Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

Waarom zouden we nog producten bezitten, wanneer we ze alleen willen gebruiken? Onder nieuwe generaties is dit al een heel logisch concept. Er zijn steeds meer merken die deze omslag maken. Daarom ontvang je in dit artikel 5 voorbeelden van verdienmodellen die gebruik maken van het van bezit naar gebruik-model.

Philips

Waarom nog lampen kopen, wanneer je ook gebruik kan maken van licht? Dat is wat Thomas Rau aan Philips heeft gevraagd: Kunnen we alleen gebruik maken van jullie licht. En Philips is hiermee een eerste test gestart om een nieuw verdienmodel aan te gaan. Dit betekent dus dat Philips zelf moet nadenken over het zo efficiënt mogelijk gebruik van energie van de lampen en ervoor te zorgen dat deze lampen zo lang mogelijk mee gaan. Hierdoor hoeven zij minder vaak hun lamp te vervangen en hebben zij een hogere winst per lamp. Het model is dus ideaal aan beide kanten!

Peerby

Een boormachine staat 99% van de tijd stil, toch heeft bijna ieder huishouden een boormachine. Hoe vreemd is dat? Dat is ook wat Peerby dacht en daarop hebben zij een deelplatform ontwikkelt. Als gebruiker van het platform kun jij vragen aan en buurgenoot of hij een statafel of een boormachine te leen heeft. Peerby stuurt aan andere gebruikers in jouw buurt een bericht, zodat je in contact komt met iemand met een statafel of een boormachine. Op die manier worden de producten gedeeld en maak je alleen gebruik van het product.

Lees ook: Het geheim van een merk in de deeleconomie (Exclusief in je mailbox)

“Meer dan de helft van de kleiding die in je kast hangt draag je niet. Tel daarbij op wat het kost (voor mens en milieu) om kleding te produceren en je komt erachter wat voor een raar systeem het eigenlijk is.”

Lena the Fashion Library

Een ander mooi voorbeeld van bezit naar gebruik is het merk Lena. Meer dan de helft van de kleiding die in je kast hangt draag je niet. Tel daarbij op wat het kost (voor mens en milieu) om kleding te produceren en je komt erachter wat voor een raar systeem het eigenlijk is. Dat vindt ook Lena, the Fashion Library. Daarom bedachten zij een platform waar je kleding kunt huren. Je kiest de outfit die je wil, zij sturen het naar je op en wanneer je er genoeg van hebt kun jij het in dezelfde doos weer terugsturen! Hoe tof is dat?

Mud Jeans

Wat Lena dacht, dacht ook Mud Jeans. Zij willen de kledingindustrie veranderen door ervoor te zorgen dat zij de grondstoffen behouden. Door een leaseconstructie aan te bieden voor het gebruik van de jeans, zorgen zij ervoor dat ze grondstof behouden en dat je alleen gebruik maakt van de functionaliteit van de broek. Een hele mooie en toffe manier om te pionieren met kleding.

Lees ook: 6 inspirerende missies van helden

Motoshare

Je hebt motorliefhebbers die vaak rijden, maar er zijn er ook een heleboel die niet zo vaak rijden. Het is dan zonde om een nieuwe motor aan te schaffen. Daarom is het platform Motoshare uitgevonden: Mensen met een motor stellen hun motor beschikbaar en mensen die willen rijden huren hem dan van deze mensen. Het ideale model om gebruik te maken van een motor, zonder deze te bezitten!

Deze voorbeelden zijn de basis voor circulaire businessmodellen. De wens om circulair te zijn, komt uit de betekenis van je merk. Merken die van betekenis willen zijn, kiezen dan regelmatig voor een circulair businessmodel. Wil je vanuit betekenis aan de slag met het innoveren van je businessmodel, lees dan het artikel Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Van bezit naar gebruik, 5 voorbeelden van nieuwe verdienmodellen

Van bezit naar gebruik, voorbeelden van nieuwe verdienmodellen.

Waarom zouden we nog producten bezitten, wanneer we ze alleen willen gebruiken? Onder nieuwe generaties is dit al een heel logisch concept. Er zijn steeds meer merken die deze omslag maken. Daarom ontvang je in dit artikel 5 voorbeelden van verdienmodellen die gebruik maken van het van bezit naar gebruik-model.

Philips

Waarom nog lampen kopen, wanneer je ook gebruik kan maken van licht? Dat is wat Thomas Rau aan Philips heeft gevraagd: Kunnen we alleen gebruik maken van jullie licht. En Philips is hiermee een eerste test gestart om een nieuw verdienmodel aan te gaan. Dit betekent dus dat Philips zelf moet nadenken over het zo efficiënt mogelijk gebruik van energie van de lampen en ervoor te zorgen dat deze lampen zo lang mogelijk mee gaan. Hierdoor hoeven zij minder vaak hun lamp te vervangen en hebben zij een hogere winst per lamp. Het model is dus ideaal aan beide kanten!

Peerby

Een boormachine staat 99% van de tijd stil, toch heeft bijna ieder huishouden een boormachine. Hoe vreemd is dat? Dat is ook wat Peerby dacht en daarop hebben zij een deelplatform ontwikkelt. Als gebruiker van het platform kun jij vragen aan en buurgenoot of hij een statafel of een boormachine te leen heeft. Peerby stuurt aan andere gebruikers in jouw buurt een bericht, zodat je in contact komt met iemand met een statafel of een boormachine. Op die manier worden de producten gedeeld en maak je alleen gebruik van het product.

Lees ook: Het geheim van een merk in de deeleconomie (Exclusief in je mailbox)

“Meer dan de helft van de kleiding die in je kast hangt draag je niet. Tel daarbij op wat het kost (voor mens en milieu) om kleding te produceren en je komt erachter wat voor een raar systeem het eigenlijk is.”

Lena the Fashion Library

Een ander mooi voorbeeld van bezit naar gebruik is het merk Lena. Meer dan de helft van de kleiding die in je kast hangt draag je niet. Tel daarbij op wat het kost (voor mens en milieu) om kleding te produceren en je komt erachter wat voor een raar systeem het eigenlijk is. Dat vindt ook Lena, the Fashion Library. Daarom bedachten zij een platform waar je kleding kunt huren. Je kiest de outfit die je wil, zij sturen het naar je op en wanneer je er genoeg van hebt kun jij het in dezelfde doos weer terugsturen! Hoe tof is dat?

Mud Jeans

Wat Lena dacht, dacht ook Mud Jeans. Zij willen de kledingindustrie veranderen door ervoor te zorgen dat zij de grondstoffen behouden. Door een leaseconstructie aan te bieden voor het gebruik van de jeans, zorgen zij ervoor dat ze grondstof behouden en dat je alleen gebruik maakt van de functionaliteit van de broek. Een hele mooie en toffe manier om te pionieren met kleding.

Lees ook: 6 inspirerende missies van helden

Motoshare

Je hebt motorliefhebbers die vaak rijden, maar er zijn er ook een heleboel die niet zo vaak rijden. Het is dan zonde om een nieuwe motor aan te schaffen. Daarom is het platform Motoshare uitgevonden: Mensen met een motor stellen hun motor beschikbaar en mensen die willen rijden huren hem dan van deze mensen. Het ideale model om gebruik te maken van een motor, zonder deze te bezitten!

Deze voorbeelden zijn de basis voor circulaire businessmodellen. De wens om circulair te zijn, komt uit de betekenis van je merk. Merken die van betekenis willen zijn, kiezen dan regelmatig voor een circulair businessmodel. Wil je vanuit betekenis aan de slag met het innoveren van je businessmodel, lees dan het artikel Zo innoveer je het businessmodel van je merk!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.