Er verscheen laatst een interessante vergelijking op de Facebookpagina van Dutch Cowboys. Daarin werd de V&D vergeleken met internetaanbieders als Bol.com, Wehkamp.nl en Coolblue. Er ontstond onder het bericht direct discussie: Je kunt webwinkels toch niet één op één gaan vergelijken met een warenhuis?
Maar is dit wel zo? Misschien staat het mooiste voorbeeld er wel tussen. Want Wehkamp.nl is juist een partij die hun businessmodel zodanig veranderd heeft dat ze van een postorderbedrijf naar een online retailer zijn gegaan. Dit heeft voor veel organisatieveranderingen gezorgd, maar ze zijn wel een van de grootste spelers. Die boot heeft de V&D blijkbaar gemist.
Daarbij zijn dit de concurrenten van de V&D. Coolblue heeft ook een drietal winkels, maar de functie hiervan is anders. Coolblue gebruikt het echt als servicepunt voor hun bedrijf en niet direct als verkooppunt. Het grote verschil tussen de partijen is het aantal medewerkers, wat bij V&D natuurlijk veel meer is dan bij de concurrenten. Ondanks dat de vergelijkingen niet compleet zijn (Het zou interessanter zijn wanneer ook de Actions, Primarks, Hema’s, etc. van deze wereld worden meegenomen) is dit plaatje wel veelzeggend.