Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Veel organisaties gaan ieder jaar op een heisessie om aan hun bedrijf te werken in plaats van in het bedrijf. Vaak gaan ze letterlijk in een hutje op de hei zitten om over de toekomst na te denken. Eén van de onderdelen die tijdens een heisessie veel voorkomt is het ontwikkelen van een visie. In dit artikel leggen we hier meer over uit.
Een heisessie begint bij een goede voorbereiding. Je moet de juiste basis creëren om aan de slag te gaan met de organisatievisie. Denk hierbij aan:
Met deze basis creëer je de randvoorwaarden voor een goede uitkomst van de heisessie.
Met het formuleren van een organisatievisie stel je de gezamenlijke kijk van je organisatie op de omgeving en de wereld vast. Het is het ambitieuze beeld wat je organisatie (en dus je merk) heeft op de toekomst. Voor ons is iedereen een merk: Een stichting, een school tot aan sociale ondernemers.
Wat we vaak merken is dat de heisessie wordt gezien als hét moment om even een nieuwe visie met elkaar te bedenken. Het ontdekken van de visie van je organisatie én het formuleren hiervan is een proces. Dat gaat niet in éen dag. Het juist goed om hier over een langere periode (3 tot 6 maanden) over na te denken.
De heisessie is daarmee een kickstart om aan de slag te gaan met de organisatievisie. Het is een eerste ontdekkingstocht naar wat er leeft in de organisatie en bij de directie.
Het ontwikkelen van een visie bestaat over het algemeen uit drie fases:
Voor een heisessie als kickstart is het verstandig om aan de slag te gaan met het visualiseren van de toekomstdroom. Hierdoor gaan de deelnemers op een luchtige wijze aan de slag met de visie van de organisatie.
In visie-trajecten gaan we met onze klanten eerst op zoek naar de betekenis die je merk wil hebben in de samenleving. De betekenis is een belangrijk element voor je visie. Het is daardoor ook goed om in een heisessie naar je visie aan de slag te gaan met de betekenis en het visualiseren van deze toekomstdroom. Verschillende werkvormen die je hierbij kan inzetten zijn:
Eén van de oefeningen die wij het meest gebruiken bij visie en missie-ontwikkeling is de end-up oefening. Waar veel mensen wel weten wat een start-up is: Het idee om een bedrijf te beginnen, weten maar weinig mensen wat een end-up is. End-up is een uitspraak van Merijn Struik van Happyland en geeft het moment aan waarop je organisatie klaar is. Wanneer kan het ophouden met bestaan, omdat het heeft bereikt wat het wil bereiken?
Het is een oefening waarbij je echt even los moeten komen van belemmeringen. Het doel van de oefening is niet om je organisatie te laten stoppen, maar om de betekenis achter je organisatie te achterhalen.
Onze ervaring met de End Up-oefening
Dit is een erg leuke oefening voor iedere organisatie. Reken wel minimaal een half uur voor ieder team om hiermee aan de slag te gaan. De eerste tien minuten moeten de deelnemers eerst wennen aan de vraag. Ze moeten nadenken over het einde van de organisatie. Als facilitator heb je hier een belangrijke rol in. Door hen gerust te stellen dat het niet gaat over het stoppen zelf, maar over de betekenis erachter.
Het visualiseren van dromen is een belangrijke stap bij visie-ontwikkeling. Je wilt de gedachten uit de hoofden van de deelnemers krijgen. Daarom is deze werkvorm zo belangrijk. Voor deze werkvorm kun je het beste minimaal 2 uur uittrekken, zodat de deelnemers alle tijd en ruimte te krijgen. Je gaat namelijk met LEGO de droom van je organisatie visualiseren. Uit deze visualisatie komen gezamenlijke thema’s voor je visie. Deze oefening is een eigen interpretatie van Lego Serious Play.
Onze ervaring met de Droom-visualisatie oefening
Dit is één van de leukste oefeningen om te doen. En om te faciliteren. Je kunt mensen echt laten dromen over de toekomst. Alleen al het fysiek aan de slag gaan met bouwen brengt je terug naar je kindertijd. En dat is belangrijk.
In de kindertijd droomde we nog echt. Waren we creatief en maakte we de mooiste dingen met speelgoed. Nu mogen de deelnemers dat ook doen. En de uitkomsten zijn zowel creatief als bruikbaar. Het inzicht dat de groep krijgt in de gezamenlijke kijk op de wereld is een fantastisch startschot.
Iedereen kan tekenen, we moeten het alleen durven. Daarom is deze oefening ook een hele leuke om samen met de deelnemers te doen. Je gaat namelijk een stripverhaal vertellen van de held. En de held is jullie organisatie/ jullie merk. Anders gezegd: Iedereen denkt na over je merkverhaal en maakt hier een stripverhaal over. Voor sommigen wel een lastige opdracht, maar dat is juist goed. Daarom trek je voor deze opdracht ook wat meer tijd uit.
Onze ervaring met deze oefening
Dit is een goede oefening voor een creatieve groep. Wanneer je deze oefening met minder creatieve groepen doet, houdt er dan rekening mee dat er weerstand komt. De opdracht is wat complexer dan andere oefeningen in dit artikel. Maar wanneer een groep eenmaal aan de slag is komen er leuke verhalen uit voort. Dit komt omdat ze niet vanuit de organisatie hoeven te denken. De organisatie is nogal abstract. Door de organisatie te zien als held (een mens) wordt het makkelijk. De leuke verhalen van de teams vormen de basis voor de visie-ontwikkeling.
Zelf aan de slag met oefeningen voor je strategiedag? Download de whitepaper en:
Ontdek hoe je een strategiedag of inspiratiedag voorbereidt;
Lees hoe deze en nog meer werkvormen stap voor stap werken;
Kom achter de belangrijke rol van de facilitator.
Een heel gangbare, maar daardoor niet minder effectieve werkvorm is om de visie in een moodboard uit te werken. Je gaat hierin letterlijk een moodboard maken over de visie van je merk. Aan het eind hebben de verschillende groepen een moodboard. Hieruit haal je visiethema’s waarop je verder kunt borduren.
Onze ervaring met de visie-moodboard
Deze werkvorm is een goede starter van het proces naar de organisatievisie. Iedereen weet wat een moodboard is, dus de deelnemers kunnen ook snel aan de slag met deze oefening. Andere oefeningen hebben wat meer uitleg nodig en vaak wat meer diepgang. Uit deze werkvorm komen vooral de thema’s die de mensen in je organisatie belangrijk vinden.
Spotify, Netflix en Über. Ze hebben gemeen dat ze hun markten volledig op de kop hebben gegooid. En dat is precies de opdracht in deze oefening. Je gaat de deelnemers vragen om jullie markt te disrupten. Het is een manier om de deelnemers na te laten denken waarvan zij denken dat het eigenlijk niet mogelijk is. Je gaat dus vanuit een nieuw businessmodel nadenken over de thema’s waar jullie visie op gebaseerd is.
Onze ervaring met deze oefening
De deelnemers die wij hebben begeleidt vinden dit een heel leuke oefening. Ze worden aangezet om groot te denken, om verder te denken dan vandaag of morgen. In het eerste half uur is dit soms lastig. Als facilitator is het daarom goed om de deelnemers te helpen om steeds groter te denken. De uitkomsten zijn altijd leuk en uniek. Dit geeft een goed beeld van hoe men denkt over de toekomst van de markt. Dat is een mooie aanzet voor visie-thema’s.
De laatste oefening die we met je willen bespreken is de Museum van je organisatie. Het idee is simpel: Je gaat in twee uur een museum maken van je organisatie. Dat doe je door de dingen waar je als team trots op bent te visualiseren en tentoon te stellen. Deze museumstukken die jullie maken zijn daarmee belangrijke thema’s voor je organisatievisie.
Onze ervaring met deze oefening
Deze oefening is een hele goede oefening om het gevoel van trotsheid bij de organisatie op te roepen. Vooral het op zoek gaan waar de deelnemers nu trots op zijn is een belangrijk element. Hierin zit namelijk het DNA van je organisatie verborgen. Wanneer ze met deze oefening bezig zijn merken ze dat nog niet. Maar op het einde, wanneer het museum staat, dan herkennen ze de uniciteit van de organisatie.
Ontdek hoe je een strategiedag of inspiratiedag voorbereidt;
Lees hoe deze en nog meer werkvormen stap voor stap werken;
Kom achter de belangrijke rol van de facilitator.
Een heisessie is een kickstart voor de organisatievisie. Tijdens de heisessie voer je samen met de deelnemers 2 of 3 van bovenstaande oefeningen uit. Op het einde van de dag haal je het net op. Wat zijn belangrijke thema’s gebleken? En wat zijn de vervolgstappen?
Het is belangrijk om deze dag levendig te houden. Uit onze ervaring is het goed om een dagdeel per week of twee weken te reserveren om met de visie aan de slag te gaan. Het ontdekken, ontwikkelen en formuleren van de visie is wat dat betreft net een ui. Schil voor schil pel je het af tot je echt de kern raakt. Juist door tussendoor een week of twee weken ruimte te geven gaat de visie meer leven in de organisatie.
Een visie en missie hebben geen nut, wanneer er niet naar gehandeld wordt. De visie is maar één stap in de merkreis om je merk te ontwikkelen. Zorg na het ontwikkelen van je visie en missie ervoor dat je ook bij de andere haltes in de merkreis stopt. Op die manier bouw je aan een sterk merk.
Veel organisaties gaan ieder jaar op een heisessie om aan hun bedrijf te werken in plaats van in het bedrijf. Vaak gaan ze letterlijk in een hutje op de hei zitten om over de toekomst na te denken. Eén van de onderdelen die tijdens een heisessie veel voorkomt is het ontwikkelen van een visie. In dit artikel leggen we hier meer over uit.
Een heisessie begint bij een goede voorbereiding. Je moet de juiste basis creëren om aan de slag te gaan met de organisatievisie. Denk hierbij aan:
Met deze basis creëer je de randvoorwaarden voor een goede uitkomst van de heisessie.
Met het formuleren van een organisatievisie stel je de gezamenlijke kijk van je organisatie op de omgeving en de wereld vast. Het is het ambitieuze beeld wat je organisatie (en dus je merk) heeft op de toekomst. Voor ons is iedereen een merk: Een stichting, een school tot aan sociale ondernemers.
Wat we vaak merken is dat de heisessie wordt gezien als hét moment om even een nieuwe visie met elkaar te bedenken. Het ontdekken van de visie van je organisatie én het formuleren hiervan is een proces. Dat gaat niet in éen dag. Het juist goed om hier over een langere periode (3 tot 6 maanden) over na te denken.
De heisessie is daarmee een kickstart om aan de slag te gaan met de organisatievisie. Het is een eerste ontdekkingstocht naar wat er leeft in de organisatie en bij de directie.
Het ontwikkelen van een visie bestaat over het algemeen uit drie fases:
Voor een heisessie als kickstart is het verstandig om aan de slag te gaan met het visualiseren van de toekomstdroom. Hierdoor gaan de deelnemers op een luchtige wijze aan de slag met de visie van de organisatie.
In visie-trajecten gaan we met onze klanten eerst op zoek naar de betekenis die je merk wil hebben in de samenleving. De betekenis is een belangrijk element voor je visie. Het is daardoor ook goed om in een heisessie naar je visie aan de slag te gaan met de betekenis en het visualiseren van deze toekomstdroom. Verschillende werkvormen die je hierbij kan inzetten zijn:
Eén van de oefeningen die wij het meest gebruiken bij visie en missie-ontwikkeling is de end-up oefening. Waar veel mensen wel weten wat een start-up is: Het idee om een bedrijf te beginnen, weten maar weinig mensen wat een end-up is. End-up is een uitspraak van Merijn Struik van Happyland en geeft het moment aan waarop je organisatie klaar is. Wanneer kan het ophouden met bestaan, omdat het heeft bereikt wat het wil bereiken?
Het is een oefening waarbij je echt even los moeten komen van belemmeringen. Het doel van de oefening is niet om je organisatie te laten stoppen, maar om de betekenis achter je organisatie te achterhalen.
Onze ervaring met de End Up-oefening
Dit is een erg leuke oefening voor iedere organisatie. Reken wel minimaal een half uur voor ieder team om hiermee aan de slag te gaan. De eerste tien minuten moeten de deelnemers eerst wennen aan de vraag. Ze moeten nadenken over het einde van de organisatie. Als facilitator heb je hier een belangrijke rol in. Door hen gerust te stellen dat het niet gaat over het stoppen zelf, maar over de betekenis erachter.
Het visualiseren van dromen is een belangrijke stap bij visie-ontwikkeling. Je wilt de gedachten uit de hoofden van de deelnemers krijgen. Daarom is deze werkvorm zo belangrijk. Voor deze werkvorm kun je het beste minimaal 2 uur uittrekken, zodat de deelnemers alle tijd en ruimte te krijgen. Je gaat namelijk met LEGO de droom van je organisatie visualiseren. Uit deze visualisatie komen gezamenlijke thema’s voor je visie. Deze oefening is een eigen interpretatie van Lego Serious Play.
Onze ervaring met de Droom-visualisatie oefening
Dit is één van de leukste oefeningen om te doen. En om te faciliteren. Je kunt mensen echt laten dromen over de toekomst. Alleen al het fysiek aan de slag gaan met bouwen brengt je terug naar je kindertijd. En dat is belangrijk.
In de kindertijd droomde we nog echt. Waren we creatief en maakte we de mooiste dingen met speelgoed. Nu mogen de deelnemers dat ook doen. En de uitkomsten zijn zowel creatief als bruikbaar. Het inzicht dat de groep krijgt in de gezamenlijke kijk op de wereld is een fantastisch startschot.
Iedereen kan tekenen, we moeten het alleen durven. Daarom is deze oefening ook een hele leuke om samen met de deelnemers te doen. Je gaat namelijk een stripverhaal vertellen van de held. En de held is jullie organisatie/ jullie merk. Anders gezegd: Iedereen denkt na over je merkverhaal en maakt hier een stripverhaal over. Voor sommigen wel een lastige opdracht, maar dat is juist goed. Daarom trek je voor deze opdracht ook wat meer tijd uit.
