Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal?

Merken die de drive hebben om met positieve impact een verandering teweeg te brengen in de samenleving, dat zijn voor ons de helden. We praten dan over heldenverhalen. Maar wat maakt een verhaal nu een heldenverhaal?

Heldenverhalen zijn echte verhalen

Als eerste zijn heldenverhalen échte verhalen. Er zijn veel merken die verhalen vertellen omtrent hun producten dat je als een ‘marketingsausje’ kan zien. Het verhaal is (grotendeels) verzonnen met hoop op meer verkoop. Bij heldenverhaal staat de merkidentiteit en het verhaal van de held centraal en vertelt het product ook het verhaal van de ondernemer/ held. Dat deze verhalen echt zijn heeft ook te maken met het feit dat heldenverhalen niet alleen de positieve kanten belichten, maar ook de belemmeringen en struikelblokken.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

“De verhalen beschrijven de reis die een held of een heldenmerk volgt.”

Je bent op een missie, je neemt mensen mee iets te bereiken

Heldenverhalen zijn verhalen met een doel. De verhalen beschrijven de reis die een held of een heldenmerk volgt. Hierdoor krijgen verhalen interessante content om te volgen, worden je emoties geprikkeld en dat is waar écht goede verhalen goed in zijn. Wanneer je een goede film bekijkt, dan prikkelt het verhaal in de film ook je emoties. Om de een word je kwaad, de ander doet waterlanders bij je ontstaan en weer de ander kun je keihard om lachen. En die emoties roepen echte heldenverhalen ook op en daarom zijn ze zo sterk!

En die emoties worden opgeroepen door de identiteit van jouw merk. De verhalen die emoties oproepen hebben allemaal te maken met waar jouw merk voor staat en welke betekenis je wilt toevoegen aan de samenleving. En deze verhalen zet je in door storytelling. Het is de strategische koers die je bepaalt voor je merk.

Lees ook: Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Vang je verhaal, gebruik het storyboard

Om je heldenverhaal te maken is het goed is om alle elementen van een goed verhaal te gebruiken. Deze elementen hebben wij in het Hero-storyboard gevoegd, waarmee je jouw verhaal kunt vangen. De vijf elementen van een goed verhaal zijn:

  1. De held en zijn wereld;
  2. Het conflict;
  3. Het idee dat daarmee ontstond;
  4. De climax van het verhaal;
  5. Het moraal van het verhaal.

Meer over het vangen van je verhaal en het storyboard lees je in dit artikel.

Op zoek naar subverhalen

Om jouw heldenverhaal echt in te zetten is het goed om op zoek te gaan naar subverhalen voor je verhaal. Zoek naar de juiste onderwerpen en perspectieven van waaruit je jouw verhaal kunt vertellen. Denk hierbij ook vanuit de kijker: Wat wil je kijker (jouw doelgroep) zien? En wat is de manier waarop je jouw verhaal wil overbrengen? Informatieve content, inspirerende content of misschien wel humoristische content?

Denk per onderwerp na over wat voor content je hiervoor kunt ontwikkelen en met welke vorm je het gaat publiceren. Op die manier ontwikkel je jouw eigen verhaal én contentkalender. Alles over het maken van een goed storytelling marketingplan verwijzen we je graag naar onze artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Zorg er wel voor dat de eerdere stappen in de merkreis gezet zijn voor goede merkverhalen!

Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal?

Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal?

Merken die de drive hebben om met positieve impact een verandering teweeg te brengen in de samenleving, dat zijn voor ons de helden. We praten dan over heldenverhalen. Maar wat maakt een verhaal nu een heldenverhaal?

Heldenverhalen zijn echte verhalen

Als eerste zijn heldenverhalen échte verhalen. Er zijn veel merken die verhalen vertellen omtrent hun producten dat je als een ‘marketingsausje’ kan zien. Het verhaal is (grotendeels) verzonnen met hoop op meer verkoop. Bij heldenverhaal staat de merkidentiteit en het verhaal van de held centraal en vertelt het product ook het verhaal van de ondernemer/ held. Dat deze verhalen echt zijn heeft ook te maken met het feit dat heldenverhalen niet alleen de positieve kanten belichten, maar ook de belemmeringen en struikelblokken.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

“De verhalen beschrijven de reis die een held of een heldenmerk volgt.”

Je bent op een missie, je neemt mensen mee iets te bereiken

Heldenverhalen zijn verhalen met een doel. De verhalen beschrijven de reis die een held of een heldenmerk volgt. Hierdoor krijgen verhalen interessante content om te volgen, worden je emoties geprikkeld en dat is waar écht goede verhalen goed in zijn. Wanneer je een goede film bekijkt, dan prikkelt het verhaal in de film ook je emoties. Om de een word je kwaad, de ander doet waterlanders bij je ontstaan en weer de ander kun je keihard om lachen. En die emoties roepen echte heldenverhalen ook op en daarom zijn ze zo sterk!

En die emoties worden opgeroepen door de identiteit van jouw merk. De verhalen die emoties oproepen hebben allemaal te maken met waar jouw merk voor staat en welke betekenis je wilt toevoegen aan de samenleving. En deze verhalen zet je in door storytelling. Het is de strategische koers die je bepaalt voor je merk.

Lees ook: Hoe zet je storytelling in voor je merk?

Vang je verhaal, gebruik het storyboard

Om je heldenverhaal te maken is het goed is om alle elementen van een goed verhaal te gebruiken. Deze elementen hebben wij in het Hero-storyboard gevoegd, waarmee je jouw verhaal kunt vangen. De vijf elementen van een goed verhaal zijn:

  1. De held en zijn wereld;
  2. Het conflict;
  3. Het idee dat daarmee ontstond;
  4. De climax van het verhaal;
  5. Het moraal van het verhaal.

Meer over het vangen van je verhaal en het storyboard lees je in dit artikel.

Op zoek naar subverhalen

Om jouw heldenverhaal echt in te zetten is het goed om op zoek te gaan naar subverhalen voor je verhaal. Zoek naar de juiste onderwerpen en perspectieven van waaruit je jouw verhaal kunt vertellen. Denk hierbij ook vanuit de kijker: Wat wil je kijker (jouw doelgroep) zien? En wat is de manier waarop je jouw verhaal wil overbrengen? Informatieve content, inspirerende content of misschien wel humoristische content?

Denk per onderwerp na over wat voor content je hiervoor kunt ontwikkelen en met welke vorm je het gaat publiceren. Op die manier ontwikkel je jouw eigen verhaal én contentkalender. Alles over het maken van een goed storytelling marketingplan verwijzen we je graag naar onze artikelenserie Storytelling marketingplan, zo doe je dat! Zorg er wel voor dat de eerdere stappen in de merkreis gezet zijn voor goede merkverhalen!

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.