Wat jij kunt leren van de helden van KOS: Aegli Café! - Creating Heroes

Wat jij kunt leren van de helden van KOS: Aegli Café!

Wat jij kunt leren van de helden van KOS: Aegli Café!

Dat helden zich over de hele wereld verspreiden is inmiddels bekend: Van het Amerikaanse Zappos tot het Duitse QMilch, het zijn mooie voorbeelden. Dat helden zich ook op kleine schaal profileren vond ik zelf uit tijdens mijn vakantie op Kos: Het Aegli Café.

Vrouwencoöperatie

Via een bekende van mijn vriendin en mij die ook op Kos op vakantie was hoorden we over het eetcafé. Het eten was erg lekker en het heeft een bijzonder verhaal: Het Aegli Café. De Aegli is een historisch gebouw op de oude markt in Kos, dat terug gaat tot 3e eeuw voor Christus.

Het café wordt gerund vanuit het gedachtegoed van de sociale economie: Er werken alleen vrouwen die een afstand hebben tot arbeidsmarkt óf die een lastige privé situatie hebben. Het zijn vrouwen van boven de 50 of vrouwen die grote gezinnen moeten voeden. Daardoor zijn zij de vrouwencoöperatie gestart, die de lokale gastronomie wil bevorderen.

“Nu zie ik al een aantal mensen denken: Het is toch vrij normaal dat restaurants en eetcafés klantgericht zijn?”

Lokale ingrediënten en recepten

De vrouwencoöperatie van het Aegli Café koopt enkel en alleen lokale ingrediënten in, zodat ook de lokale economie en de lokale boeren worden ondersteund. Met deze ingrediënten maken zij lokalen gerechten die typisch zijn voor Kos. Hierdoor geeft het bedrijf een bijzonder karakter én past het ook volledig bij hun concept: het ondersteunen van lokale sociale economie.

Lees ook: 6 lokale heldenbedrijven

Klantgerichtheid

Naast dat de vrouwen van het Aegli Café de lokale economie ondersteunen zijn ze ook nog eens klantgericht. Nu zie ik al een aantal mensen denken: Het is toch vrij normaal dat restaurants en eetcafés klantgericht zijn? Over het algemeen wel, maar in toeristische gebieden ervaar ik dat toch anders. De vrouwen van Aegli Café legden hun concept erg goed uit (vooral gebaseerd op kleine gerechten, een soort tapas) en deelden ons hun mooie verhaal.

Voorbeeld doet volgen

Dit voorbeeld laat voor mij zien dat heldenbedrijven zeker niet alleen grote bedrijven hoeven te zijn. Ook lokaal kun je als bedrijf een enorme impact hebben. Ben jij ook een lokale held? Wij komen graag in contact met jou om jouw verhaal via deze weg te delen!

Lees ook: 5 sociale bedrijven in Apeldoorn en omgeving

Wat jij kunt leren van de helden van KOS: Aegli Café!

Wat jij kunt leren van de helden van KOS: Aegli Café!

Dat helden zich over de hele wereld verspreiden is inmiddels bekend: Van het Amerikaanse Zappos tot het Duitse QMilch, het zijn mooie voorbeelden. Dat helden zich ook op kleine schaal profileren vond ik zelf uit tijdens mijn vakantie op Kos: Het Aegli Café.

Vrouwencoöperatie

Via een bekende van mijn vriendin en mij die ook op Kos op vakantie was hoorden we over het eetcafé. Het eten was erg lekker en het heeft een bijzonder verhaal: Het Aegli Café. De Aegli is een historisch gebouw op de oude markt in Kos, dat terug gaat tot 3e eeuw voor Christus.

Het café wordt gerund vanuit het gedachtegoed van de sociale economie: Er werken alleen vrouwen die een afstand hebben tot arbeidsmarkt óf die een lastige privé situatie hebben. Het zijn vrouwen van boven de 50 of vrouwen die grote gezinnen moeten voeden. Daardoor zijn zij de vrouwencoöperatie gestart, die de lokale gastronomie wil bevorderen.

“Nu zie ik al een aantal mensen denken: Het is toch vrij normaal dat restaurants en eetcafés klantgericht zijn?”

Lokale ingrediënten en recepten

De vrouwencoöperatie van het Aegli Café koopt enkel en alleen lokale ingrediënten in, zodat ook de lokale economie en de lokale boeren worden ondersteund. Met deze ingrediënten maken zij lokalen gerechten die typisch zijn voor Kos. Hierdoor geeft het bedrijf een bijzonder karakter én past het ook volledig bij hun concept: het ondersteunen van lokale sociale economie.

Lees ook: 6 lokale heldenbedrijven

Klantgerichtheid

Naast dat de vrouwen van het Aegli Café de lokale economie ondersteunen zijn ze ook nog eens klantgericht. Nu zie ik al een aantal mensen denken: Het is toch vrij normaal dat restaurants en eetcafés klantgericht zijn? Over het algemeen wel, maar in toeristische gebieden ervaar ik dat toch anders. De vrouwen van Aegli Café legden hun concept erg goed uit (vooral gebaseerd op kleine gerechten, een soort tapas) en deelden ons hun mooie verhaal.

Voorbeeld doet volgen

Dit voorbeeld laat voor mij zien dat heldenbedrijven zeker niet alleen grote bedrijven hoeven te zijn. Ook lokaal kun je als bedrijf een enorme impact hebben. Ben jij ook een lokale held? Wij komen graag in contact met jou om jouw verhaal via deze weg te delen!

Lees ook: 5 sociale bedrijven in Apeldoorn en omgeving

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.