Wat zijn jouw beweegredenen om te doen wat je doet? Wat is jouw motivatie? Waar word jij door geprikkeld om jouw vooropgestelde doel(en) te bereiken? Wat zijn de idealen die jij nastreeft? Wat zijn denkbeelden en ideeën die je hebt?
Deel het verhaal van de persoon waarover het gaat. Maak deze persoon het centrale middelpunt. Wat is zijn of haar verhaal/situatie wat jou heeft doen besluiten om te handelen en de wereld te veranderen? Wat en wie heeft jouw persoonlijk geraakt waardoor je nu op missie bent om te laten zien aan de rest van de wereld dat het ook anders kan?
Deel jouw gedachtegoed met je doelgroep. Het zorgt voor herkenbaarheid en meer betrokkenheid. Je komt op deze manier nader tot mensen. En je maakt bovendien de stappen die je zet om je doel te bereiken zo inzichtelijk voor anderen.
Een indrukwekkend voorbeeld is 3FM Serious Request. Deze actie brengt al jaren met groot succes een massabeweging op gang in ons land. Op originele wijze zamelt NPO 3FM jaarlijks geld in voor een speciaal project (stille ramp) van Het Nederlandse Rode Kruis. Wat maakt dat het zo succesvol is? Door de persoonlijke reportages worden de verhalen verteld over wie het gaat. Het grote verhaal wordt klein gemaakt, je weet aan wie je geeft. Tel daarbij op dat zij de oplossing heel klein maken (ze vertellen hoeveel ze kunnen doen voor € 4,-, )
Met deze indrukwekkende reportages en persoonlijke verhalen weten de organisatoren honderdduizenden mensen te raken en enthousiasmeren om zoveel mogelijk geld op te halen met eigen acties.