Zo realiseerden we het merk Possible Impact

Onze helden zijn de ondernemers die positieve impact genereren voor de omgeving. In de serie ‘Held uitgelicht’ zetten we onze helden in de spotlight. Iedere editie volgen we een ander merk waar we samen mee optrekken tot positieve impact. In deze editie volgen we Suus Reep van Possible Impact. In deze serie verscheen eerder:

In dit artikel lees je concreet hoe we met Suus haar merk hebben opgebouwd.

1. Herotalk: Held op Sokken is een échte held

Ons eerste contact was direct een leuke. Suus stelde zicht voor als held op sokken. Ze was al een aantal jaar flink aan de weg aan het timmeren met haar coachpraktijk. Ze miste alleen een belangrijk onderdeel: Echt van betekenis zijn. Ze wilde een merk dat écht ergens voor staat. Tijdens dit eerste gesprek merkte we al een belangrijke drive bij Suus. De inclusieve samenleving ging haar aan het hart. En daarmee konden we één ding concluderen: Suus is een échte held.

De opdracht: Betekenisvol merk bouwen

Na de Herotalk was het snel duidelijk: Suus is een Held in de dop. Daarom startten we aan het Hero talent-programma. In dit programma doorlopen we de volledige merkidentiteit, waarmee we het betekenisvolle merk van haar bouwen.

2. Het neerzetten van de merkidentiteit

Het toffe aan deze opdracht is dat we met een blanco blad konden beginnen. We hoeven geen rekening te houden met het bestaande merk, maar kunnen van grond af aan gaan bouwen. En dat start – net als bij een huis – met de fundering.

In verschillende merksessies pelden we laag voor laag de betekenis achter het nieuwe merk af. Al snel werd duidelijk dat verbindingen en mensen erg belangrijk zijn. Diversiteit en inclusiviteit zijn nog steeds lastige begrippen binnen de samenleving. Bedrijven zijn wat dat betreft een soort mini-maatschappijen op zich. Als de organisaties inclusief en divers zijn, dan wordt de samenleving dat vanzelf.

Het leuke is dat Suus zelf met termen kwam die zij vond passen bij het merk. Eén van de termen was ze alleen niet bewust van: Noaberschap. Of in het Nederlands: Nabuurschap. Een term uit het oosten van het land, waarmee bedoelt wordt dat iedereen naar elkaar omkijkt. Zo ontstond de term noaber~organisatie. Een nieuw type organisatie dat vooroploopt in het omkijken naar elkaar.

Vader als inspiratiebron

De vader van Suus is haar grote inspiratiebron achter het nieuwe merk. Hoewel hij al 30 jaar niet meer werkte doordat hij was afgekeurd door een spierziekte, zocht hij continu naar mogelijkheden. Zware reparaties kon hij niet meer doen, terwijl hij daarvoor was opgeleid. Wat hij wel kon was prachtig tekenen en schilderen, iets wat Suus eerst niet wist. Eén van de tekeningen, die van een olifant, hangt nu bij haar op kantoor. Als drijfveer en herinnering dat je naar ieders talenten moet kijken. Kijk naar wat wél kan!

Bedrijven zijn de sleutel naar de inclusieve samenleving

De visie achter het nieuwe merk is gebouwd op haar betekenis. Bedrijven zijn mini-maatschappijen, zij zijn de sleutel naar de inclusieve samenleving. Er zijn namelijk nogal wat maatschappelijke uitdagingen, die de mini-maatschappij met haar eigen regels en wetten samen kunnen aangaan.

Mission Possible: De Inclusieve samenleving in 2041

Het verhaal wordt wat ons betreft mooi rond door de missie van Suus haar merk: De inclusieve samenleving realiseren. En niet zomaar, maar in 2041. 100 jaar nadat Chris Reep, de inspiratiebron achter haar merk, werd geboren.

Merknaam: Possible Impact

In een brainstormsessie zijn we aan de slag gegaan met de merknaam van het merk. Uit een lange lijst aan mogelijke namen kwam Possible Impact eruit. Het is altijd mogelijk om impact te maken!

Het logo: Het verhaal in één beeld

Nadat de merkidentiteit is afgerond, was het tijd voor de visuele identiteit. Belangrijk bij het logo is dat het het verhaal van Possible Impact vertelt. Voor het logo zijn verschillende beeldmerken geschetst, een daarvan was de leliebloem. Deze bloem vertegenwoordigt beminnelijkheid, zuiverheid, liefde, vruchtbaarheid, vrouwelijkheid, eenheid en vergankelijkheid. Suus haar naam betekent ook bloem in het Indonesisch. Daarom is uiteindelijk een aantal vormen van de leliebloem gebruikt.

Zo zijn er ook verschillende vormen van de olifant geschetst. Bij het merk past het verhaal van de olifant natuurlijk, dat vertelt alles waar het merk voor staat en voor gaat. Daarom is ervoor gekozen om deze verder uit te werken. Resulterend in het beeldmerk dat de ‘P’ laat zien én direct de olifant met zijn lange slurf.

Het logo is doorontwikkeld in een volledige huisstijl met elementen die passen bij het merk. De gekozen elementen in de P staan dus voor de slurf en het oor van de olifant. De vormen van de leliebloem komen terug in de P met verschillende tinten paars. Het oranje en paars completeren elkaar en zijn daarom de gekozen kleuren. Het puntje van de i staat voor de i van impact, om dat extra te benadrukken. Zie het als een uitroepteken!

3. Merkdragers die spreken

Het laatste onderdeel van de merkfundering zijn de merkdragers. Voordat Suus haar merk kan lanceren moet het merkverhaal en de identiteit door vertaald worden naar de merkdragers.

Website met haar eigen stijl

De website van Possible Impact moest het merkverhaal ademen. Dat is waar Suus echt voor staat en wil gaan. Daarom is er voor gekozen om het verhaal van haar vader en het gedachtegoed achter de noaber-organisaties prominent te vertellen. Het realiseren van de website hebben we gedaan volgens de volgende stappen:

  • We begonnen met het maken van een schets van de website, zodat we een eerste beeld vormden over hoe de website eruit moest komen te zien. Daarin hebben we ook de taxonomie bepaald. Dit is de rangschikking van de verschillende onderwerpen en pagina’s op de website.
  • Op basis van de schets maakten we het eerste digitale ontwerp die als een prototype diende. Dit prototype diende om samen feedback op te halen en daarmee het definitieve ontwerp te bepalen.
  • Samen met de fotografen hebben we een concept bedacht, zodat de beeldbank aansluit bij het merkverhaal, de huisstijl en beeldtaal van Possible Impact.
  • Samen met onze copywriter ging Suus aan de slag met de websiteteksten, die aansloten bij de positionering en het merkverhaal. Dit op basis van de taxonomie die we vooraf hebben bepaald.
  • We zetten het ontwerp, de fotografie en de websiteteksten om in een werkende website op WordPress.

Communicatiemiddelen

De huisstijl is de basis voor alle communicatiemiddelen. Voor Possible Impact realiseerden we de volgende communicatiemiddelen:

  • Visitekaartjes
  • Uitnodiging lancering
  • Presentatietemplate
  • Het Possible Impact-model op A5-kaarten
  • Zorbballen die de afstand tussen elkaar en de arbeidsmarkt symboliseren
  • ‘Blikken’ (lees onder de blikkenfoto meer 😉)

Het doel was om haar merk te kunnen lanceren met de gemaakte middelen, met een zichtbare missie en een aansprekend verhaal. De huisstijl en merktaal vormen hiermee de basis voor andere communicatiemiddelen die gecreëerd worden in de toekomst.

De fotobank is breed inzetbaar en de metaforen in beeld, zoals de zorbballen en de blikken, zijn daar onderdeel van. Dat geeft vrijheid in zowel visualisatie als verwoording. Dat kun je zien in alle communicatiemiddelen!

Blikken

De blikken zijn een speciale drager voor het merk, wat tijdens de workshops en sessies gebruikt wordt. In het concept omtrent haar diensten is ingezet op blikken. Maar waarom dan blikken?

Zie het al de leuke woordspeling die meteen duidelijk maakt waar je naar kijkt. Suus gebruikte het al voor het omschrijven van een de workshops die ze deed, maar onze copywriter Ramon besloot het concept door te trekken in de rest van haar diensten. Het gaat uiteindelijk om noaberschap, waar iedereen een oogje in het zeil houdt voor elkaar. ‘Looking out for eachother’ en ‘Elkaar zien’ zijn voorbeelden voor de inspiratie. Uiteindelijk wil Suus je blik verruimen omtrend inclusiviteit en diversiteit. En zoals je ziet hierboven; blikken zijn een tof beeldmerk. Vooral wanneer je gaat begrijpen wat Suus doet is het een gelikt laagje verf.

4. Het laden van het merk

Voor het laden van het merk is een content- en marketingplanning gemaakt die ze zelf kan uitvoeren. Het belangrijkste wat ze uit de planning kan halen is dat het gaat om het schrijven van passende artikelen die interessant zijn voor haar doelgroep. Deze plaatst ze op haar website, zodat ze een databank van blogs gaat aanmaken waar mensen haar domein op vinden. Om de artikelen te promoten onder haar bestaande en nieuwe volgers plaatst ze verschillende quotes. LinkedIn, Instagram en Facebook zijn haar voornaamste platformen. Daarnaast gebruikt ze ook YouTube om haar verhaal in video te vertellen.

Alle geschoten foto’s voor de website zijn daarbij dus ook heel bruikbaar voor de content die ze nu zelf kan maken. Er is van tevoren rekening gehouden met het feit dat dit gebeurd, dus daar heeft ze het komende half jaar nog profijt van.

Daarom had Possible Impact ook een grote kick-off toen alles stond. Vol trots en met verpletterende presentatie vertelde Suus over wat we samen hebben gerealiseerd. Het inluiden van haar nieuwe merk met een duidelijke missie. Een merkidentiteit waar elke ondernemer van droomt, eentje die bij je past en kort en bondig verteld kan worden.

5. Merkcoaching

Iedere kwartaal zitten we samen met Suus om de ontwikkeling van haar merk te bespreken. We kijken wat het afgelopen kwartaal is bereikt en wat het komende kwartaal gaat brengen. We coachen haar bij het behalen van haar jaardoelen. Daarbij komt Suus iedere maand langs om samen met copywriter Ramon artikelen en content te schrijven voor het laden van haar merk.

Wil je zelf aan de slag met een betekenisvol merk? Wij helpen je graag met een vrijblijvende inspiratiesessie: De Merksessie. Dit is de nieuwe vorm van de inspiratiesessie die eerst de Herotalk heette. Tijdens de merksessie bekijken we waar je nu staat met je merk en waar je naartoe wilt. Je krijgt tips en adviezen om een heldenmerk te worden. Vraag de merksessie snel aan!

Zo realiseerden we het merk Possible Impact

Onze helden zijn de ondernemers die positieve impact genereren voor de omgeving. In de serie ‘Held uitgelicht’ zetten we onze helden in de spotlight. Iedere editie volgen we een ander merk waar we samen mee optrekken tot positieve impact. In deze editie volgen we Suus Reep van Possible Impact. In deze serie verscheen eerder:

In dit artikel lees je concreet hoe we met Suus haar merk hebben opgebouwd.

1. Herotalk: Held op Sokken is een échte held

Ons eerste contact was direct een leuke. Suus stelde zicht voor als held op sokken. Ze was al een aantal jaar flink aan de weg aan het timmeren met haar coachpraktijk. Ze miste alleen een belangrijk onderdeel: Echt van betekenis zijn. Ze wilde een merk dat écht ergens voor staat. Tijdens dit eerste gesprek merkte we al een belangrijke drive bij Suus. De inclusieve samenleving ging haar aan het hart. En daarmee konden we één ding concluderen: Suus is een échte held.

De opdracht: Betekenisvol merk bouwen

Na de Herotalk was het snel duidelijk: Suus is een Held in de dop. Daarom startten we aan het Hero talent-programma. In dit programma doorlopen we de volledige merkidentiteit, waarmee we het betekenisvolle merk van haar bouwen.

2. Het neerzetten van de merkidentiteit

Het toffe aan deze opdracht is dat we met een blanco blad konden beginnen. We hoeven geen rekening te houden met het bestaande merk, maar kunnen van grond af aan gaan bouwen. En dat start – net als bij een huis – met de fundering.

In verschillende merksessies pelden we laag voor laag de betekenis achter het nieuwe merk af. Al snel werd duidelijk dat verbindingen en mensen erg belangrijk zijn. Diversiteit en inclusiviteit zijn nog steeds lastige begrippen binnen de samenleving. Bedrijven zijn wat dat betreft een soort mini-maatschappijen op zich. Als de organisaties inclusief en divers zijn, dan wordt de samenleving dat vanzelf.

Het leuke is dat Suus zelf met termen kwam die zij vond passen bij het merk. Eén van de termen was ze alleen niet bewust van: Noaberschap. Of in het Nederlands: Nabuurschap. Een term uit het oosten van het land, waarmee bedoelt wordt dat iedereen naar elkaar omkijkt. Zo ontstond de term noaber~organisatie. Een nieuw type organisatie dat vooroploopt in het omkijken naar elkaar.

Vader als inspiratiebron

De vader van Suus is haar grote inspiratiebron achter het nieuwe merk. Hoewel hij al 30 jaar niet meer werkte doordat hij was afgekeurd door een spierziekte, zocht hij continu naar mogelijkheden. Zware reparaties kon hij niet meer doen, terwijl hij daarvoor was opgeleid. Wat hij wel kon was prachtig tekenen en schilderen, iets wat Suus eerst niet wist. Eén van de tekeningen, die van een olifant, hangt nu bij haar op kantoor. Als drijfveer en herinnering dat je naar ieders talenten moet kijken. Kijk naar wat wél kan!

Bedrijven zijn de sleutel naar de inclusieve samenleving

De visie achter het nieuwe merk is gebouwd op haar betekenis. Bedrijven zijn mini-maatschappijen, zij zijn de sleutel naar de inclusieve samenleving. Er zijn namelijk nogal wat maatschappelijke uitdagingen, die de mini-maatschappij met haar eigen regels en wetten samen kunnen aangaan.

Mission Possible: De Inclusieve samenleving in 2041

Het verhaal wordt wat ons betreft mooi rond door de missie van Suus haar merk: De inclusieve samenleving realiseren. En niet zomaar, maar in 2041. 100 jaar nadat Chris Reep, de inspiratiebron achter haar merk, werd geboren.

Merknaam: Possible Impact

In een brainstormsessie zijn we aan de slag gegaan met de merknaam van het merk. Uit een lange lijst aan mogelijke namen kwam Possible Impact eruit. Het is altijd mogelijk om impact te maken!

Het logo: Het verhaal in één beeld

Nadat de merkidentiteit is afgerond, was het tijd voor de visuele identiteit. Belangrijk bij het logo is dat het het verhaal van Possible Impact vertelt. Voor het logo zijn verschillende beeldmerken geschetst, een daarvan was de leliebloem. Deze bloem vertegenwoordigt beminnelijkheid, zuiverheid, liefde, vruchtbaarheid, vrouwelijkheid, eenheid en vergankelijkheid. Suus haar naam betekent ook bloem in het Indonesisch. Daarom is uiteindelijk een aantal vormen van de leliebloem gebruikt.

Zo zijn er ook verschillende vormen van de olifant geschetst. Bij het merk past het verhaal van de olifant natuurlijk, dat vertelt alles waar het merk voor staat en voor gaat. Daarom is ervoor gekozen om deze verder uit te werken. Resulterend in het beeldmerk dat de ‘P’ laat zien én direct de olifant met zijn lange slurf.

Het logo is doorontwikkeld in een volledige huisstijl met elementen die passen bij het merk. De gekozen elementen in de P staan dus voor de slurf en het oor van de olifant. De vormen van de leliebloem komen terug in de P met verschillende tinten paars. Het oranje en paars completeren elkaar en zijn daarom de gekozen kleuren. Het puntje van de i staat voor de i van impact, om dat extra te benadrukken. Zie het als een uitroepteken!

3. Merkdragers die spreken

Het laatste onderdeel van de merkfundering zijn de merkdragers. Voordat Suus haar merk kan lanceren moet het merkverhaal en de identiteit door vertaald worden naar de merkdragers.

Website met haar eigen stijl

De website van Possible Impact moest het merkverhaal ademen. Dat is waar Suus echt voor staat en wil gaan. Daarom is er voor gekozen om het verhaal van haar vader en het gedachtegoed achter de noaber-organisaties prominent te vertellen. Het realiseren van de website hebben we gedaan volgens de volgende stappen:

  • We begonnen met het maken van een schets van de website, zodat we een eerste beeld vormden over hoe de website eruit moest komen te zien. Daarin hebben we ook de taxonomie bepaald. Dit is de rangschikking van de verschillende onderwerpen en pagina’s op de website.
  • Op basis van de schets maakten we het eerste digitale ontwerp die als een prototype diende. Dit prototype diende om samen feedback op te halen en daarmee het definitieve ontwerp te bepalen.
  • Samen met de fotografen hebben we een concept bedacht, zodat de beeldbank aansluit bij het merkverhaal, de huisstijl en beeldtaal van Possible Impact.
  • Samen met onze copywriter ging Suus aan de slag met de websiteteksten, die aansloten bij de positionering en het merkverhaal. Dit op basis van de taxonomie die we vooraf hebben bepaald.
  • We zetten het ontwerp, de fotografie en de websiteteksten om in een werkende website op WordPress.

Communicatiemiddelen

De huisstijl is de basis voor alle communicatiemiddelen. Voor Possible Impact realiseerden we de volgende communicatiemiddelen:

  • Visitekaartjes
  • Uitnodiging lancering
  • Presentatietemplate
  • Het Possible Impact-model op A5-kaarten
  • Zorbballen die de afstand tussen elkaar en de arbeidsmarkt symboliseren
  • ‘Blikken’ (lees onder de blikkenfoto meer 😉)

Het doel was om haar merk te kunnen lanceren met de gemaakte middelen, met een zichtbare missie en een aansprekend verhaal. De huisstijl en merktaal vormen hiermee de basis voor andere communicatiemiddelen die gecreëerd worden in de toekomst.

De fotobank is breed inzetbaar en de metaforen in beeld, zoals de zorbballen en de blikken, zijn daar onderdeel van. Dat geeft vrijheid in zowel visualisatie als verwoording. Dat kun je zien in alle communicatiemiddelen!

Blikken

De blikken zijn een speciale drager voor het merk, wat tijdens de workshops en sessies gebruikt wordt. In het concept omtrent haar diensten is ingezet op blikken. Maar waarom dan blikken?

Zie het al de leuke woordspeling die meteen duidelijk maakt waar je naar kijkt. Suus gebruikte het al voor het omschrijven van een de workshops die ze deed, maar onze copywriter Ramon besloot het concept door te trekken in de rest van haar diensten. Het gaat uiteindelijk om noaberschap, waar iedereen een oogje in het zeil houdt voor elkaar. ‘Looking out for eachother’ en ‘Elkaar zien’ zijn voorbeelden voor de inspiratie. Uiteindelijk wil Suus je blik verruimen omtrend inclusiviteit en diversiteit. En zoals je ziet hierboven; blikken zijn een tof beeldmerk. Vooral wanneer je gaat begrijpen wat Suus doet is het een gelikt laagje verf.

4. Het laden van het merk

Voor het laden van het merk is een content- en marketingplanning gemaakt die ze zelf kan uitvoeren. Het belangrijkste wat ze uit de planning kan halen is dat het gaat om het schrijven van passende artikelen die interessant zijn voor haar doelgroep. Deze plaatst ze op haar website, zodat ze een databank van blogs gaat aanmaken waar mensen haar domein op vinden. Om de artikelen te promoten onder haar bestaande en nieuwe volgers plaatst ze verschillende quotes. LinkedIn, Instagram en Facebook zijn haar voornaamste platformen. Daarnaast gebruikt ze ook YouTube om haar verhaal in video te vertellen.

Alle geschoten foto’s voor de website zijn daarbij dus ook heel bruikbaar voor de content die ze nu zelf kan maken. Er is van tevoren rekening gehouden met het feit dat dit gebeurd, dus daar heeft ze het komende half jaar nog profijt van.

Daarom had Possible Impact ook een grote kick-off toen alles stond. Vol trots en met verpletterende presentatie vertelde Suus over wat we samen hebben gerealiseerd. Het inluiden van haar nieuwe merk met een duidelijke missie. Een merkidentiteit waar elke ondernemer van droomt, eentje die bij je past en kort en bondig verteld kan worden.

5. Merkcoaching

Iedere kwartaal zitten we samen met Suus om de ontwikkeling van haar merk te bespreken. We kijken wat het afgelopen kwartaal is bereikt en wat het komende kwartaal gaat brengen. We coachen haar bij het behalen van haar jaardoelen. Daarbij komt Suus iedere maand langs om samen met copywriter Ramon artikelen en content te schrijven voor het laden van haar merk.

Wil je zelf aan de slag met een betekenisvol merk? Wij helpen je graag met een vrijblijvende inspiratiesessie: De Merksessie. Dit is de nieuwe vorm van de inspiratiesessie die eerst de Herotalk heette. Tijdens de merksessie bekijken we waar je nu staat met je merk en waar je naartoe wilt. Je krijgt tips en adviezen om een heldenmerk te worden. Vraag de merksessie snel aan!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.