Op basis van deze rubrieken ga je verder werken aan verschillende contentonderdelen. Je gaat bijvoorbeeld nadenken over de verschillende contexten en perspectieven waaruit je het verhaal vanuit die specifieke context of dat perspectief kan vertellen. In de contentwereld noem je de contentonderdelen fromats. Je gaat dus aan de slag met formats voor deze rubrieken. Een format is een sjabloon waarbinnen je het (een deel) van je merkverhaal gaat vertellen vanuit het perspectief van de rubriek.
Op basis van de thema’s die we hebben bedacht voor Fietskoeriers Apeldoorn, kunnen we gaan nadenken over de verschillende formats om dit verhaal te vertellen. Denk hierbij aan:
- De cijfers die aangeven dat Fietskoeriers Apeldoorn veel duurzamer is dan andere koeriersbedrijven;
- Op elke pakketje dat ze leveren kunnen ze een stempel zetten met het aantal calorieën dat is verbrand om het pakketje te leveren aan de klant.
- Man vs Machine challenge, waarin de Fietskoerier en gewone koerier één dezelfde route moeten rijden, kijken wie er sneller, duurzamer en beter is;
- De dag van de fietskoerier iedere dag in beeld brengen, om te laten zien wat de lifestyle is, hoe vroeg ze opstaan, hoe veel kilometers ze fietsen, welke weeromstandigheden ze meemaken, welke opmerkelijke verkeersgekte ze meemaken, de drukte in de binnenstad, etc.
- De fietskoeriers bezorgen hun pakketjes ’s avonds, wanneer mensen thuis zijn, waardoor ze sneller en stipter hun pakketjes kunnen bezorgen. De route van het pakketje kunnen ze mooi in kaart brengen om zo te laten zien hoe zij aan het werk zijn. Behind the scenes dus!
Op deze manier kunnen we nog wel even doorgaan met formats bedenken, je merkt: Er zijn veel verschillende perspectieven om het verhaal te vertellen. Bekijk ook eens de klantreis van je klant, waar vertel je op welk moment je verhaal?
Lees ook: Videomarketing inzetten voor jouw heldenverhaal