Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Storytelling is het strategische instrument om jouw missie als marketinginstrument in te zetten voor je merk. Met storytelling raak je fans met je merkverhaal. Maar hoe begin je nu met het storytelling? In dit artikel nemen we je mee in hoe je storytelling in moet zetten.

Vang je verhaal, het is de kern van je merk

De basis is jouw merkverhaal, het verhaal van jouw bedrijf. Start dus met het vangen van jouw zogeheten corporate story. Elk verhaal heeft een zelfde blauwdruk, dus ook jouw verhaal. Om jouw verhaal te vangen doorloop je de volgende stappen:

  1. Omschrijf de held en de wereld van de held;
  2. Omschrijf het conflict in jouw verhaal;
  3. Beschrijf wat er daarop vervolgens is gebeurd;
  4. De climax is het volgende onderdeel dat je beschrijft;
  5. Als laatste omschrijf je het moraal van het verhaal.

Meer informatie over deze stappen en hoe TOMS Shoes dit heeft ingericht lees je in het artikel Vang je verhaal in 5 stappen.

“Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?”

Bedenk thema’s die bij je verhaal passen

Op basis van het corporate verhaal van jouw merk ga je thema’s bedenken die bij jouw verhaal passen. Bedenk welke onderwerpen jij met je verhaal kunt onderscheiden. Pak een groot vel papier en zet jouw verhaal in het midden. Bedenk op basis van jouw verhaal dan alle onderwerpen en thema’s die je kunt bedenken. Vervolgens kies je daar hooguit 5 thema’s uit die je wilt gebruiken in je storytelling.

Laten we als voorbeeld Fietskoeriers Apeldoorn nemen, het koeriersbedrijf dat duurzaam hun pakketten rondbrengt. De thema’s die bij Fietskoeriers Apeldoorn passen zijn:

  1. Duurzaamheid;
  2. De strijd met vervuilende busjes;
  3. Lifestyle van de Fietskoeriers;
  4. Snelheid & stiptheid (klantvoordelen)

Bedenk op basis van deze thema’s verschillende content-onderdelen

Op basis van deze thema’s ga je verder werken aan verschillende contentonderdelen. Je gaat bijvoorbeeld nadenken over de verschillende contexten en perspectieven waaruit je het verhaal vanuit die  specifieke context of dat perspectief kan vertellen.

Op basis van de thema’s die we hebben bedacht voor Fietskoeriers Apeldoorn, kunnen we gaan nadenken over de verschillende contentonderdelen om dit verhaal te vertellen. Denk hierbij aan:

  • De cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn veel duurzamer is dan andere koeriersbedrijven;
  • Op elke pakketje dat ze leveren kunnen ze een stempel zetten met het aantal calorieën dat is verbrand om het pakketje te leveren aan de klant.
  • Man vs Machine challenge, waarin de Fietskoerier en gewone koerier één dezelfde route moeten rijden, kijken wie er sneller, duurzamer en beter is;
  • De dag van de fietskoerier iedere dag in beeld brengen, om te laten zien wat de lifestyle is, hoe vroeg ze opstaan, hoe veel kilometers ze fietsen, welke weeromstandigheden ze meemaken, welke opmerkelijke verkeersgekte ze meemaken, de drukte in de binnenstad, etc.
  • De fietskoeriers bezorgen hun pakketjes ’s avonds, wanneer mensen thuis zijn, waardoor ze sneller en stipter hun pakketjes kunnen bezorgen. De route van het pakketje kunnen ze mooi in kaart brengen om zo te laten zien hoe zij aan het werk zijn. Behind the scenes dus!

Op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan met verhalen bedenken, je merkt: Er zijn veel verschillende perspectieven om het verhaal te vertellen. Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?

Lees ook: Videomarketing inzetten voor jouw heldenverhaal

Bedenk verschillende delen om dit verhaal te delen

Wanneer er allerlei subverhalen zijn ontwikkeld die je kunt delen met je klanten, ga je afleveringen en verschillende manieren verzinnen om het verhaal op te delen.

Voorbeeld van Fietskoeriers Apeldoorn: de cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn duurzamer is dan alle andere koeriers. Op basis van dit subverhaal kunnen we verschillende onderdelen gaan verzinnen, zoals:

  • Een video waarin de duurzame kant van Fietskoeriers Apeldoorn in beeld wordt gebracht mét daarin de cijfers, dit kan ook een serie worden waarin er verschillende afleveringen worden gemaakt vanuit verschillende duurzaamheidsperspectieven.
  • Iedere week verschijnt er een nieuwe afbeelding online waar er cijfers worden gedeeld over de fietskoeriers in het algemeen of van de kilometers, etc. die ze zelf hebben gedeeld;
  • Op de site kunnen ze aangeven als optelklok hoeveel duurzamer hun bedrijf is door daarin de cijfers continu te laten oplopen per dag;

Ook in deze afleveringen kunnen we nog wel even doorgaan, het idee is duidelijk.

Zie ook: Ontwikkel je bedrijf naar een een heldenbedrijf met het HERO-Talent programma

Vorm & Interactie

Als laatste ga je kijken naar de vorm van de content die je gaat gebruiken. Zet je video’s in, ga je voor tekst of toch voor afbeeldingen? Ga je alleen online je verhaal vertellen of doe je dat ook offline? En via welke kanalen kun je de interactie aangaan met je klanten op basis van jouw verhalen? Vorm op deze manier jouw plan om storytelling in te zetten voor je bedrijf.

Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Storytelling is het strategische instrument om jouw missie als marketinginstrument in te zetten voor je merk. Met storytelling raak je fans met je merkverhaal. Maar hoe begin je nu met het storytelling? In dit artikel nemen we je mee in hoe je storytelling in moet zetten.

Vang je verhaal, het is de kern van je merk

De basis is jouw merkverhaal, het verhaal van jouw bedrijf. Start dus met het vangen van jouw zogeheten corporate story. Elk verhaal heeft een zelfde blauwdruk, dus ook jouw verhaal. Om jouw verhaal te vangen doorloop je de volgende stappen:

  1. Omschrijf de held en de wereld van de held;
  2. Omschrijf het conflict in jouw verhaal;
  3. Beschrijf wat er daarop vervolgens is gebeurd;
  4. De climax is het volgende onderdeel dat je beschrijft;
  5. Als laatste omschrijf je het moraal van het verhaal.

Meer informatie over deze stappen en hoe TOMS Shoes dit heeft ingericht lees je in het artikel Vang je verhaal in 5 stappen.

“Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?”

Bedenk thema’s die bij je verhaal passen

Op basis van het corporate verhaal van jouw merk ga je thema’s bedenken die bij jouw verhaal passen. Bedenk welke onderwerpen jij met je verhaal kunt onderscheiden. Pak een groot vel papier en zet jouw verhaal in het midden. Bedenk op basis van jouw verhaal dan alle onderwerpen en thema’s die je kunt bedenken. Vervolgens kies je daar hooguit 5 thema’s uit die je wilt gebruiken in je storytelling.

Laten we als voorbeeld Fietskoeriers Apeldoorn nemen, het koeriersbedrijf dat duurzaam hun pakketten rondbrengt. De thema’s die bij Fietskoeriers Apeldoorn passen zijn:

  1. Duurzaamheid;
  2. De strijd met vervuilende busjes;
  3. Lifestyle van de Fietskoeriers;
  4. Snelheid & stiptheid (klantvoordelen)

Bedenk op basis van deze thema’s verschillende content-onderdelen

Op basis van deze thema’s ga je verder werken aan verschillende contentonderdelen. Je gaat bijvoorbeeld nadenken over de verschillende contexten en perspectieven waaruit je het verhaal vanuit die  specifieke context of dat perspectief kan vertellen.

Op basis van de thema’s die we hebben bedacht voor Fietskoeriers Apeldoorn, kunnen we gaan nadenken over de verschillende contentonderdelen om dit verhaal te vertellen. Denk hierbij aan:

  • De cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn veel duurzamer is dan andere koeriersbedrijven;
  • Op elke pakketje dat ze leveren kunnen ze een stempel zetten met het aantal calorieën dat is verbrand om het pakketje te leveren aan de klant.
  • Man vs Machine challenge, waarin de Fietskoerier en gewone koerier één dezelfde route moeten rijden, kijken wie er sneller, duurzamer en beter is;
  • De dag van de fietskoerier iedere dag in beeld brengen, om te laten zien wat de lifestyle is, hoe vroeg ze opstaan, hoe veel kilometers ze fietsen, welke weeromstandigheden ze meemaken, welke opmerkelijke verkeersgekte ze meemaken, de drukte in de binnenstad, etc.
  • De fietskoeriers bezorgen hun pakketjes ’s avonds, wanneer mensen thuis zijn, waardoor ze sneller en stipter hun pakketjes kunnen bezorgen. De route van het pakketje kunnen ze mooi in kaart brengen om zo te laten zien hoe zij aan het werk zijn. Behind the scenes dus!

Op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan met verhalen bedenken, je merkt: Er zijn veel verschillende perspectieven om het verhaal te vertellen. Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?

Lees ook: Videomarketing inzetten voor jouw heldenverhaal

Bedenk verschillende delen om dit verhaal te delen

Wanneer er allerlei subverhalen zijn ontwikkeld die je kunt delen met je klanten, ga je afleveringen en verschillende manieren verzinnen om het verhaal op te delen.

Voorbeeld van Fietskoeriers Apeldoorn: de cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn duurzamer is dan alle andere koeriers. Op basis van dit subverhaal kunnen we verschillende onderdelen gaan verzinnen, zoals:

  • Een video waarin de duurzame kant van Fietskoeriers Apeldoorn in beeld wordt gebracht mét daarin de cijfers, dit kan ook een serie worden waarin er verschillende afleveringen worden gemaakt vanuit verschillende duurzaamheidsperspectieven.
  • Iedere week verschijnt er een nieuwe afbeelding online waar er cijfers worden gedeeld over de fietskoeriers in het algemeen of van de kilometers, etc. die ze zelf hebben gedeeld;
  • Op de site kunnen ze aangeven als optelklok hoeveel duurzamer hun bedrijf is door daarin de cijfers continu te laten oplopen per dag;

Ook in deze afleveringen kunnen we nog wel even doorgaan, het idee is duidelijk.

Zie ook: Ontwikkel je bedrijf naar een een heldenbedrijf met het HERO-Talent programma

Vorm & Interactie

Als laatste ga je kijken naar de vorm van de content die je gaat gebruiken. Zet je video’s in, ga je voor tekst of toch voor afbeeldingen? Ga je alleen online je verhaal vertellen of doe je dat ook offline? En via welke kanalen kun je de interactie aangaan met je klanten op basis van jouw verhalen? Vorm op deze manier jouw plan om storytelling in te zetten voor je bedrijf.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy