Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!
Aan de slag met een merkteam
Als je aan de slag gaat met visie-ontwikkeling adviseren we iedere organisatie om een merkteam te formeren. Dit merkteam is een dwarsdoorsnede van je organisatie en heeft voelsprieten binnen het gehele bedrijf. In dit merkteam zitten teamleden die elkaar aanvullen, waardoor je een zo goed mogelijke mix maakt om tot een goede visie te komen.
Overigens is het belangrijk om niet alleen de visie te ontwikkelen met dit team, maar de gehele merkreis te doorlopen. De visie is maar één element van een goede fundering voor je merk.
Benodigdheden in het merkteam
Om de visie van je merk te ontwikkelen is het belangrijk dat je verschillende kwaliteiten in je team hebt. Denk daarbij aan de volgende kwaliteiten:
Lef
Als eerste is het belangrijk om lef te hebben binnen je team. Met de visie van je merk wil je echt een ambitie neer zetten. Om dat uit te spreken en verder uit te werken is lef nodig. Wanneer je geen lef in je merkteam hebt, dan zul je bij de grijze-muizen-merken gaan horen. En dan ga je zeker geen impact maken met je organisatie.

Onconventioneel denken
Aansluitend op het hebben van lef zijn de mensen die onconventioneel kunnen denken. Dit zijn de tegendraadse personen. Niet omdat ze tegendraads willen zijn, maar omdat ze net iets anders denken dan anderen. Dit is erg fijn om in je merkteam aanwezig te hebben, zodat je visie van allerlei perspectieven wordt belicht en daarmee kom je tot een betere uitkomst die echt de kern raakt.
Thinking-without-boxes-denkers
Vaak hebben we het over mensen die ‘out-of-the-box’ kunnen denken. Wij noemen dit liever de ‘thinking-without-boxes-denkers’. Bij out of the box heb je nog steeds de ‘box’ als perspectief. Wanneer je helemaal niets hebt, kun je veel vrijer denken. Je hebt denkers nodig die niet kijken naar wat er nu is, om van daaruit innovatief te denken. Je hebt denkers nodig die los van alles kunnen denken. Door deze personen krijg je een visie die écht uniek is.
Enthousiasme
In het merkteam moet veel enthousiasme zijn om ermee aan de slag te gaan. Nog te vaak merken we dat er mensen bij zitten die liever met hun eigen werk aan de slag gaan, in plaats van het nadenken over de visie. Dit belemmert het proces enorm. Dit wil overigens niet zeggen over hoe kritisch mensen mogen zijn.
Criticasters
Deelnemers die kritisch zijn, zijn namelijk erg belangrijk in je merkteam. Ongetwijfeld ken je ze: De mensen die op elke slak zout leggen. In ieder organisatie zijn er constructieve criticasters. Zij zijn erg belangrijk om je visie niet alleen iets van het merkteam, maar van de gehele organisatie én alle klanten te maken.
Alle lagen van je organisatie
Je zult al wel begrepen hebben dat de visie niet alleen iets voor de directie is, maar van de gehele organisatie. Daarom is het belangrijk om een dwarsdoorsnede van de gehele organisatie in je merkteam te hebben. Dus niet alleen directeuren, strategen of managers, maar juist ook baliemedewerkers, verkopers, etc.
Benodigdheden vanuit de organisatie
Ook vanuit de organisatie zijn verschillende benodigdheden nodig om tot goede visie-ontwikkeling te komen. Deze punten zijn:
Tijd
Iedereen binnen het merkteam moet alle ruimte krijgen om aan de visie-ontwikkeling mee te doen. Het gaat dan vooral om tijd in de agenda’s. Vaak is het handig om in een periode van 12 weken iedere week een vast moment te plannen. Zorg er hierbij ook voor dat de taken van de deelnemers in het merkteam worden overgenomen, zodat ze niet meer op hun bordje krijgen.
Draagvlak
Het is zeer belangrijk voor iedere visie om draagvlak te krijgen. Dat is niet iets wat je kunt bestellen of regelen, maar dat moet gecreëerd worden. Dat doe je onder andere door de gehele organisatie mee te nemen in het proces. Start bijvoorbeeld met een startbijeenkomst, waarin iedereen wordt bijgepraat over het proces wat wordt ingezet. Geef daarbij aan hoe iedereen input kan leveren. Gedurende het proces is het verstandig om iedereen te blijven informeren over het proces. Op die manier zorg je ervoor dat wanneer de visie (en missie) uitgerold wordt, iedereen enthousiast is om mee te doen.
Inspirerende locaties
Een visie ontwikkelen in je eigen omgeving is vaak lastig. Je kunt niet loskomen van je dagelijkse werkzaamheden, waardoor je ook niet in de juiste stemming bent. Het mooiste is wanneer je een aantal inspirerende locaties in de buurt boekt, waar je samen de visie kunt gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een mooie locatie met veel bos in de buurt, waar je samen kunt wandelen, fietsen of tot rust kunt komen.
Voorbeeld inspirerende locatie: Parc Spelderholt in Beekbergen

Budget
Het ontwikkelen van een visie kost geld. Simpel als wat. Allereerst natuurlijk door de uren die je erin investeert of de locaties die je moet boeken. Daarbij is het verstandig om een onafhankelijke facilitator voor de groep te zetten. Hierdoor kan iedere deelnemer goed deelnemen aan het proces. Belangrijk is ook dat bij het uitrollen van de visie er voldoende budget beschikbaar is om dit te bewerkstelligen. Als je hier vooraf rekening mee houdt, dan heb je een mooie basis om een succesvolle visie te creëren.
Ideale Merk
De visie van je merk is de kijk van je merk op de wereld of de markt. Daarmee wil je toewerken naar het ideale merk. Wil je ontdekken of visie-ontwikkeling iets voor jouw organisatie is? Tijdens de merksessie kijken we waar je merk nu staat, waar je naartoe wilt en wat visie-ontwikkeling bijdraagt aan jullie merkreis.
Visie-ontwikkeling: Dit heb je als organisatie en team nodig!

Aan de slag met een merkteam
Als je aan de slag gaat met visie-ontwikkeling adviseren we iedere organisatie om een merkteam te formeren. Dit merkteam is een dwarsdoorsnede van je organisatie en heeft voelsprieten binnen het gehele bedrijf. In dit merkteam zitten teamleden die elkaar aanvullen, waardoor je een zo goed mogelijke mix maakt om tot een goede visie te komen.
Overigens is het belangrijk om niet alleen de visie te ontwikkelen met dit team, maar de gehele merkreis te doorlopen. De visie is maar één element van een goede fundering voor je merk.
Benodigdheden in het merkteam
Om de visie van je merk te ontwikkelen is het belangrijk dat je verschillende kwaliteiten in je team hebt. Denk daarbij aan de volgende kwaliteiten:
Lef
Als eerste is het belangrijk om lef te hebben binnen je team. Met de visie van je merk wil je echt een ambitie neer zetten. Om dat uit te spreken en verder uit te werken is lef nodig. Wanneer je geen lef in je merkteam hebt, dan zul je bij de grijze-muizen-merken gaan horen. En dan ga je zeker geen impact maken met je organisatie.

Onconventioneel denken
Aansluitend op het hebben van lef zijn de mensen die onconventioneel kunnen denken. Dit zijn de tegendraadse personen. Niet omdat ze tegendraads willen zijn, maar omdat ze net iets anders denken dan anderen. Dit is erg fijn om in je merkteam aanwezig te hebben, zodat je visie van allerlei perspectieven wordt belicht en daarmee kom je tot een betere uitkomst die echt de kern raakt.
Thinking-without-boxes-denkers
Vaak hebben we het over mensen die ‘out-of-the-box’ kunnen denken. Wij noemen dit liever de ‘thinking-without-boxes-denkers’. Bij out of the box heb je nog steeds de ‘box’ als perspectief. Wanneer je helemaal niets hebt, kun je veel vrijer denken. Je hebt denkers nodig die niet kijken naar wat er nu is, om van daaruit innovatief te denken. Je hebt denkers nodig die los van alles kunnen denken. Door deze personen krijg je een visie die écht uniek is.
Enthousiasme
In het merkteam moet veel enthousiasme zijn om ermee aan de slag te gaan. Nog te vaak merken we dat er mensen bij zitten die liever met hun eigen werk aan de slag gaan, in plaats van het nadenken over de visie. Dit belemmert het proces enorm. Dit wil overigens niet zeggen over hoe kritisch mensen mogen zijn.
Criticasters
Deelnemers die kritisch zijn, zijn namelijk erg belangrijk in je merkteam. Ongetwijfeld ken je ze: De mensen die op elke slak zout leggen. In ieder organisatie zijn er constructieve criticasters. Zij zijn erg belangrijk om je visie niet alleen iets van het merkteam, maar van de gehele organisatie én alle klanten te maken.
Alle lagen van je organisatie
Je zult al wel begrepen hebben dat de visie niet alleen iets voor de directie is, maar van de gehele organisatie. Daarom is het belangrijk om een dwarsdoorsnede van de gehele organisatie in je merkteam te hebben. Dus niet alleen directeuren, strategen of managers, maar juist ook baliemedewerkers, verkopers, etc.
Benodigdheden vanuit de organisatie
Ook vanuit de organisatie zijn verschillende benodigdheden nodig om tot goede visie-ontwikkeling te komen. Deze punten zijn:
Tijd
Iedereen binnen het merkteam moet alle ruimte krijgen om aan de visie-ontwikkeling mee te doen. Het gaat dan vooral om tijd in de agenda’s. Vaak is het handig om in een periode van 12 weken iedere week een vast moment te plannen. Zorg er hierbij ook voor dat de taken van de deelnemers in het merkteam worden overgenomen, zodat ze niet meer op hun bordje krijgen.
Draagvlak
Het is zeer belangrijk voor iedere visie om draagvlak te krijgen. Dat is niet iets wat je kunt bestellen of regelen, maar dat moet gecreëerd worden. Dat doe je onder andere door de gehele organisatie mee te nemen in het proces. Start bijvoorbeeld met een startbijeenkomst, waarin iedereen wordt bijgepraat over het proces wat wordt ingezet. Geef daarbij aan hoe iedereen input kan leveren. Gedurende het proces is het verstandig om iedereen te blijven informeren over het proces. Op die manier zorg je ervoor dat wanneer de visie (en missie) uitgerold wordt, iedereen enthousiast is om mee te doen.
Inspirerende locaties
Een visie ontwikkelen in je eigen omgeving is vaak lastig. Je kunt niet loskomen van je dagelijkse werkzaamheden, waardoor je ook niet in de juiste stemming bent. Het mooiste is wanneer je een aantal inspirerende locaties in de buurt boekt, waar je samen de visie kunt gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld een mooie locatie met veel bos in de buurt, waar je samen kunt wandelen, fietsen of tot rust kunt komen.
Voorbeeld inspirerende locatie: Parc Spelderholt in Beekbergen

Budget
Het ontwikkelen van een visie kost geld. Simpel als wat. Allereerst natuurlijk door de uren die je erin investeert of de locaties die je moet boeken. Daarbij is het verstandig om een onafhankelijke facilitator voor de groep te zetten. Hierdoor kan iedere deelnemer goed deelnemen aan het proces. Belangrijk is ook dat bij het uitrollen van de visie er voldoende budget beschikbaar is om dit te bewerkstelligen. Als je hier vooraf rekening mee houdt, dan heb je een mooie basis om een succesvolle visie te creëren.
Ideale Merk
De visie van je merk is de kijk van je merk op de wereld of de markt. Daarmee wil je toewerken naar het ideale merk. Wil je ontdekken of visie-ontwikkeling iets voor jouw organisatie is? Tijdens de merksessie kijken we waar je merk nu staat, waar je naartoe wilt en wat visie-ontwikkeling bijdraagt aan jullie merkreis.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.