Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Je hoort steeds vaker de term purpose marketing, maar wat is dit nu precies? In dit artikel gaan we er dieper op in.
Purpose is de term die in de marketingwereld wordt gebruikt voor de why van je organisatie. Letterlijk betekenis purpose ‘doel’ of ‘bedoeling’. De purpose is dus het doel van de organisatie, of de bedoeling. De term is ooit in het leven geroepen voor bedrijven die goed willen doen voor de maatschappij. Dan hebben we het over een maatschappelijk doel.
Het vervelende aan deze term is dat het net zo goed een commercieel doel kan zijn. Daarmee neemt het wat ons betreft de kracht van de term af. Daarom gebruiken wij liever de term betekenis. Omdat betekenis is waarom je organisatie bestaat én wat het wil betekenen voor de maatschappij en omgeving. En deze betekenis, die blijft voor altijd. Die verandert niet meer. Toch gebruiken we in dit artikel het woord purpose, simpelweg omdat jij dit anders niet gelezen had 😉.
“Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.”
Purpose marketing is een trend in de marketingwereld. Dat komt omdat steeds meer consumenten en klanten om een purpose vragen. Merken gaan daarom aan de slag met purpose marketing, maar vaak alleen de buitenkant. Oftewel: Ze roepen heel hard dat ze goed doen, maar het is niet geborgen in de organisatie. Dit wordt ook wel green washing of purpose washing genoemd. Jezelf beter voor doen dan je bent.
Maar waarom zou je dan toch aan de slag moeten met je purpose? Ten eerste is het omdat je van betekenis wilt zijn. Je vindt het belangrijk dat je merk er niet alleen is om geld te genereren, maar dat het ook van grotere betekenis is. Daarnaast maakt het inzetten op de betekenis van je organisatie je authentieker en echter. Je gaat namelijk terug naar de oorspronkelijke betekenis en draagt dit uit. En dit maakt je een krachtig merk. En dat resulteert in een aantrekkelijk merk voor klanten, stakeholders, medewerkers. Daarmee verhoogt het de innovatie, betrokkenheid en onderscheidenheid van je merk. En we hoeven je niet te vertellen wat je dat kan opleveren.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Purpose marketing is het vermarkten van je purpose, oftewel betekenis. Nog te vaak wordt het gezien als een manier om als maatschappelijk relevant te worden gezien. Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.
Van betekenis zijn moet van binnen komen. Je moet een volledige drive hebben om van betekenis te zijn en hier daden aan te koppelen. Je bouwt je merk letterlijk op deze betekenis, om van daaruit te communiceren. Daarom praten wij ook liever over merketing. Het laden van je merk en haar merkverhaal, in plaats van om purpose als kans te zien om te scoren.
Maar hoe ziet dat er dan uit een purpose of betekenis? Het is vaak in één zin verwoord wat de organisatie drijft. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van een purpose:
Wil je aan de slag de purpose en betekenis van je organisatie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Ga dan met ons mee op merkreis tijdens de vrijblijvende merksessie.
Je hoort steeds vaker de term purpose marketing, maar wat is dit nu precies? In dit artikel gaan we er dieper op in.
Purpose is de term die in de marketingwereld wordt gebruikt voor de why van je organisatie. Letterlijk betekenis purpose ‘doel’ of ‘bedoeling’. De purpose is dus het doel van de organisatie, of de bedoeling. De term is ooit in het leven geroepen voor bedrijven die goed willen doen voor de maatschappij. Dan hebben we het over een maatschappelijk doel.
Het vervelende aan deze term is dat het net zo goed een commercieel doel kan zijn. Daarmee neemt het wat ons betreft de kracht van de term af. Daarom gebruiken wij liever de term betekenis. Omdat betekenis is waarom je organisatie bestaat én wat het wil betekenen voor de maatschappij en omgeving. En deze betekenis, die blijft voor altijd. Die verandert niet meer. Toch gebruiken we in dit artikel het woord purpose, simpelweg omdat jij dit anders niet gelezen had 😉.
“Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.”
Purpose marketing is een trend in de marketingwereld. Dat komt omdat steeds meer consumenten en klanten om een purpose vragen. Merken gaan daarom aan de slag met purpose marketing, maar vaak alleen de buitenkant. Oftewel: Ze roepen heel hard dat ze goed doen, maar het is niet geborgen in de organisatie. Dit wordt ook wel green washing of purpose washing genoemd. Jezelf beter voor doen dan je bent.
Maar waarom zou je dan toch aan de slag moeten met je purpose? Ten eerste is het omdat je van betekenis wilt zijn. Je vindt het belangrijk dat je merk er niet alleen is om geld te genereren, maar dat het ook van grotere betekenis is. Daarnaast maakt het inzetten op de betekenis van je organisatie je authentieker en echter. Je gaat namelijk terug naar de oorspronkelijke betekenis en draagt dit uit. En dit maakt je een krachtig merk. En dat resulteert in een aantrekkelijk merk voor klanten, stakeholders, medewerkers. Daarmee verhoogt het de innovatie, betrokkenheid en onderscheidenheid van je merk. En we hoeven je niet te vertellen wat je dat kan opleveren.
Lees ook: De kracht van een betekenisvol merk (en waarom je vanuit betekenis moet werken)
Purpose marketing is het vermarkten van je purpose, oftewel betekenis. Nog te vaak wordt het gezien als een manier om als maatschappelijk relevant te worden gezien. Doordat er van merken wordt gevraagd om maatschappelijk relevant te worden, zien marketeers dit als een trend waarop ze moeten inspelen. Als je dit als merk wilt doen, lees dan niet verder en ga iets anders doen.
Van betekenis zijn moet van binnen komen. Je moet een volledige drive hebben om van betekenis te zijn en hier daden aan te koppelen. Je bouwt je merk letterlijk op deze betekenis, om van daaruit te communiceren. Daarom praten wij ook liever over merketing. Het laden van je merk en haar merkverhaal, in plaats van om purpose als kans te zien om te scoren.
Maar hoe ziet dat er dan uit een purpose of betekenis? Het is vaak in één zin verwoord wat de organisatie drijft. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van een purpose:
Wil je aan de slag de purpose en betekenis van je organisatie, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Ga dan met ons mee op merkreis tijdens de vrijblijvende merksessie.
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.
We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.
Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.
Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.
We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.
We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.
Deze cookies verzamelen informatie die in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.
Als u niet wilt dat wij uw bezoek aan onze site volgen, kunt u dit in uw browser hier uitschakelen:
We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt
Google Webfont Instellingen:
Google Maps Instellingen:
Google reCaptcha instellingen:
Vimeo en Youtube video's insluiten:
De volgende cookies zijn ook nodig - U kunt kiezen of u ze wilt toestaan: