• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 tips bij het bepalen van je doelgroep

Als heldenmerk is het verstandig om een doelgroep te bepalen, met een doelgroep krijg je binnen je organisatie meer focus binnen de marketing en kun je een beter plan maken om klanten kennis te laten maken met je verhaal. We merken dat het voor veel merken het lastig is om aan goede doelgroepbepaling te doen. Daarom ontvang je in dit artikel 5 praktische tips om je hierbij te helpen.

1. Som zoveel mogelijk doelgroepen op

Bij het bepalen van je doelgroep is het goed om ook dingen uit te sluiten. Ga daarom met een aantal medewerkers samen zitten om zoveel mogelijk doelgroepen op te sommen die je maar voor je bedrijf kunt bedenken. Pak een stapel memoblaadjes (bijvoorbeeld deze uitwisbare) en schrijf per memoblaadje een doelgroep op. Een aantal vragen om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op te sommen zijn:

  • Welke doelgroepen passen bij ons als merk?
  • Welke doelgroepen passen bij onze merkidentiteit/ HeldenDNA?
  • Binnen welke doelgroepen hebben jullie een groot netwerk?
  • Welke doelgroepen zijn de meest winstgevend?
  • Voor welke doelgroepen vinden we nu het leukst om te werken?
  • Welke doelgroepen hebben het meeste omzetpotentieel?
  • Welke doelgroepen hebben zulke grote problemen dat ze willen betalen voor een oplossing die jij kunt bieden?

Dit zijn een aantal vragen die je kunt stellen. Op deze manier dwing je jezelf en je team om goed na te denken over verschillende doelgroepen die je kunt bedienen.

2. Segmenteer je doelgroep

Nog te vaak bepalen bedrijven geen of te algemene doelgroepen. MKB-bedrijven en particulieren zijn doelgroepen die veel te groot zijn om specifieke acties op te bepalen. Daarom is het goed om je doelgroep te segmenteren. Een aantal vragen die je kunt stellen om zoveel mogelijk doelgroepen te kunnen segmenteren zijn:

  • Vestigingsplaats/ locatie;
  • Branche(s);
  • Interesses van de doelgroep;
  • Omzetgrootte/ inkomen;
  • Leeftijd;
  • Etc.
 

3. Wie wil er betalen voor je oplossing

Vaak worden doelgroepen door organisaties nog wel eens verward met de gene die zij kunnen helpen. Ze formuleren hun doelgroep dan ook als Wij kunnen iedereen helpen. Vaak adviseren wij om het om te draaien: Bekijk wie er geholpen wil worden door jou.

En nog concreter is het om de vraag te stellen: Wie is er echt bereid om te betalen voor je oplossing?

Dit zijn de doelgroep(en) die het meest interessant zijn voor je heldenmerk.

4. Maak een keuze uit deze doelgroepen

In de eerste tip gaven we al aan dat je een lijst maakt met zoveel mogelijk doelgroepen. Probeer samen met je team er maximaal 6 uit te zoeken die interessant genoeg zijn voor je merk. Uit deze 6 doelgroepen ga je nu proberen één enkele doelgroep te kiezen. Een goed hulpmiddel is hierbij om samen met je team de volgende vragen te stellen:

  • Krijgen jullie energie van de doelgroep (Heeft deze doelgroep een funfactor)?
  • Heeft de doelgroep een groot omzetpotentieel?
  • Hebben jullie affiniteit met de doelgroep?
  • Heeft de doelgroep een grote omvang?
  • Is je doelgroep bereid te investeren in je oplossing?

Als je iedere vraag beantwoord met een score van 1 tot 5 (1 is slecht, 5 is goed) komt er een totaalscore per doelgroep uit. Op basis hiervan heb je een goed overzicht van welke doelgroep het meeste geschikt is.

5. Maak een klantprofiel van je doelgroep

Als je een keuze hebt gemaakt voor je doelgroep is het verstandig om een klantprofiel van je doelgroep te maken. In een klantprofiel ga je een beschrijving maken van je doelgroep: Van haar thuissituatie, van haar werkende leven, van haar problemen, haar verlangens, etc. De bedoeling is dat je een beeld krijgt van je doelgroep. Door letterlijk je doelgroep een roepnaam (bijvoorbeeld Els) te geven, kun je iedere keuze aan haar vragen: Wat zou Els in zo’n situatie doen? 

Hierdoor zorg je ervoor dat jij en je team je meer kunnen inleven in je doelgroep en daardoor beter je producten/diensten en marketing op ze laten aansluiten.

Aan de slag met je eigen doelgroep

Met deze tips kun je aan de slag met het bepalen van je doelgroep. Wil je meer weten over het bepalen van je doelgroep én hoe je dit verder inzet voor je merk? In de artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je alles over het ontwikkelen van een storytelling marketingplan.

5 tips bij het bepalen van je doelgroep

Denk vanuit je publiek (en bepaal je doelgroep).

Als heldenmerk is het verstandig om een doelgroep te bepalen, met een doelgroep krijg je binnen je organisatie meer focus binnen de marketing en kun je een beter plan maken om klanten kennis te laten maken met je verhaal. We merken dat het voor veel merken het lastig is om aan goede doelgroepbepaling te doen. Daarom ontvang je in dit artikel 5 praktische tips om je hierbij te helpen.

1. Som zoveel mogelijk doelgroepen op

Bij het bepalen van je doelgroep is het goed om ook dingen uit te sluiten. Ga daarom met een aantal medewerkers samen zitten om zoveel mogelijk doelgroepen op te sommen die je maar voor je bedrijf kunt bedenken. Pak een stapel memoblaadjes (bijvoorbeeld deze uitwisbare) en schrijf per memoblaadje een doelgroep op. Een aantal vragen om zoveel mogelijk verschillende doelgroepen op te sommen zijn:

  • Welke doelgroepen passen bij ons als merk?
  • Welke doelgroepen passen bij onze merkidentiteit/ HeldenDNA?
  • Binnen welke doelgroepen hebben jullie een groot netwerk?
  • Welke doelgroepen zijn de meest winstgevend?
  • Voor welke doelgroepen vinden we nu het leukst om te werken?
  • Welke doelgroepen hebben het meeste omzetpotentieel?
  • Welke doelgroepen hebben zulke grote problemen dat ze willen betalen voor een oplossing die jij kunt bieden?

Dit zijn een aantal vragen die je kunt stellen. Op deze manier dwing je jezelf en je team om goed na te denken over verschillende doelgroepen die je kunt bedienen.

2. Segmenteer je doelgroep

Nog te vaak bepalen bedrijven geen of te algemene doelgroepen. MKB-bedrijven en particulieren zijn doelgroepen die veel te groot zijn om specifieke acties op te bepalen. Daarom is het goed om je doelgroep te segmenteren. Een aantal vragen die je kunt stellen om zoveel mogelijk doelgroepen te kunnen segmenteren zijn:

  • Vestigingsplaats/ locatie;
  • Branche(s);
  • Interesses van de doelgroep;
  • Omzetgrootte/ inkomen;
  • Leeftijd;
  • Etc.
 

3. Wie wil er betalen voor je oplossing

Vaak worden doelgroepen door organisaties nog wel eens verward met de gene die zij kunnen helpen. Ze formuleren hun doelgroep dan ook als Wij kunnen iedereen helpen. Vaak adviseren wij om het om te draaien: Bekijk wie er geholpen wil worden door jou.

En nog concreter is het om de vraag te stellen: Wie is er echt bereid om te betalen voor je oplossing?

Dit zijn de doelgroep(en) die het meest interessant zijn voor je heldenmerk.

4. Maak een keuze uit deze doelgroepen

In de eerste tip gaven we al aan dat je een lijst maakt met zoveel mogelijk doelgroepen. Probeer samen met je team er maximaal 6 uit te zoeken die interessant genoeg zijn voor je merk. Uit deze 6 doelgroepen ga je nu proberen één enkele doelgroep te kiezen. Een goed hulpmiddel is hierbij om samen met je team de volgende vragen te stellen:

  • Krijgen jullie energie van de doelgroep (Heeft deze doelgroep een funfactor)?
  • Heeft de doelgroep een groot omzetpotentieel?
  • Hebben jullie affiniteit met de doelgroep?
  • Heeft de doelgroep een grote omvang?
  • Is je doelgroep bereid te investeren in je oplossing?

Als je iedere vraag beantwoord met een score van 1 tot 5 (1 is slecht, 5 is goed) komt er een totaalscore per doelgroep uit. Op basis hiervan heb je een goed overzicht van welke doelgroep het meeste geschikt is.

5. Maak een klantprofiel van je doelgroep

Als je een keuze hebt gemaakt voor je doelgroep is het verstandig om een klantprofiel van je doelgroep te maken. In een klantprofiel ga je een beschrijving maken van je doelgroep: Van haar thuissituatie, van haar werkende leven, van haar problemen, haar verlangens, etc. De bedoeling is dat je een beeld krijgt van je doelgroep. Door letterlijk je doelgroep een roepnaam (bijvoorbeeld Els) te geven, kun je iedere keuze aan haar vragen: Wat zou Els in zo’n situatie doen? 

Hierdoor zorg je ervoor dat jij en je team je meer kunnen inleven in je doelgroep en daardoor beter je producten/diensten en marketing op ze laten aansluiten.

Aan de slag met je eigen doelgroep

Met deze tips kun je aan de slag met het bepalen van je doelgroep. Wil je meer weten over het bepalen van je doelgroep én hoe je dit verder inzet voor je merk? In de artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! lees je alles over het ontwikkelen van een storytelling marketingplan.

Misschien vind je dit ook interessant:

8 logo’s met verborgen boodschappen

09/05/2019/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
5 tips om te groeien als ondernemer! 5 tips om te groeien als ondernemer! De meest gemaakte fouten bij het formuleren van een missie en visie De meest gemaakte fouten bij het formuleren van een missie en visie
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel