1. De merkfundering
De merkfundering is de fundering van ieder merk. Die bestaat uit de merkidentiteit, de positionering en de huisstijl van het merk. De merkidentiteit van Fietskoeriers Apeldoorn stond op dat redelijk. Er was een visie en missie die hout sneed, maar wel scherper geformuleerd kon worden. In de Herotalk hebben we gebrainstormd over de manier om deze aan te scherpen en te vertalen richting de positioneringsstrategie.
Het belangrijkste element wat achter bleef in de fundering is de huisstijl. Voor veel mensen was het lastig te onderscheiden dat Fietskoeriers uit Apeldoorn kwam en straalde het niet helemaal uit waar Fietskoeriers voor stond: Een stoer merk met een missie: Géén auto’s in de binnenstad van Apeldoorn.

2. Merkdragers
De merkdragers dragen letterlijk het verhaal van je merk. Het zijn constructies om het merkverhaal te delen. Wanneer deze dragers goed staan, vormt er een consistent verhaal en beeld van het merk, dat voor herkenning en bekendheid zorgt. De merkdragers waren in 2017 nog niet op het juiste niveau. Zoals het bij veel groeiende merken werkt, waren er veel uitingen en middelen die niet een consistente uitstraling en duiding hadden.
3. Laden van het merk
De laatste bouwsteen is het laden van het merk. Hier ga je structureel het merkverhaal delen, aan het juiste publiek. Peter had goede plannen om zelf aan de slag te gaan om zijn merkverhaal te delen met bedrijven in Apeldoorn. Wanneer de huisstijl en de middelen sterk zijn, heeft het de juiste uitstraling om voor herkenning, bekendheid en voorkeur te zorgen.