De toekomst van familiebedrijven: Trends en innovaties om in de gaten te houden
Familiebedrijven zijn een van de belangrijkste motoren van Nederland. Als werkgever en als impactvolle organisatie kunnen zij van enorme waarde zijn voor hun omgeving. Toch spelen er veel trends die goed in de gaten gehouden moeten worden. In dit artikel neem ik ze met je door.
1. Bouwen van een merk op basis van de familiewaarden
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen is de geloofwaardigheid van merken. Die is door greenwashing en daaraan gelieerde nepverhalen de laatste jaren gedaald. Merken worden met argwaan bekeken, wanneer zij iets beweren.
Als merk – en vooral als familiebedrijf – is het daarom goed om aan de slag te gaan met (verder) bouwen van het merk op basis van de familiewaarden. Deze waarden zijn de unieke wortels van de organisatie en zijn echt. Door deze waarden te leven, onderscheid je als familiebedrijf. Je gebruikt je waarden en erfgoed als uniek vermogen. Dat zorgt voor meer betrokkenheid bij je merk en vergroot de merkloyaliteit doordat je sterke klantrelaties bouwt.
Het bouwen van een merk begint bij het kennen van de identiteit van je merk. Die bestaat uit de betekenis, de visie, de missie en de persoonlijkheid van je merk. Wil je daar meer over weten? Download dan het heldenmerk-pakket, waarmee je zowel de theorie als praktische werkvormen krijgt om het zelf toe te passen.
2. Interne marketing
Gekoppeld aan het bouwen van een sterk merk is de focus op interne marketing. Want wanneer je naar buiten iets communiceert, moet dit intern ook waargemaakt worden. Je wilt dat iedere medewerker de merkwaarden (en daarmee de familiewaarden) en de missie begrijpt, beleeft en tot uiting weet te brengen.
Dat betekent dat je intern programma’s opzet die de medewerkers laat ervaren en werken met de missie in de dagelijkse praktijk. Hiervoor is waarden-gedreven leiderschap erg belangrijk. Waardegedreven leiders binnen familiebedrijven verschuiven de focus naar maatschappelijke impact en welzijn, wat je bedrijf aantrekkelijker maakt voor consumenten, medewerkers en samenwerkingspartners.
Koppel doelen aan waarden
Wat wij in veel bedrijven en dus ook binnen familiebedrijven vaak zien, is dat de doelen van het bedrijf vooral doelen zijn. Dat klinkt als een rare zin, maar ik ga hem uitleggen. Doelen staan in deze bedrijven op zich. Wanneer ze vertaald worden naar teams die ermee aan de slag moeten, dan krijgen zij de teamdoelen opgesomd. Het produceren van x-productie, het verkopen van x-aantal producten, etc.
Hiermee worden deze doelen losgetrokken van waar je als merk voor staat: je waarden. Koppel daarom de doelen aan de waarden en de missie van je merk. Daarmee voorkom je dat medewerkers hun doelen wel behalen, maar tegen de principes van het bedrijf in gaan. Ze behalen wel x-verkoop, maar dat doen ze wel door zaken te doen met bevuilende bedrijven, waar jullie erg op tegen zijn, om maar een voorbeeld te geven. Koppel je doelen aan waarden en leer medewerkers werken op basis van het merk.
3. Impact als commerciële noodzaak
Klanten, toekomstige medewerkers en samenwerkingspartners hechten steeds meer waarde aan milieuvriendelijke en impactvolle praktijken (Bron: KPMG). Daarmee is het zowel commercieel als organisatorisch een noodzaak geworden voor bedrijven. Familiebedrijven dienen te investeren in een strategie, nieuwe technologie en het verbeteren van processen. Alles om samen de missie van het bedrijf te behalen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
4. Generatiewisseling
Naast dat je een sterk merk wilt bouwen, wil je dat dit merk ook na een generatiewisseling blijft doorgroeien. Onderzoek bewijst dat daar vaak veel kinken in de kabel komen. Net iets minder dan één derde van de bedrijven overleeft de eerste generatiewisseling, 13 procent de tweede en enkel 3 procent blijft ook na de derde generatiewisseling bestaan (Bron: ECFB). Goede generatiewisseling is dus letterlijk van levensbelang.
Succesvolle opvolging is een uitdaging voor familiebedrijven, vooral wanneer er geen duidelijke opvolger is. Bedrijven die proactief investeren in de opleiding van de volgende generatie, zorgen voor continuïteit. Ook al is er wel een opvolger, dan zie je vaak nog problemen ontstaan. De nieuwe generatie krijgt weinig ruimte van de vorige generatie, want de vorige generatie wil nog een vinger in de pap houden. Ook komt er een extra druk op financiën te liggen, omdat er een aandelenoverdracht plaatsvindt. In de praktijk zie je dat de nieuwe generatie meer een rentmeester wordt, dan een ondernemer. En dat kan op lange termijn funest zijn voor het succes van het familiebedrijf.
Het is daarom essentieel dat je een plan maakt voor de bedrijfsopvolging. Trekt daar gerust 10 jaar voor uit, zodat alle onderdelen van het bedrijf tijd hebben om naar de nieuwe tijd te gaan. Alleen dan zorg je voor continuïteit. Lees hier meer over in het artikel De uitdagingen van generatiewisseling in familiebedrijven (en hoe je ze kunt overwinnen).
5. Transformatie op financieel, technologisch en organisatorisch vlak
Ter aanvulling op een goede bedrijfsopvolging is het belangrijk om als familiebedrijf de transformatie aan te gaan op verschillende vlakken. Allereerst is het belangrijk om op een financieel vlak te transformeren. Vooral rond een bedrijfsopvolging wil je niet dat de eigendomstransacties ten koste gaan van het bedrijf. Daarbij is het ook belangrijk om na te denken over het uit te keren dividend. Na twee of drie generatiewisselingen, zijn er veel familieleden bijgekomen die (gedeeltelijk) van het dividend afhankelijk zijn. Hoe zorg je ervoor dat de focus van het bedrijf op de missie blijft liggen en niet op het dividend van de familieleden?
Naast het financiële is het ook belangrijk om het bedrijf organisatorisch klaar te maken voor de toekomst. Binnen veel familiebedrijven zijn belangrijke faciliteiten als HRM en ICT helemaal niet op orde, wat het bereiken van de missie tegen houdt. Om het ondernemerschap van de familiebedrijven mogelijk te maken, moeten eerst deze organisatorische voorzieningen helemaal op orde zijn.
Dit snijdt met het technologische vlak van de organisatie. Dat heeft meerdere kanten. Enerzijds is er veel nieuwe technologie beschikbaar die geïmplementeerd moet worden om concurrerend te blijven. Denk aan kunstmatige intelligentie en robotisering. Maar een overdracht naar een generatie komt vaak na 20 tot 25 jaar. De afzwaaiende generatie heeft succes gehad met een bepaalde technologie, en die wordt ver uitgemolken. Het probleem is vaak, dat er niet tijdig geïnvesteerd wordt in nieuwe kerntechnologie die het bedrijf de volgende fase in helpt. En dat is essentieel voor een bloeiend familiebedrijf. Door op tijd samen te investeren in nieuwe technologie, voorkom je dit.
6. Geopolitieke spanningen
Er zijn enorm veel geopolitieke spanningen op dit moment en ook in de toekomst is dit niet te voorkomen of uit te sluiten. Aan het begin van de oorlog in Oekraïne zagen we dat er veel producten, grondstoffen of halffabricaten niet leverbaar waren. Ook de relatie tussen China, de VS en Taiwan hebben enorme invloed op bijvoorbeeld computerchips.
Het is natuurlijk ondenkbaar dat je als bedrijf iets aan deze geopolitieke spanningen kunt doen. Maar je kunt je wel rekening houden met het feit dat het kan gebeuren. Door in je huidige werkprocessen en waardeketen rekening te houden met mogelijke geopolitieke spanningen, kun je veel van deze problemen wellicht voorkomen. Kun je bijvoorbeeld leveranciers vinden die alles uit Nederland halen?
De toekomst: Impactvolle familiemerken
In de toekomst zien we alleen nog maar impactvolle merken die van betekenis zijn. Hun producten en diensten zijn de standaard geworden, waardoor slechte producten of diensten geen bestaansrecht meer hebben. Dat is onze missie. Daarom gaan wij er ook voor om ieder merk vanuit betekenis te laten werken. Op die reden hebben we veel tools ontwikkelt om je merk te ondersteunen bij het vanuit betekenis werken. Denk aan:
De toekomst van familiebedrijven: Trends en innovaties om in de gaten te houden
Familiebedrijven zijn een van de belangrijkste motoren van Nederland. Als werkgever en als impactvolle organisatie kunnen zij van enorme waarde zijn voor hun omgeving. Toch spelen er veel trends die goed in de gaten gehouden moeten worden. In dit artikel neem ik ze met je door.
1. Bouwen van een merk op basis van de familiewaarden
Eén van de belangrijkste ontwikkelingen is de geloofwaardigheid van merken. Die is door greenwashing en daaraan gelieerde nepverhalen de laatste jaren gedaald. Merken worden met argwaan bekeken, wanneer zij iets beweren.
Als merk – en vooral als familiebedrijf – is het daarom goed om aan de slag te gaan met (verder) bouwen van het merk op basis van de familiewaarden. Deze waarden zijn de unieke wortels van de organisatie en zijn echt. Door deze waarden te leven, onderscheid je als familiebedrijf. Je gebruikt je waarden en erfgoed als uniek vermogen. Dat zorgt voor meer betrokkenheid bij je merk en vergroot de merkloyaliteit doordat je sterke klantrelaties bouwt.
Het bouwen van een merk begint bij het kennen van de identiteit van je merk. Die bestaat uit de betekenis, de visie, de missie en de persoonlijkheid van je merk. Wil je daar meer over weten? Download dan het heldenmerk-pakket, waarmee je zowel de theorie als praktische werkvormen krijgt om het zelf toe te passen.
2. Interne marketing
Gekoppeld aan het bouwen van een sterk merk is de focus op interne marketing. Want wanneer je naar buiten iets communiceert, moet dit intern ook waargemaakt worden. Je wilt dat iedere medewerker de merkwaarden (en daarmee de familiewaarden) en de missie begrijpt, beleeft en tot uiting weet te brengen.
Dat betekent dat je intern programma’s opzet die de medewerkers laat ervaren en werken met de missie in de dagelijkse praktijk. Hiervoor is waarden-gedreven leiderschap erg belangrijk. Waardegedreven leiders binnen familiebedrijven verschuiven de focus naar maatschappelijke impact en welzijn, wat je bedrijf aantrekkelijker maakt voor consumenten, medewerkers en samenwerkingspartners.
Koppel doelen aan waarden
Wat wij in veel bedrijven en dus ook binnen familiebedrijven vaak zien, is dat de doelen van het bedrijf vooral doelen zijn. Dat klinkt als een rare zin, maar ik ga hem uitleggen. Doelen staan in deze bedrijven op zich. Wanneer ze vertaald worden naar teams die ermee aan de slag moeten, dan krijgen zij de teamdoelen opgesomd. Het produceren van x-productie, het verkopen van x-aantal producten, etc.
Hiermee worden deze doelen losgetrokken van waar je als merk voor staat: je waarden. Koppel daarom de doelen aan de waarden en de missie van je merk. Daarmee voorkom je dat medewerkers hun doelen wel behalen, maar tegen de principes van het bedrijf in gaan. Ze behalen wel x-verkoop, maar dat doen ze wel door zaken te doen met bevuilende bedrijven, waar jullie erg op tegen zijn, om maar een voorbeeld te geven. Koppel je doelen aan waarden en leer medewerkers werken op basis van het merk.
3. Impact als commerciële noodzaak
Klanten, toekomstige medewerkers en samenwerkingspartners hechten steeds meer waarde aan milieuvriendelijke en impactvolle praktijken (Bron: KPMG). Daarmee is het zowel commercieel als organisatorisch een noodzaak geworden voor bedrijven. Familiebedrijven dienen te investeren in een strategie, nieuwe technologie en het verbeteren van processen. Alles om samen de missie van het bedrijf te behalen.
Download het gratis heldenmerkpakket
Zelf aan de slag met het ontdekken van je merkidentiteit? Download dan het Heldenmerk-pakket. Hierin ontvang je:
Het e-book ‘Bouw een Heldenmerk’ met alle theorie om een heldenmerk te bouwen;
Het oefeningenboek waarin alle opdrachten staan om een heldenmerk te bouwen;
Canvassen en andere middelen die jou en je merkteam helpen bij de opdrachten uit het oefeningenboek.
4. Generatiewisseling
Naast dat je een sterk merk wilt bouwen, wil je dat dit merk ook na een generatiewisseling blijft doorgroeien. Onderzoek bewijst dat daar vaak veel kinken in de kabel komen. Net iets minder dan één derde van de bedrijven overleeft de eerste generatiewisseling, 13 procent de tweede en enkel 3 procent blijft ook na de derde generatiewisseling bestaan (Bron: ECFB). Goede generatiewisseling is dus letterlijk van levensbelang.
Succesvolle opvolging is een uitdaging voor familiebedrijven, vooral wanneer er geen duidelijke opvolger is. Bedrijven die proactief investeren in de opleiding van de volgende generatie, zorgen voor continuïteit. Ook al is er wel een opvolger, dan zie je vaak nog problemen ontstaan. De nieuwe generatie krijgt weinig ruimte van de vorige generatie, want de vorige generatie wil nog een vinger in de pap houden. Ook komt er een extra druk op financiën te liggen, omdat er een aandelenoverdracht plaatsvindt. In de praktijk zie je dat de nieuwe generatie meer een rentmeester wordt, dan een ondernemer. En dat kan op lange termijn funest zijn voor het succes van het familiebedrijf.
Het is daarom essentieel dat je een plan maakt voor de bedrijfsopvolging. Trekt daar gerust 10 jaar voor uit, zodat alle onderdelen van het bedrijf tijd hebben om naar de nieuwe tijd te gaan. Alleen dan zorg je voor continuïteit. Lees hier meer over in het artikel De uitdagingen van generatiewisseling in familiebedrijven (en hoe je ze kunt overwinnen).
5. Transformatie op financieel, technologisch en organisatorisch vlak
Ter aanvulling op een goede bedrijfsopvolging is het belangrijk om als familiebedrijf de transformatie aan te gaan op verschillende vlakken. Allereerst is het belangrijk om op een financieel vlak te transformeren. Vooral rond een bedrijfsopvolging wil je niet dat de eigendomstransacties ten koste gaan van het bedrijf. Daarbij is het ook belangrijk om na te denken over het uit te keren dividend. Na twee of drie generatiewisselingen, zijn er veel familieleden bijgekomen die (gedeeltelijk) van het dividend afhankelijk zijn. Hoe zorg je ervoor dat de focus van het bedrijf op de missie blijft liggen en niet op het dividend van de familieleden?
Naast het financiële is het ook belangrijk om het bedrijf organisatorisch klaar te maken voor de toekomst. Binnen veel familiebedrijven zijn belangrijke faciliteiten als HRM en ICT helemaal niet op orde, wat het bereiken van de missie tegen houdt. Om het ondernemerschap van de familiebedrijven mogelijk te maken, moeten eerst deze organisatorische voorzieningen helemaal op orde zijn.
Dit snijdt met het technologische vlak van de organisatie. Dat heeft meerdere kanten. Enerzijds is er veel nieuwe technologie beschikbaar die geïmplementeerd moet worden om concurrerend te blijven. Denk aan kunstmatige intelligentie en robotisering. Maar een overdracht naar een generatie komt vaak na 20 tot 25 jaar. De afzwaaiende generatie heeft succes gehad met een bepaalde technologie, en die wordt ver uitgemolken. Het probleem is vaak, dat er niet tijdig geïnvesteerd wordt in nieuwe kerntechnologie die het bedrijf de volgende fase in helpt. En dat is essentieel voor een bloeiend familiebedrijf. Door op tijd samen te investeren in nieuwe technologie, voorkom je dit.
6. Geopolitieke spanningen
Er zijn enorm veel geopolitieke spanningen op dit moment en ook in de toekomst is dit niet te voorkomen of uit te sluiten. Aan het begin van de oorlog in Oekraïne zagen we dat er veel producten, grondstoffen of halffabricaten niet leverbaar waren. Ook de relatie tussen China, de VS en Taiwan hebben enorme invloed op bijvoorbeeld computerchips.
Het is natuurlijk ondenkbaar dat je als bedrijf iets aan deze geopolitieke spanningen kunt doen. Maar je kunt je wel rekening houden met het feit dat het kan gebeuren. Door in je huidige werkprocessen en waardeketen rekening te houden met mogelijke geopolitieke spanningen, kun je veel van deze problemen wellicht voorkomen. Kun je bijvoorbeeld leveranciers vinden die alles uit Nederland halen?
De toekomst: Impactvolle familiemerken
In de toekomst zien we alleen nog maar impactvolle merken die van betekenis zijn. Hun producten en diensten zijn de standaard geworden, waardoor slechte producten of diensten geen bestaansrecht meer hebben. Dat is onze missie. Daarom gaan wij er ook voor om ieder merk vanuit betekenis te laten werken. Op die reden hebben we veel tools ontwikkelt om je merk te ondersteunen bij het vanuit betekenis werken. Denk aan:
Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.