5 tips om te groeien als ondernemer!

Als heldenmerk ben je een ondernemer op een missie. Om je missie te bereiken moet je groeien met je heldenmerk. Niet om meer winst voor je merk te maken, maar om meervoudige winst te maken om positieve impact te creëren. In dit artikel ontvang je 5 tips om te groeien als merk.

1. Heb een duidelijk doel voor ogen!

Alles begint bij de richting die jij op wilt met je merk. Je hebt een duidelijk doel nodig. Daarom is het goed om na te denken waar jij over 10 tot 20 jaar zou willen staan met je merk en als ondernemer. Beschrijf je merk van de toekomst en zorg dat je daar een aantal subdoelen voor maakt. Wanneer heb jij je eerste doel behaald?

Start dus met de focus waar je naar toe wilt. Daardoor weet je als ondernemer waarin jij moet groeien!

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

“Ook als heldenmerk is het belangrijk om na te denken over de positionering van je merk.”

2. Werk niet alleen in je bedrijf, maar ook aan je merk

Een van de belangrijkste uitspraken bij ons op kantoor is werk niet alleen in je bedrijf, maar ook aan je merk! Dit betekent niets anders dan: Plan momenten in om aan je merk te werken. Om plannen te maken, om je dromen waar te maken. Anders ben je maar een personeelslid in je eigen bedrijf.

Dit is een onderdeel waar veel ondernemers mee worstelen. Want werk (vaak declarabele uren) is zo belangrijk dat je de tijd daaraan besteed. Maar wanneer je niet nadenkt over de toekomst, kan je merk binnen een paar jaar niet meer bestaan. En dan stond je erbij en keek je erna! Vraag het maar na aan merken zoals V&D.

3. Spiegel, evalueer en leer!

De beste ondernemers hebben een sparringpartner. Met deze persoon spiegel je alles wat je doet en kan je helpen om je doelen te bereiken. Naast dat het belangrijk is dat je jouw focus op het doel (tip 1) houdt, is een sparringpartner ook de stok achter de deur om aan je merk te werken!

Om te willen groeien is het dus goed om te spiegelen. Evalueer samen met je sparringpartner je werkzaamheden, je marketinginzet en de doelen die je hebt gesteld. Hierdoor krijg je een hoop informatie uit de markt. Praat ook veel met je klanten, want zij zijn de belangrijkste personen binnen je organisatie. Verzamel alle informatie, evalueer deze informatie en leer van deze informatie. Hierdoor kun jij je merk weer verder uit bouwen.

4. Ga op zoek naar uniciteit

Ken je de blue ocean strategy? Kort gezegd betekent het dat je op zoek gaat naar een unieke markt waar geen concurrenten “varen”. Het is niet altijd makkelijk om die blauwe oceaan te vinden. Maar het is wel goed om (eventueel samen met je sparringpartner) na te denken over de uniciteit van je merk. Kun jij met je oplossing nieuwe markten veroveren waar nog geen concurrentie is? Of kun je jouw huidige klanten een unieke oplossing bieden die nog niet in de markt bestaat? Ook als heldenmerk is het belangrijk om na te denken over de positionering van je merk. Sta stil bij het ontwikkelen van een goede strategie voor je heldenmerk.

Investeer dus in de ontwikkelingskracht van je merk en organisatie! Sta niet stil, maar loop vooruit!

5. Vergroot je slagkracht

Om meer te groeien als ondernemer en als merk is het verstandig om je slagkracht te vergroten! Maar hoe vergroot je deze slagkracht nu eigenlijk? Door personeelsleden aan te trekken die jou versterken! Of je deze personeelsleden in dienst neemt, of via je netwerk inschakelt maakt niets uit. Kijk naast het aantrekken van goede krachten ook aan samenwerkingspartners waarmee je jouw waardepropositie kunt versterken.

Extra tip: Ontwikkel een schaalbaar model!

Veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf, maar hebben niet direct nagedacht over het businessmodel. Met de meeste businessmodellen zit er een stop de groei die je kunt maken in omzet en impact. De essentie bij het groeien van je merk is dat je jouw businessmodel schaalbaar maakt. Je businessmodel moet in staat zijn om veel groter te worden. Meer weten over schaalbaarheid? Lees dan Het geheim van Schaalbaarheid (Exclusief in je mailbox).

Houd jij je bijvoorbeeld bezig op het gebied van consultancy? Dan heb jij maar een x-aantal uren dat je declarabel kan zijn, heel schaalbaar is het niet. Hoe kun je dat model dan wel schaalbaar maken? Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden met software, waardoor het schaalbaar maken van je waardepropositie steeds makkelijker wordt!

Begin dus nog vandaag na te denken hoe jij je businessmodel schaalbaar kan maken om écht te kunnen groeien met je merk.

Lees ook: Hoe kan ik opschalen en toch persoonlijk blijven?

Groeien als heldenmerk?

Wil je als heldenmerk groeien in omzet en impact? Boek dan een gratis Ideale Merk Sessie. In deze sessie beschrijven we je ideale merk, kijken we waar je nu staat en krijg je tips en adviezen om je merk naar de volgende fase te lozen.

5 tips om te groeien als ondernemer!

5 tips om te groeien als ondernemer!

Als heldenmerk ben je een ondernemer op een missie. Om je missie te bereiken moet je groeien met je heldenmerk. Niet om meer winst voor je merk te maken, maar om meervoudige winst te maken om positieve impact te creëren. In dit artikel ontvang je 5 tips om te groeien als merk.

1. Heb een duidelijk doel voor ogen!

Alles begint bij de richting die jij op wilt met je merk. Je hebt een duidelijk doel nodig. Daarom is het goed om na te denken waar jij over 10 tot 20 jaar zou willen staan met je merk en als ondernemer. Beschrijf je merk van de toekomst en zorg dat je daar een aantal subdoelen voor maakt. Wanneer heb jij je eerste doel behaald?

Start dus met de focus waar je naar toe wilt. Daardoor weet je als ondernemer waarin jij moet groeien!

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan

“Ook als heldenmerk is het belangrijk om na te denken over de positionering van je merk.”

2. Werk niet alleen in je bedrijf, maar ook aan je merk

Een van de belangrijkste uitspraken bij ons op kantoor is werk niet alleen in je bedrijf, maar ook aan je merk! Dit betekent niets anders dan: Plan momenten in om aan je merk te werken. Om plannen te maken, om je dromen waar te maken. Anders ben je maar een personeelslid in je eigen bedrijf.

Dit is een onderdeel waar veel ondernemers mee worstelen. Want werk (vaak declarabele uren) is zo belangrijk dat je de tijd daaraan besteed. Maar wanneer je niet nadenkt over de toekomst, kan je merk binnen een paar jaar niet meer bestaan. En dan stond je erbij en keek je erna! Vraag het maar na aan merken zoals V&D.

3. Spiegel, evalueer en leer!

De beste ondernemers hebben een sparringpartner. Met deze persoon spiegel je alles wat je doet en kan je helpen om je doelen te bereiken. Naast dat het belangrijk is dat je jouw focus op het doel (tip 1) houdt, is een sparringpartner ook de stok achter de deur om aan je merk te werken!

Om te willen groeien is het dus goed om te spiegelen. Evalueer samen met je sparringpartner je werkzaamheden, je marketinginzet en de doelen die je hebt gesteld. Hierdoor krijg je een hoop informatie uit de markt. Praat ook veel met je klanten, want zij zijn de belangrijkste personen binnen je organisatie. Verzamel alle informatie, evalueer deze informatie en leer van deze informatie. Hierdoor kun jij je merk weer verder uit bouwen.

4. Ga op zoek naar uniciteit

Ken je de blue ocean strategy? Kort gezegd betekent het dat je op zoek gaat naar een unieke markt waar geen concurrenten “varen”. Het is niet altijd makkelijk om die blauwe oceaan te vinden. Maar het is wel goed om (eventueel samen met je sparringpartner) na te denken over de uniciteit van je merk. Kun jij met je oplossing nieuwe markten veroveren waar nog geen concurrentie is? Of kun je jouw huidige klanten een unieke oplossing bieden die nog niet in de markt bestaat? Ook als heldenmerk is het belangrijk om na te denken over de positionering van je merk. Sta stil bij het ontwikkelen van een goede strategie voor je heldenmerk.

Investeer dus in de ontwikkelingskracht van je merk en organisatie! Sta niet stil, maar loop vooruit!

5. Vergroot je slagkracht

Om meer te groeien als ondernemer en als merk is het verstandig om je slagkracht te vergroten! Maar hoe vergroot je deze slagkracht nu eigenlijk? Door personeelsleden aan te trekken die jou versterken! Of je deze personeelsleden in dienst neemt, of via je netwerk inschakelt maakt niets uit. Kijk naast het aantrekken van goede krachten ook aan samenwerkingspartners waarmee je jouw waardepropositie kunt versterken.

Extra tip: Ontwikkel een schaalbaar model!

Veel ondernemers zijn begonnen met hun bedrijf, maar hebben niet direct nagedacht over het businessmodel. Met de meeste businessmodellen zit er een stop de groei die je kunt maken in omzet en impact. De essentie bij het groeien van je merk is dat je jouw businessmodel schaalbaar maakt. Je businessmodel moet in staat zijn om veel groter te worden. Meer weten over schaalbaarheid? Lees dan Het geheim van Schaalbaarheid (Exclusief in je mailbox).

Houd jij je bijvoorbeeld bezig op het gebied van consultancy? Dan heb jij maar een x-aantal uren dat je declarabel kan zijn, heel schaalbaar is het niet. Hoe kun je dat model dan wel schaalbaar maken? Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden met software, waardoor het schaalbaar maken van je waardepropositie steeds makkelijker wordt!

Begin dus nog vandaag na te denken hoe jij je businessmodel schaalbaar kan maken om écht te kunnen groeien met je merk.

Lees ook: Hoe kan ik opschalen en toch persoonlijk blijven?

Groeien als heldenmerk?

Wil je als heldenmerk groeien in omzet en impact? Boek dan een gratis Ideale Merk Sessie. In deze sessie beschrijven we je ideale merk, kijken we waar je nu staat en krijg je tips en adviezen om je merk naar de volgende fase te lozen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.