Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

Hoe zet je een heldenmissie in de markt?

Veel organisaties bepalen een visie en missie, om vervolgens door te gaan met de orde van de dag. Ze handelen niet echt naar deze missie, waardoor het formuleren van de visie en missie minder effect heeft. We krijgen daarom wel eens de vraag: Hoe zet je een heldenmissie eigenlijk in de markt? In dit artikel leggen we er meer over uit.

Missie moet handelingsperspectief bieden

Hoe zet je een missie in de markt? Bij die vraag gaan we er vanuit dat we een missie geformuleerd hebben. Maar eigenlijk moeten we eerst\ stilstaan bij het formuleren van de missie. Een missie moet namelijk handelingsperspectief hebben. Veel organisaties omschrijven de missie als datgene wat ze doen. Ze omschrijven hun dienstverlening waarmee er weinig handelingsperspectief overblijft.

Een missie kent ook nogal verschillende definities. Wij definiëren de missie vanuit de oorsprong van het woord. Het komt weg van de vroegere heilige missies, waarop een zendeling op missie ging om het heilige woord te verkondingen. De missie is daarmee een grote opdracht. Voor je merk geldt dit hetzelfde. Door je missie te formuleren als een grote opdracht voor je merk, is er direct een actieve houding aangekoppeld. Dit zorgt voor handelingsperspectief, waarmee er acties aan gekoppeld kunnen worden.

De missie als kompas

De missie vormt daarmee een kompas voor iedereen die met jouw merk werken. Van de medewerkers in je organisatie tot strategische partners, iedereen weet waaraan ze werken en waar jullie samen naartoe gaan. Daarom is handelingsperspectief bieden ook zo belangrijk, omdat het iedereen aanzet om ermee aan de slag te gaan.

Lees ook: De meest gemaakte fouten bij het formuleren van een missie en visie

Van missie naar doelen

Om echt aan de slag te gaan met je missie ga je in een aantal niveaus naar de acties die je vandaag kan doen om dichterbij je missie te komen. Dus het in de markt zetten van je missie is stap voor stap aan de slag gaan met acties om doelen te bereiken. De verschillende niveaus zijn:

  1. De missie zelf is uiteraard het hoogst te bereiken doel.
  2. Vanuit de missie maak je een roadmap met 4 tot 5 deelmissies die laten zien welke tussenstappen je kunt zetten om de missie te behalen.
  3. De eerste deelmissie zet je om in de bedrijfsdoelstellingen die daarbij horen. Welke doelen moet je bereiken om daarmee de eerste deelmissie te volbrengen? Op basis van deze doelen ontwikkel je een meerjarenplan (tussen de 2 tot 5 jaar, afhankelijk van je markt en merk) om dit te bereiken. Hierdoor heb je een duidelijk strategisch plan voor de komende jaren.
  4. Vanuit het meerjarenplan kun je een actieplan maken voor het komende jaar. Hierin beschrijf je welke doelen je het komende jaar hebt, welke acties daarvoor nodig zijn en verdeel je dit in vier kwartalen.
  5. Ieder kwartaal maak je een kwartaalplan waarin je de acties voor dat kwartaal concreet maakt. Je beschrijft wie de actie moet doen, wat de actie inhoudt, wanneer het afgerond moet zijn en wat het verwachte resultaat is. Ieder kwartaal evalueer je het vorige kwartaal en maak je een nieuw kwartaalplan.

Wil je alles weten over het omzetten van je missie naar concrete acties? Je leest er alles over in Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties.

De merkreis

De missie is een belangrijk onderdeel in de reis van je merk. Om succesvol te zien met je merk is het cruciaal dat alle haltes van de merkreis doorlopen zijn. Met de merkreis doorloop je chronologisch de volgende haltes:

  1. De identiteit van je merk: dit is het unieke wat je merk te bieden heeft. Dit start bij de betekenis die je merk heeft voor de omgeving, het land of de wereld. Deze betekenis zet je om in een visie en de missie. Hierbij is de missie dus een doorslaggevend onderdeel in de identiteit. Als laatste is de merkpersoonlijkheid van belang. Hierbij kun je denken aan de kernwaarden, de krachten en de taal van je merk.
  2. De positionering en huisstijl van je merk: Wanneer de identiteit helder is, is het verstandig om te kijken hoe je merk zich positioneert ten opzichte van de concurrentie. Door marktonderzoek te doen ontdek je de beste positionering voor je merk. Wanneer de positionering staat laat je de huisstijl aansluiten bij de identiteit en positionering van je merk.
  3. De merkdragers: Dit zijn alle communicatiemiddelen, alle signing en de website van je merk. Al deze dragers dienen dezelfde taal, hetzelfde beeld en uitstraling te hebben. Door alles op één lijn te krijgen ontstaat er consistentie, wat ervoor zorgt dat het publiek je gaat herkennen.
  4. Merk laden: Het laden van je merk is de laatste halte in de merkreis. Het laden van je merk doe je extern (bij klanten, bij stakeholders, etc.), intern (door te focussen op cultuur en leiderschap) en door te focussen op de organisatie (door te kijken hoe je als merk groeit, te innoveren, etc.).

De eerste drie punten in de merkreis zien wij dan ook als de fundering van je merk. Als deze niet helder is, is het lastig om je merk goed te laden en impact te maken op je klanten en de omgeving. Deze merkreis is de basis om je missie in de markt te zetten.

Ideale Merk Sessie

Wat is voor jullie het ideale merk? Dat is een goed startpunt om aan de slag te gaan met missie-ontwikkeling. In de Ideale Merk Sessie gaan we op zoek naar het ideale merk voor jouw organisatie. Vervolgens kijken we waar je nu staat en welke stappen je moet zetten om naar het ideale merk te komen.

Deze ideale merk sessie beiden wij gratis aan, omdat wij zoveel mogelijk bedrijven op weg willen helpen om meer vanuit betekenis te werken. Vraag de Ideale Merk Sessie hier aan.

Hoe zet je een heldenmissie in de markt?

Veel organisaties bepalen een visie en missie, om vervolgens door te gaan met de orde van de dag. Ze handelen niet echt naar deze missie, waardoor het formuleren van de visie en missie minder effect heeft. We krijgen daarom wel eens de vraag: Hoe zet je een heldenmissie eigenlijk in de markt? In dit artikel leggen we er meer over uit.

Missie moet handelingsperspectief bieden

Hoe zet je een missie in de markt? Bij die vraag gaan we er vanuit dat we een missie geformuleerd hebben. Maar eigenlijk moeten we eerst\ stilstaan bij het formuleren van de missie. Een missie moet namelijk handelingsperspectief hebben. Veel organisaties omschrijven de missie als datgene wat ze doen. Ze omschrijven hun dienstverlening waarmee er weinig handelingsperspectief overblijft.

Een missie kent ook nogal verschillende definities. Wij definiëren de missie vanuit de oorsprong van het woord. Het komt weg van de vroegere heilige missies, waarop een zendeling op missie ging om het heilige woord te verkondingen. De missie is daarmee een grote opdracht. Voor je merk geldt dit hetzelfde. Door je missie te formuleren als een grote opdracht voor je merk, is er direct een actieve houding aangekoppeld. Dit zorgt voor handelingsperspectief, waarmee er acties aan gekoppeld kunnen worden.

De missie als kompas

De missie vormt daarmee een kompas voor iedereen die met jouw merk werken. Van de medewerkers in je organisatie tot strategische partners, iedereen weet waaraan ze werken en waar jullie samen naartoe gaan. Daarom is handelingsperspectief bieden ook zo belangrijk, omdat het iedereen aanzet om ermee aan de slag te gaan.

Lees ook: De meest gemaakte fouten bij het formuleren van een missie en visie

Van missie naar doelen

Om echt aan de slag te gaan met je missie ga je in een aantal niveaus naar de acties die je vandaag kan doen om dichterbij je missie te komen. Dus het in de markt zetten van je missie is stap voor stap aan de slag gaan met acties om doelen te bereiken. De verschillende niveaus zijn:

  1. De missie zelf is uiteraard het hoogst te bereiken doel.
  2. Vanuit de missie maak je een roadmap met 4 tot 5 deelmissies die laten zien welke tussenstappen je kunt zetten om de missie te behalen.
  3. De eerste deelmissie zet je om in de bedrijfsdoelstellingen die daarbij horen. Welke doelen moet je bereiken om daarmee de eerste deelmissie te volbrengen? Op basis van deze doelen ontwikkel je een meerjarenplan (tussen de 2 tot 5 jaar, afhankelijk van je markt en merk) om dit te bereiken. Hierdoor heb je een duidelijk strategisch plan voor de komende jaren.
  4. Vanuit het meerjarenplan kun je een actieplan maken voor het komende jaar. Hierin beschrijf je welke doelen je het komende jaar hebt, welke acties daarvoor nodig zijn en verdeel je dit in vier kwartalen.
  5. Ieder kwartaal maak je een kwartaalplan waarin je de acties voor dat kwartaal concreet maakt. Je beschrijft wie de actie moet doen, wat de actie inhoudt, wanneer het afgerond moet zijn en wat het verwachte resultaat is. Ieder kwartaal evalueer je het vorige kwartaal en maak je een nieuw kwartaalplan.

Wil je alles weten over het omzetten van je missie naar concrete acties? Je leest er alles over in Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties.

De merkreis

De missie is een belangrijk onderdeel in de reis van je merk. Om succesvol te zien met je merk is het cruciaal dat alle haltes van de merkreis doorlopen zijn. Met de merkreis doorloop je chronologisch de volgende haltes:

  1. De identiteit van je merk: dit is het unieke wat je merk te bieden heeft. Dit start bij de betekenis die je merk heeft voor de omgeving, het land of de wereld. Deze betekenis zet je om in een visie en de missie. Hierbij is de missie dus een doorslaggevend onderdeel in de identiteit. Als laatste is de merkpersoonlijkheid van belang. Hierbij kun je denken aan de kernwaarden, de krachten en de taal van je merk.
  2. De positionering en huisstijl van je merk: Wanneer de identiteit helder is, is het verstandig om te kijken hoe je merk zich positioneert ten opzichte van de concurrentie. Door marktonderzoek te doen ontdek je de beste positionering voor je merk. Wanneer de positionering staat laat je de huisstijl aansluiten bij de identiteit en positionering van je merk.
  3. De merkdragers: Dit zijn alle communicatiemiddelen, alle signing en de website van je merk. Al deze dragers dienen dezelfde taal, hetzelfde beeld en uitstraling te hebben. Door alles op één lijn te krijgen ontstaat er consistentie, wat ervoor zorgt dat het publiek je gaat herkennen.
  4. Merk laden: Het laden van je merk is de laatste halte in de merkreis. Het laden van je merk doe je extern (bij klanten, bij stakeholders, etc.), intern (door te focussen op cultuur en leiderschap) en door te focussen op de organisatie (door te kijken hoe je als merk groeit, te innoveren, etc.).

De eerste drie punten in de merkreis zien wij dan ook als de fundering van je merk. Als deze niet helder is, is het lastig om je merk goed te laden en impact te maken op je klanten en de omgeving. Deze merkreis is de basis om je missie in de markt te zetten.

Ideale Merk Sessie

Wat is voor jullie het ideale merk? Dat is een goed startpunt om aan de slag te gaan met missie-ontwikkeling. In de Ideale Merk Sessie gaan we op zoek naar het ideale merk voor jouw organisatie. Vervolgens kijken we waar je nu staat en welke stappen je moet zetten om naar het ideale merk te komen.

Deze ideale merk sessie beiden wij gratis aan, omdat wij zoveel mogelijk bedrijven op weg willen helpen om meer vanuit betekenis te werken. Vraag de Ideale Merk Sessie hier aan.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Waarom is een missie belangrijk?

30/03/2023/door Freek

Elke euro efficiënt inzetten met growth-marketing

23/03/2023/door Freek

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek

Alle neuzen dezelfde kant op binnen je bedrijf? Werk aan je merkidentiteit!

17/10/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Wat is betekenisvol ondernemen?Vanzelfsprekendheid is killing – Lessen voor positionering
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel