Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Underdogmarketing als marketingvorm

Het zijn van een underdog is in de marketingwereld een tof perspectief. Maar hoe zit dit nu precies? Wat is underdogmarketing en hoe zet je het in als marketingvorm? In dit artikel leggen we het uit.

De rol van de underdog

Om te beginnen is het goed om de underdog een definitie te geven. Een underdog is een entiteit waarvan wordt gedacht dat ze geen kans maken om te winnen of een bijdrage te leveren. Een sportploeg die als underdog fungeert, worden weinig kansen toebedeeld, maar zou kunnen verrassen.

De kracht van de underdog

In zijn boek David and Goliath legt Malcolm Gladwell uit dat ook underdogs succesvol kunnen zijn. Volgens Gladwell hebben underdogs evenveel kansen als de gevestigde orde. Ze kunnen boven zichzelf uitstijgen, als zij hun gebreken compenseren.

In de zakelijke context betekent dit dat je goed weet te positioneren waarom jij als underdog zo onderscheidend bent dan de gevestigde orde. De gevestigde orde heeft een reputatie op basis van jarenlange ervaring. Dat moet je als underdogmerk compenseren. Hoe zorg je voor betrouwbaarheid?

“Dat een underdog niet altijd een underdog hoeft te blijven heeft de supermarktketen Jumbo bewezen.”

Underdogmarketing, wat is dat?

Maar wat is dan underdogmarketing hoor ik je roepen. In marketing noemen we de underdogs ook wel de ‘challengers’. Zij zijn er in vele soorten en maten. Zo zijn AirBnB, RouteMobiel en Picnic ooit begonnen als challengers van de gevestigde orde.

In een artikel op Frankwatching legt Carlien Laakman uit dat de underdogmerken vaak ontstaan vanuit frustratie bij ondernemers. Zij zetten met hun passie en gretigheid de markt op zijn kop. Underdogmarketing is de eigenzinnige manier van marketing voeren, zodat je opvalt én succesvol bent. Vaak zie je dat daar marketingvormen zoals guerrilla-marketing worden ingezet om op te vallen.

Een rol binnen underdogmarketing is dat de marketing zo wordt ingericht dat het makkelijke te testen is. Hierdoor kunnen de marketingacties snel getest, verbeterd en opgeschaald worden om de gevestigde orde uit te dagen.

Jumbo: Van underdog naar gevestigde orde

Dat een underdog niet altijd een underdog hoeft te blijven heeft de supermarktketen Jumbo bewezen. Waar zij als groothandel voor supermarkten zijn begonnen, besloot het bedrijf in 1983 om ook zelf een supermarkt te beginnen. Op het begin was het vooral een lokale speler, zonder echte underdogrol op landelijk niveau.

In de jaren 90 deed het bedrijf onderzoek naar de grootste ergernissen onder winkelend Nederland. Uit de 7 grootste ergernissen ontstaan de zeven zekerheden. Met deze nieuwe formule gaan ze echt de strijd aan met Albert Heijn en de andere grote spelers in de branche. Met marketing die bij deze rol past schoppen ze tegen de grote merken aan. Na grote overnames van onder andere Super de Boer en C1000 wordt de Jumbo steeds meer de gevestigde orde, waar andere supermarkten zichzelf tegen inzetten. Jumbo is niet langer meer de underdog, maar de gevestigde orde geworden. Wil je meer weten achter de reis van underdog naar gevestigde orde? Luister dan de podcastserie van Hoge Bomen (BNR) over Jumbo.

Ben jij een underdog?

Veel heldenmerken beginnen vanuit een underdogrol, maar of underdogmarketing bij je past is afhankelijk van je merkpersoonlijkheid. Heldenmerken beginnen namelijk vaak vanuit een betekenisvol idee waarmee ze de gevestigde orde willen aanvallen of aanvullen.

Je merkpersoonlijkheid bepaalt hoe je merk zich gedraagt en naar buiten toe verbaal laat horen. Vaak op basis van een merkarchetype kun je kijken welke vorm van marketing het beste past bij je merk. De identiteit (de betekenis, de visie & missie en de merkpersoonlijkheid) bepalen of vanuit een underdogrol communiceert. Bij underdogmarketing komen namelijk scherpe boodschappen kijken en dat moet wel bij je merk passen.

Underdogmarketing als marketingvorm

Het zijn van een underdog is in de marketingwereld een tof perspectief. Maar hoe zit dit nu precies? Wat is underdogmarketing en hoe zet je het in als marketingvorm? In dit artikel leggen we het uit.

De rol van de underdog

Om te beginnen is het goed om de underdog een definitie te geven. Een underdog is een entiteit waarvan wordt gedacht dat ze geen kans maken om te winnen of een bijdrage te leveren. Een sportploeg die als underdog fungeert, worden weinig kansen toebedeeld, maar zou kunnen verrassen.

De kracht van de underdog

In zijn boek David and Goliath legt Malcolm Gladwell uit dat ook underdogs succesvol kunnen zijn. Volgens Gladwell hebben underdogs evenveel kansen als de gevestigde orde. Ze kunnen boven zichzelf uitstijgen, als zij hun gebreken compenseren.

In de zakelijke context betekent dit dat je goed weet te positioneren waarom jij als underdog zo onderscheidend bent dan de gevestigde orde. De gevestigde orde heeft een reputatie op basis van jarenlange ervaring. Dat moet je als underdogmerk compenseren. Hoe zorg je voor betrouwbaarheid?

“Dat een underdog niet altijd een underdog hoeft te blijven heeft de supermarktketen Jumbo bewezen.”

Underdogmarketing, wat is dat?

Maar wat is dan underdogmarketing hoor ik je roepen. In marketing noemen we de underdogs ook wel de ‘challengers’. Zij zijn er in vele soorten en maten. Zo zijn AirBnB, RouteMobiel en Picnic ooit begonnen als challengers van de gevestigde orde.

In een artikel op Frankwatching legt Carlien Laakman uit dat de underdogmerken vaak ontstaan vanuit frustratie bij ondernemers. Zij zetten met hun passie en gretigheid de markt op zijn kop. Underdogmarketing is de eigenzinnige manier van marketing voeren, zodat je opvalt én succesvol bent. Vaak zie je dat daar marketingvormen zoals guerrilla-marketing worden ingezet om op te vallen.

Een rol binnen underdogmarketing is dat de marketing zo wordt ingericht dat het makkelijke te testen is. Hierdoor kunnen de marketingacties snel getest, verbeterd en opgeschaald worden om de gevestigde orde uit te dagen.

Jumbo: Van underdog naar gevestigde orde

Dat een underdog niet altijd een underdog hoeft te blijven heeft de supermarktketen Jumbo bewezen. Waar zij als groothandel voor supermarkten zijn begonnen, besloot het bedrijf in 1983 om ook zelf een supermarkt te beginnen. Op het begin was het vooral een lokale speler, zonder echte underdogrol op landelijk niveau.

In de jaren 90 deed het bedrijf onderzoek naar de grootste ergernissen onder winkelend Nederland. Uit de 7 grootste ergernissen ontstaan de zeven zekerheden. Met deze nieuwe formule gaan ze echt de strijd aan met Albert Heijn en de andere grote spelers in de branche. Met marketing die bij deze rol past schoppen ze tegen de grote merken aan. Na grote overnames van onder andere Super de Boer en C1000 wordt de Jumbo steeds meer de gevestigde orde, waar andere supermarkten zichzelf tegen inzetten. Jumbo is niet langer meer de underdog, maar de gevestigde orde geworden. Wil je meer weten achter de reis van underdog naar gevestigde orde? Luister dan de podcastserie van Hoge Bomen (BNR) over Jumbo.

Ben jij een underdog?

Veel heldenmerken beginnen vanuit een underdogrol, maar of underdogmarketing bij je past is afhankelijk van je merkpersoonlijkheid. Heldenmerken beginnen namelijk vaak vanuit een betekenisvol idee waarmee ze de gevestigde orde willen aanvallen of aanvullen.

Je merkpersoonlijkheid bepaalt hoe je merk zich gedraagt en naar buiten toe verbaal laat horen. Vaak op basis van een merkarchetype kun je kijken welke vorm van marketing het beste past bij je merk. De identiteit (de betekenis, de visie & missie en de merkpersoonlijkheid) bepalen of vanuit een underdogrol communiceert. Bij underdogmarketing komen namelijk scherpe boodschappen kijken en dat moet wel bij je merk passen.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Opinie: Is sale nog wel van deze tijd?De goede en slechte voorbeelden van rebranding
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel