Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!

Visie-ontwikkeling is een belangrijke element in de merkreis. Maar hoe kom je nu tot een goede visie? Wat heb je dan eigenlijk nodig binnen het team wat hiermee aan de slag gaat? En wat hebben jullie als organisatie nodig? In dit artikel nemen we je erin mee.

Aan de slag met een merkteam

Als je aan de slag gaat met visie-ontwikkeling adviseren we iedere organisatie om een merkteam te formeren. Dit merkteam is een dwarsdoorsnede van je organisatie en heeft voelsprieten binnen het gehele bedrijf. In dit merkteam zitten teamleden die elkaar aanvullen, waardoor je een zo goed mogelijke mix maakt om tot een goede visie te komen.

Overigens is het belangrijk om niet alleen de visie te ontwikkelen met dit team, maar de gehele merkreis te doorlopen. De visie is maar één element van een goede fundering voor je merk.

Benodigdheden in het merkteam

Om de visie van je merk te ontwikkelen is het belangrijk dat je verschillende kwaliteiten in je team hebt. Denk daarbij aan de volgende kwaliteiten:

Lef

Als eerste is het belangrijk om lef te hebben binnen je team. Met de visie van je merk wil je echt een ambitie neer zetten. Om dat uit te spreken en verder uit te werken is lef nodig. Wanneer je geen lef in je merkteam hebt, dan zul je bij de grijze-muizen-merken gaan horen. En dan ga je zeker geen impact maken met je organisatie.

Onconventioneel denken

Aansluitend op het hebben van lef zijn de mensen die onconventioneel kunnen denken. Dit zijn de tegendraadse personen. Niet omdat ze tegendraads willen zijn, maar omdat ze net iets anders denken dan anderen. Dit is erg fijn om in je merkteam aanwezig te hebben, zodat je visie van allerlei perspectieven wordt belicht en daarmee kom je tot een betere uitkomst die echt de kern raakt.

Thinking-without-boxes-denkers

Vaak hebben we het over mensen die ‘out-of-the-box’ kunnen denken. Wij noemen dit liever de ‘thinking-without-boxes-denkers’. Bij out of the box heb je nog steeds de ‘box’ als perspectief. Wanneer je helemaal niets hebt, kun je veel vrijer denken. Je hebt denkers nodig die niet kijken naar wat er nu is, om van daaruit innovatief te denken. Je hebt denkers nodig die los van alles kunnen denken. Door deze personen krijg je een visie die écht uniek is.

Enthousiasme

In het merkteam moet veel enthousiasme zijn om ermee aan de slag te gaan. Nog te vaak merken we dat er mensen bij zitten die liever met hun eigen werk aan de slag gaan, in plaats van het nadenken over de visie. Dit belemmert het proces enorm. Dit wil overigens niet zeggen over hoe kritisch mensen mogen zijn.

Criticasters

Deelnemers die kritisch zijn, zijn namelijk erg belangrijk in je merkteam. Ongetwijfeld ken je ze: De mensen die op elke slak zout leggen. In ieder organisatie zijn er constructieve criticasters. Zij zijn erg belangrijk om je visie niet alleen iets van het merkteam, maar van de gehele organisatie én alle klanten te maken.

Alle lagen van je organisatie

Je zult al wel begrepen hebben dat de visie niet alleen iets voor de directie is, maar van de gehele organisatie. Daarom is het belangrijk om een dwarsdoorsnede van de gehele organisatie in je merkteam te hebben. Dus niet alleen directeuren, strategen of managers, maar juist ook baliemedewerkers, verkopers, etc.

Benodigdheden vanuit de organisatie

Ook vanuit de organisatie zijn verschillende benodigdheden nodig om tot goede visie-ontwikkeling te komen. Deze punten zijn:

Tijd

Iedereen binnen het merkteam moet alle ruimte krijgen om aan de visie-ontwikkeling mee te doen. Het gaat dan vooral om tijd in de agenda’s. Vaak is het handig om in een periode van 12 weken iedere week een vast moment te plannen. Zorg er hierbij ook voor dat de taken van de deelnemers in het merkteam worden overgenomen, zodat ze niet meer op hun bordje krijgen.

Draagvlak

Het is zeer belangrijk voor iedere visie om draagvlak te krijgen. Dat is niet iets wat je kunt bestellen of regelen, maar dat moet gecreëerd worden. Dat doe je onder andere door de gehele organisatie mee te nemen in het proces. Start bijvoorbeeld met een startbijeenkomst, waarin iedereen wordt bijgepraat over het proces wat wordt ingezet. Geef daarbij aan hoe iedereen input kan leveren. Gedurende het proces is het verstandig om iedereen te blijven informeren over het proces. Op die manier zorg je ervoor dat wanneer de visie (en missie) uitgerold wordt, iedereen enthousiast is om mee te doen.

Inspirerende locaties

Een visie ontwikkelen in je eigen omgeving is vaak lastig. Je kunt niet loskomen van je dagelijkse werkzaamheden, waardoor je ook niet in de juiste stemming bent. Het mooiste is wanneer je een aantal inspirerende locaties in de buurt boekt, waar je samen de visie kunt gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een mooie locatie met veel bos in de buurt, waar je samen kunt wandelen, fietsen of tot rust kunt komen.

Voorbeeld inspirerende locatie: Parc Spelderholt in Beekbergen

Budget

Het ontwikkelen van een visie kost geld. Simpel als wat. Allereerst natuurlijk door de uren die je erin investeert of de locaties die je moet boeken. Daarbij is het verstandig om een onafhankelijke facilitator voor de groep te zetten. Hierdoor kan iedere deelnemer goed deelnemen aan het proces. Belangrijk is ook dat bij het uitrollen van de visie er voldoende budget beschikbaar is om dit te bewerkstelligen. Als je hier vooraf rekening mee houdt, dan heb je een mooie basis om een succesvolle visie te creëren.

Ideale Merk

De visie van je merk is de kijk van je merk op de wereld of de markt. Daarmee wil je toewerken naar het ideale merk. Wil je ontdekken of visie-ontwikkeling iets voor jouw organisatie is? Tijdens de Ideale Merksessie ga je met maximaal 4 mensen aan de slag met het omschrijven van je ideale merk. Door een vooraf ingevulde scan ontdek je waar je nu staat. Hierdoor kunnen we samen uiteindelijk een routeplan maken naar jullie ideale merk. Boek je ideale merksessie snel.

Ideale Merk Sessie aanvragen

Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!

Visie-ontwikkeling is een belangrijke element in de merkreis. Maar hoe kom je nu tot een goede visie? Wat heb je dan eigenlijk nodig binnen het team wat hiermee aan de slag gaat? En wat hebben jullie als organisatie nodig? In dit artikel nemen we je erin mee.

Aan de slag met een merkteam

Als je aan de slag gaat met visie-ontwikkeling adviseren we iedere organisatie om een merkteam te formeren. Dit merkteam is een dwarsdoorsnede van je organisatie en heeft voelsprieten binnen het gehele bedrijf. In dit merkteam zitten teamleden die elkaar aanvullen, waardoor je een zo goed mogelijke mix maakt om tot een goede visie te komen.

Overigens is het belangrijk om niet alleen de visie te ontwikkelen met dit team, maar de gehele merkreis te doorlopen. De visie is maar één element van een goede fundering voor je merk.

Benodigdheden in het merkteam

Om de visie van je merk te ontwikkelen is het belangrijk dat je verschillende kwaliteiten in je team hebt. Denk daarbij aan de volgende kwaliteiten:

Lef

Als eerste is het belangrijk om lef te hebben binnen je team. Met de visie van je merk wil je echt een ambitie neer zetten. Om dat uit te spreken en verder uit te werken is lef nodig. Wanneer je geen lef in je merkteam hebt, dan zul je bij de grijze-muizen-merken gaan horen. En dan ga je zeker geen impact maken met je organisatie.

Onconventioneel denken

Aansluitend op het hebben van lef zijn de mensen die onconventioneel kunnen denken. Dit zijn de tegendraadse personen. Niet omdat ze tegendraads willen zijn, maar omdat ze net iets anders denken dan anderen. Dit is erg fijn om in je merkteam aanwezig te hebben, zodat je visie van allerlei perspectieven wordt belicht en daarmee kom je tot een betere uitkomst die echt de kern raakt.

Thinking-without-boxes-denkers

Vaak hebben we het over mensen die ‘out-of-the-box’ kunnen denken. Wij noemen dit liever de ‘thinking-without-boxes-denkers’. Bij out of the box heb je nog steeds de ‘box’ als perspectief. Wanneer je helemaal niets hebt, kun je veel vrijer denken. Je hebt denkers nodig die niet kijken naar wat er nu is, om van daaruit innovatief te denken. Je hebt denkers nodig die los van alles kunnen denken. Door deze personen krijg je een visie die écht uniek is.

