Hoe zet je storytelling in zoals TOMS en Tony’s?

Storytelling is het vertellen van je verhaal. Binnen merken is storytelling een fenomeen dat ze willen inzetten in de marketingstrategie. Grote helden in storytelling zijn merken zoals TOMS shoes en Tony’s Chocolonely. Maar hoe zet je storytelling in, net zoals zij?

Corporate story

Alles start met het neerzetten van de merkidentiteit. Deze identiteit is de basis van het corporate verhaal van ieder merk. De verhalen van TOMS shoes en Tony’s Chocolonely zijn helder en krachtig:

  • TOMS (Tomorrow Shoes) heeft één eenduidige boodschap: One for One: Voor ieder paar schoenen dat zij verkopen, geven ze een paar schoenen aan kinderen die het nodig hebben.
  • Tony’s Chocolonely streeft naar een 100% slaafvrije chocolademarkt.

Om je eigen corporate story helemaal uit te werken lees je ‘Vang je verhaal in 5 stappen!’.

“Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt.”

Storytelling implementeren

Een verhaal vangen is één ding, het inzetten van je verhaal is de volgende stap. Om storytelling te implementeren in al je communicatie zorg je ervoor dat je de volledige klantreis in kaart brengt. Zo hebben TOMS en Tony’s de volgende onderdelen ingezet:

Online communicatie

In alle online communicatie is maar één ding belangrijk: Het verhaal en de missie! Het verhaal is leidend, het product vertelt daarbij echt het verhaal waar zij voor staan.

Ook in de rest van de online communicatie komt het verhaal continue terug, hierin is een balans te vinden in het laten zien van hun producten (die op zich al het verhaal vertellen), zorgen voor interactie met hun fans en het vertellen van hun verhaal.

Het product

De belangrijkste storytelling is het product. Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt. Naast dat iedere product je verhaal al vertelt, hebben TOMS en Tony’s in al hun producten hun verhaal vertelt. Zo heeft iedere reep Tony’s Chocolonely een ongelijke verdeling, omdat het in de wereld ook ongelijk is verdeeld. Daarnaast wordt in de wikkel van de reep ook het verhaal vertelt van hun missie.

(Foto afkomstig van blog Martine van Zwieten)

Ook bij TOMS is het product het verhaal. In de schoen staat het verhaal van One for One vertelt. Ook op de schoenendoos staat dit verhaal vertelt, iedere klant weer waarvoor zij het doen. En dit zorgt voor fans!

(Foto afkomstig van Blog You Nailed it)

Wat ook belangrijk is om te zien is dat de producten zelf extreem goed zijn. Alleen een maatschappelijke missie helpt je niet om je producten te verkopen. Zo heeft TOMS speciale schoenen ontwikkeld, zoals oceaanschoenen, om ook Oceania te steunen. In speciale sessies konden klanten hun eigen print voor schoenen maken, waardoor de fans zelf actief worden betrokken bij de producten en het merk. Dat doet Tony’s Chocolonely natuurlijk ook met hun Limited smaken. Fans mogen stemmen over welke editie er vast in het assortiment wordt opgenomen.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

Presentaties

Voor Tony’s is het niet alleen belangrijk om online te communiceren, maar juist ook offline het verhaal te doen. Zo geeft Tony’s Chocolonely regelmatig presentaties door het hele land om hun verhaal uit de doeken te doen. Ook hebben ze via een documentaire het hele verhaal van hun bedrijf vertelt. Wat ze letterlijk doen is de mensen opzoeken om hun verhaal te vertellen. En wat het mooiste is: Tony’s Chocolonely heeft nog geen cent betaald aan traditionele marketing!

Wees open naar je fans

Voor veel sociale merken zijn fans van levensbelang. Fans zorgen er namelijk voor dat verhalen worden door verteld. Zo had Blake Mcowksi – de oprichter van TOMS –  een ontmoeting met een vrouw die TOMS schoenen aanhad. Blake vroeg de vrouw vervolgens naar de schoenen, maar de vrouw had niet door wie hij was. De vrouw begon vol liefde en passie te praten over het merk TOMS en het One for One verhaal. Dit is precies zoals je fans wil laten werken.

Zo neemt TOMS elke keer een aantal fans mee op zogeheten shoedrops, waar zij de schoenen die zij beloven ook daadwerkelijk aan de kinderen geven die het moeilijk hebben. Deze reizen zijn voor de medewerkers van TOMS al heel bijzonder, maar helemaal voor de fans. Zo neemt ook Tony’s haar fans mee op reizen, nodigen zij ze uit voor presentaties, bijeenkomsten en rondleidingen. Allemaal om het verhaal ook daadwerkelijk te vertellen op de plekken waar het gebeurt.

Zet storytelling in, het is onmisbaar voor je heldenmerk

Storytelling is voor ieder heldenmerk een onmisbaar middel. Met storytelling vertel je het echte verhaal van je organisatie, overal in je klantreis. Begin dus vandaag met het vangen van je merkverhaal en zet het in binnen je heldenmerk! Storytelling inzetten voor je merk? Download het Heldenmerk-pakket, je ontvangt hem exclusief in je mailbox.

Hoe zet je storytelling in zoals TOMS en Tony’s?

Hoe zet je storytelling in zoals TOMS en Tony's?

Storytelling is het vertellen van je verhaal. Binnen merken is storytelling een fenomeen dat ze willen inzetten in de marketingstrategie. Grote helden in storytelling zijn merken zoals TOMS shoes en Tony’s Chocolonely. Maar hoe zet je storytelling in, net zoals zij?

Corporate story

Alles start met het neerzetten van de merkidentiteit. Deze identiteit is de basis van het corporate verhaal van ieder merk. De verhalen van TOMS shoes en Tony’s Chocolonely zijn helder en krachtig:

  • TOMS (Tomorrow Shoes) heeft één eenduidige boodschap: One for One: Voor ieder paar schoenen dat zij verkopen, geven ze een paar schoenen aan kinderen die het nodig hebben.
  • Tony’s Chocolonely streeft naar een 100% slaafvrije chocolademarkt.

Om je eigen corporate story helemaal uit te werken lees je ‘Vang je verhaal in 5 stappen!’.

“Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt.”

Storytelling implementeren

Een verhaal vangen is één ding, het inzetten van je verhaal is de volgende stap. Om storytelling te implementeren in al je communicatie zorg je ervoor dat je de volledige klantreis in kaart brengt. Zo hebben TOMS en Tony’s de volgende onderdelen ingezet:

Online communicatie

In alle online communicatie is maar één ding belangrijk: Het verhaal en de missie! Het verhaal is leidend, het product vertelt daarbij echt het verhaal waar zij voor staan.

Ook in de rest van de online communicatie komt het verhaal continue terug, hierin is een balans te vinden in het laten zien van hun producten (die op zich al het verhaal vertellen), zorgen voor interactie met hun fans en het vertellen van hun verhaal.

Het product

De belangrijkste storytelling is het product. Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt. Naast dat iedere product je verhaal al vertelt, hebben TOMS en Tony’s in al hun producten hun verhaal vertelt. Zo heeft iedere reep Tony’s Chocolonely een ongelijke verdeling, omdat het in de wereld ook ongelijk is verdeeld. Daarnaast wordt in de wikkel van de reep ook het verhaal vertelt van hun missie.

(Foto afkomstig van blog Martine van Zwieten)

Ook bij TOMS is het product het verhaal. In de schoen staat het verhaal van One for One vertelt. Ook op de schoenendoos staat dit verhaal vertelt, iedere klant weer waarvoor zij het doen. En dit zorgt voor fans!

(Foto afkomstig van Blog You Nailed it)

Wat ook belangrijk is om te zien is dat de producten zelf extreem goed zijn. Alleen een maatschappelijke missie helpt je niet om je producten te verkopen. Zo heeft TOMS speciale schoenen ontwikkeld, zoals oceaanschoenen, om ook Oceania te steunen. In speciale sessies konden klanten hun eigen print voor schoenen maken, waardoor de fans zelf actief worden betrokken bij de producten en het merk. Dat doet Tony’s Chocolonely natuurlijk ook met hun Limited smaken. Fans mogen stemmen over welke editie er vast in het assortiment wordt opgenomen.

Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?

Presentaties

Voor Tony’s is het niet alleen belangrijk om online te communiceren, maar juist ook offline het verhaal te doen. Zo geeft Tony’s Chocolonely regelmatig presentaties door het hele land om hun verhaal uit de doeken te doen. Ook hebben ze via een documentaire het hele verhaal van hun bedrijf vertelt. Wat ze letterlijk doen is de mensen opzoeken om hun verhaal te vertellen. En wat het mooiste is: Tony’s Chocolonely heeft nog geen cent betaald aan traditionele marketing!

Wees open naar je fans

Voor veel sociale merken zijn fans van levensbelang. Fans zorgen er namelijk voor dat verhalen worden door verteld. Zo had Blake Mcowksi – de oprichter van TOMS –  een ontmoeting met een vrouw die TOMS schoenen aanhad. Blake vroeg de vrouw vervolgens naar de schoenen, maar de vrouw had niet door wie hij was. De vrouw begon vol liefde en passie te praten over het merk TOMS en het One for One verhaal. Dit is precies zoals je fans wil laten werken.

Zo neemt TOMS elke keer een aantal fans mee op zogeheten shoedrops, waar zij de schoenen die zij beloven ook daadwerkelijk aan de kinderen geven die het moeilijk hebben. Deze reizen zijn voor de medewerkers van TOMS al heel bijzonder, maar helemaal voor de fans. Zo neemt ook Tony’s haar fans mee op reizen, nodigen zij ze uit voor presentaties, bijeenkomsten en rondleidingen. Allemaal om het verhaal ook daadwerkelijk te vertellen op de plekken waar het gebeurt.

Zet storytelling in, het is onmisbaar voor je heldenmerk

Storytelling is voor ieder heldenmerk een onmisbaar middel. Met storytelling vertel je het echte verhaal van je organisatie, overal in je klantreis. Begin dus vandaag met het vangen van je merkverhaal en zet het in binnen je heldenmerk! Storytelling inzetten voor je merk? Download het Heldenmerk-pakket, je ontvangt hem exclusief in je mailbox.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.