Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen

Of je nu aan de slag gaat met het verbeteren van het milieu, met het verbeteren van de eenzaamheid in Nederland, of met een ander maatschappelijke uitdaging. Als merk ga je aan de slag met betekenisvol ondernemen. Op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en sociaal ondernemen kun je daarmee impact maken op de wereld.

Om als betekenisvol ondernemen impact te maken en succesvol te zijn is het verdienen van geld belangrijk. Zonder geld en inkomsten kun je namelijk niet verder groeien om nog meer impact te maken. Je missie staat centraal, je zet winst in om een positieve impact te maken. Maar dan moet er wel winst zijn.

Daarom is het goed om je bewust te zijn van verschillende klantgroepen die je gaat tegenkomen wanneer je jouw betekenisvolle merk in de markt zet. Hiermee ga je nadenken over het feit waarom je niet moet richten op betekenisvolle argumenten.

De klantgroepen

Grofweg kunnen we drie verschillende klantgroepen onderscheiden bij betekenisvol ondernemen:

Betekenisvolle Bart & Bianca
Bart en Bianca hechten zeer grote waarde aan alles wat duurzaam, circulair en sociaal is. Zij kopen producten die goed zijn voor de wereld, negatieve impact vermijden zij sowieso. In alles wat zij doen zullen zij duurzaam denken en handelen. Dit betekent ook dat zij gevoelig zijn voor betekenisvolle argumenten, als het één van de argumenten is.

Modale Moniek & Marc
Moniek en Marc zijn de meest gemiddelde groep klanten die je kunt bedenken. Moniek en Marc vinden duurzaamheid, circulariteit en sociaal belangrijk. Het is fijn als zoveel mogelijk mensen het goed hebben. Ze hechten er enigszins waarde aan, maar handelen er niet altijd naar. Zo kopen zij ook wel producten die niet duurzaam zullen zijn. Niet omdat ze niets met het milieu hebben, maar omdat andere argumenten zwaarder wegen, zoals het comfort, het gemak of de prijs. Voor hen is het vooral belangrijk dat het bij hun portemonnee past en dat het inspeelt op hun behoeften.

Conservatieve Carel & Cato
Carel & Cato zijn personen die totaal geen raakvlak hebben met duurzaamheid, circulariteit en sociaal. Ze ontkennen niet direct dat het bestaat, maar handelen er op geen manier na en vinden het volstrekt onbelangrijk. Ze zullen nooit keuzes maken die hierop gebaseerd zijn.

Handelen naar klantgroepen

Wanneer je deze klantgroepen eenmaal herkent, kun je er ook naar handelen. Zo heeft het circulaire initiatief New Horizon aan dat zij totaal niet gaan overtuigen op circulaire argumenten.

Goed om te weten is dat de groep waar Bart & Bianca toe behoren niet zo groot is. De laatste jaren is deze groep wel gegroeid, maar toch blijft het een kleine groep wanneer je naar het grote geheel kijkt. De grootste groep is Moniek & Marc. Die groep overtuig je niet met betekenisvolle argumenten, maar met argumenten die voor hen belangrijker zijn. Zoals gemak, comfort of prijs.

Daarom zijn de argumenten die je inzet ook altijd meer dan de betekenisvolle. Zo is Mud Jeans ooit begonnen met een circulaire spijkerbroek op lease-basis. Het idee was erg tof, maar de uitvoering minder. Veel mensen vonden de spijkerbroek qua uiterlijk niet mooi en hij was in een aantal maten niet te verkrijgen. Hetzelfde geldt voor Healthy Seas Socks. Sokken die zijn gemaakt van afval vanuit het water. Een heel tof verhaal, maar de sokken zitten niet fijn, waardoor mensen ze niet gaan dragen naar aankoop. Of de trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is.

Daarom moeten betekenisvolle argumenten enkel één van de argumenten zijn. Alle andere argumenten zijn belangrijker. De basis moet zijn: je hebt een tof product of een toffe dienst die veel waarde levert aan je klant, die gelukkig ook nog betekenisvol is.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

Betekenisvol ondernemen, de klantgroepen

Of je nu aan de slag gaat met het verbeteren van het milieu, met het verbeteren van de eenzaamheid in Nederland, of met een ander maatschappelijke uitdaging. Als merk ga je aan de slag met betekenisvol ondernemen. Op het gebied van duurzaamheid, circulariteit en sociaal ondernemen kun je daarmee impact maken op de wereld.

