Merken die in producten denken, denken aan de specificaties van de producten/ diensten die ze verkopen. Ze zijn beter dan hun concurrenten, omdat ze bijvoorbeeld meer GB op hun telefoon kwijt kunnen, of omdat er op hun laptop een nieuwe gigasnelle chip zit. Het is fantastisch om mee te pronken, maar een gemiddelde klant is een leek en begrijpt niets van al die leuke specificaties. De klant wil andere dingen dan een aantal GB op hun telefoon of een nieuwe chip in de laptop.
Een mooi voorbeeld van productdenkers zijn de verkopers van glasvezel. Een jaar geleden kwamen ze bij mijn ouders langs de deur om te vragen of zij mee wilden doen aan het aanleggen van glasvezel in de wijk. Daarbij gaven zij aan hoeveel Mbit er bij zou komen wanneer we glasvezel hadden in plaats van de huidige verbinding. Mijn moeder die met de verkoper in gesprek was begreep er niets van en bedankte vriendelijk. De opdringende verkoper wilde hier eerst niet mee akkoord gaan, maar droop uiteindelijk toch af. Hij gaf niet aan mijn moeder aan wat de voordelen zijn wanneer het internet sneller gaan, voor mijn moeder was het wel snel genoeg.