Innoveren vanuit grote trends
Wereldwijde trends zijn belangrijk voor de innovatie van je merk. Deze trends zijn vaak aanleiding om te beginnen met innoveren om daarmee dichterbij je missie te komen. Het is dan ook verstandig om regelmatig aan de slag te gaan met het ontdekken van deze trends en daar je eigen rol in te zoeken.
Glokalisering
Een voorbeeld van een van deze grote trends is de glokalisering. Glokalisering is een steeds groter wordende trend in de wereld. Het Sociaal en Cultureel Planbureau omschrijft glokalisering als volgt: ‘het fenomeen dat de processen van globalisering en lokalisering op hetzelfde moment spelen en dat in een tijd van globalisering mensen juist ook meer aandacht kunnen krijgen voor hun eigen omgeving’.
Deze trend zie je in veel branches terugkomen. In de supermarkten zie je dat producten steeds vaker van de boer in de buurt komen. Lokale eetboxen sprongen als paddenstoelen uit de grond. Als mens zijn we graag verbonden met onze omgeving. Daar kun je als merk op inspelen.
Lees ook: Het nieuwe innoveren, samenwerking tussen ABC Kroos en Mol Fresh Food
Eigen appel van Albert Heijn
De trend van glokalisering is letterlijk in de schappen van Albert Heijn te vinden. Zo teelde de organisatie haar eigen appel Sprank samen met vijftien appeltelers in het land. Door een appel te creëren met een eigen smaak, proberen zij op die manier vooral buitenlandse appelrassen de kop te bieden. Een mooi voorbeeld van innovatie vanuit een grote trend.
“Nu zijn we op het punt om samen met een product designer, product engineer, de twee bedrijven en ik om outdoor-producten te ontwerpen die uit het afval van de luchtkanalen komt.“
Innoveren is samenwerken
Een andere vorm van inspelen op grote trends is om juist samen te innoveren. Waar vroeger innovatie vooral in geheime R&D-afdelingen van organisaties plaats vindt, zie je tegenwoordig steeds meer vormen van open innovatie. Vaak heeft het effect op afvalstromen bij organisaties, die in de buurt afnemers van deze stroom vinden als grondstof. Door juist samen met verschillende lokale organisaties samen te werken kunnen reststromen omgezet worden in waardevolle grondstoffen. Voor alle organisaties is dit financieel voordeliger.
Een mooi voorbeeld vertelt Jan Lowin IJzerman in de Hero-secret die we met hem hadden over marketing-innovatie:
‘Ik ben nu bijvoorbeeld met een klant in de luchttechniek in gesprek. Zij richten luchtinstallaties in. Een andere klant van mij zit in de snijtechniek, die snijden dikke plakken staal tot wat voor producten dan ook. Dus ik dacht: Als die luchtkanalen er nu worden uitgehaald bij het vervangen, wat gebeurt er dan mee? Kan het bedrijf in snijtechniek daar niet iets mee maken?
Nu zijn we op het punt om samen met een product designer, product engineer, de twee bedrijven en ik om outdoor-producten te ontwerpen die uit het afval van de luchtkanalen komt. Als we het ontwerp hebben, gaan we er tien maken met het snijbedrijf om vervolgens een kleine webshop te bouwen en te kijken wat er dan gebeurt.’
Dit laat zien wat de mogelijkheden zijn als we innoveren vanuit samenwerking. Er ontstaan zo vele mooie producten die ervoor zorgen dat je er niet alleen zakelijk beter van wordt, maar dat er ook je directe omgeving er beter van wordt. Zo innoveer je om dichterbij je missie te komen!
Aan de slag met trendkaarten

Maar waar begin je nu met innoveren vanuit grote trends? Dat begint bij het onderzoeken van de trends. Met klanten gaan we regelmatig aan de slag met verschillende trendkaarten. Denk aan trends zoals privacy, burn-outs, zelfrijdende systemen, etc. Aan de slag met trendkaarten werkt als volgt:
- Trendkaarten kiezen: Uit de stapel met trendkaarten trek je de trendkaarten die voor jullie interessant zijn. Bepaal per trendkaart binnen 30 seconden wat de trend precies betekent voor je organisatie.
- Invloed: Bepaal samen welke invloed de trends heeft op de markt. Wat betekent de trend van zelfrijdende systemen bijvoorbeeld voor jullie markt? En wat betekent het voor je organisatie? Wat kan het je merk brengen?
- Inspelen: Als laatste kijk je naar hoe je als merk op deze trends kunt inspelen. Welke mogelijkheden zien jullie voor je merk. Dit is de eerste stap naar innovatie.
De trendkaarten zijn een eerste stap naar innovatie. Je deduceert de mogelijkheden voor je merk naar nieuwe innovatieve ideeën. Ga vervolgens aan de slag om deze innovaties uit te werken met een team aan deskundigen. Zoek naar de juiste partijen die jullie kunnen helpen bij open innovatie.
Wil je aan de slag met de trendkaarten? Mail ons en we sturen je ze toe!
Innoveren vanuit grote trends

Wereldwijde trends zijn belangrijk voor de innovatie van je merk. Deze trends zijn vaak aanleiding om te beginnen met innoveren om daarmee dichterbij je missie te komen. Het is dan ook verstandig om regelmatig aan de slag te gaan met het ontdekken van deze trends en daar je eigen rol in te zoeken.
Glokalisering
Een voorbeeld van een van deze grote trends is de glokalisering. Glokalisering is een steeds groter wordende trend in de wereld. Het Sociaal en Cultureel Planbureau omschrijft glokalisering als volgt: ‘het fenomeen dat de processen van globalisering en lokalisering op hetzelfde moment spelen en dat in een tijd van globalisering mensen juist ook meer aandacht kunnen krijgen voor hun eigen omgeving’.
Deze trend zie je in veel branches terugkomen. In de supermarkten zie je dat producten steeds vaker van de boer in de buurt komen. Lokale eetboxen sprongen als paddenstoelen uit de grond. Als mens zijn we graag verbonden met onze omgeving. Daar kun je als merk op inspelen.
Lees ook: Het nieuwe innoveren, samenwerking tussen ABC Kroos en Mol Fresh Food
Eigen appel van Albert Heijn
De trend van glokalisering is letterlijk in de schappen van Albert Heijn te vinden. Zo teelde de organisatie haar eigen appel Sprank samen met vijftien appeltelers in het land. Door een appel te creëren met een eigen smaak, proberen zij op die manier vooral buitenlandse appelrassen de kop te bieden. Een mooi voorbeeld van innovatie vanuit een grote trend.
“Nu zijn we op het punt om samen met een product designer, product engineer, de twee bedrijven en ik om outdoor-producten te ontwerpen die uit het afval van de luchtkanalen komt.“
Innoveren is samenwerken
Een andere vorm van inspelen op grote trends is om juist samen te innoveren. Waar vroeger innovatie vooral in geheime R&D-afdelingen van organisaties plaats vindt, zie je tegenwoordig steeds meer vormen van open innovatie. Vaak heeft het effect op afvalstromen bij organisaties, die in de buurt afnemers van deze stroom vinden als grondstof. Door juist samen met verschillende lokale organisaties samen te werken kunnen reststromen omgezet worden in waardevolle grondstoffen. Voor alle organisaties is dit financieel voordeliger.
Een mooi voorbeeld vertelt Jan Lowin IJzerman in de Hero-secret die we met hem hadden over marketing-innovatie:
‘Ik ben nu bijvoorbeeld met een klant in de luchttechniek in gesprek. Zij richten luchtinstallaties in. Een andere klant van mij zit in de snijtechniek, die snijden dikke plakken staal tot wat voor producten dan ook. Dus ik dacht: Als die luchtkanalen er nu worden uitgehaald bij het vervangen, wat gebeurt er dan mee? Kan het bedrijf in snijtechniek daar niet iets mee maken?
Nu zijn we op het punt om samen met een product designer, product engineer, de twee bedrijven en ik om outdoor-producten te ontwerpen die uit het afval van de luchtkanalen komt. Als we het ontwerp hebben, gaan we er tien maken met het snijbedrijf om vervolgens een kleine webshop te bouwen en te kijken wat er dan gebeurt.’
Dit laat zien wat de mogelijkheden zijn als we innoveren vanuit samenwerking. Er ontstaan zo vele mooie producten die ervoor zorgen dat je er niet alleen zakelijk beter van wordt, maar dat er ook je directe omgeving er beter van wordt. Zo innoveer je om dichterbij je missie te komen!
Aan de slag met trendkaarten

Maar waar begin je nu met innoveren vanuit grote trends? Dat begint bij het onderzoeken van de trends. Met klanten gaan we regelmatig aan de slag met verschillende trendkaarten. Denk aan trends zoals privacy, burn-outs, zelfrijdende systemen, etc. Aan de slag met trendkaarten werkt als volgt:
- Trendkaarten kiezen: Uit de stapel met trendkaarten trek je de trendkaarten die voor jullie interessant zijn. Bepaal per trendkaart binnen 30 seconden wat de trend precies betekent voor je organisatie.
- Invloed: Bepaal samen welke invloed de trends heeft op de markt. Wat betekent de trend van zelfrijdende systemen bijvoorbeeld voor jullie markt? En wat betekent het voor je organisatie? Wat kan het je merk brengen?
- Inspelen: Als laatste kijk je naar hoe je als merk op deze trends kunt inspelen. Welke mogelijkheden zien jullie voor je merk. Dit is de eerste stap naar innovatie.
De trendkaarten zijn een eerste stap naar innovatie. Je deduceert de mogelijkheden voor je merk naar nieuwe innovatieve ideeën. Ga vervolgens aan de slag om deze innovaties uit te werken met een team aan deskundigen. Zoek naar de juiste partijen die jullie kunnen helpen bij open innovatie.
Wil je aan de slag met de trendkaarten? Mail ons en we sturen je ze toe!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.