5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken - Creating Heroes

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

De identiteit van je merk is de onderscheidende waarde van je merk. Het is de kern van je merk én het verhaal van je bedrijf. Helden hebben een heel sterke merkidentiteit, ze willen immers iets veranderen in hun markt of in de wereld. Maar hoe vang je nu je DNA en hoe kun je het verder ontwikkelen?

1. Wat is onze betekenis?

Voor ons begint ieder DNA van een held met de betekenis die je wilt toevoegen aan je omgeving. De betekenis van je merk is wat onze marketingcollega’s met een Engels woord Purpose noemen. Het is de diepere laag van je merk en laat zien waar je merk betekenis toevoegt in de samenleving. Je merk bestaat niet om geld te verdienen, maar ziet dit als middel voor een hoger doel.

Je merk is er voor de omgeving, wat je vastlegt in de betekenis van je merk. Kom erachter waarom je bestaat en probeer de kern te vatten. Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf, na elk antwoord pel je op die manier een velletje af om tot de kern te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

2. Waar gaat je merk voor?

De volgende vraag om je merkidentiteit te bepalen is om je te buigen over de vraag waarvoor je merk gaat. Hierbij geef je de toekomstvisie van je merk weer in een lange termijn doel. Wat is dat gene dat je wilt bereiken met je merk? Hiermee zet je een stip aan de horizon voor jezelf, voor je medewerkers én je fans. Je neemt ze hierdoor mee in de reis die je doorbrengt. Hiermee zorg je ook voor een uitdagend toekomstbeeld waar mensen deel van uit willen maken, het zorgt voor enorme aantrekkingskracht voor je merk.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 2: Ontwikkel een heldere visie

3. Wat is onze grote opdracht?

Het centrale punt van ieder HeldenDNA is de missie van je merk. Het is de grote speciale opdracht van je merk voor de komende 30 of 40 jaar. Hiermee geef je handelingsperspectief aan de visie van je merk. Het is de missie die je fans meeneemt in dat gene wat jij wil veranderen, dat gene wat anders kan en moet! Zie het als een gezamenlijke ambitie of een gezamenlijk streven. Ga op onderzoek uit naar de missie van je merk en formuleer verschillende missies om tot de ideale missie te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3 – Formuleer je heldenmissie

“Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf”

4. Waar staat je merk voor?

De derde vraag voor het ontdekken van je DNA om antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat je merk voor?’ Hierbij gaat het om de belangrijkste kernwaarden van je merk, het zijn de grondbeginselen van je merk. Dit is echt het gedachtegoed en de cultuur van je organisatie. Het gaat hier er echt om wat je als merk van belang vindt in de wereld. Wat er ook gebeurd, deze kernwaarden blijven altijd voorop staan.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast

5. Waarin blinken wij uit?

De laatste vraag gaat over het formuleren van je kernkwaliteiten of competenties door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Waarin blinken wij uit?’ Het zijn de heldenkrachten die je inzet om je missie te behalen. Waar superhelden hun krachten inzetten om de wereld te zetten, zet jouw merk hun heldenkrachten in om de missie te bereiken. Door inzichtelijk te krijgen waar je als organisatie goed in bent en in uitblinkt ontdek je waarom het zo logisch is dat jullie voor de missie gaan.

Wil je het HeldenDNA oftewel de merkidentiteit van jouw merk ontdekken? In de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je in 6 artikelen alles over het ontdekken en bouwen van je merkidentiteit.

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

5 vragen om je HeldenDNA te ontdekken

De identiteit van je merk is de onderscheidende waarde van je merk. Het is de kern van je merk én het verhaal van je bedrijf. Helden hebben een heel sterke merkidentiteit, ze willen immers iets veranderen in hun markt of in de wereld. Maar hoe vang je nu je DNA en hoe kun je het verder ontwikkelen?

1. Wat is onze betekenis?

Voor ons begint ieder DNA van een held met de betekenis die je wilt toevoegen aan je omgeving. De betekenis van je merk is wat onze marketingcollega’s met een Engels woord Purpose noemen. Het is de diepere laag van je merk en laat zien waar je merk betekenis toevoegt in de samenleving. Je merk bestaat niet om geld te verdienen, maar ziet dit als middel voor een hoger doel.

Je merk is er voor de omgeving, wat je vastlegt in de betekenis van je merk. Kom erachter waarom je bestaat en probeer de kern te vatten. Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf, na elk antwoord pel je op die manier een velletje af om tot de kern te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

2. Waar gaat je merk voor?

De volgende vraag om je merkidentiteit te bepalen is om je te buigen over de vraag waarvoor je merk gaat. Hierbij geef je de toekomstvisie van je merk weer in een lange termijn doel. Wat is dat gene dat je wilt bereiken met je merk? Hiermee zet je een stip aan de horizon voor jezelf, voor je medewerkers én je fans. Je neemt ze hierdoor mee in de reis die je doorbrengt. Hiermee zorg je ook voor een uitdagend toekomstbeeld waar mensen deel van uit willen maken, het zorgt voor enorme aantrekkingskracht voor je merk.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 2: Ontwikkel een heldere visie

3. Wat is onze grote opdracht?

Het centrale punt van ieder HeldenDNA is de missie van je merk. Het is de grote speciale opdracht van je merk voor de komende 30 of 40 jaar. Hiermee geef je handelingsperspectief aan de visie van je merk. Het is de missie die je fans meeneemt in dat gene wat jij wil veranderen, dat gene wat anders kan en moet! Zie het als een gezamenlijke ambitie of een gezamenlijk streven. Ga op onderzoek uit naar de missie van je merk en formuleer verschillende missies om tot de ideale missie te komen.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3 – Formuleer je heldenmissie

“Een goede oefening om dat te doen is om de ‘waarom-vraag’ 5 keer te stellen aan jezelf”

4. Waar staat je merk voor?

De derde vraag voor het ontdekken van je DNA om antwoord te geven op de vraag ‘Waar staat je merk voor?’ Hierbij gaat het om de belangrijkste kernwaarden van je merk, het zijn de grondbeginselen van je merk. Dit is echt het gedachtegoed en de cultuur van je organisatie. Het gaat hier er echt om wat je als merk van belang vindt in de wereld. Wat er ook gebeurd, deze kernwaarden blijven altijd voorop staan.

Lees ook: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 4 – Stel de kernwaarden en heldenkrachten vast

5. Waarin blinken wij uit?

De laatste vraag gaat over het formuleren van je kernkwaliteiten of competenties door de volgende vraag te beantwoorden: ‘Waarin blinken wij uit?’ Het zijn de heldenkrachten die je inzet om je missie te behalen. Waar superhelden hun krachten inzetten om de wereld te zetten, zet jouw merk hun heldenkrachten in om de missie te bereiken. Door inzichtelijk te krijgen waar je als organisatie goed in bent en in uitblinkt ontdek je waarom het zo logisch is dat jullie voor de missie gaan.

Wil je het HeldenDNA oftewel de merkidentiteit van jouw merk ontdekken? In de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan lees je in 6 artikelen alles over het ontdekken en bouwen van je merkidentiteit.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.