Zo bouwen we het merk Fietskoeriers Apeldoorn - Creating Heroes

Zo bouwen we het merk Fietskoeriers Apeldoorn

In de serie ‘Held uitgelicht’ lichten we iedere periode een heldenmerk uit, waarmee wij samen werken om impact te genereren voor hun omgeving. In de eerste editie volgen we Peter Dorenbos van Fietskoeriers Apeldoorn. Eerder in deze serie hebben we de volgende onderdelen uitgelicht:

In dit artikel lees je hoe we samen met Peter zijn merk hebben opgebouwd.

Kennismaking bij de Coffee Pitch Apeldoorn

Het verhaal begint allemaal bij Coffee Pitch Apeldoorn, waar Peter en Freek elkaar in 2012 ontmoetten. Peter is net begonnen als fietskoerier en Freek werkte nog in zijn eenmanszaak om merken te bouwen. Al snel raakten we aan de praat en merkten dat we dezelfde drive hebben in ons ondernemerschap. Na dat moment spraken we de week daarop af om eens verder te praten over onze ondernemingen.

Dit resulteerde in dat Peter zich op dezelfde locatie ging vestigen als Freek: Het Centrum voor Jong Ondernemerschap (CvJO) in Apeldoorn. Later sloten ook Jeron en Patrick zich daar aan, en daar werd de relatie tussen de ondernemers geboren

De opdracht: Fietskoeriers Apeldoorn 2.0

In de jaren tot aan 2017 deelden we samen kennis, ervaring en ons netwerk om elkaar te helpen. In 2017 is Creating Heroes net gestart om samen te werken, wanneer de vraag van Peter komt: Ik wil de volgende stap maken met mijn merk, ik wil eigenlijk een 2.0 versie van Fietskoeriers Apeldoorn ontwikkelen.

1. De basis: De Herotalk

Hoewel we elkaar door en door kenden, zijn we begonnen met een Herotalk, om samen door te nemen waar Fietskoeriers Apeldoorn precies staat, waar de ambities liggen en hoe we daar gaan komen. In de herotalk bespreken we 3 belangrijke bouwstenen:

1. De merkfundering

De merkfundering is de fundering van ieder merk. Die bestaat uit de merkidentiteit, de positionering en de huisstijl van het merk. De merkidentiteit van Fietskoeriers Apeldoorn stond op dat redelijk. Er was een visie en missie die hout sneed, maar wel scherper geformuleerd kon worden. In de Herotalk hebben we gebrainstormd over de manier om deze aan te scherpen en te vertalen richting de positioneringsstrategie.

Het belangrijkste element wat achter bleef in de fundering is de huisstijl. Voor veel mensen was het lastig te onderscheiden dat Fietskoeriers uit Apeldoorn kwam en straalde het niet helemaal uit waar Fietskoeriers voor stond: Een stoer merk met een missie: Géén auto’s in de binnenstad van Apeldoorn.

2. Merkdragers

De merkdragers dragen letterlijk het verhaal van je merk. Het zijn constructies om het merkverhaal te delen. Wanneer deze dragers goed staan, vormt er een consistent verhaal en beeld van het merk, dat voor herkenning en bekendheid zorgt. De merkdragers waren in 2017 nog niet op het juiste niveau. Zoals het bij veel groeiende merken werkt, waren er veel uitingen en middelen die niet een consistente uitstraling en duiding hadden.

3. Laden van het merk

De laatste bouwsteen is het laden van het merk. Hier ga je structureel het merkverhaal delen, aan het juiste publiek. Peter had goede plannen om zelf aan de slag te gaan om zijn merkverhaal te delen met bedrijven in Apeldoorn. Wanneer de huisstijl en de middelen sterk zijn, heeft het de juiste uitstraling om voor herkenning, bekendheid en voorkeur te zorgen.

2. Restyling van het logo voor de merkfundering

Zoals gezegd ligt het zwaartepunt voor de merkfundering vooral op de uitstraling van het merk Fietskoeriers Apeldoorn. Het was na ruim 5 jaar tijd om het logo te restylen, zodat het weer helemaal naar de nieuwe tijd werd gebracht.

Samen met Peter zijn we in een creatieve sessie samen op zoek gegaan naar de uitstraling die past bij het nieuwe Fietskoeriers Apeldoorn. Na de creatieve sessie is Jeron gaan ontwerpen en met verschillende voorbeelden gekomen. Peter heeft hierin een richting gekozen voor het nieuwe logo.

De essentie van het merk is verwerkt in de restyling van het logo. Iedere Apeldoorner is wel eens een fietskoerier tegengekomen, die op de bakfiets post en pakket door Apeldoorn brengt. Dit beeld is gevangen als element in het logo. Om het logo een stoer uiterlijk te geven is er gebruik gemaakt van het tandwiel. Funny Fact: Dit tandwiel heeft Peter ook getatoeëerd op zijn arm staan. Het logo wordt afgemaakt met een stoer dikke typografie gehuld in zwarte letters. Apeldoorn staat in een groene balk, waardoor het direct een fris karakter krijgt. Met het nieuwe logo is er een stevige fundering voor het merk Fietskoeriers Apeldoorn.

3. Restyling en ontwikkeling van de website

Het merk Fietskoeriers Apeldoorn verdient met zijn merkverhaal een website die daarbij past. Het is het centrale element voor de merkdragers. Met de nieuwe huisstijl zijn we aan de slag gegaan om de website te restylen. Hierbij hebben we het merkverhaal als basis genomen van de website.

Om echt impact te creëren staat de website in het teken van één handeling: Bedrijven die zich aanmelden voor schone koeriersdiensten. Op de pagina’s van de verschillende koeriersdiensten wordt de kracht én het verhaal van Fietskoeriers Apeldoorn extra gevestigd.

Het stoere uiterlijk van het logo is doorgezet in de website. Door naast de huisstijlkleuren ook stoere grote foto’s van fietsende koeriers te gebruiken, spat de visuele identiteit van het scherm af. Een extra voordeel bij het gebruik van écht koeriers voor de fotografie, is dat de website extra persoonlijk is. Dit resulteert in een persoonlijk, stoere website waarin het meedoen met de missie van Fietskoeriers Apeldoorn centraal staat.

Als sidekicks hebben wij de basis van de website neergezet, omdat de medewerkers van Fietskoeriers Apeldoorn het zelf kunnen vullen. Samen met deze medewerkers gaan we samen door de website heen om ze te leren hoe zij zelf de website kunnen vullen en bijhouden.

4. Uitstraling past bij de huisstijl

De vernieuwde huisstijl is de basis van alle uitingen van het merk. En één onderdeel is het meest belangrijk in het uitdragen van het merk Fietskoeriers Apeldoorn: De fietskoeriers zelf. Daardoor hebben we samen de wielershirts ontworpen, zodat ze aansluiten bij de visuele identiteit van het merk en dat het bijdraagt aan de herkenbaarheid van het merk.

De echte impact die Fietskoeriers Apeldoorn maakt is op de fiets zelf, daardoor zijn de bakfietsen van het merk volledig in de stijl van het merk gemaakt. Op de bakfiets is bewust gekozen om de kleur groen opvallend terug te laten komen, omdat dit de huisstijlkleur én een opvallende kleur is. Dit verhoogt de herkenbaarheid. De uitstraling is verder doorgevoerd bij het kantoorpand van Fietskoeriers Apeldoorn, waar we hebben gekozen om de fietskoeriers door het Apeldoornse landschap te laten fietsen.

De doorvertaling is als laatste ook verricht voor allerlei communicatiemiddelen, zoals een ‘niet-thuis’-kaartje, een vacature-poster en een infographic.

Om tot deze herkenbare uitstraling te komen hebben we met Peter de stijl verder ontwikkelt. Tijdens het ontwerpproces zat Peter ernaast om de beelden die hij in zijn hoofd heeft door te vertalen naar de ontwerpen. Op basis van zijn beelden en onze ervaring zijn hier toffe elementen uit ontstaan, die uiteindelijk samenkomen in een styleguide. In dit geval hebben we er voor gekozen om eerst de elementen te ontwerpen en daarna de styleguide te ontwikkelen. Hierdoor hebben we de basis neergezet, zodat de medewerkers van Fietskoeriers Apeldoorn er zelf mee aan de slag kunnen.

5. Merk zelf laden

Met de styleguide voor Fietskoeriers Apeldoorn heeft de organisatie alles in handen om zelf aan de slag te gaan met het laden van het merk. Doordat zij intern met de elementen uit de voeten kunnen, kunnen zij hun huisstijl en merkverhaal door vertalen richting alle belangrijke elementen. Op de achtergrond denken wij mee over het juist inzetten van de communicatiemiddelen.

6. Merkcoaching

Met de bovenstaande elementen hebben we de basis voor het merk van Fietskoeriers Apeldoorn neergezet. De ambities van het merk zijn natuurlijk veel groter dan wat er nu staat. Om strategisch met Peter mee te blijven denken over het verder bouwen van het merk, zitten we ieder kwartaal bij elkaar om de voortgang van het merk en de plannen van Peter met zijn merk te bespreken. We analyseren wat er in de afgelopen periode is gebeurd, welke resultaten er zijn bereikt en we kijken vooruit: Welke kansen liggen er en welke acties kan Fietskoeriers Apeldoorn concreet zetten om nog meer impact te maken? Tijdens deze merkcoaching adviseren we Peter zoveel mogelijk om verder te groeien met zijn merk, zodat we samen meer impact maken én de missie van Fietskoeriers Apeldoorn realiseren.

Wil je zelf aan de slag met een betekenisvol merk? Wij helpen je graag met een vrijblijvende inspiratiesessie: De Herotalk. Tijdens de Herotalk bekijken we waar je nu staat met je merk en waar je naartoe wilt. Je krijgt tips en adviezen om een heldenmerk te worden. Vraag de Herotalk snel aan!

Zo bouwen we het merk Fietskoeriers Apeldoorn

In de serie ‘Held uitgelicht’ lichten we iedere periode een heldenmerk uit, waarmee wij samen werken om impact te genereren voor hun omgeving. In de eerste editie volgen we Peter Dorenbos van Fietskoeriers Apeldoorn. Eerder in deze serie hebben we de volgende onderdelen uitgelicht:

In dit artikel lees je hoe we samen met Peter zijn merk hebben opgebouwd.

Kennismaking bij de Coffee Pitch Apeldoorn

Het verhaal begint allemaal bij Coffee Pitch Apeldoorn, waar Peter en Freek elkaar in 2012 ontmoetten. Peter is net begonnen als fietskoerier en Freek werkte nog in zijn eenmanszaak om merken te bouwen. Al snel raakten we aan de praat en merkten dat we dezelfde drive hebben in ons ondernemerschap. Na dat moment spraken we de week daarop af om eens verder te praten over onze ondernemingen.

Dit resulteerde in dat Peter zich op dezelfde locatie ging vestigen als Freek: Het Centrum voor Jong Ondernemerschap (CvJO) in Apeldoorn. Later sloten ook Jeron en Patrick zich daar aan, en daar werd de relatie tussen de ondernemers geboren

De opdracht: Fietskoeriers Apeldoorn 2.0

In de jaren tot aan 2017 deelden we samen kennis, ervaring en ons netwerk om elkaar te helpen. In 2017 is Creating Heroes net gestart om samen te werken, wanneer de vraag van Peter komt: Ik wil de volgende stap maken met mijn merk, ik wil eigenlijk een 2.0 versie van Fietskoeriers Apeldoorn ontwikkelen.

1. De basis: De Herotalk

Hoewel we elkaar door en door kenden, zijn we begonnen met een Herotalk, om samen door te nemen waar Fietskoeriers Apeldoorn precies staat, waar de ambities liggen en hoe we daar gaan komen. In de herotalk bespreken we 3 belangrijke bouwstenen:

1. De merkfundering

De merkfundering is de fundering van ieder merk. Die bestaat uit de merkidentiteit, de positionering en de huisstijl van het merk. De merkidentiteit van Fietskoeriers Apeldoorn stond op dat redelijk. Er was een visie en missie die hout sneed, maar wel scherper geformuleerd kon worden. In de Herotalk hebben we gebrainstormd over de manier om deze aan te scherpen en te vertalen richting de positioneringsstrategie.

Het belangrijkste element wat achter bleef in de fundering is de huisstijl. Voor veel mensen was het lastig te onderscheiden dat Fietskoeriers uit Apeldoorn kwam en straalde het niet helemaal uit waar Fietskoeriers voor stond: Een stoer merk met een missie: Géén auto’s in de binnenstad van Apeldoorn.

2. Merkdragers

De merkdragers dragen letterlijk het verhaal van je merk. Het zijn constructies om het merkverhaal te delen. Wanneer deze dragers goed staan, vormt er een consistent verhaal en beeld van het merk, dat voor herkenning en bekendheid zorgt. De merkdragers waren in 2017 nog niet op het juiste niveau. Zoals het bij veel groeiende merken werkt, waren er veel uitingen en middelen die niet een consistente uitstraling en duiding hadden.

3. Laden van het merk

De laatste bouwsteen is het laden van het merk. Hier ga je structureel het merkverhaal delen, aan het juiste publiek. Peter had goede plannen om zelf aan de slag te gaan om zijn merkverhaal te delen met bedrijven in Apeldoorn. Wanneer de huisstijl en de middelen sterk zijn, heeft het de juiste uitstraling om voor herkenning, bekendheid en voorkeur te zorgen.

2. Restyling van het logo voor de merkfundering

Zoals gezegd ligt het zwaartepunt voor de merkfundering vooral op de uitstraling van het merk Fietskoeriers Apeldoorn. Het was na ruim 5 jaar tijd om het logo te restylen, zodat het weer helemaal naar de nieuwe tijd werd gebracht.

Samen met Peter zijn we in een creatieve sessie samen op zoek gegaan naar de uitstraling die past bij het nieuwe Fietskoeriers Apeldoorn. Na de creatieve sessie is Jeron gaan ontwerpen en met verschillende voorbeelden gekomen. Peter heeft hierin een richting gekozen voor het nieuwe logo.

De essentie van het merk is verwerkt in de restyling van het logo. Iedere Apeldoorner is wel eens een fietskoerier tegengekomen, die op de bakfiets post en pakket door Apeldoorn brengt. Dit beeld is gevangen als element in het logo. Om het logo een stoer uiterlijk te geven is er gebruik gemaakt van het tandwiel. Funny Fact: Dit tandwiel heeft Peter ook getatoeëerd op zijn arm staan. Het logo wordt afgemaakt met een stoer dikke typografie gehuld in zwarte letters. Apeldoorn staat in een groene balk, waardoor het direct een fris karakter krijgt. Met het nieuwe logo is er een stevige fundering voor het merk Fietskoeriers Apeldoorn.

3. Restyling en ontwikkeling van de website

Het merk Fietskoeriers Apeldoorn verdient met zijn merkverhaal een website die daarbij past. Het is het centrale element voor de merkdragers. Met de nieuwe huisstijl zijn we aan de slag gegaan om de website te restylen. Hierbij hebben we het merkverhaal als basis genomen van de website.

Om echt impact te creëren staat de website in het teken van één handeling: Bedrijven die zich aanmelden voor schone koeriersdiensten. Op de pagina’s van de verschillende koeriersdiensten wordt de kracht én het verhaal van Fietskoeriers Apeldoorn extra gevestigd.

Het stoere uiterlijk van het logo is doorgezet in de website. Door naast de huisstijlkleuren ook stoere grote foto’s van fietsende koeriers te gebruiken, spat de visuele identiteit van het scherm af. Een extra voordeel bij het gebruik van écht koeriers voor de fotografie, is dat de website extra persoonlijk is. Dit resulteert in een persoonlijk, stoere website waarin het meedoen met de missie van Fietskoeriers Apeldoorn centraal staat.

Als sidekicks hebben wij de basis van de website neergezet, omdat de medewerkers van Fietskoeriers Apeldoorn het zelf kunnen vullen. Samen met deze medewerkers gaan we samen door de website heen om ze te leren hoe zij zelf de website kunnen vullen en bijhouden.

4. Uitstraling past bij de huisstijl

De vernieuwde huisstijl is de basis van alle uitingen van het merk. En één onderdeel is het meest belangrijk in het uitdragen van het merk Fietskoeriers Apeldoorn: De fietskoeriers zelf. Daardoor hebben we samen de wielershirts ontworpen, zodat ze aansluiten bij de visuele identiteit van het merk en dat het bijdraagt aan de herkenbaarheid van het merk.

De echte impact die Fietskoeriers Apeldoorn maakt is op de fiets zelf, daardoor zijn de bakfietsen van het merk volledig in de stijl van het merk gemaakt. Op de bakfiets is bewust gekozen om de kleur groen opvallend terug te laten komen, omdat dit de huisstijlkleur én een opvallende kleur is. Dit verhoogt de herkenbaarheid. De uitstraling is verder doorgevoerd bij het kantoorpand van Fietskoeriers Apeldoorn, waar we hebben gekozen om de fietskoeriers door het Apeldoornse landschap te laten fietsen.

De doorvertaling is als laatste ook verricht voor allerlei communicatiemiddelen, zoals een ‘niet-thuis’-kaartje, een vacature-poster en een infographic.

Om tot deze herkenbare uitstraling te komen hebben we met Peter de stijl verder ontwikkelt. Tijdens het ontwerpproces zat Peter ernaast om de beelden die hij in zijn hoofd heeft door te vertalen naar de ontwerpen. Op basis van zijn beelden en onze ervaring zijn hier toffe elementen uit ontstaan, die uiteindelijk samenkomen in een styleguide. In dit geval hebben we er voor gekozen om eerst de elementen te ontwerpen en daarna de styleguide te ontwikkelen. Hierdoor hebben we de basis neergezet, zodat de medewerkers van Fietskoeriers Apeldoorn er zelf mee aan de slag kunnen.

5. Merk zelf laden

Met de styleguide voor Fietskoeriers Apeldoorn heeft de organisatie alles in handen om zelf aan de slag te gaan met het laden van het merk. Doordat zij intern met de elementen uit de voeten kunnen, kunnen zij hun huisstijl en merkverhaal door vertalen richting alle belangrijke elementen. Op de achtergrond denken wij mee over het juist inzetten van de communicatiemiddelen.

6. Merkcoaching

Met de bovenstaande elementen hebben we de basis voor het merk van Fietskoeriers Apeldoorn neergezet. De ambities van het merk zijn natuurlijk veel groter dan wat er nu staat. Om strategisch met Peter mee te blijven denken over het verder bouwen van het merk, zitten we ieder kwartaal bij elkaar om de voortgang van het merk en de plannen van Peter met zijn merk te bespreken. We analyseren wat er in de afgelopen periode is gebeurd, welke resultaten er zijn bereikt en we kijken vooruit: Welke kansen liggen er en welke acties kan Fietskoeriers Apeldoorn concreet zetten om nog meer impact te maken? Tijdens deze merkcoaching adviseren we Peter zoveel mogelijk om verder te groeien met zijn merk, zodat we samen meer impact maken én de missie van Fietskoeriers Apeldoorn realiseren.

Wil je zelf aan de slag met een betekenisvol merk? Wij helpen je graag met een vrijblijvende inspiratiesessie: De Herotalk. Tijdens de Herotalk bekijken we waar je nu staat met je merk en waar je naartoe wilt. Je krijgt tips en adviezen om een heldenmerk te worden. Vraag de Herotalk snel aan!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.