Stop met marketing
Marketing heeft de laatste decennia een steeds slechter imago gekregen. Het is ook niet voor niets dat wij zeggen dat marketing ziek is. Daarom is het niet gek dat er steeds vaker wordt gezegd dat marketing moet veranderen. We gooien met dit artikel dan ook een knuppel in het hoenderhok: Stop met marketing!
‘Marketing is belasting op de saaiheid van je merk’
In het boek Brandhacking schrijft Stef Verbeeck een heel hoofdstuk over het stoppen met marketing. Zijn grootste punt die hij maakt is ‘marketing is belasting op de saaiheid van je merk’, vrij vertaald van een uitspraak van Robert Stevens. Verbeeck ziet dat veel merken interessant en opvallend genoeg zijn om op zichzelf te groeien, simpelweg omdat ze een relevant verhaal vertellen, een prangend probleem oplossen of een onvergetelijke beleving bieden aan hun klanten.
Met andere woorden: Zonder een sterk en uitgesproken merk, moet je marketing doen om je producten te verkopen. Met een sterk merk, dat écht ergens voor staat, heb je geen marketing nodig om zichtbaar, vindbaar te worden en daardoor fans te verbinden aan je merk. Een interessante gedachte.
Marketing gaat over ‘leads genereren’
Voor veel bedrijven gaat marketing nog steeds over het genereren van leads, om meer te verkopen. Daarbij gaat het niet meer over de manieren waarop we mensen kunnen helpen, maar over het bereiken van meer afzet. Telefonisten en deurverkopers die niet ophouden bij een ‘nee’, omdat zij wel weten wat jij nodig hebt. Advertenties die je te zien krijgt net nadat je op een afbeelding van een paar schoenen bent blijven stilstaan op je sociale kanalen. Het zijn allemaal voorbeelden waarbij we de échte betekenis uit het oog hebben verloren. Bedenk daarbij dat 74 % van de consumenten er alles aan doet om een reclameboodschap te vermijden (Bron Edelman Trust Barometer 2019).
“Bedrijven die alleen verkopen om het verkopen en de klanten uit het oog zijn verloren hebben geen bestaansrecht.”
Marketing en waar het echt om draait
Als je kijkt waar het echt om draait is dat we als mensen verbinding willen maken met elkaar. Dus ook medewerkers met klanten. Als we met zijn allen iets kunnen betekenen voor een ander, dan ben je écht goed bezig. En ja, dat kan betekenen dat je iemand een product verkoopt, maar dan weet je dat je écht een oplossing biedt voor de ander. Je drukt het niet door, je zorgt dat zij de juiste oplossing krijgen. Als merk ben je dan ook een partner voor je klant om tot de juiste oplossing te komen. En dat kan best een oplossing van een collega-onderneming zijn. En het leuke: De verbinding die je maakt door een collega aan die persoon te adviseren die betaald zich vroeg of laat ook uit. Lees hiervoor het voorbeeld van Zappos in het artikel 5 voorbeelden van goede klantenservice
Bedrijven die alleen verkopen om het verkopen en de klanten uit het oog zijn verloren hebben geen bestaansrecht.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Van marketing naar merketing
Wij hanteren daarom liever de term merketing, dus met een ‘e’. Merketing gaat over het vermarkten van je merkverhaal. Het verhaal waarom jullie van betekenis willen zijn, wat jullie willen veranderen in jullie omgeving. De missie van je merk staat centraal bij merketing. Het is de grote opdracht die je als organisatie te doen hebt. Deze opdracht geeft je bestaansrecht als organisatie. Iedere product of iedere dienst die je verkoopt draagt bij aan deze missie. Marketing is daarmee ook de oude kant van steeds meer verkopen voor eigen gewin, merketing is het starten van een beweging van fans. Deze fans hoeven niet altijd ook je klanten te zijn.
Deze merken moeten ook winstgevend zijn, anders kunnen ze niet bestaan en van impact zijn. De risico’s die deze ondernemers nemen, mogen dan ook beloont worden, maar ze weten de gezonde balans te bewaken.
Marketing is vaak nog zaak van een aparte afdeling, waarbij merketing gedragen moet worden door alle medewerkers. Iedereen draagt het merkverhaal uit, iedereen is bezig om de missie een stap dichterbij te brengen.
Lees ook: Van marketing naar merketing: een artikel vol handvatten.

Bouw een sterk betekenisvol merk
Onze boodschap is dus: Stop met marketing en start met merketing. En dat start met het vinden van de betekenis. Daarop bouw je een sterk merk dat het merkverhaal continu in alle geledingen deelt. Een sterk merk bouwen doe je door de merkreis als organisatie af te leggen. Wat de merkreis is en oefeningen om deze te doorlopen ontvang je in het kosteloze heldenmerk-pakket.
Stop met marketing

Marketing heeft de laatste decennia een steeds slechter imago gekregen. Het is ook niet voor niets dat wij zeggen dat marketing ziek is. Daarom is het niet gek dat er steeds vaker wordt gezegd dat marketing moet veranderen. We gooien met dit artikel dan ook een knuppel in het hoenderhok: Stop met marketing!
‘Marketing is belasting op de saaiheid van je merk’
In het boek Brandhacking schrijft Stef Verbeeck een heel hoofdstuk over het stoppen met marketing. Zijn grootste punt die hij maakt is ‘marketing is belasting op de saaiheid van je merk’, vrij vertaald van een uitspraak van Robert Stevens. Verbeeck ziet dat veel merken interessant en opvallend genoeg zijn om op zichzelf te groeien, simpelweg omdat ze een relevant verhaal vertellen, een prangend probleem oplossen of een onvergetelijke beleving bieden aan hun klanten.
Met andere woorden: Zonder een sterk en uitgesproken merk, moet je marketing doen om je producten te verkopen. Met een sterk merk, dat écht ergens voor staat, heb je geen marketing nodig om zichtbaar, vindbaar te worden en daardoor fans te verbinden aan je merk. Een interessante gedachte.
Marketing gaat over ‘leads genereren’
Voor veel bedrijven gaat marketing nog steeds over het genereren van leads, om meer te verkopen. Daarbij gaat het niet meer over de manieren waarop we mensen kunnen helpen, maar over het bereiken van meer afzet. Telefonisten en deurverkopers die niet ophouden bij een ‘nee’, omdat zij wel weten wat jij nodig hebt. Advertenties die je te zien krijgt net nadat je op een afbeelding van een paar schoenen bent blijven stilstaan op je sociale kanalen. Het zijn allemaal voorbeelden waarbij we de échte betekenis uit het oog hebben verloren. Bedenk daarbij dat 74 % van de consumenten er alles aan doet om een reclameboodschap te vermijden (Bron Edelman Trust Barometer 2019).
“Bedrijven die alleen verkopen om het verkopen en de klanten uit het oog zijn verloren hebben geen bestaansrecht.”
Marketing en waar het echt om draait
Als je kijkt waar het echt om draait is dat we als mensen verbinding willen maken met elkaar. Dus ook medewerkers met klanten. Als we met zijn allen iets kunnen betekenen voor een ander, dan ben je écht goed bezig. En ja, dat kan betekenen dat je iemand een product verkoopt, maar dan weet je dat je écht een oplossing biedt voor de ander. Je drukt het niet door, je zorgt dat zij de juiste oplossing krijgen. Als merk ben je dan ook een partner voor je klant om tot de juiste oplossing te komen. En dat kan best een oplossing van een collega-onderneming zijn. En het leuke: De verbinding die je maakt door een collega aan die persoon te adviseren die betaald zich vroeg of laat ook uit. Lees hiervoor het voorbeeld van Zappos in het artikel 5 voorbeelden van goede klantenservice
Bedrijven die alleen verkopen om het verkopen en de klanten uit het oog zijn verloren hebben geen bestaansrecht.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
Van marketing naar merketing
Wij hanteren daarom liever de term merketing, dus met een ‘e’. Merketing gaat over het vermarkten van je merkverhaal. Het verhaal waarom jullie van betekenis willen zijn, wat jullie willen veranderen in jullie omgeving. De missie van je merk staat centraal bij merketing. Het is de grote opdracht die je als organisatie te doen hebt. Deze opdracht geeft je bestaansrecht als organisatie. Iedere product of iedere dienst die je verkoopt draagt bij aan deze missie. Marketing is daarmee ook de oude kant van steeds meer verkopen voor eigen gewin, merketing is het starten van een beweging van fans. Deze fans hoeven niet altijd ook je klanten te zijn.
Deze merken moeten ook winstgevend zijn, anders kunnen ze niet bestaan en van impact zijn. De risico’s die deze ondernemers nemen, mogen dan ook beloont worden, maar ze weten de gezonde balans te bewaken.
Marketing is vaak nog zaak van een aparte afdeling, waarbij merketing gedragen moet worden door alle medewerkers. Iedereen draagt het merkverhaal uit, iedereen is bezig om de missie een stap dichterbij te brengen.
Lees ook: Van marketing naar merketing: een artikel vol handvatten.

Bouw een sterk betekenisvol merk
Onze boodschap is dus: Stop met marketing en start met merketing. En dat start met het vinden van de betekenis. Daarop bouw je een sterk merk dat het merkverhaal continu in alle geledingen deelt. Een sterk merk bouwen doe je door de merkreis als organisatie af te leggen. Wat de merkreis is en oefeningen om deze te doorlopen ontvang je in het kosteloze heldenmerk-pakket.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.