De belangrijkste storytelling is het product. Echte storytelling zorgt ervoor dat je product jouw verhaal vertelt, in plaats dat je een verhaal over je product vertelt. Naast dat iedere product je verhaal al vertelt, hebben TOMS en Tony’s in al hun producten hun verhaal vertelt. Zo heeft iedere reep Tony’s Chocolonely een ongelijke verdeling, omdat het in de wereld ook ongelijk is verdeeld. Daarnaast wordt in de wikkel van de reep ook het verhaal vertelt van hun missie.

(Foto afkomstig van blog Martine van Zwieten)
Ook bij TOMS is het product het verhaal. In de schoen staat het verhaal van One for One vertelt. Ook op de schoenendoos staat dit verhaal vertelt, iedere klant weer waarvoor zij het doen. En dit zorgt voor fans!

(Foto afkomstig van Blog You Nailed it)
Wat ook belangrijk is om te zien is dat de producten zelf extreem goed zijn. Alleen een maatschappelijke missie helpt je niet om je producten te verkopen. Zo heeft TOMS speciale schoenen ontwikkeld, zoals oceaanschoenen, om ook Oceania te steunen. In speciale sessies konden klanten hun eigen print voor schoenen maken, waardoor de fans zelf actief worden betrokken bij de producten en het merk. Dat doet Tony’s Chocolonely natuurlijk ook met hun Limited smaken. Fans mogen stemmen over welke editie er vast in het assortiment wordt opgenomen.
Lees ook: Vertel jij een verhaal over je product, of vertelt je product jouw verhaal?