succesvol kunt zijn én klein kunt blijven bewijst Anchor Brewing, een brouwer uit San Fransisco. Het bedrijf werd opgericht in 1896 en brouwt hun bier op een duurzame manier. Dat is de oorsprong van hun bedrijf, daarop is hun merk gebouwd. Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan. Door die manier van brouwen kunnen ze geen grote producties draaien en hebben ze al menigmaal nee aan klanten verkocht die een grote bestelling wilden plaatsen.

Hun identiteit zorgt voor heldere keuzes: Ze hebben een groeiplafond, en die is inmiddels bereikt. Ze hebben daar vrede mee en maken een gezonde winst. De groei die zij doormaken zit vooral in het steeds blijven verduurzamen van hun producten.

Hiermee laat Anchor Brewing zien dat je een bedrijf kunt zijn met een mooie en goede identiteit, maar je niet continu hoeft te groeien om bestaansrecht te hebben. Door een sterke identiteit te hebben, zorg je dat je op basis daarvan scherpe keuzes kunt maken: Nee zeggen tegen grote klanten en toch een gezonde winst maken.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – de serie

Je merkidentiteit is dicht bij jezelf blijven (voorbeeld)

Je merkidentiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld]

Over de merkidentiteit is al veel geschreven. Het belangrijkste bij identiteit is dan ook om dicht bij jezelf te blijven. Dat betekent dat je niet altijd moet streven naar landelijke dekking, een multinational of (extreme) groei. Het voorbeeld van Anchor Brewing geeft aan dat merkidentiteit echt een zaak is van dicht bij jezelf blijven.

Kijk niet naar anderen, wees jezelf!

Waar het binnen veel merken misgaat, is dat er te veel wordt gekeken naar de concurrenten en naar toonaangevende bedrijven. Zo is er binnen veel organisaties de wil om net als Coolblue te worden. Nu is het streven naar verbetering natuurlijk niet verkeerd, maar het zoeken naar een kopie van een ander bedrijf helpt je bedrijf niet verder.

Kijk vooral naar de uniekheid binnen je eigen organisatie, ontdek waar jouw merk voor staat en voor wilt gaan. Zorg ervoor dat je merkidentiteit enorm duidelijk is voor alles en iedereen in de organisatie. En de merkidentiteit is van je organisatie en is van jezelf!

“Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan.”

Waarom groeien?

Triodos omschreef in het één van hun video’s heel mooi: Groei is veel meer dan een cijfer. Veel merken hebben maar één doel: Groeien in winst en omzet. Elke bedrijf moet alleen maar groter worden, maar waarom? Waarom moeten we altijd blijven groeien? We krijgen nog wel regelmatig klanten die vooral geen grote organisatie willen zijn, maar wel van meerwaarde willen zijn voor hun omgeving. Groei moet niet een doel op zich zijn, maar een middel om jouw doelen te bereiken.

Want bedenk goed: Je hoeft niet altijd groot te zijn, om de beste te worden!

Anchor Brewing en hun gezonde winst

Dat je als merk succesvol kunt zijn én klein kunt blijven bewijst Anchor Brewing, een brouwer uit San Fransisco. Het bedrijf werd opgericht in 1896 en brouwt hun bier op een duurzame manier. Dat is de oorsprong van hun bedrijf, daarop is hun merk gebouwd. Deze duurzame manier van brouwen houdt in dat het een arbeidsintensieve manier is, waarin ambacht centraal blijft staan. Door die manier van brouwen kunnen ze geen grote producties draaien en hebben ze al menigmaal nee aan klanten verkocht die een grote bestelling wilden plaatsen.

Hun identiteit zorgt voor heldere keuzes: Ze hebben een groeiplafond, en die is inmiddels bereikt. Ze hebben daar vrede mee en maken een gezonde winst. De groei die zij doormaken zit vooral in het steeds blijven verduurzamen van hun producten.

Hiermee laat Anchor Brewing zien dat je een bedrijf kunt zijn met een mooie en goede identiteit, maar je niet continu hoeft te groeien om bestaansrecht te hebben. Door een sterke identiteit te hebben, zorg je dat je op basis daarvan scherpe keuzes kunt maken: Nee zeggen tegen grote klanten en toch een gezonde winst maken.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – de serie

Misschien vind je dit ook interessant:

8 logo’s met verborgen boodschappen

09/05/2019/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling

De angst om held te zijn..

28/03/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Merkidentiteit ontdekken, hoe doe je dat? Merkidentiteit ontdekken, hoe doe je dat? Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend Vol voor je missie gaan: het einddoel is allesbepalend
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel