De laatste jaren zijn er veel disrupters in de markt gekomen die hele markten op zijn kop zetten. Bedrijven als Netflix, Spotify en AirBNB zijn grote voorbeelden van disrupters die respectievelijk de hele DVD-markt, muziekindustrie en de hotelwereld op zijn kop hebben gezet. De één heeft meer positieve impact dan de andere.
Dit begint allemaal met het ontdekken of ervaren van elementen in een markt/de wereld die zo oud zijn, dat ze echt moeten veranderen. De manier waarop het ging is niet meer bestendig voor wat er mogelijk is. Een grote verandering momenteel is die van bezit naar gebruik. Waarom moeten we alle producten nog bezitten, (als het eigenlijk gaat om het voorzien in behoeftes), terwijl we ze ook alleen kunnen gebruiken? Zo heeft Philips een aantal pilots lopen waarin bedrijven (waaronder Schiphol) niet meer betalen om lampen te bezitten, maar betalen voor het gebruik van licht. Wat inhoudt wanneer er een lamp kapot gaat, dat Philips verantwoordelijk is voor de vervanging van de kapotte lamp.
Ga ervaren en kijken waar jij verandering in wilt krijgen en ga op zoek naar het juiste concept!
Lees ook: Innoveren vanuit grote trends