Voorkom het wijzende vingertje bij duurzaamheid - Creating Heroes

Voorkom het wijzende vingertje bij duurzaamheid

Duurzaamheid is in de mode. In bijna ieder zakelijk artikel op internet komt het woord duurzaamheid wel voor, of het nu gaat over duurzame inzetbaarheid, of een duurzaam product: duurzaamheid is hot. Er zijn inmiddels veel ondernemers die er iets over vinden en die het belangrijk vinden om te veranderen. Maar wat er vaak gebeurd is het wijzende vingertje. ‘Eet minder vlees’, ‘je mag maar 5 minuten douchen’, etc. Maar wanneer je iemand iets verbiedt, wat gebeurt er dan? Als je als kind iets niet mocht, wat deed je dan? Juist, je deed het juist wel!

Bieden van alternatieven

Maar hoe moet het dan wel? Want we willen toch een verandering in gang zetten? Helemaal waar. Het is wel goed om mensen bewustzijn bij te brengen, maar doe dit vooral op een positieve manier. Wij geloven erin de uitdagingen in de samenleving worden aangepakt door merken die zorgen voor positieve verandering!

Om ervoor te zorgen dat mensen veranderen, moeten er dus positieve alternatieven komen op slechte producten. De vegetarische slager zorgt voor een positief alternatief door vlees vervangende producten te maken die wél smaken. Maar wat maakt een positief alternatief nu echt een volwaardig alternatief?

Focus op klantvoordelen

Wil jij duurzaam ondernemen? Duurzaamheid is niet het sleutelwoord!

Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we kijken naar de klantvoordelen. Want een volwaardig en positief alternatief heeft één ding voorop staan: Het moet voordelen hebben voor je klanten. Duurzaamheid is niet het belangrijkste koopargument, zeker niet wanneer er een aantal negatieve niet-koop argumenten zijn.

Mud Jeans had daar in het begin van hun start-up last van. Ze hadden een heel mooi positief alternatief of slechte producten zoals de wegwerp-kleding van Primark. Zij boden een lease-model jeans van duurzaam materiaal. Op het begin waren echter de modelsoorten schaars en waren de jeans ook niet in elke maat verkrijgbaar. Dit waren voor veel (potentiële) klanten niet-koop-argumenten, waardoor zij geen volwaardig alternatief konden bieden. Gelukkig hebben de helden van Mud Jeans dit inmiddels opgelost en is het net als een aantal andere merken echt een volwaardig alternatief geworden.

Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!

“Maak mensen op een positieve manier bewust van de verandering die ze kunnen ondergaan en biedt een volwaardig alternatief voor slechte producten.”

Positieve verandering

Wanneer je echt iets wil veranderen met je merk, wanneer je voorop wilt lopen is het niet genoeg om een belerende vinger te heffen en mensen aan te spreken dat het niet goed is wat ze doen. Als het aan ons ligt draai je het om: Maak mensen op een positieve manier bewust van de verandering die ze kunnen ondergaan en biedt een volwaardig alternatief voor slechte producten. Dat betekent dus dat ook mensen die niet vooroplopen op het gebied van duurzaamheid het product zo tof vinden, dat ze het willen aanschaffen. Alleen op die manier creëer je genoeg impact om positief te veranderen!

Lees ook: Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Echte impact ontstaat bij een andere doelgroep

Als duurzaam merk wil je impact hebben met je merk. Je wilt een verandering in gang brengen die ervoor zorgt dat het oude denken echt doet veranderen. Deze verandering ga je niet teweegbrengen bij alleen de ‘duurzame koplopers’. Er is een groep daaronder die duurzaamheid belangrijk vindt en er enigszins waarde aan hecht, maar per definitie niet altijd standaard duurzaam denken en handelen. En deze groep is het grootste. Lees meer over onze visie op klantgroepen.

En juist deze groep gaat voor echte impact zorgen! Zorg ervoor dat je de focus ook op deze klantgroep richt en zorg ervoor dat zij jouw merk/ alternatief tof vinden! Zo creëer je echte impact.

Inspiratiesessie voor helden

Wil jij een positieve verandering teweegbrengen bij je klanten, maar heb je moeite om de juiste snaar te raken? Of wil je eens inspiratie op doen om je klanten te bereiken? Plan een Herotalk met je sidekicks, de inspiratiesessie voor helden! We helpen je vrijblijvend verder om van jouw bedrijf een superheld te maken!

Voorkom het wijzende vingertje bij duurzaamheid

Voorkom het wijzende vingertje bij duurzaamheid

Duurzaamheid is in de mode. In bijna ieder zakelijk artikel op internet komt het woord duurzaamheid wel voor, of het nu gaat over duurzame inzetbaarheid, of een duurzaam product: duurzaamheid is hot. Er zijn inmiddels veel ondernemers die er iets over vinden en die het belangrijk vinden om te veranderen. Maar wat er vaak gebeurd is het wijzende vingertje. ‘Eet minder vlees’, ‘je mag maar 5 minuten douchen’, etc. Maar wanneer je iemand iets verbiedt, wat gebeurt er dan? Als je als kind iets niet mocht, wat deed je dan? Juist, je deed het juist wel!

Bieden van alternatieven

Maar hoe moet het dan wel? Want we willen toch een verandering in gang zetten? Helemaal waar. Het is wel goed om mensen bewustzijn bij te brengen, maar doe dit vooral op een positieve manier. Wij geloven erin de uitdagingen in de samenleving worden aangepakt door merken die zorgen voor positieve verandering!

Om ervoor te zorgen dat mensen veranderen, moeten er dus positieve alternatieven komen op slechte producten. De vegetarische slager zorgt voor een positief alternatief door vlees vervangende producten te maken die wél smaken. Maar wat maakt een positief alternatief nu echt een volwaardig alternatief?

Focus op klantvoordelen

Wil jij duurzaam ondernemen? Duurzaamheid is niet het sleutelwoord!

Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we kijken naar de klantvoordelen. Want een volwaardig en positief alternatief heeft één ding voorop staan: Het moet voordelen hebben voor je klanten. Duurzaamheid is niet het belangrijkste koopargument, zeker niet wanneer er een aantal negatieve niet-koop argumenten zijn.

Mud Jeans had daar in het begin van hun start-up last van. Ze hadden een heel mooi positief alternatief of slechte producten zoals de wegwerp-kleding van Primark. Zij boden een lease-model jeans van duurzaam materiaal. Op het begin waren echter de modelsoorten schaars en waren de jeans ook niet in elke maat verkrijgbaar. Dit waren voor veel (potentiële) klanten niet-koop-argumenten, waardoor zij geen volwaardig alternatief konden bieden. Gelukkig hebben de helden van Mud Jeans dit inmiddels opgelost en is het net als een aantal andere merken echt een volwaardig alternatief geworden.

Lees ook: Van USP naar UBR | Waarom jij Unique Selling Points moet vergeten!

“Maak mensen op een positieve manier bewust van de verandering die ze kunnen ondergaan en biedt een volwaardig alternatief voor slechte producten.”

Positieve verandering

Wanneer je echt iets wil veranderen met je merk, wanneer je voorop wilt lopen is het niet genoeg om een belerende vinger te heffen en mensen aan te spreken dat het niet goed is wat ze doen. Als het aan ons ligt draai je het om: Maak mensen op een positieve manier bewust van de verandering die ze kunnen ondergaan en biedt een volwaardig alternatief voor slechte producten. Dat betekent dus dat ook mensen die niet vooroplopen op het gebied van duurzaamheid het product zo tof vinden, dat ze het willen aanschaffen. Alleen op die manier creëer je genoeg impact om positief te veranderen!

Lees ook: Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Echte impact ontstaat bij een andere doelgroep

Als duurzaam merk wil je impact hebben met je merk. Je wilt een verandering in gang brengen die ervoor zorgt dat het oude denken echt doet veranderen. Deze verandering ga je niet teweegbrengen bij alleen de ‘duurzame koplopers’. Er is een groep daaronder die duurzaamheid belangrijk vindt en er enigszins waarde aan hecht, maar per definitie niet altijd standaard duurzaam denken en handelen. En deze groep is het grootste. Lees meer over onze visie op klantgroepen.

En juist deze groep gaat voor echte impact zorgen! Zorg ervoor dat je de focus ook op deze klantgroep richt en zorg ervoor dat zij jouw merk/ alternatief tof vinden! Zo creëer je echte impact.

Inspiratiesessie voor helden

Wil jij een positieve verandering teweegbrengen bij je klanten, maar heb je moeite om de juiste snaar te raken? Of wil je eens inspiratie op doen om je klanten te bereiken? Plan een Herotalk met je sidekicks, de inspiratiesessie voor helden! We helpen je vrijblijvend verder om van jouw bedrijf een superheld te maken!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.