Als je je merk onder de aandacht wilt brengen, dan begint dat bij een merkfundering. Door aan je fundering te werken, zorg je namelijk dat je je op de lange termijn impact maakt. Maar uit welke onderdelen bestaat een merkfundering? En wat levert zo’n fundering voor je merk concreet op? Dat lees je op deze pagina!
Wat is een merkfundering?
Als je voor de lange termijn impact wilt maken en concurrentievoordeel wilt behalen, dan kan je er niet omheen: je moet dan investeren in je merk. Daarvoor doorlopen we samen met onze klanten de merkreis.
In de merkreis zitten alle belangrijke haltes om een succesvol merk te hebben. Een onmisbaar onderdeel is de merkfundering. Vergelijk het met een huis: een slechte fundering zorgt voor scheve huizen die geen storm kunnen weerstaan. Een goede fundering zorgt ervoor dat een huis niet alleen morgen nog overeind staat, maar voor tientallen, zo niet honderden, jaren. Dat geldt ook voor jouw merk!
Is je merkfundering op orde? Dan weten klanten precies waarvoor ze bij jou moeten zijn, letten ze op kwaliteit en niet alleen op de prijs, en gaan ze voor langere tijd een relatie met je aan. Maar ook weten medewerkers precies waar het merk voor staat en is interne en externe communicatie helder en overtuigend.
De merkfundering zorgt dus voor een stevig fundament waarop je merk structureel en consistent geladen kan worden.
Hoe ziet de merkfundering eruit?
De merkfundering beslaat de eerste zes haltes van de merkreis. Doorloop je deze chronologisch, dan heb je een krachtig en stevig fundament om je merk op te bouwen. Het kan zijn dat je bepaalde haltes al scherp hebt, maar heb je bijvoorbeeld het gevoel dat je missie nog niet helder genoeg is of dat je uitingen niet goed aansluiten bij je betekenis? Dan is het slim om deze reis alsnog helemaal te doorlopen. Hieronder lichten we de haltes toe:
1. De betekenis van je merk
Bij de eerste stop leggen we de focus op de betekenis van je merk. Het is als het ware de identiteit van je merk en is vergelijkbaar met je persoonlijke identiteit. Je (her)ontdekt tijdens deze stap waarom je merk doet wat het doet en hoe jij het verschil maakt voor de markt, maatschappij en wereld.
De impact gaat daarom verder dan alleen je eigen portemonnee. Betekenisvolle merken zien geld als een middel om een hoger doel te bereiken. Wat is dat hogere doel? Welke betekenis heb jij voor je klanten, de maatschappij en de wereld? Deze kern bepaalt alles in je organisatie en verandert nooit.
Visie: visie komt van het woord visioen. Dat is een verschijning van een droom. Maar visie betekent ook: een kijk hebben op een kwestie. Daarom definiëren wij visie als een droombeeld dat jouw betekenis handen en voeten geeft. Daarmee geef je een kijk van je merk op je markt, je omgeving en/of de wereld.
Bij deze halte ontwikkel je de visie en missie van je merk.
3. Merkpersoonlijkheid
Door je merk te zien als persoon kunnen we persoonlijke waarden koppelen aan je merk en dit vertalen we in visuele uitingen en taal. We brengen je persoonlijkheid vaak terug tot een archetype, ontwikkeld door Carl Jung, zoals de onschuldige, zorggever of ontdekkingsreiziger. Ontdek hier alle persoonlijkheden die je merk kan aannemen.
Door je merk neer te zetten als persoon, voelt je merk vertrouwd en zorg je voor een connectie met je publiek. Of je zorgt juist voor irritatie bij mensen die je liever niet als klant wilt. En dat is slim! Want jij wilt alleen mensen bedienen die bij je passen en net als jij van betekenis willen zijn.
Tijdens deze stap ga je aan de slag met je persoonlijkheid en ontwikkel je ze door naar kernwaarden, heldenkrachten, merktaal en gewenst gedrag.
4. Positionering
Met het positioneren van je merk laat je zien waar je staat in de markt en in de wereld, en hoe je inspeelt op de uitdagingen waarmee je klanten zitten. Dat betekent dat je klanten precies weten waar ze jou kunnen plaatsen en waar je staat ten opzichte van concurrenten. Bij de juiste klanten roep je zo een positieve associatie op, waardoor klanten zich automatisch tot jou aangetrokken voelen.
Positioneren doen we door een statement te schrijven over jouw positie. Natuurlijk doen we dat op basis van alle voorgaande stappen, zodat je een basis legt voor verdere communicatie van je merk.
5. Huisstijl
Je huisstijl is de visuele identiteit van je merk en past bij de identiteit en positionering van je merk. Belangrijke onderdelen die worden ontwikkeld en geanalyseerd, zijn:
Vormen en elementen;
Typografie;
Kleuren;
Fotografie.
Overigens is een huisstijl niet hetzelfde als branding. Een huisstijl is datgene dat je ziet van je merk. Het gaat om de uitstraling naar buiten toe. Branding (en dus merkontwikkeling) gaat juist zowel over de binnen- als de buitenkant.
In deze stap maken we niet alleen een volledige nieuwe huisstijl, maar analyseren we eventueel ook een huidige huisstijl. Dat betekent dat een huisstijl wordt geüpdatet door vormen, elementen en fotografie te verbeteren. Bijvoorbeeld door een nieuw logo te ontwerpen of nieuwe kleuren te introduceren.
Met een heldere huisstijl leg je de basis voor een consistent merk.
6. Merkdragers
De laatste halte om een goede merkfundering neer te zetten is het updaten van de merkdragers. De merkdragers zijn alle onderdelen die je merkverhaal dragen, zoals alle communicatiemiddelen, de website en de signing van je kantoor en wagenpark. Om een consistent en sterk merk neer te zetten, gebruik je je huisstijl en merkpersoonlijkheid om alle uitingen dezelfde uitstraling te geven en je merkverhaal in dezelfde merktaal te vertellen.
Wat levert een merkfundering op?
We krijgen regelmatig de vraag: wat levert het investeren in de merkfundering op? Het lastige hierbij is: het is een lange termijn investering. Nadat je de merkfundering hebt staan, heb je morgen niet direct een effect. Toch is het belangrijk dat je investeert in je merkfundering, zodat je:
Een stevige basis hebt van waaruit je de komende jaren consistent kunt communiceren;
Meer omzet creëert zodat je meer impact kunt maken;
Een aantrekkelijke werkomgeving creëert waar iedereen weet waar ze aan toe zijn;
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Google Analytics Cookies
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
Andere cookies
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: