5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

Het HeldenDNA van je merk is de onderscheidende waarde van je merk. Het is de kern van je merk én het verhaal van je bedrijf. Helden hebben een heel sterke merkidentiteit, ze willen immers iets veranderen in hun markt of in de wereld. Maar hoe vang je nu je DNA en hoe kun je het verder ontwikkelen?

1. Wat is onze Heldenmissie?

Voor ons begint ieder DNA van een held met de Heldenmissie. Het is de missie die je fans meeneemt in dat gene wat jij wil veranderen, dat gene wat anders kan en moet! Wat wil jij veranderen aan je markt en de wereld? Het is de eerste basis voor het DNA van je merk!

Lees ook: Je identiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld]

2. Waarom bestaan wij?

Om dieper in te gaan op het DNA van je merk gebruiken wij regelmatig de vier vragen die Henk van der Loo gebruikt in zijn boek ‘Kus de Visie wakker’. De eerste vraag die zij stellen is: waarom bestaan wij? Waarom zijn wij hierop aarde? Dit heeft een groot overlap met de ‘why-vraag’ die Simon Sinek vaak aanhaalt. Waarom ben je begonnen met je bedrijf en waarom doe je wat je doet?

Kom erachter waarom je bestaat en probeer de kern te vatten. Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf, na elk antwoord pel je op die manier een velletje af om tot de kern te komen.

“Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf”

3. Waar staat je merk voor?

De derde vraag voor het ontdekken van je DNA om antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat je merk voor?’ Hierbij gaat het om de belangrijkste kernwaarden van je merk, het zijn de grondbeginselen van je merk. Dit is echt het gedachtegoed en de cultuur van je organisatie. Het gaat hier er echt om wat je als merk van belang vindt in de wereld. Wat er ook gebeurd, deze kernwaarden blijven altijd voorop staan.

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

4. Waar gaat je merk voor?

De volgende vraag om je merkidentiteit te bepalen is om je te buigen over de vraag waarvoor je merk gaat. Hierbij geef je de toekomstvisie van je merk weer in een lange termijn doel. Wat is dat gene dat je wilt bereiken met je merk? Hiermee zet je een stip aan de horizon voor jezelf, voor je medewerkers én je fans. Je neemt ze hierdoor mee in de reis die je doorbrengt. Hiermee zorg je ook voor een uitdagend toekomstbeeld waar mensen deel van uit willen maken, het zorgt voor enorme aantrekkingskracht voor je merk.

Lees ook: Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit)

5. Waarin blinken wij uit?

De laatste vraag gaat over het formuleren van je kernkwaliteiten door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Waarin blinken wij uit?’ Het zijn de positieve punten van je organisatie waaraan buitenstaanders je merk direct kunnen herkennen!

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

Het HeldenDNA van je merk is de onderscheidende waarde van je merk. Het is de kern van je merk én het verhaal van je bedrijf. Helden hebben een heel sterke merkidentiteit, ze willen immers iets veranderen in hun markt of in de wereld. Maar hoe vang je nu je DNA en hoe kun je het verder ontwikkelen?

1. Wat is onze Heldenmissie?

Voor ons begint ieder DNA van een held met de Heldenmissie. Het is de missie die je fans meeneemt in dat gene wat jij wil veranderen, dat gene wat anders kan en moet! Wat wil jij veranderen aan je markt en de wereld? Het is de eerste basis voor het DNA van je merk!

Lees ook: Je identiteit is dicht bij jezelf blijven [voorbeeld]

2. Waarom bestaan wij?

Om dieper in te gaan op het DNA van je merk gebruiken wij regelmatig de vier vragen die Henk van der Loo gebruikt in zijn boek ‘Kus de Visie wakker’. De eerste vraag die zij stellen is: waarom bestaan wij? Waarom zijn wij hierop aarde? Dit heeft een groot overlap met de ‘why-vraag’ die Simon Sinek vaak aanhaalt. Waarom ben je begonnen met je bedrijf en waarom doe je wat je doet?

Kom erachter waarom je bestaat en probeer de kern te vatten. Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf, na elk antwoord pel je op die manier een velletje af om tot de kern te komen.

“Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf”

3. Waar staat je merk voor?

De derde vraag voor het ontdekken van je DNA om antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat je merk voor?’ Hierbij gaat het om de belangrijkste kernwaarden van je merk, het zijn de grondbeginselen van je merk. Dit is echt het gedachtegoed en de cultuur van je organisatie. Het gaat hier er echt om wat je als merk van belang vindt in de wereld. Wat er ook gebeurd, deze kernwaarden blijven altijd voorop staan.

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

4. Waar gaat je merk voor?

De volgende vraag om je merkidentiteit te bepalen is om je te buigen over de vraag waarvoor je merk gaat. Hierbij geef je de toekomstvisie van je merk weer in een lange termijn doel. Wat is dat gene dat je wilt bereiken met je merk? Hiermee zet je een stip aan de horizon voor jezelf, voor je medewerkers én je fans. Je neemt ze hierdoor mee in de reis die je doorbrengt. Hiermee zorg je ook voor een uitdagend toekomstbeeld waar mensen deel van uit willen maken, het zorgt voor enorme aantrekkingskracht voor je merk.

Lees ook: Zo bepaal je jouw heldenDNA (merkidentiteit)

5. Waarin blinken wij uit?

De laatste vraag gaat over het formuleren van je kernkwaliteiten door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Waarin blinken wij uit?’ Het zijn de positieve punten van je organisatie waaraan buitenstaanders je merk direct kunnen herkennen!

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 27 47 36 53
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy