Met het formuleren van een organisatievisie stel je de gezamenlijke kijk van je organisatie op de omgeving en de wereld vast. Het is het ambitieuze beeld wat je organisatie (en dus je merk) heeft op de toekomst. Voor ons is iedereen een merk: Een stichting, een school tot aan sociale ondernemers.
Wat we vaak merken is dat de heisessie wordt gezien als hét moment om even een nieuwe visie met elkaar te bedenken. Het ontdekken van de visie van je organisatie én het formuleren hiervan is een proces. Dat gaat niet in éen dag. Het juist goed om hier over een langere periode (3 tot 6 maanden) over na te denken.
De heisessie is daarmee een kickstart om aan de slag te gaan met de organisatievisie. Het is een eerste ontdekkingstocht naar wat er leeft in de organisatie en bij de directie.
Het ontwikkelen van een visie bestaat over het algemeen uit drie fases:
- Het ontdekken en onderzoeken van toekomstdroom;
- Het ontwikkelen van de visie door het bepalen van thema’s;
- Het formuleren van de visie.
Voor een heisessie als kickstart is het verstandig om aan de slag te gaan met het visualiseren van de toekomstdroom. Hierdoor gaan de deelnemers op een luchtige wijze aan de slag met de visie van de organisatie.