• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Inspireer je klanten: 5 supertips!

De marketingwereld is volop in beweging. De traditionele wijze van ‘verkopen’ van producten en diensten verliest aan kracht en effectiviteit. Consumenten en professionals vandaag de dag hechten waarde aan een relevant verhaal. Een eerlijk en waardevol verhaal dat inspireert. We gaan van Bullshit naar Betekenis.

Waarom vinden wij het inspireren van anderen belangrijk? Omdat jij op deze manier mensen aan jou als persoon en jouw merk kunt verbinden. Wanneer mensen jouw organisatie als inspiratiebron zien, heeft dit een positieve impact op je merk. De kans is namelijk erg groot dat deze geïnspireerde mensen jouw verhaal ook met anderen gaan delen. Oftewel jouw boodschap wordt doorverteld waardoor je bereik toeneemt.

Daarnaast is het ook gewoon plezierig om kennis, ervaringen, successen en mislukkingen te delen. Je wordt transparanter als merk en je geloofwaardigheid groeit. Bovendien is het een pure verrijking voor jou als persoon wanneer jij anderen kunt helpen en motiveren. Het geeft je een positieve boost!

Hieronder lees je vijf supertips over het inspireren van klanten, die wij graag met jou delen:

1. Ga voor een Heldenmissie, neem mensen mee om iets te veranderen in de wereld!

Een effectieve manier om anderen te inspireren, is het formuleren van een sterke missie. Een missie is een kort en krachtig statement van de waarden en propositie van jouw merk. In een missie verwoord je kort en krachtig waar jij of jouw merk precies voor staat en belangrijker nog: Waar je merk voor gaat. Jouw missie kan vervolgens een aantrekkingskracht uitoefenen op mensen en organisaties die jouw missie relevant vinden. Het zorgt voor verbinding en vergroot je kansen op succes.

Helden hebben een heldenmissie omdat ze op een positieve manier iets willen veranderen in de wereld. Ben jij een held? Of wil jij een held zijn? Geef dan duidelijk aan wat voor betekenis jij hebt voor je omgeving, waarom je dat wilt en hoe je dat gaat realiseren. Wat maakt jouw merk bijzonder ten opzichte van concurrenten? Waarom maakt jouw merk een verschil in je directe omgeving of zelfs de wereld?

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

2. Benut je verhaal en inspireer mensen!

Je merkidentiteit (heldenmissie) is jouw unieke verhaal. Geef jouw verhaal alle aandacht die het verdient. Een effectieve manier om mensen te raken, inspireren en verbinding te creëren is storytelling. Mensen zijn altijd geïnteresseerd in bijzondere verhalen en belevenissen van anderen. Echte verhalen waarin successen worden gevierd, maar ook verliezen worden erkend of een moeizame strijd wordt geleverd. Eerlijke verhalen die tot de verbeelding spreken en emoties oproepen. Punten van herkenning zorgen voor meer verbondenheid

Laat mensen zien dat je niet altijd gebaande paden hoeft te bewandelen om een gewenst resultaat te bereiken. Hoe interessant en fascinerend is het om je als ondernemer juist buiten de gebaande paden te begeven! Om aan te tonen dat je met de juiste dosis inzet en lef heel ver kunt komen. En dat het veel leuker is om je als ondernemer te onderscheiden van anderen.

Een mooi voorbeeld is Stichting Plastic Whale die strijdt voor plasticvrije wateren. De stichting is gevestigd in Amsterdam en beweegt Amsterdammers om met elkaar hun stad plasticvrij te maken. Plastic Whale organiseert originele, gratis toegankelijke evenementen waaraan iedereen kan deelnemen. Ze gaan het avontuur aan door gewoon te doen en zoveel mogelijk mensen erbij te betrekken en bereiken. Hun ambitie reikt inmiddels nog verder. Ze willen hun activiteiten graag uitbreiden naar andere steden in Nederland en zelfs naar de rest van de wereld.

Kortom: neem mensen mee op jouw onvergetelijke en avontuurlijke reis. Laat ze onderdeel uitmaken van deze reis zodat je uiteindelijk samen een verandering in de wereld realiseert. Het creëert een speciale band. Hoe bijzonder is dat!

Lees ook: Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal?

3. Wees transparant: Deel een persoonlijk verhaal over een mislukking

Wees niet bang om jouw verhaal met anderen te delen. Transparantie laat zien dat je eerlijk bent. Doordat jij kennis, ervaringen, mislukkingen en successen met anderen durft te delen, vergroot dit de betrokkenheid van je doelgroep. Door jouw persoonlijk verhaal actief met anderen te delen, wordt je vanzelf een inspiratiebron voor anderen.

Het Nederlandse bedrijf Fairphone laat zien welke dilemma’s zij tegenkomen in hun productieproces. Het maken van een eerlijke telefoon waarbij arbeiders niet worden uitgebuit, blijkt in de praktijk veel lastiger dan vooraf gedacht. In een uitzending van Tegenlicht nam oprichter en idealist Bas van Abel kijkers mee op reis naar de wereld van de Chinese telecomindustrie. Hij vertelt in deze uitzending over zijn successen maar ook over de vele frustrerende situaties die hem parten hebben gespeeld en zelfs invloed hebben gehad op zijn gezondheid. De ervaringen van Bas zijn een wijze les voor iedereen die een eerlijke onderneming nastreeft. Het is absoluut de moeite waard om de aflevering van Tegenlicht terug te kijken.

Lees ook:  Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

“Wanneer je authentiek blijft, ervaren mensen dat je handelt vanuit jouw gevoel en hart.”

4. Vertel het verhaal van de persoon in kwestie

Wat zijn jouw beweegredenen om te doen wat je doet? Wat is jouw motivatie? Waar word jij door geprikkeld om jouw vooropgestelde doel(en) te bereiken? Wat zijn de idealen die jij nastreeft? Wat zijn denkbeelden en ideeën die je hebt?

Deel het verhaal van de persoon waarover het gaat. Maak deze persoon het centrale middelpunt. Wat is zijn of haar verhaal/situatie wat jou heeft doen besluiten om te handelen en de wereld te veranderen? Wat en wie heeft jouw persoonlijk geraakt waardoor je nu op missie bent om te laten zien aan de rest van de wereld dat het ook anders kan?

Deel jouw gedachtegoed met je doelgroep. Het zorgt voor herkenbaarheid en meer betrokkenheid. Je komt op deze manier nader tot mensen. En je maakt bovendien de stappen die je zet om je doel te bereiken zo inzichtelijk voor anderen.

Een indrukwekkend voorbeeld is 3FM Serious Request. Deze actie brengt al jaren met groot succes een massabeweging op gang in ons land. Op originele wijze zamelt NPO 3FM jaarlijks geld in voor een speciaal project (stille ramp) van Het Nederlandse Rode Kruis. Wat maakt dat het zo succesvol is? Door de persoonlijke reportages worden de verhalen verteld over wie het gaat. Het grote verhaal wordt klein gemaakt, je weet aan wie je geeft. Tel daarbij op dat zij de oplossing heel klein maken (ze vertellen hoeveel ze kunnen doen voor € 4,-, )

Met deze indrukwekkende reportages en persoonlijke verhalen weten de organisatoren honderdduizenden mensen te raken en enthousiasmeren om zoveel mogelijk geld op te halen met eigen acties.

5. Blijf authentiek, er zijn al zoveel anderen!

Onze allerbelangrijkste supertip: blijf jezelf! Jij bent immers uniek. Wanneer je altijd dicht bij jezelf blijft, kom je oprecht en eerlijk over op anderen. Wanneer je authentiek blijft, ervaren mensen dat je handelt vanuit jouw gevoel en hart. Je maakt het jezelf bovendien makkelijker. Het kost namelijk geen energie om te zijn wie je echt bent. Wanneer jij oprecht spreekt en handelt vanuit je eigen identiteit, raak en bereik je veel meer mensen. Je staat volop in je kracht!

Kromkommer is een mooi voorbeeld van authenticiteit. Dit initiatief laat op geheel eigen wijze zien dat er helemaal niets mis is met groenten en fruit die niet dé perfecte vormen of kleuren hebben. Op hun website lees je het bijzondere verhaal over het ontstaan van Kromkommer. Het verhaal van twee studenten die een weekmarkt bezoeken – zoals veel Nederlanders wekelijks doen – en die stuiten op een probleem dat voor hun wel maar voor anderen niet zichtbaar is. Namelijk eten dat onnodig wordt weggegooid.

Terwijl anderen het probleem laten voor wat het is, maken deze ondernemers een verschil door op originele wijze actie te ondernemen. Ze maken van het probleem een kans. In de videoblog Kromkommertijd wordt je bijvoorbeeld door het team meegenomen op reis door onze voedselketen. Kromkommer is persoonlijk, open en verrassend en daarmee een inspiratiebron voor velen!

Heb jij nog supertips die je graag met anderen wilt delen?

Laat het ons weten!

Klanten inspireren doe je met een heldenmerk. Je merk is de inspirerende factor voor (potentiële) fans. Alles over het bouwen van een heldenmerk lees je in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Inspireer je klanten: 5 supertips!

Inspireer je klanten: 5 supertips!

De marketingwereld is volop in beweging. De traditionele wijze van ‘verkopen’ van producten en diensten verliest aan kracht en effectiviteit. Consumenten en professionals vandaag de dag hechten waarde aan een relevant verhaal. Een eerlijk en waardevol verhaal dat inspireert. We gaan van Bullshit naar Betekenis.

Waarom vinden wij het inspireren van anderen belangrijk? Omdat jij op deze manier mensen aan jou als persoon en jouw merk kunt verbinden. Wanneer mensen jouw organisatie als inspiratiebron zien, heeft dit een positieve impact op je merk. De kans is namelijk erg groot dat deze geïnspireerde mensen jouw verhaal ook met anderen gaan delen. Oftewel jouw boodschap wordt doorverteld waardoor je bereik toeneemt.

Daarnaast is het ook gewoon plezierig om kennis, ervaringen, successen en mislukkingen te delen. Je wordt transparanter als merk en je geloofwaardigheid groeit. Bovendien is het een pure verrijking voor jou als persoon wanneer jij anderen kunt helpen en motiveren. Het geeft je een positieve boost!

Hieronder lees je vijf supertips over het inspireren van klanten, die wij graag met jou delen:

1. Ga voor een Heldenmissie, neem mensen mee om iets te veranderen in de wereld!

Een effectieve manier om anderen te inspireren, is het formuleren van een sterke missie. Een missie is een kort en krachtig statement van de waarden en propositie van jouw merk. In een missie verwoord je kort en krachtig waar jij of jouw merk precies voor staat en belangrijker nog: Waar je merk voor gaat. Jouw missie kan vervolgens een aantrekkingskracht uitoefenen op mensen en organisaties die jouw missie relevant vinden. Het zorgt voor verbinding en vergroot je kansen op succes.

Helden hebben een heldenmissie omdat ze op een positieve manier iets willen veranderen in de wereld. Ben jij een held? Of wil jij een held zijn? Geef dan duidelijk aan wat voor betekenis jij hebt voor je omgeving, waarom je dat wilt en hoe je dat gaat realiseren. Wat maakt jouw merk bijzonder ten opzichte van concurrenten? Waarom maakt jouw merk een verschil in je directe omgeving of zelfs de wereld?

Lees ook: Formuleer je Heldenmissie!

2. Benut je verhaal en inspireer mensen!

Je merkidentiteit (heldenmissie) is jouw unieke verhaal. Geef jouw verhaal alle aandacht die het verdient. Een effectieve manier om mensen te raken, inspireren en verbinding te creëren is storytelling. Mensen zijn altijd geïnteresseerd in bijzondere verhalen en belevenissen van anderen. Echte verhalen waarin successen worden gevierd, maar ook verliezen worden erkend of een moeizame strijd wordt geleverd. Eerlijke verhalen die tot de verbeelding spreken en emoties oproepen. Punten van herkenning zorgen voor meer verbondenheid

Laat mensen zien dat je niet altijd gebaande paden hoeft te bewandelen om een gewenst resultaat te bereiken. Hoe interessant en fascinerend is het om je als ondernemer juist buiten de gebaande paden te begeven! Om aan te tonen dat je met de juiste dosis inzet en lef heel ver kunt komen. En dat het veel leuker is om je als ondernemer te onderscheiden van anderen.

Een mooi voorbeeld is Stichting Plastic Whale die strijdt voor plasticvrije wateren. De stichting is gevestigd in Amsterdam en beweegt Amsterdammers om met elkaar hun stad plasticvrij te maken. Plastic Whale organiseert originele, gratis toegankelijke evenementen waaraan iedereen kan deelnemen. Ze gaan het avontuur aan door gewoon te doen en zoveel mogelijk mensen erbij te betrekken en bereiken. Hun ambitie reikt inmiddels nog verder. Ze willen hun activiteiten graag uitbreiden naar andere steden in Nederland en zelfs naar de rest van de wereld.

Kortom: neem mensen mee op jouw onvergetelijke en avontuurlijke reis. Laat ze onderdeel uitmaken van deze reis zodat je uiteindelijk samen een verandering in de wereld realiseert. Het creëert een speciale band. Hoe bijzonder is dat!

Lees ook: Wat maakt mijn verhaal nu een heldenverhaal?

3. Wees transparant: Deel een persoonlijk verhaal over een mislukking

Wees niet bang om jouw verhaal met anderen te delen. Transparantie laat zien dat je eerlijk bent. Doordat jij kennis, ervaringen, mislukkingen en successen met anderen durft te delen, vergroot dit de betrokkenheid van je doelgroep. Door jouw persoonlijk verhaal actief met anderen te delen, wordt je vanzelf een inspiratiebron voor anderen.

Het Nederlandse bedrijf Fairphone laat zien welke dilemma’s zij tegenkomen in hun productieproces. Het maken van een eerlijke telefoon waarbij arbeiders niet worden uitgebuit, blijkt in de praktijk veel lastiger dan vooraf gedacht. In een uitzending van Tegenlicht nam oprichter en idealist Bas van Abel kijkers mee op reis naar de wereld van de Chinese telecomindustrie. Hij vertelt in deze uitzending over zijn successen maar ook over de vele frustrerende situaties die hem parten hebben gespeeld en zelfs invloed hebben gehad op zijn gezondheid. De ervaringen van Bas zijn een wijze les voor iedereen die een eerlijke onderneming nastreeft. Het is absoluut de moeite waard om de aflevering van Tegenlicht terug te kijken.

Lees ook:  Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

“Wanneer je authentiek blijft, ervaren mensen dat je handelt vanuit jouw gevoel en hart.”

4. Vertel het verhaal van de persoon in kwestie

Wat zijn jouw beweegredenen om te doen wat je doet? Wat is jouw motivatie? Waar word jij door geprikkeld om jouw vooropgestelde doel(en) te bereiken? Wat zijn de idealen die jij nastreeft? Wat zijn denkbeelden en ideeën die je hebt?

Deel het verhaal van de persoon waarover het gaat. Maak deze persoon het centrale middelpunt. Wat is zijn of haar verhaal/situatie wat jou heeft doen besluiten om te handelen en de wereld te veranderen? Wat en wie heeft jouw persoonlijk geraakt waardoor je nu op missie bent om te laten zien aan de rest van de wereld dat het ook anders kan?

Deel jouw gedachtegoed met je doelgroep. Het zorgt voor herkenbaarheid en meer betrokkenheid. Je komt op deze manier nader tot mensen. En je maakt bovendien de stappen die je zet om je doel te bereiken zo inzichtelijk voor anderen.

Een indrukwekkend voorbeeld is 3FM Serious Request. Deze actie brengt al jaren met groot succes een massabeweging op gang in ons land. Op originele wijze zamelt NPO 3FM jaarlijks geld in voor een speciaal project (stille ramp) van Het Nederlandse Rode Kruis. Wat maakt dat het zo succesvol is? Door de persoonlijke reportages worden de verhalen verteld over wie het gaat. Het grote verhaal wordt klein gemaakt, je weet aan wie je geeft. Tel daarbij op dat zij de oplossing heel klein maken (ze vertellen hoeveel ze kunnen doen voor € 4,-, )

Met deze indrukwekkende reportages en persoonlijke verhalen weten de organisatoren honderdduizenden mensen te raken en enthousiasmeren om zoveel mogelijk geld op te halen met eigen acties.

5. Blijf authentiek, er zijn al zoveel anderen!

Onze allerbelangrijkste supertip: blijf jezelf! Jij bent immers uniek. Wanneer je altijd dicht bij jezelf blijft, kom je oprecht en eerlijk over op anderen. Wanneer je authentiek blijft, ervaren mensen dat je handelt vanuit jouw gevoel en hart. Je maakt het jezelf bovendien makkelijker. Het kost namelijk geen energie om te zijn wie je echt bent. Wanneer jij oprecht spreekt en handelt vanuit je eigen identiteit, raak en bereik je veel meer mensen. Je staat volop in je kracht!

Kromkommer is een mooi voorbeeld van authenticiteit. Dit initiatief laat op geheel eigen wijze zien dat er helemaal niets mis is met groenten en fruit die niet dé perfecte vormen of kleuren hebben. Op hun website lees je het bijzondere verhaal over het ontstaan van Kromkommer. Het verhaal van twee studenten die een weekmarkt bezoeken – zoals veel Nederlanders wekelijks doen – en die stuiten op een probleem dat voor hun wel maar voor anderen niet zichtbaar is. Namelijk eten dat onnodig wordt weggegooid.

Terwijl anderen het probleem laten voor wat het is, maken deze ondernemers een verschil door op originele wijze actie te ondernemen. Ze maken van het probleem een kans. In de videoblog Kromkommertijd wordt je bijvoorbeeld door het team meegenomen op reis door onze voedselketen. Kromkommer is persoonlijk, open en verrassend en daarmee een inspiratiebron voor velen!

Heb jij nog supertips die je graag met anderen wilt delen?

Laat het ons weten!

Klanten inspireren doe je met een heldenmerk. Je merk is de inspirerende factor voor (potentiële) fans. Alles over het bouwen van een heldenmerk lees je in de artikelenserie 15 onmisbare stappen voor het bouwen van een heldenmerk.

Misschien vind je dit ook interessant:

Het HeldenDNA van Floooow

12/04/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Is jouw merk toekomstbestendig?

23/08/2019/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Helden, sta op! Helden, sta op! Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan Stap 3 - Formuleer je heldenmissie Formuleer je Heldenmissie!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel