Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Verhalen vertellen inspireert je klanten, maar het toepassen van storytelling is voor veel merken lastig. Want hoe pas je storytelling toe? Hoe vang je het verhaal van je merk? Vaak hoor je managers hierover zeggen: Ontwikkel ons verhaal maar! Maar zo werkt het dus niet. Het verhaal bestaat, je moet het alleen nog op de juiste manier vangen!
Hoe je dat doet? In dit artikel ontvang je 5 stappen om je verhaal te vangen. Deze 5 stappen zijn gebaseerd op The Hero Journey van Joseph Campbell.
In elk verhaal is er een hoofdpersoon: De held van het verhaal. Deze persoon heeft een eigen leven waarin veel gebeurt. Omschrijf jouw held en zijn rol binnen het verhaal, omschrijf uit wat voor gezin hij komt, hoe hij opgroeide, etc.
Omschrijf (beeldend) de wereld van de held. Hoe zag de wereld van de held eruit voordat er een verandering kwam? Door deze eerste stap omschrijf je de ‘oude wereld’ waarin in de held leefde, voordat er verandering kwam.
Het is goed om dit heel beeldend te beschrijven, probeer anekdotes toe te voegen, om het verhaal nog meer te laten leven. Hierdoor krijgt je held meer karakter en inlevingsvermogen voor de lezer/ kijker.
Als voorbeeld nemen we het verhaal van TOMS Shoes. De held van dit verhaal is Blake Mycoskie, een Amerikaanse ondernemer geboren in Texas. Blake Mycoskie was een internetondernemer en eigenaar van meerdere bedrijven. Deze bedrijven waren succesvol, met het leven van Blake zat het dus wel goed.
In elk verhaal komt een conflict voor, er is een moment dat het doel wat je hebt een uitdaging wordt. Je wilt iets veranderen aan de wereld, beschrijf wat dit conflict is. Er zijn voorbeelden dat er meer conflicten te bedenken zijn. En dit conflict is dermate belangrijk dat ze klanten aantrekken, ze herkennen zich in deze conflicten.
Het leven lachtte Blake toe, tot dat hij een reis maakte door Argentinië waarin hij een groot aantal mensen op schoenen zag lopen met zolen van touw. In andere wijken zag hij kinderen op blote voeten naar school gaan, waardoor er voetproblemen optreden zoals infecties. Een conflict was geboren!
Na een conflict gaat de held aan de slag om iets te veranderen. Als gevolg van het conflict gaat de held aan de slag. Wat gebeurde er? Hoe handelde de held om van het conflict een kans te maken? Een belangrijke stap in het verhaal van je held.
In dit gedeelte omschrijf je de ontwikkeling van de held, welke ideeën heeft hij verzonnen om de uitdaging aan te gaan? Ook in deze stap werkt het goed om anekdotes te gebruiken.
Als gevolg van het conflict wilde Blake iets gaan veranderen, Blake wilde dit oplossen. Dus besloot hij in 2006 om TOMS shoes op te richten met als doel deze mensen te helpen. Voor ieder paar schoenen dat TOMS shoes verkoopt, krijgen de mensen die schoenen het hardste nodig hebben een paar van het merk. Bij TOMS shoes noemen ze het ‘One for One’.
Elk verhaal kent een climax, het verhaal eindigt in een groot spektakel. En die climax is het slot van je verhaal, het is waar alles bij elkaar komt! Het is het (sub)einde van je verhaal. En het eindigt op..
“.. ze leefden nog lang en gelukkig?”
TOMS begon met het verkopen van schoenen, tegenwoordig verkopen ze ook brillen, tassen en koffie. Met TOMS Eyewears helpen ze mensen met het verbeteren van het gezichtsvermogen, door een zichtreddende operatie, bril of andere soorten behandelingen. Daarnaast geven ze met hun koffieproject water aan mensen die het hard nodig hebben en zorgen ze met de verkoop van tassen voor dat vrouwen veilig een baby op de wereld kunnen zetten. Dit alles met fantastische resultaten.
Alles in het verhaal komt samen in de moraal van het verhaal! Omschrijf de moraal achter het verhaal, wat wil je de lezers/ kijkers meegeven? Wat wil je dat anderen hiervan leren? Door goed de moraal van het verhaal te omschrijven geef je jouw verhaal de lading die het verdient!
De moraal van het verhaal: Toms bewijst dat je met het bestrijden van maatschappelijke problemen een goede basis hebt om een succesvol bedrijf op te richten én echt het verschil te maken voor anderen!
Met deze stappen kun je jouw ‘corporate’ verhaal vangen en structureren. Elke stap kan verder worden uitgewerkt als sub-verhaal. Dit is een strategische manier om je verhaal te vangen en hiermee kan het verder worden uitgezet via sub-verhalen en kanalen. Elk sub-verhaal kan middels dit Hero-storyboard worden gevangen.
Lees ook: Hoe wij aankijken tegen storytelling
Het verhaal van TOMS wordt overal doorgevoerd: van hun sociale media-uitingen tot aan hun website. Op elk moment in de reis van de klant komt het verhaal terug: als je de schoenen geleverd krijgt is het verhaal ook aanwezig in de schoenendoos!
Wil jij aan de slag met storytelling en jouw verhaal vangen? Maar vind je het lastig om dit te doen voor je merk? Tijdens een merksessie helpen we je graag om dichterbij je verhaal te komen! We heten je van harte welkom.
Verhalen vertellen inspireert je klanten, maar het toepassen van storytelling is voor veel merken lastig. Want hoe pas je storytelling toe? Hoe vang je het verhaal van je merk? Vaak hoor je managers hierover zeggen: Ontwikkel ons verhaal maar! Maar zo werkt het dus niet. Het verhaal bestaat, je moet het alleen nog op de juiste manier vangen!
Hoe je dat doet? In dit artikel ontvang je 5 stappen om je verhaal te vangen:
In elk verhaal is er een hoofdpersoon: De held van het verhaal. Deze persoon heeft een eigen leven waarin veel gebeurt. Omschrijf jouw held en zijn rol binnen het verhaal, omschrijf uit wat voor gezin hij komt, hoe hij opgroeide, etc.
Omschrijf (beeldend) de wereld van de held. Hoe zag de wereld van de held eruit voordat er een verandering kwam? Door deze eerste stap omschrijf je de ‘oude wereld’ waarin in de held leefde, voordat er verandering kwam.
Het is goed om dit heel beeldend te beschrijven, probeer anekdotes toe te voegen, om het verhaal nog meer te laten leven. Hierdoor krijgt je held meer karakter en inlevingsvermogen voor de lezer/ kijker.
Als voorbeeld nemen we het verhaal van TOMS Shoes. De held van dit verhaal is Blake Mycoskie, een Amerikaanse ondernemer geboren in Texas. Blake Mycoskie was een internetondernemer en eigenaar van meerdere bedrijven. Deze bedrijven waren succesvol, met het leven van Blake zat het dus wel goed.
In elk verhaal komt een conflict voor, er is een moment dat het doel wat je hebt een uitdaging wordt. Je wilt iets veranderen aan de wereld, beschrijf wat dit conflict is. Er zijn voorbeelden dat er meer conflicten te bedenken zijn. En dit conflict is dermate belangrijk dat ze klanten aantrekken, ze herkennen zich in deze conflicten.
Het leven lachtte Blake toe, tot dat hij een reis maakte door Argentinië waarin hij een groot aantal mensen op schoenen zag lopen met zolen van touw. In andere wijken zag hij kinderen op blote voeten naar school gaan, waardoor er voetproblemen optreden zoals infecties. Een conflict was geboren!
Na een conflict gaat de held aan de slag om iets te veranderen. Als gevolg van het conflict gaat de held aan de slag. Wat gebeurde er? Hoe handelde de held om van het conflict een kans te maken? Een belangrijke stap in het verhaal van je held.
In dit gedeelte omschrijf je de ontwikkeling van de held, welke ideeën heeft hij verzonnen om de uitdaging aan te gaan? Ook in deze stap werkt het goed om anekdotes te gebruiken.
Als gevolg van het conflict wilde Blake iets gaan veranderen, Blake wilde dit oplossen. Dus besloot hij in 2006 om TOMS shoes op te richten met als doel deze mensen te helpen. Voor ieder paar schoenen dat TOMS shoes verkoopt, krijgen de mensen die schoenen het hardste nodig hebben een paar van het merk. Bij TOMS shoes noemen ze het ‘One for One’.
Elk verhaal kent een climax, het verhaal eindigt in een groot spektakel. En die climax is het slot van je verhaal, het is waar alles bij elkaar komt! Het is het (sub)einde van je verhaal. En het eindigt op..
“.. ze leefden nog lang en gelukkig?”
TOMS begon met het verkopen van schoenen, tegenwoordig verkopen ze ook brillen, tassen en koffie. Met TOMS Eyewears helpen ze mensen met het verbeteren van het gezichtsvermogen, door een zichtreddende operatie, bril of andere soorten behandelingen. Daarnaast geven ze met hun koffieproject water aan mensen die het hard nodig hebben en zorgen ze met de verkoop van tassen voor dat vrouwen veilig een baby op de wereld kunnen zetten. Dit alles met fantastische resultaten.
Alles in het verhaal komt samen in de moraal van het verhaal! Omschrijf de moraal achter het verhaal, wat wil je de lezers/ kijkers meegeven? Wat wil je dat anderen hiervan leren? Door goed de moraal van het verhaal te omschrijven geef je jouw verhaal de lading die het verdient!
De moraal van het verhaal: Toms bewijst dat je met het bestrijden van maatschappelijke problemen een goede basis hebt om een succesvol bedrijf op te richten én echt het verschil te maken voor anderen!
Met deze stappen kun je jouw ‘corporate’ verhaal vangen en structureren. Elke stap kan verder worden uitgewerkt als sub-verhaal. Dit is een strategische manier om je verhaal te vangen en hiermee kan het verder worden uitgezet via sub-verhalen en kanalen. Elk sub-verhaal kan middels dit Hero-storyboard worden gevangen.
Lees ook: Hoe wij aankijken tegen storytelling
Het verhaal van TOMS wordt overal doorgevoerd: van hun sociale media-uitingen tot aan hun website. Op elk moment in de reis van de klant komt het verhaal terug: als je de schoenen geleverd krijgt is het verhaal ook aanwezig in de schoenendoos!
Wil jij aan de slag met storytelling en jouw verhaal vangen? Maar vind je het lastig om dit te doen voor je merk? Tijdens een merksessie helpen we je graag om dichterbij je verhaal te komen! We heten je van harte welkom.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.