Visie ontwikkelen in de serie 'Merkidentiteit ontdekken' - Creating Heroes

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan
Stap 2 – Ontwikkel een heldere visie

De merkidentiteit is het belangrijkste element voor het succes van je merk. Het is de basis waar je merk op drijft en waar anderen op aanhaken. Dit artikel is onderdeel van de serie die je meeneemt om de merkidentiteit van je merk te ontdekken. In het vorige artikel in deze serie hebben we je meegenomen in de manier om de betekenis van je merk te ontdekken. In dit artikel ontvang je de manier waarop je een heldere visie kunt ontwikkelen.

Het ontdekken van je merkidentiteit in 6 stappen

Een merk kan niet meer zonder betekenis. In het vorige artikel van deze serie heb je kunnen lezen waarom het hebben van een betekenisvol merk zo belangrijk is. Deze serie neemt je zoals gezegd mee in het ontdekken van je merkidentiteit. Om dit te ontdekken onderscheiden we 6 stappen:

  1. Ontdekken van de betekenis
  2. Ontwikkel een heldere visie
  3. Formuleer je heldenmissie
  4. Stel je kernwaarden en heldenkrachten vast
  5. Positioneren van je merk
  6. Verankeren van je merkidentiteit

In het vorige artikel kun je lezen hoe je de betekenis van je merk ontdekt. In dit artikel gaan we verder op het ontwikkelen van een heldere visie.

Wat is een visie?

Om te starten met het ontwikkelen van een goede visie, is het goed om de definitie van een visie met elkaar door te nemen. Vaak spreken we ook van een organisatievisie. Als we terug gaan naar de oorspronkelijke betekenis van het woord visie, dan staat het voor een droomverschijning, een zogeheten visioen. Later is daar ook het zien of de kijk van een expert bijgekomen. We noemen dat ook wel een visie op iets hebben. Je hebt daarbij een kijk op een kwestie.

Als we dit alles vertalen naar de wereld van merken en bedrijven, dan gaat het over de kijk van je merk op haar omgeving en de wereld. Daarin is de visie het droombeeld van je merk en schets je het gezamenlijke ambitieuze beeld van je merk op de omgeving, de markt en/of de wereld. We noemen het dan ook wel de kernideologie die voor jouw merk leidend is. Je merkvisie is daarmee een droombeeld waaraan je publiek zich aan kan vasthouden.

Hoe ontwikkel je een heldere visie?

De visie van je merk is een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit. Met je merk-team ga je aan de slag om de betekenis van je merk om te zetten in een heldere visie.

Voer onderzoek uit

Om tot een heldere visie te komen is het verstandig om de betekenis die je hebt ontdekt te parkeren, om van daaruit onderzoek te doen. Je gaat onderzoek doen naar de markt en naar de samenleving en kijkt wat er speelt. Wat gaat er in de toekomst veranderen? Wat vragen klanten steeds meer aan je? Daarnaast kijk je naar andere dromen om de betekenis van je merk te verrijken. Door nu niet alleen vanuit je merk te kijken, maar door het te verbreden met marktkennis zorg je ervoor dat je visie een goede stevige basis krijgt.

Visualiseer je toekomstdroom

Een goede oefening is om de toekomstdroom van jouw organisatie te visualiseren. De betekenis en alle informatie vanuit je onderzoek neem je mee om samen te visualiseren hoe jullie toekomstdroom er precies uitziet. Pak bijvoorbeeld een groot leeg vel en teken daar je toekomstdroom samen uit, of pak een grote doos met bouwsteentjes en bouw letterlijk jullie toekomstdroom. Hierdoor maak je de toekomstdroom concreet.

Om je toekomstdroom te visualiseren kun je de volgende vragen over je merk over 20 jaar de revue laten passeren:

  • Hoe ziet ons kantoorpand er dan uit? Hoe zien we dat het van ons is?
  • Welke maatschappelijke doelen hebben we dan bereikt?
  • Hoeveel medewerkers hebben we op dat moment? En wat voor soort medewerkers zijn dat?
  • Wie zijn onze klanten op dat moment?
  • Hoe hebben onze producten zich ontwikkeld? Welke innovaties spelen dan een rol?
  • Waarom zouden medewerkers hier graag willen werken?

Net als bij het ontdekken van de betekenis is het verstandig om dit proces te laten faciliteren. Hierdoor zorg je ervoor dat je echt tot de kern komt en dat er kritische vragen worden gesteld door een onafhankelijke partij.

Visie formuleren

Wanneer je de toekomstdroom hebt gevisualiseerd is het tijd om de visie te formuleren. Belangrijk hierbij is dat je het toekomstbeeld van je merk helder formuleert. Nog te vaak ontbreken in visies het echte toekomstbeeld, omdat de bewoordingen algemeen worden gehouden. Denk aan containerbegrippen en lege begrippen is als draagvlak, duurzaamheid, een bijdrage lever aan, etc. Maak de visie zo concreet mogelijk.

Om nog een beter beeld te krijgen van je visie, bespreek je de volgende vragen in een visie-sessie samen met je merk-team:

  1. Waar verbaas je je over als merk?
  2. Waar wordt je merk boos van?
  3. Waar wil je als merk impact op hebben? De omgeving, de markt of de wereld?
  4. Wat zouden (bepaalde) klanten willen en krijgen ze niet?
  5. Welke ontwikkelingen gaan de markt op termijn veranderen, en hoe?
  6. Hoe zou je jouw markt opnieuw inrichten als het vanaf nul zou kunnen?
  7. Waarheen gaan jullie als merk?

Wanneer je het beeld helder hebt gemaakt en ook de formulering samen hebt vastgesteld is het verstandig om een copywriter te laten meedenken die de visie veder formuleert. Deze copywriter is daarbij de spil die jullie verhaal echt omzet naar een krachtig verhaal. Hij of zij maakt geen nieuwe teksten, maar verrijkt de huidige formulering.

Voorbeelden visies

Om je een beeld te geven hoe een visie eruit ziet geven we hier drie voorbeelden van goede visies:

Elke werknemer heeft een computer op zijn bureau.

Sluit je ogen eens en ga terug naar de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. Een enkeling die vooral veel geld had, bezat een computer. In die jaren ontwikkelde Microsoft onder leiding van Bill Gates de visie dat iedere werknemer een computer op zijn bureau heeft. Als je terugkeert naar de huidige tijd, weet je dat deze visie volledig is uitgekomen.

Het spelen van de toekomst uitvinden

Iedereen kent het merk LEGO. Wij hebben nog nooit iemand ontmoet die niet met de bouwstenen heeft gespeeld. De visie van dit merk is om het spelen van de toekomst uit te vinden. En dat is letterlijk wat er gebeurd, als je kijkt naar de innovaties die het merk heeft doorgevoerd in hun speelgoed.

Landing a man on the moon and returning him safely to the Earth

De visie van John F. Kennedy was helder en duidelijk toen hij 25 mei 1961 het Amerikaanse Congres toesprak: Wij willen binnen 10 jaar een man op de maan zetten en hem ook veilig terug laten keren op de aarde. Een visionaire blik met een duidelijk doel die iedereen die eraan meewerkte inspireerde.

De kracht van de heldenmissie

Je hebt nu een heldere visie ontwikkelt met je merkteam. Het is nu tijd om de vervolgstap te maken om een krachtige heldenmissie te ontwikkelen. Hoe je een heldenmissie formuleert lees je in het volgende artikel van deze serie.

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 2 – Ontwikkel een heldere visie

Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 2 - Ontwikkel een heldere visie

De merkidentiteit is het belangrijkste element voor het succes van je merk. Het is de basis waar je merk op drijft en waar anderen op aanhaken. Dit artikel is onderdeel van de serie die je meeneemt om de merkidentiteit van je merk te ontdekken. In het vorige artikel in deze serie hebben we je meegenomen in de manier om de betekenis van je merk te ontdekken. In dit artikel ontvang je de manier waarop je een heldere visie kunt ontwikkelen.

Het ontdekken van je merkidentiteit in 6 stappen

Een merk kan niet meer zonder betekenis. In het vorige artikel van deze serie heb je kunnen lezen waarom het hebben van een betekenisvol merk zo belangrijk is. Deze serie neemt je zoals gezegd mee in het ontdekken van je merkidentiteit. Om dit te ontdekken onderscheiden we 6 stappen:

  1. Ontdekken van de betekenis
  2. Ontwikkel een heldere visie
  3. Formuleer je heldenmissie
  4. Stel je kernwaarden en heldenkrachten vast
  5. Positioneren van je merk
  6. Verankeren van je merkidentiteit

In het vorige artikel kun je lezen hoe je de betekenis van je merk ontdekt. In dit artikel gaan we verder op het ontwikkelen van een heldere visie.

Wat is een visie?

Om te starten met het ontwikkelen van een goede visie, is het goed om de definitie van een visie met elkaar door te nemen. Vaak spreken we ook van een organisatievisie. Als we terug gaan naar de oorspronkelijke betekenis van het woord visie, dan staat het voor een droomverschijning, een zogeheten visioen. Later is daar ook het zien of de kijk van een expert bijgekomen. We noemen dat ook wel een visie op iets hebben. Je hebt daarbij een kijk op een kwestie.

Als we dit alles vertalen naar de wereld van merken en bedrijven, dan gaat het over de kijk van je merk op haar omgeving en de wereld. Daarin is de visie het droombeeld van je merk en schets je het gezamenlijke ambitieuze beeld van je merk op de omgeving, de markt en/of de wereld. We noemen het dan ook wel de kernideologie die voor jouw merk leidend is. Je merkvisie is daarmee een droombeeld waaraan je publiek zich aan kan vasthouden.

Hoe ontwikkel je een heldere visie?

De visie van je merk is een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit. Met je merk-team ga je aan de slag om de betekenis van je merk om te zetten in een heldere visie.

Voer onderzoek uit

Om tot een heldere visie te komen is het verstandig om de betekenis die je hebt ontdekt te parkeren, om van daaruit onderzoek te doen. Je gaat onderzoek doen naar de markt en kijkt wat er speelt. Wat gaat er in de toekomst veranderen? Wat vragen klanten steeds meer aan je? Daarnaast kijk je naar andere dromen om de betekenis van je merk te verrijken. Door nu niet alleen van uit je merk te kijken, maar het te verbrede met marktkennis zorg je ervoor dat je visie een goede stevige basis krijgt.

Visualiseer je toekomstdroom

Een goede oefening is om de toekomstdroom van jouw organisatie te visualiseren. De betekenis en alle informatie vanuit je onderzoek neem je mee om samen te visualiseren hoe jullie toekomstdroom er precies uitziet. Pak bijvoorbeeld een groot leeg vel en teken daar je toekomstdroom samen uit, of pak een grote doos met bouwsteentjes en bouw letterlijk jullie toekomstdroom. Hierdoor maak je de toekomstdroom concreet.

Om je toekomstdroom te visualiseren kun je de volgende vragen over je merk over 20 jaar de revue laten passeren:

  • Hoe ziet ons kantoorpand er dan uit? Hoe zien we dat het van ons is?
  • Welke maatschappelijke doelen hebben we dan bereikt?
  • Hoeveel medewerkers hebben we op dat moment? En wat voor soort medewerkers zijn dat?
  • Wie zijn onze klanten op dat moment?
  • Hoe hebben onze producten zich ontwikkelt? Welke innovaties spelen dan een rol?
  • Waarom zouden medewerkers hier graag willen werken?

Net als bij het ontdekken van de betekenis is het verstandig om dit proces te laten faciliteren. Hierdoor zorg je ervoor dat je echt tot de kern komt en dat er kritische vragen worden gesteld van een onafhankelijke partij.

Visie formuleren

Wanneer je de toekomstdroom hebt gevisualiseerd is het tijd om de visie te formuleren. Belangrijk hierbij is dat je het toekomstbeeld van je merk helder formuleert. Nog te vaak ontbreken in visies het echte toekomstbeeld, omdat de bewoordingen algemeen worden gehouden. Denk aan containerbegrippen en lege begrippen is als draagvlak, duurzaamheid, een bijdrage lever aan, etc. Maak de visie zo concreet mogelijk.

Om nog een beter beeld te krijgen van je visie, bespreek je de volgende vragen in een visie-sessie samen met je merk-team:

  1. Waar verbaas je je over als merk?
  2. Waar wordt je merk boos van?
  3. Waar wil je als merk impact op hebben? De omgeving, de markt of de wereld?
  4. Wat zouden (bepaalde) klanten willen en krijgen ze niet?
  5. Welke ontwikkelingen gaan de markt op termijn veranderen, en hoe?
  6. Hoe zou je jouw markt opnieuw inrichten als het vanaf nul zou kunnen?
  7. Waarheen gaan jullie als merk?

Wanneer je het beeld helder hebt gemaakt en ook de formulering samen hebt vastgesteld is het verstandig om een copywriter te laten meedenken die de visie veder formuleert. Deze copywriter is daarbij de spil die jullie verhaal echt omzet naar een krachtig verhaal. Hij of zij maakt geen nieuwe teksten, maar verrijkt de huidige formulering.

Voorbeelden visies

Om je een beeld te geven hoe een visie eruit ziet geven we hier drie voorbeelden van goede visies:

Elke werknemer heeft een computer op zijn bureau.

Sluit je ogen eens en ga terug naar de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw. Een enkeling die vooral veel geld had, bezat een computer. In die jaren ontwikkelde Microsoft onder leiding van Bill Gates de visie dat iedere werknemer een computer op zijn bureau heeft. Als je terugkeert naar de huidige tijd, weet je dat deze visie volledig is uitgekomen.

Het spelen van de toekomst uitvinden

Iedereen kent het merk LEGO. Wij hebben nog nooit iemand ontmoet die niet met de bouwstenen heeft gespeeld. De visie van dit merk is om het spelen van de toekomst uit te vinden. En dat is letterlijk wat er gebeurd, als je kijkt naar de innovaties die het merk heeft doorgevoerd in hun speelgoed.

Landing a man on the moon and returning him safely to the Earth

De visie van John F. Kennedy was helder en duidelijk toen hij 25 mei 1961 het Amerikaanse Congres toesprak: Wij willen binnen 10 jaar een man op de maan zetten en hem ook veilig terug laten keren op de aarde. Een visionaire blik met een duidelijk doel die iedereen die eraan meewerkte inspireerde.

De kracht van de heldenmissie

Je hebt nu een heldere visie ontwikkelt met je merkteam. Het is nu tijd om de vervolgstap te maken om een krachtige heldenmissie te ontwikkelen. Hoe je een heldenmissie formuleert lees je in het volgende artikel van deze serie.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.