• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

De identiteit van je merk is de onderscheidende waarde van je merk. Het is de kern van je merk én het verhaal van je bedrijf. Helden hebben een heel sterke merkidentiteit, ze willen immers iets veranderen in hun markt of in de wereld. Maar hoe vang je nu je DNA en hoe kun je het verder ontwikkelen?

1. Wat is onze betekenis?

Voor ons begint ieder DNA van een held met de betekenis die je wilt toevoegen aan je omgeving. De betekenis van je merk is wat onze marketingcollega’s met een Engels woord Purpose noemen. Het is de diepere laag van je merk en laat zien waar je merk betekenis toevoegt in de samenleving. Je merk bestaat niet om geld te verdienen, maar ziet dit als middel voor een hoger doel.

Je merk is er voor de omgeving, wat je vastlegt in de betekenis van je merk. Kom erachter waarom je bestaat en probeer de kern te vatten. Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf, na elk antwoord pel je op die manier een velletje af om tot de kern te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

2. Waar gaat je merk voor?

De volgende vraag om je merkidentiteit te bepalen is om je te buigen over de vraag waarvoor je merk gaat. Hierbij geef je de toekomstvisie van je merk weer in een lange termijn doel. Wat is dat gene dat je wilt bereiken met je merk? Hiermee zet je een stip aan de horizon voor jezelf, voor je medewerkers én je fans. Je neemt ze hierdoor mee in de reis die je doorbrengt. Hiermee zorg je ook voor een uitdagend toekomstbeeld waar mensen deel van uit willen maken, het zorgt voor enorme aantrekkingskracht voor je merk.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 2: Ontwikkel een heldere visie

3. Wat is onze grote opdracht?

Het centrale punt van ieder HeldenDNA is de missie van je merk. Het is de grote speciale opdracht van je merk voor de komende 30 of 40 jaar. Hiermee geef je handelingsperspectief aan de visie van je merk. Het is de missie die je fans meeneemt in dat gene wat jij wil veranderen, dat gene wat anders kan en moet! Zie het als een gezamenlijke ambitie of een gezamenlijk streven. Ga op onderzoek uit naar de missie van je merk en formuleer verschillende missies om tot de ideale missie te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3 – Formuleer je heldenmissie

“Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf”

4. Waar staat je merk voor?

De derde vraag voor het ontdekken van je DNA om antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat je merk voor?’ Hierbij gaat het om de belangrijkste kernwaarden van je merk, het zijn de grondbeginselen van je merk. Dit is echt het gedachtegoed en de cultuur van je organisatie. Het gaat hier er echt om wat je als merk van belang vindt in de wereld. Wat er ook gebeurd, deze kernwaarden blijven altijd voorop staan.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast

5. Waarin blinken wij uit?

De laatste vraag gaat over het formuleren van je kernkwaliteiten of competenties door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Waarin blinken wij uit?’ Het zijn de heldenkrachten die je inzet om je missie te behalen. Waar superhelden hun krachten inzetten om de wereld te zetten, zet jouw merk hun heldenkrachten in om de missie te bereiken. Door inzichtelijk te krijgen waar je als organisatie goed in bent en in uitblinkt ontdek je waarom het zo logisch is dat jullie voor de missie gaan.

Wil je het HeldenDNA oftewel de merkidentiteit van jouw merk ontdekken? In de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je in 6 artikelen alles over het ontdekken en bouwen van je merkidentiteit.

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

De identiteit van je merk is de onderscheidende waarde van je merk. Het is de kern van je merk én het verhaal van je bedrijf. Helden hebben een heel sterke merkidentiteit, ze willen immers iets veranderen in hun markt of in de wereld. Maar hoe vang je nu je DNA en hoe kun je het verder ontwikkelen?

1. Wat is onze betekenis?

Voor ons begint ieder DNA van een held met de betekenis die je wilt toevoegen aan je omgeving. De betekenis van je merk is wat onze marketingcollega’s met een Engels woord Purpose noemen. Het is de diepere laag van je merk en laat zien waar je merk betekenis toevoegt in de samenleving. Je merk bestaat niet om geld te verdienen, maar ziet dit als middel voor een hoger doel.

Je merk is er voor de omgeving, wat je vastlegt in de betekenis van je merk. Kom erachter waarom je bestaat en probeer de kern te vatten. Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf, na elk antwoord pel je op die manier een velletje af om tot de kern te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

2. Waar gaat je merk voor?

De volgende vraag om je merkidentiteit te bepalen is om je te buigen over de vraag waarvoor je merk gaat. Hierbij geef je de toekomstvisie van je merk weer in een lange termijn doel. Wat is dat gene dat je wilt bereiken met je merk? Hiermee zet je een stip aan de horizon voor jezelf, voor je medewerkers én je fans. Je neemt ze hierdoor mee in de reis die je doorbrengt. Hiermee zorg je ook voor een uitdagend toekomstbeeld waar mensen deel van uit willen maken, het zorgt voor enorme aantrekkingskracht voor je merk.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 2: Ontwikkel een heldere visie

3. Wat is onze grote opdracht?

Het centrale punt van ieder HeldenDNA is de missie van je merk. Het is de grote speciale opdracht van je merk voor de komende 30 of 40 jaar. Hiermee geef je handelingsperspectief aan de visie van je merk. Het is de missie die je fans meeneemt in dat gene wat jij wil veranderen, dat gene wat anders kan en moet! Zie het als een gezamenlijke ambitie of een gezamenlijk streven. Ga op onderzoek uit naar de missie van je merk en formuleer verschillende missies om tot de ideale missie te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3 – Formuleer je heldenmissie

“Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf”

4. Waar staat je merk voor?

De derde vraag voor het ontdekken van je DNA om antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat je merk voor?’ Hierbij gaat het om de belangrijkste kernwaarden van je merk, het zijn de grondbeginselen van je merk. Dit is echt het gedachtegoed en de cultuur van je organisatie. Het gaat hier er echt om wat je als merk van belang vindt in de wereld. Wat er ook gebeurd, deze kernwaarden blijven altijd voorop staan.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast

5. Waarin blinken wij uit?

De laatste vraag gaat over het formuleren van je kernkwaliteiten of competenties door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Waarin blinken wij uit?’ Het zijn de heldenkrachten die je inzet om je missie te behalen. Waar superhelden hun krachten inzetten om de wereld te zetten, zet jouw merk hun heldenkrachten in om de missie te bereiken. Door inzichtelijk te krijgen waar je als organisatie goed in bent en in uitblinkt ontdek je waarom het zo logisch is dat jullie voor de missie gaan.

Wil je het HeldenDNA oftewel de merkidentiteit van jouw merk ontdekken? In de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je in 6 artikelen alles over het ontdekken en bouwen van je merkidentiteit.

Misschien vind je dit ook interessant:

Coen van Hopdonders: “Een jongensdroom om eindelijk een cape te kunnen dragen zonder dat mensen daar gelijk raar van opkijken!”

27/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Waarom jouw merk een storytelling video nodig heeft!

25/04/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
5 merken die jou inspireren 5 merken die jou inspireren Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal? Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel