Storytelling is het vertellen van je verhaal. Binnen merken is storytelling een fenomeen dat ze willen inzetten in de marketingstrategie. Grote helden in storytelling zijn merken zoals TOMS shoes en Tony’s Chocolonely. Maar hoe zet je storytelling in, net zoals zij?
Corporate story
Alles start met het neerzetten van de merkidentiteit. Deze identiteit is de basis van het corporate verhaal van ieder merk. De verhalen van TOMS shoes en Tony’s Chocolonely zijn helder en krachtig:
TOMS (Tomorrow Shoes) heeft één eenduidige boodschap: One for One: Voor ieder paar schoenen dat zij verkopen, geven ze een paar schoenen aan kinderen die het nodig hebben.
“Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt.”
Storytelling implementeren
Een verhaal vangen is één ding, het inzetten van je verhaal is de volgende stap. Om storytelling te implementeren in al je communicatie zorg je ervoor dat je de volledige klantreis in kaart brengt. Zo hebben TOMS en Tony’s de volgende onderdelen ingezet:
Online communicatie
In alle online communicatie is maar één ding belangrijk: Het verhaal en de missie! Het verhaal is leidend, het product vertelt daarbij echt het verhaal waar zij voor staan.
Ook in de rest van de online communicatie komt het verhaal continue terug, hierin is een balans te vinden in het laten zien van hun producten (die op zich al het verhaal vertellen), zorgen voor interactie met hun fans en het vertellen van hun verhaal.
Het product
De belangrijkste storytelling is het product. Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt. Naast dat iedere product je verhaal al vertelt, hebben TOMS en Tony’s in al hun producten hun verhaal vertelt. Zo heeft iedere reep Tony’s Chocolonely een ongelijke verdeling, omdat het in de wereld ook ongelijk is verdeeld. Daarnaast wordt in de wikkel van de reep ook het verhaal vertelt van hun missie.
Ook bij TOMS is het product het verhaal. In de schoen staat het verhaal van One for One vertelt. Ook op de schoenendoos staat dit verhaal vertelt, iedere klant weer waarvoor zij het doen. En dit zorgt voor fans!
Wat ook belangrijk is om te zien is dat de producten zelf extreem goed zijn. Alleen een maatschappelijke missie helpt je niet om je producten te verkopen. Zo heeft TOMS speciale schoenen ontwikkeld, zoals oceaanschoenen, om ook Oceania te steunen. In speciale sessies konden klanten hun eigen print voor schoenen maken, waardoor de fans zelf actief worden betrokken bij de producten en het merk. Dat doet Tony’s Chocolonely natuurlijk ook met hun Limited smaken. Fans mogen stemmen over welke editie er vast in het assortiment wordt opgenomen.
Voor Tony’s is het niet alleen belangrijk om online te communiceren, maar juist ook offline het verhaal te doen. Zo geeft Tony’s Chocolonely regelmatig presentaties door het hele land om hun verhaal uit de doeken te doen. Ook hebben ze via een documentaire het hele verhaal van hun bedrijf vertelt. Wat ze letterlijk doen is de mensen opzoeken om hun verhaal te vertellen. En wat het mooiste is: Tony’s Chocolonely heeft nog geen cent betaald aan traditionele marketing!
Wees open naar je fans
Voor veel sociale merken zijn fans van levensbelang. Fans zorgen er namelijk voor dat verhalen worden door verteld. Zo had Blake Mcowksi – de oprichter van TOMS – een ontmoeting met een vrouw die TOMS schoenen aanhad. Blake vroeg de vrouw vervolgens naar de schoenen, maar de vrouw had niet door wie hij was. De vrouw begon vol liefde en passie te praten over het merk TOMS en het One for One verhaal. Dit is precies zoals je fans wil laten werken.
Zo neemt TOMS elke keer een aantal fans mee op zogeheten shoedrops, waar zij de schoenen die zij beloven ook daadwerkelijk aan de kinderen geven die het moeilijk hebben. Deze reizen zijn voor de medewerkers van TOMS al heel bijzonder, maar helemaal voor de fans. Zo neemt ook Tony’s haar fans mee op reizen, nodigen zij ze uit voor presentaties, bijeenkomsten en rondleidingen. Allemaal om het verhaal ook daadwerkelijk te vertellen op de plekken waar het gebeurt.
Zet storytelling in, het is onmisbaar voor je heldenmerk
Storytelling is voor ieder heldenmerk een onmisbaar middel. Met storytelling vertel je het echte verhaal van je organisatie, overal in je klantreis. Begin dus vandaag met het vangen van je merkverhaal en zet het in binnen je heldenmerk! Storytelling inzetten voor je merk? Download het Heldenmerk-pakket, je ontvangt hem exclusief in je mailbox.
Hoe zet je storytelling in zoals TOMS en Tony’s?
Storytelling is het vertellen van je verhaal. Binnen merken is storytelling een fenomeen dat ze willen inzetten in de marketingstrategie. Grote helden in storytelling zijn merken zoals TOMS shoes en Tony’s Chocolonely. Maar hoe zet je storytelling in, net zoals zij?
Corporate story
Alles start met het neerzetten van de merkidentiteit. Deze identiteit is de basis van het corporate verhaal van ieder merk. De verhalen van TOMS shoes en Tony’s Chocolonely zijn helder en krachtig:
TOMS (Tomorrow Shoes) heeft één eenduidige boodschap: One for One: Voor ieder paar schoenen dat zij verkopen, geven ze een paar schoenen aan kinderen die het nodig hebben.
“Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt.”
Storytelling implementeren
Een verhaal vangen is één ding, het inzetten van je verhaal is de volgende stap. Om storytelling te implementeren in al je communicatie zorg je ervoor dat je de volledige klantreis in kaart brengt. Zo hebben TOMS en Tony’s de volgende onderdelen ingezet:
Online communicatie
In alle online communicatie is maar één ding belangrijk: Het verhaal en de missie! Het verhaal is leidend, het product vertelt daarbij echt het verhaal waar zij voor staan.
Ook in de rest van de online communicatie komt het verhaal continue terug, hierin is een balans te vinden in het laten zien van hun producten (die op zich al het verhaal vertellen), zorgen voor interactie met hun fans en het vertellen van hun verhaal.
Het product
De belangrijkste storytelling is het product. Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt. Naast dat iedere product je verhaal al vertelt, hebben TOMS en Tony’s in al hun producten hun verhaal vertelt. Zo heeft iedere reep Tony’s Chocolonely een ongelijke verdeling, omdat het in de wereld ook ongelijk is verdeeld. Daarnaast wordt in de wikkel van de reep ook het verhaal vertelt van hun missie.
Ook bij TOMS is het product het verhaal. In de schoen staat het verhaal van One for One vertelt. Ook op de schoenendoos staat dit verhaal vertelt, iedere klant weer waarvoor zij het doen. En dit zorgt voor fans!
Wat ook belangrijk is om te zien is dat de producten zelf extreem goed zijn. Alleen een maatschappelijke missie helpt je niet om je producten te verkopen. Zo heeft TOMS speciale schoenen ontwikkeld, zoals oceaanschoenen, om ook Oceania te steunen. In speciale sessies konden klanten hun eigen print voor schoenen maken, waardoor de fans zelf actief worden betrokken bij de producten en het merk. Dat doet Tony’s Chocolonely natuurlijk ook met hun Limited smaken. Fans mogen stemmen over welke editie er vast in het assortiment wordt opgenomen.
Voor Tony’s is het niet alleen belangrijk om online te communiceren, maar juist ook offline het verhaal te doen. Zo geeft Tony’s Chocolonely regelmatig presentaties door het hele land om hun verhaal uit de doeken te doen. Ook hebben ze via een documentaire het hele verhaal van hun bedrijf vertelt. Wat ze letterlijk doen is de mensen opzoeken om hun verhaal te vertellen. En wat het mooiste is: Tony’s Chocolonely heeft nog geen cent betaald aan traditionele marketing!
Wees open naar je fans
Voor veel sociale merken zijn fans van levensbelang. Fans zorgen er namelijk voor dat verhalen worden door verteld. Zo had Blake Mcowksi – de oprichter van TOMS – een ontmoeting met een vrouw die TOMS schoenen aanhad. Blake vroeg de vrouw vervolgens naar de schoenen, maar de vrouw had niet door wie hij was. De vrouw begon vol liefde en passie te praten over het merk TOMS en het One for One verhaal. Dit is precies zoals je fans wil laten werken.
Zo neemt TOMS elke keer een aantal fans mee op zogeheten shoedrops, waar zij de schoenen die zij beloven ook daadwerkelijk aan de kinderen geven die het moeilijk hebben. Deze reizen zijn voor de medewerkers van TOMS al heel bijzonder, maar helemaal voor de fans. Zo neemt ook Tony’s haar fans mee op reizen, nodigen zij ze uit voor presentaties, bijeenkomsten en rondleidingen. Allemaal om het verhaal ook daadwerkelijk te vertellen op de plekken waar het gebeurt.
Zet storytelling in, het is onmisbaar voor je heldenmerk
Storytelling is voor ieder heldenmerk een onmisbaar middel. Met storytelling vertel je het echte verhaal van je organisatie, overal in je klantreis. Begin dus vandaag met het vangen van je merkverhaal en zet het in binnen je heldenmerk! Storytelling inzetten voor je merk? Download het Heldenmerk-pakket, je ontvangt hem exclusief in je mailbox.
Download het heldenmerk pakket
Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.
Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Essentiële Website Cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Overige externe diensten
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt