Het voorbereiden is voorbij, je kunt als team echt aan de slag met het innoveren van je businessmodel. Het makkelijkste is om zoveel mogelijk Business Model Canvassen uit te printen en op een grote tafel klaar te leggen. Per klantprofiel ga je vervolgens nieuwe businessmodellen ontwikkelen. Laat iedere deelnemer minimaal 3 nieuwe businessmodellen schetsen voor het klantprofiel.
Bedenk hierin nieuwe mogelijkheden op basis van de nieuwe marktinformatie die je hebt opgedaan en de waarde die je kunt toevoegen aan het leven van de klant. Bedenk nieuwe waardeproposities die je klant nog beter ondersteunen. Probeer niet te denken vanuit je huidige producten en diensten, maar juist vanuit wat de klant nodig heeft om écht waarde te ervaren. Hierdoor ontwikkel je echt krachtige waardeproposities.
Een goede manier om nieuwe businessmodellen te gaan schetsen, is door creatieve vragen te stellen. Denk bijvoorbeeld aan wat-als vragen:
- Wat als we onze producten gratis weggeven? Wat wordt dan ons nieuwe business- en verdienmodel?
- Wat als we verdienmodel X gaan hanteren? Hoe ziet ons businessmodel er dan uit?
- Wat al we ons op markt X gaan richten? Wat doet dat met ons businessmodel?
- Wat als Donald Trump de markt zou inrichten, hoe zou ons businessmodel eruit zien?
- Wat als we eerder in de klantreis waarde gaan bieden? Hoe ziet ons businessmodel en waardepropositie er dan uit?
- Wat als we ons product 10 x zo duur maken als onze duurste concurrent, hoe ziet ons businessmodel er dan uit?
Dit zijn een aantal voorbeelden van wat-als vragen. Je kunt zelf verschillende creatieve vragen bedenken vanuit de kracht van je organisatie ende marktinformatie. Hierdoor ga je creatief nadenken over nieuwe businessmodellen die aansluiten bij de markt.