Onze ervaring met deze oefening
Dit is een goede oefening voor een creatieve groep. Wanneer je deze oefening met minder creatieve groepen doet, houdt er dan rekening mee dat er weerstand komt. De opdracht is wat complexer dan andere oefeningen in dit artikel. Maar wanneer een groep eenmaal aan de slag is komen er leuke verhalen uit voort. Dit komt omdat ze niet vanuit de organisatie hoeven te denken. De organisatie is nogal abstract. Door de organisatie te zien als held (een mens) wordt het makkelijk. De leuke verhalen van de teams vormen de basis voor de visie-ontwikkeling.
Ontdek hoe je een strategiedag of inspiratiedag voorbereidt;
Lees hoe deze en nog meer werkvormen stap voor stap werken;
Kom achter de belangrijke rol van de facilitator.
Een heel gangbare, maar daardoor niet minder effectieve werkvorm is om de visie in een moodboard uit te werken. Je gaat hierin letterlijk een moodboard maken over de visie van je merk. Aan het eind hebben de verschillende groepen een moodboard. Hieruit haal je visiethema’s waarop je verder kunt borduren.
Onze ervaring met de visie-moodboard
Deze werkvorm is een goede starter van het proces naar de organisatievisie. Iedereen weet wat een moodboard is, dus de deelnemers kunnen ook snel aan de slag met deze oefening. Andere oefeningen hebben wat meer uitleg nodig en vaak wat meer diepgang. Uit deze werkvorm komen vooral de thema’s die de mensen in je organisatie belangrijk vinden.
Spotify, Netflix en Über. Ze hebben gemeen dat ze hun markten volledig op de kop hebben gegooid. En dat is precies de opdracht in deze oefening. Je gaat de deelnemers vragen om jullie markt te disrupten. Het is een manier om de deelnemers na te laten denken waarvan zij denken dat het eigenlijk niet mogelijk is. Je gaat dus vanuit een nieuw businessmodel nadenken over de thema’s waar jullie visie op gebaseerd is.
Onze ervaring met deze oefening
De deelnemers die wij hebben begeleidt vinden dit een heel leuke oefening. Ze worden aangezet om groot te denken, om verder te denken dan vandaag of morgen. In het eerste half uur is dit soms lastig. Als facilitator is het daarom goed om de deelnemers te helpen om steeds groter te denken. De uitkomsten zijn altijd leuk en uniek. Dit geeft een goed beeld van hoe men denkt over de toekomst van de markt. Dat is een mooie aanzet voor visie-thema’s.
De laatste oefening die we met je willen bespreken is de Museum van je organisatie. Het idee is simpel: Je gaat in twee uur een museum maken van je organisatie. Dat doe je door de dingen waar je als team trots op bent te visualiseren en tentoon te stellen. Deze museumstukken die jullie maken zijn daarmee belangrijke thema’s voor je organisatievisie.
Onze ervaring met deze oefening
Deze oefening is een hele goede oefening om het gevoel van trotsheid bij de organisatie op te roepen. Vooral het op zoek gaan waar de deelnemers nu trots op zijn is een belangrijk element. Hierin zit namelijk het DNA van je organisatie verborgen. Wanneer ze met deze oefening bezig zijn merken ze dat nog niet. Maar op het einde, wanneer het museum staat, dan herkennen ze de uniciteit van de organisatie.
Ontdek hoe je een strategiedag of inspiratiedag voorbereidt;
Lees hoe deze en nog meer werkvormen stap voor stap werken;
Kom achter de belangrijke rol van de facilitator.
Een heisessie is een kickstart voor de organisatievisie. Tijdens de heisessie voer je samen met de deelnemers 2 of 3 van bovenstaande oefeningen uit. Op het einde van de dag haal je het net op. Wat zijn belangrijke thema’s gebleken? En wat zijn de vervolgstappen?
Het is belangrijk om deze dag levendig te houden. Uit onze ervaring is het goed om een dagdeel per week of twee weken te reserveren om met de visie aan de slag te gaan. Het ontdekken, ontwikkelen en formuleren van de visie is wat dat betreft net een ui. Schil voor schil pel je het af tot je echt de kern raakt. Juist door tussendoor een week of twee weken ruimte te geven gaat de visie meer leven in de organisatie.
Een visie en missie hebben geen nut, wanneer er niet naar gehandeld wordt. De visie is maar één stap in de merkreis om je merk te ontwikkelen. Zorg na het ontwikkelen van je visie en missie ervoor dat je ook bij de andere haltes in de merkreis stopt. Op die manier bouw je aan een sterk merk.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.