Enthousiasme

In het merkteam moet veel enthousiasme zijn om ermee aan de slag te gaan. Nog te vaak merken we dat er mensen bij zitten die liever met hun eigen werk aan de slag gaan, in plaats van het nadenken over de visie. Dit belemmert het proces enorm. Dit wil overigens niet zeggen over hoe kritisch mensen mogen zijn.

Criticasters

Deelnemers die kritisch zijn, zijn namelijk erg belangrijk in je merkteam. Ongetwijfeld ken je ze: De mensen die op elke slak zout leggen. In ieder organisatie zijn er constructieve criticasters. Zij zijn erg belangrijk om je visie niet alleen iets van het merkteam, maar van de gehele organisatie én alle klanten te maken.

Alle lagen van je organisatie

Je zult al wel begrepen hebben dat de visie niet alleen iets voor de directie is, maar van de gehele organisatie. Daarom is het belangrijk om een dwarsdoorsnede van de gehele organisatie in je merkteam te hebben. Dus niet alleen directeuren, strategen of managers, maar juist ook baliemedewerkers, verkopers, etc.

Benodigdheden vanuit de organisatie

Ook vanuit de organisatie zijn verschillende benodigdheden nodig om tot goede visie-ontwikkeling te komen. Deze punten zijn:

Tijd

Iedereen binnen het merkteam moet alle ruimte krijgen om aan de visie-ontwikkeling mee te doen. Het gaat dan vooral om tijd in de agenda’s. Vaak is het handig om in een periode van 12 weken iedere week een vast moment te plannen. Zorg er hierbij ook voor dat de taken van de deelnemers in het merkteam worden overgenomen, zodat ze niet meer op hun bordje krijgen.

Draagvlak

Het is zeer belangrijk voor iedere visie om draagvlak te krijgen. Dat is niet iets wat je kunt bestellen of regelen, maar dat moet gecreëerd worden. Dat doe je onder andere door de gehele organisatie mee te nemen in het proces. Start bijvoorbeeld met een startbijeenkomst, waarin iedereen wordt bijgepraat over het proces wat wordt ingezet. Geef daarbij aan hoe iedereen input kan leveren. Gedurende het proces is het verstandig om iedereen te blijven informeren over het proces. Op die manier zorg je ervoor dat wanneer de visie (en missie) uitgerold wordt, iedereen enthousiast is om mee te doen.

Inspirerende locaties

Een visie ontwikkelen in je eigen omgeving is vaak lastig. Je kunt niet loskomen van je dagelijkse werkzaamheden, waardoor je ook niet in de juiste stemming bent. Het mooiste is wanneer je een aantal inspirerende locaties in de buurt boekt, waar je samen de visie kunt gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een mooie locatie met veel bos in de buurt, waar je samen kunt wandelen, fietsen of tot rust kunt komen.

Voorbeeld inspirerende locatie: Parc Spelderholt in Beekbergen

Budget

Het ontwikkelen van een visie kost geld. Simpel als wat. Allereerst natuurlijk door de uren die je erin investeert of de locaties die je moet boeken. Daarbij is het verstandig om een onafhankelijke facilitator voor de groep te zetten. Hierdoor kan iedere deelnemer goed deelnemen aan het proces. Belangrijk is ook dat bij het uitrollen van de visie er voldoende budget beschikbaar is om dit te bewerkstelligen. Als je hier vooraf rekening mee houdt, dan heb je een mooie basis om een succesvolle visie te creëren.

Ideale Merk

De visie van je merk is de kijk van je merk op de wereld of de markt. Daarmee wil je toewerken naar het ideale merk. Wil je ontdekken of visie-ontwikkeling iets voor jouw organisatie is? Tijdens de Ideale Merksessie ga je met maximaal 4 mensen aan de slag met het omschrijven van je ideale merk. Door een vooraf ingevulde scan ontdek je waar je nu staat. Hierdoor kunnen we samen uiteindelijk een routeplan maken naar jullie ideale merk. Boek je ideale merksessie snel.

Ideale Merk Sessie aanvragen
Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Waarom je als zelfstandig ondernemer een merk moet worden..Circulair ondernemen, waarom jij ermee aan de slag moet!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel