4 tips om je omzet te verhogen! - Creating Heroes

4 tips om je omzet te verhogen!

Veel heldenmerken zijn begonnen vanuit een sociaal probleem of een drive om positieve impact te creëren. Aan omzet en winst maken wordt vaak niet gedacht. Toch is het voor ieder merk (en voor sociaal ondernemers misschien nog wel meer) erg belangrijk om winst te maken en de omzet te verhogen. In dit artikel geven we je 4 belangrijke tips om de omzet van je bedrijf te verhogen.

1. Verhoog je prijs per product/ dienst

Een hele simpele manier om je omzet te verhogen is de prijs per product of dienst te verhogen. Nu zul je denken: Ja, maar dat kan toch niet zo maar? Het is nog te vaak dat ondernemers en bedrijven niet de goede prijs vragen voor de waarde die zij leveren. Dikke kans dat dit bij jou ook het geval is. Het verhogen van je prijs kun dus wel wanneer je ook échte waarde levert voor je klanten en dit ook kunt bewijzen. Wellicht door die mooie opdrachten die je hebt gehad als referentie te gebruiken, of door je verdienmodel aan te passen. Als je de prijs dus verhoogt, kun je in totaal veel meer omzet behalen uit die ene klant.

“Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt. Ik merk nog weleens dat ondernemers afgeslagen klantcontacten laten verwateren. Terwijl de vraag wellicht na een half jaar opnieuw is gaan spelen, wat een goed moment is om weer eens met elkaar in gesprek te gaan.”

2. Verkoop meer bij dezelfde klant

Om even bij je huidige klantenbestand te blijven: Het is ook heel goed mogelijk om meer af te zetten bij je bestaande klant. In de marketing heet dit met een mooi woord upselling.

Ga eens met je klant in gesprek en vraag aan hem of haar waar ze tegen aan lopen. Vaak zijn er bij bedrijven bijvoorbeeld genoeg problemen die jij kunt oplossen. Ze hebben al ervaring met jou, wat betekent dat ze weten wat ze aan jou hebben. Wellicht kun je een bestaand product of dienst aan hem of haar verkopen. Zo niet, dan kun je een nieuw product of dienst ontwikkelen. Devies: Blijf altijd in contact met je klanten!

Focus je in de klantreis bijvoorbeeld eens op de enthousiasmefase.

3. Gebruik je klanten om nieuwe klanten te werven

Enthousiaste klanten brengen nieuwe klanten binnen. Je zult er al wel eens van gehoord hebben. Let op: Tevreden klanten is niet het doel, enthousiaste klanten wel. Klanten die jij een ervaring hebt gegeven dat ze niet hadden verwacht. Het is dus ook goed om de verwachtingen niet te hoog te maken. Jouw klant kan beter lagere verwachtingen hebben en meer krijgen, dan andersom.

Bestaande klanten zijn een mooie bron om nieuwe klanten te werven. Enthousiaste klanten hebben al een neiging om jouw aan te bevelen, die kun je een aantal mooie handvatten geven. Het gesprek aangaan met je klant (zoals ook in tip 2 is aangegeven) is zo belangrijk. Bij een goede relatie kun je gewoon op de man/ vrouw af vragen of zij nog mensen in hun netwerk kennen die geïnteresseerd zijn in de oplossing van je bedrijf. Als je dit samen met een klein team doet, zul je snel meer geïnteresseerde mensen uit je doelgroep creëren.

4. Steek meer tijd in acquisitie

De bovenstaande tips zijn open deuren en ook de laatste is er zo eentje. Als heldenmerk kun je heel veel doen, maar in bijna alle gevallen komen we uit op deze tip: Besteed meer tijd aan marketing/ acquisitie. De vorm van acquisitie is hierin niet belangrijk, of je het nu doet via contentmarketing, sociale media of via bestaande netwerkrelaties maakt niet uit. Een groot deel van je tijd moet gaan zitten in het werven van nieuwe klanten of terwijl het vergroten van je klantenbestand. Zoek hierin naar de ideale mix van marketing, acquisitie & het ondersteunen van je klanten.

Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt. We merken nog weleens dat bedrijven afgeslagen klantcontacten laten verwateren. Terwijl de vraag wellicht na een half jaar opnieuw is gaan spelen, wat een goed moment is om weer eens met elkaar in gesprek te gaan.

Alle vier de tips laten zien dat het ontwikkelen van een goede strategie onmisbaar is voor je heldenmerk! Bepaal de juiste strategische koers van je merk en zorg voor meer omzet!

Jouw omzet verhogen?

Wil jij (samen met je team) de omzet van je merk vergroten en zit je nu al te bedenken hoe je de tips kunt implementeren binnen je eigen bedrijf? Het verhogen van je omzet gaat gepaard met het ontwikkelen van je heldenmerk. Het HERO-talent programma helpt je om van je bedrijf een heldenmerk te maken en daarmee je omzet te verhogen! Wil je eerst vrijblijvend sparren over het verhogen van je omzet? Boek een vrijblijvende Herotalk.

4 tips om je omzet te verhogen!

4 tips om je omzet te verhogen!

Veel heldenmerken zijn begonnen vanuit een sociaal probleem of een drive om positieve impact te creëren. Aan omzet en winst maken wordt vaak niet gedacht. Toch is het voor ieder merk (en voor sociaal ondernemers misschien nog wel meer) erg belangrijk om winst te maken en de omzet te verhogen. In dit artikel geven we je 4 belangrijke tips om de omzet van je bedrijf te verhogen.

1. Verhoog je prijs per product/ dienst

Een hele simpele manier om je omzet te verhogen is de prijs per product of dienst te verhogen. Nu zul je denken: Ja, maar dat kan toch niet zo maar? Het is nog te vaak dat ondernemers en bedrijven niet de goede prijs vragen voor de waarde die zij leveren. Dikke kans dat dit bij jou ook het geval is. Het verhogen van je prijs kun dus wel wanneer je ook échte waarde levert voor je klanten en dit ook kunt bewijzen. Wellicht door die mooie opdrachten die je hebt gehad als referentie te gebruiken, of door je verdienmodel aan te passen. Als je de prijs dus verhoogt, kun je in totaal veel meer omzet behalen uit die ene klant.

“Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt. Ik merk nog weleens dat ondernemers afgeslagen klantcontacten laten verwateren. Terwijl de vraag wellicht na een half jaar opnieuw is gaan spelen, wat een goed moment is om weer eens met elkaar in gesprek te gaan.”

2. Verkoop meer bij dezelfde klant

Om even bij je huidige klantenbestand te blijven: Het is ook heel goed mogelijk om meer af te zetten bij je bestaande klant. In de marketing heet dit met een mooi woord upselling.

Ga eens met je klant in gesprek en vraag aan hem of haar waar ze tegen aan lopen. Vaak zijn er bij bedrijven bijvoorbeeld genoeg problemen die jij kunt oplossen. Ze hebben al ervaring met jou, wat betekent dat ze weten wat ze aan jou hebben. Wellicht kun je een bestaand product of dienst aan hem of haar verkopen. Zo niet, dan kun je een nieuw product of dienst ontwikkelen. Devies: Blijf altijd in contact met je klanten!

Focus je in de klantreis bijvoorbeeld eens op de enthousiasmefase.

3. Gebruik je klanten om nieuwe klanten te werven

Enthousiaste klanten brengen nieuwe klanten binnen. Je zult er al wel eens van gehoord hebben. Let op: Tevreden klanten is niet het doel, enthousiaste klanten wel. Klanten die jij een ervaring hebt gegeven dat ze niet hadden verwacht. Het is dus ook goed om de verwachtingen niet te hoog te maken. Jouw klant kan beter lagere verwachtingen hebben en meer krijgen, dan andersom.

Bestaande klanten zijn een mooie bron om nieuwe klanten te werven. Enthousiaste klanten hebben al een neiging om jouw aan te bevelen, die kun je een aantal mooie handvatten geven. Het gesprek aangaan met je klant (zoals ook in tip 2 is aangegeven) is zo belangrijk. Bij een goede relatie kun je gewoon op de man/ vrouw af vragen of zij nog mensen in hun netwerk kennen die geïnteresseerd zijn in de oplossing van je bedrijf. Als je dit samen met een klein team doet, zul je snel meer geïnteresseerde mensen uit je doelgroep creëren.

4. Steek meer tijd in acquisitie

De bovenstaande tips zijn open deuren en ook de laatste is er zo eentje. Als heldenmerk kun je heel veel doen, maar in bijna alle gevallen komen we uit op deze tip: Besteed meer tijd aan marketing/ acquisitie. De vorm van acquisitie is hierin niet belangrijk, of je het nu doet via contentmarketing, sociale media of via bestaande netwerkrelaties maakt niet uit. Een groot deel van je tijd moet gaan zitten in het werven van nieuwe klanten of terwijl het vergroten van je klantenbestand. Zoek hierin naar de ideale mix van marketing, acquisitie & het ondersteunen van je klanten.

Daarnaast is het ook belangrijk om naast nieuwe klanten contact te houden met netwerkrelaties die je eerder gesproken hebt. We merken nog weleens dat bedrijven afgeslagen klantcontacten laten verwateren. Terwijl de vraag wellicht na een half jaar opnieuw is gaan spelen, wat een goed moment is om weer eens met elkaar in gesprek te gaan.

Alle vier de tips laten zien dat het ontwikkelen van een goede strategie onmisbaar is voor je heldenmerk! Bepaal de juiste strategische koers van je merk en zorg voor meer omzet!

Jouw omzet verhogen?

Wil jij (samen met je team) de omzet van je merk vergroten en zit je nu al te bedenken hoe je de tips kunt implementeren binnen je eigen bedrijf? Het verhogen van je omzet gaat gepaard met het ontwikkelen van je heldenmerk. Het HERO-talent programma helpt je om van je bedrijf een heldenmerk te maken en daarmee je omzet te verhogen! Wil je eerst vrijblijvend sparren over het verhogen van je omzet? Boek een vrijblijvende Herotalk.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.