Om als betekenisvol ondernemen impact te maken en succesvol te zijn is het verdienen van geld belangrijk. Zonder geld en inkomsten kun je namelijk niet verder groeien om nog meer impact te maken. Je missie staat centraal, je zet winst in om een positieve impact te maken. Maar dan moet er wel winst zijn.

Daarom is het goed om je bewust te zijn van verschillende klantgroepen die je gaat tegenkomen wanneer je jouw betekenisvolle merk in de markt zet. Hiermee ga je nadenken over het feit waarom je niet moet richten op betekenisvolle argumenten.

De klantgroepen

Grofweg kunnen we drie verschillende klantgroepen onderscheiden bij betekenisvol ondernemen:

Betekenisvolle Bart & Bianca
Bart en Bianca hechten zeer grote waarde aan alles wat duurzaam, circulair en sociaal is. Zij kopen producten die goed zijn voor de wereld, negatieve impact vermijden zij sowieso. In alles wat zij doen zullen zij duurzaam denken en handelen. Dit betekent ook dat zij gevoelig zijn voor betekenisvolle argumenten, als het één van de argumenten is.

Modale Moniek & Marc
Moniek en Marc zijn de meest gemiddelde groep klanten die je kunt bedenken. Moniek en Marc vinden duurzaamheid, circulariteit en sociaal belangrijk. Het is fijn als zoveel mogelijk mensen het goed hebben. Ze hechten er enigszins waarde aan, maar handelen er niet altijd naar. Zo kopen zij ook wel producten die niet duurzaam zullen zijn. Niet omdat ze niets met het milieu hebben, maar omdat andere argumenten zwaarder wegen, zoals het comfort, het gemak of de prijs. Voor hen is het vooral belangrijk dat het bij hun portemonnee past en dat het inspeelt op hun behoeften.

Conservatieve Carel & Cato
Carel & Cato zijn personen die totaal geen raakvlak hebben met duurzaamheid, circulariteit en sociaal. Ze ontkennen niet direct dat het bestaat, maar handelen er op geen manier na en vinden het volstrekt onbelangrijk. Ze zullen nooit keuzes maken die hierop gebaseerd zijn.

Handelen naar klantgroepen

Wanneer je deze klantgroepen eenmaal herkent, kun je er ook naar handelen. Zo heeft het circulaire initiatief New Horizon aan dat zij totaal niet gaan overtuigen op circulaire argumenten.

Goed om te weten is dat de groep waar Bart & Bianca toe behoren niet zo groot is. De laatste jaren is deze groep wel gegroeid, maar toch blijft het een kleine groep wanneer je naar het grote geheel kijkt. De grootste groep is Moniek & Marc. Die groep overtuig je niet met betekenisvolle argumenten, maar met argumenten die voor hen belangrijker zijn. Zoals gemak, comfort of prijs.

Daarom zijn de argumenten die je inzet ook altijd meer dan de betekenisvolle. Zo is Mud Jeans ooit begonnen met een circulaire spijkerbroek op lease-basis. Het idee was erg tof, maar de uitvoering minder. Veel mensen vonden de spijkerbroek qua uiterlijk niet mooi en hij was in een aantal maten niet te verkrijgen. Hetzelfde geldt voor Healthy Seas Socks. Sokken die zijn gemaakt van afval vanuit het water. Een heel tof verhaal, maar de sokken zitten niet fijn, waardoor mensen ze niet gaan dragen naar aankoop. Of de trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is.

Daarom moeten betekenisvolle argumenten enkel één van de argumenten zijn. Alle andere argumenten zijn belangrijker. De basis moet zijn: je hebt een tof product of een toffe dienst die veel waarde levert aan je klant, die gelukkig ook nog betekenisvol is.

Lees ook: Hoe begin je met missiegedreven ondernemen?

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.