Videomarketing inzetten voor jouw heldenverhaal

1. Video in de merkreis

Videomarketing is een mooie manier om je merkverhaal te vertellen. Maar vergeet niet dat het merkverhaal is eerst als een huis moet staan, voordat je video in kunt zetten. Daarom kijken we eerst naar videomarketing in de merkreis.

De merkreis is een chronologische reis waarin je halte voor halte een sterk merk bouwt. Wanneer je de fundering van je merk niet op orde hebt, zal videomarketing niet het gewenste effect hebben. De merkreis bestaat uit:

Merkreis

  1. De betekenis van je merk. De kern van je merk, de ideologie die nooit verandert.
  2. De visie en missie van je merk. Wat is het droomdoel en wat is de grote opdracht die je te doen hebt?
  3. De merkpersoonlijkheid. Hoe komt je merk over op anderen? Wat is typisch jouw merk?
  4. De positionering. Hoe bereik je het juiste plekje in het hoofd van je klant?
  5. De huisstijl. De visuele vertaling van je merkidentiteit en positionering.
  6. De merkdragers. Consistentheid van het merkverhaal en huisstijl in álle uitingen.
  7. Het merk laden en innoveren. Je merk goed laden en verder innoveren zodat je de missie en doelstellingen bereikt. Via 3 sporen: Extern laden, Intern laden en Organisatie innoveren.

Videomarketing is daarmee een onderdeel van het laden van je merk. Dat kan zowel intern als extern worden ingezet. Het is belangrijk om te weten dat de fundering (de eerste zes haltes van de merkreis) eerste op orde moet zijn, om een goed en gedegen videostrategie neer te kunnen zetten.

2. Wat is video marketing?

Videomarketing is het strategisch inzetten van video’s in je marketingprogramma’s. Hiermee wordt niet bedoeld het maken van een bedrijfsfilm, maar het inzetten van video’s in de klantenreis. Videomarketing richt zich op het vertellen van het verhaal van je merk op de momenten dat het nodig is. Bij ouderwetse reclamevideo’s gaat het voornamelijk om het opdringen van de reclameboodschap.

3. Deel 1: Waarom video inzetten?

Waarom is het belangrijk om videomarketing in te zetten? Wat hebben videomarketing en storytelling met elkaar te maken? In dit deel van het artikel gaan we daar dieper op in.

3.1 5 Redenen waarom je video zou moet inzetten

Video’s werken erg goed voor je merk. Hieronder lees je 5 redenen waarom:

  1. Meer interactie en traffic door de inzet van videomarketing

Met video bereik je veel interactie en traffic voor je merk. Voor veel marketeers is dit het belangrijkste aspect. Zo heeft Forbes uitgezocht dat 75% van de ondernemers minstens één keer per week naar een werkgerelateerde video kijkt. Van deze groep bezoekt 65% ook nog eens de website na het zien van de video.

Door de inzet van video in je marketingprogramma’s neemt de kans op interactiviteit en het delen van je post met maar liefst 10 keer toe (bron: Content Marketing Institute). Daarnaast onderneemt 46% van je kijkers actie na het zien van de video (bron: VidYard).

  1. Conversie neemt toe

Een andere gegronde reden om video te gebruiken in je marketingprogramma’s en klantreis is dat de conversie zichtbaar toeneemt. Een video op een landingspagina vergroot de kans op meer conversie met 80 %. Zo’n 70% van de B2B marketeers geeft aan dat videomarketing voor een hogere conversie zorgt. Daarbij geven bedrijven die videomarketing inzetten gemiddeld 19 % minder uit aan een lead.

Deze cijfers tonen aan dat video een enorm waardevol middel is om in te zetten voor de marketing van je heldenbedrijf.

  1. Betere vindbaarheid website door Youtube

Video zorgt voor een betere vindbaarheid van je merk via de zoekmachines. Het internetverkeer bestaat voor ruim driekwart uit video in 2018. Door het toevoegen van video op je website neemt de kans op een plek op de allereerste zoekresultatenpagina van Google met 50% toe. Het organisch zoekverkeer neemt met maar liefst 157% toe door het gebruik van video.

Erg vreemd is dit overigens ook weer niet, want na Google is YouTube een van de grootste zoekmachines. Wist je dat YouTube ook van Google is? Door de inzet van video zorg je ervoor dat je door twee zoekmachines wordt gevonden.

  1. Geef je bedrijf een gezicht

Het inzetten van videomarketing is niet alleen gebaseerd op cijfers en metrics. De voordelen zijn ook te wijten aan andere zaken. Door het toevoegen van video’s aan je marketingprogramma’s zorg je er namelijk voor dat je jouw bedrijf een gezicht geeft. Met video kun je nog meer een sfeer oproepen passende bij je bedrijf dan met foto’s.

  1. Roept emoties op

De laatste en misschien wel belangrijkste reden voor de inzet van video, is dat video emoties oproept. Denk maar eens aan die ene film waar jij telkens weer een traantje bij wegpinkt. Deze film is geschreven, geregisseerd en gespeeld om jou dat gevoel te laten ervaren. Vaak is het een fictief verhaal die jouw emoties aanwakkeren.

Jouw échte verhaal, die je op verschillende manieren kunt overbrengen met video, brengt deze emoties nog beter over. Je kunt mensen écht raken met jouw merk.

Tot slot nog enkele feiten: Het menselijk brein verwerkt visuele beelden 60.000 keer sneller dan tekst. Zo’n 40% van de consumenten geeft aan dat video een positieve invloed heeft op hun aankoopbesluit.

Met deze 5 redenen mag het duidelijk zijn dat video jouw bedrijf een enorme boost kan geven.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je video inzetten om je merk te versterken?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren met het inzetten van video? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – De merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor jouw heldenmerk!

3.2 Vormen en voorbeelden van videomarketing

Video’s zijn er in verschillende soorten en maten. Hieronder vind je een uitgebreid overzicht van vormen van video’s en voorbeelden ervan:

  1. Interactieve video

Met een interactieve video’s zit de kijker aan het stuur en kan daarmee op verschillende momenten bepalen wat hij/zij kijkt door te klikken op een button. Zo kun je ervoor zorgen dat jouw video persoonlijker wordt. Wellicht kun je je het Sinterklaasjournaal van 2018 herinneren, waarin kinderen hun eigen pakje konden controleren. Door je naam in te vullen, ging je naar de pakjeskamer en lieten de aanwezige pieten een pakje met jouw naam zien. Dit is een van de vele mooie voorbeelden hoe een interactieve video kan werken.

  1. Registratievideo

Je organiseert een event of workshop en je wilt de sfeer van deze dag graag vastleggen zodat mensen het evenement kunnen herbeleven en het gevoel van de gebeurtenis weer wordt opgeroepen. Dat doe je door een registratievideo te maken van je evenement. Het is heel waardevol om de presentaties en lezingen volledig te registreren, zodat deze kennis met je doelgroep gedeeld kan worden, waardoor jij je als expert kan profileren.

En met een sfeer impressievideo, ook wel Aftermovie genoemd, kan je laten zien hoe de bezoekers het event hebben ervaren. Waarbij potentiële bezoekers een goed beeld krijgen van het event en geënthousiasmeerd worden om naar het daarop volgende event te komen.

  1. Storytelling bedrijfsvideo (Corporate video)

Een video maken van je bedrijf is een goed idee. Hiermee laat je in een korte tijd zien wat je bedrijf is. Wij doen er altijd een stapje bovenop met een storytelling bedrijfsvideo, ook wel corporate video genoemd. Met een storytelling video vertel je het verhaal achter je bedrijf. Je vertelt waarom je bedrijf bestaat, wat je missie is en hoe je dit gaat bereiken. Het verhoogt zowel de emotionele waarde van je video als de interactiviteit met je klant. Zie hier een voorbeeld van het Moestuin Havenpark

[expand title=”Bekijk een voorbeeld van een bedrijfsvideo”]

[/expand]

  1. Productvideo’s

De naam zegt het al, een video over het product of de dienst van je merk. Vaak vertelt vanuit het verhaal van je bedrijf. Ook geef je in en dergelijke video het gevoel mee dat je graag wilt uitstralen. In productvideo’s is het belangrijk om in te gaan op de klantvoordelen van je bedrijf. Zie het voorbeeld van Retulp:

[expand title=”Bekijk een voorbeeld van een productvideo”]

Lees meer over het videoproject van Retulp

[/expand]

  1. Introductievideo

Stel, je hebt een nieuw product dat je graag wilt introduceren of een nieuwe collega die je wilt voorstellen. Een introductievideo is dan geschikt om in te zetten. Dit is een korte video met maar één doel, namelijk iets of iemand introduceren.

[expand title=”Bekijk een voorbeeld van de introductie van de locatie van TEDxApeldoorn”]

[/expand]

  1. Instructievideo

In veel situaties is het goed om gebruik te maken van instructievideo’s. Bijvoorbeeld wanneer je meubels verkoopt die jezelf in elkaar moet zetten of meubels die zorgvuldig onderhouden dienen te worden. Met behulp van een korte video kun je de kijker instructies geven hoe je dat precies doet. Veel bouwmarkten zetten tegenwoordig instructievideo’s in hoe je klussen kunt klaren. Een ander voorbeeld is het geven van een online training of cursus. Hier wordt video als middel ingezet om een training of cursus vorm te geven.

  1. Testimonial-video’s/ reviewvideo’s

Wanneer je veel online verkoopt of online marketing inzet om leads te genereren, zijn reviews en testimonials belangrijk. En dan niet slechts een enkele zin van een klant die vertelt wat voor goed werk je doet, maar echte verhalen. Door het inzetten van een testimonial video creëer je een goede sfeer en eerlijk verhaal van je klanten. Dit draagt bij aan het interesseren van potentiële nieuwe klanten.

[expand title=”Bekijk het voorbeeld van een testimonial video voor GOsensit”]

[/expand]

  1. Entertainment-video’s

Video’s die zijn bedoeld voor entertainment zijn erg in trek, vooral bij jongere doelgroepen. Programma’s van STUK TV worden op YouTube extreem veel bekeken door een specifieke doelgroep. Ook bij serieuzere programma’s zoals #BOOS, waarin Tim Hoffman jongeren met een probleem helpt om deze op te lossen, zien we een groot entertainmentgehalte.

  1. Vlogs

Er zijn vloggers en YouTubers die online programma’s maken. Het verschil tussen deze twee is dat vloggers filmen wat zij dagelijks meemaken en dit online plaatsen en dat YouTubers online tv-programma’s maken. Ook zakelijk zien we dat dit steeds vaker wordt ingezet op accounts zoals Instagram. Kijkers krijgen dan een blik achter de schermen. Bij een vlog is dat het een momentopname is (bijvoorbeeld een dag) en dat de vlogger jou in zijn/haar verhaal meeneemt.

  1. Behind the scenes

Het verschil met een vlog is dat behind the scenes content niet één duidelijke hoofdpersoon heeft. Het kan ook een achtergrondverhaal zijn achter de realisatie van een website of fotoshoot.

[expand title=”Bekijk het voorbeeld van een Behind the Scenes van onze fotoshoot”]

[/expand]

  1. Interview

Video’s waarin een interviewsetting wordt neergezet zijn vooral binnen de B2B-markt in trek. Er zijn veel online programma’s die ondernemers interviewen om hun verhaal te laten doen. Vaak worden deze video’s gecombineerd met een podcast. Ook wij hebben een interviewserie ontwikkeld, Hero in the Spotlight genaamd.

[expand title=”Bekijk het voorbeeld van Hero in the Spotlight”]

[/expand]

  1. Social video’s

De meest gebruikte vorm van video’s is de vorm waarbij video wordt ingezet op sociale media. Hierboven hebben we enkele voorbeelden gegeven van video’s die ook op sociale media ingezet kunnen worden. Het verschil met echte social video’s is dat laatstgenoemde korter zijn en met name inspelen op een klein deel van het complete verhaal. Zie het als een vorm van snackcontent: je snackt de video en gaat weer verder. Ook video’s die worden ingezet met Instagram Stories en Snapchat zijn mooie toepassingen van social video’s.

  1. VR-video

De laatste vorm van video’s die wij bespreken is die van Virtual Reality. Dit zijn video’s opgenomen in 360 graden. Het voordeel van een VR video is dat deze bekijkt met een VR bril op en daardoor écht in een andere wereld terechtkomt. Je verhaal komt nog beter over, waardoor je kijker echt overtuigd raakt. De inzet van VR werkt bijvoorbeeld goed wanneer je draagvlak wilt creëren.

[expand title=”Bekijk het voorbeeld van een VR-video van de Gemeente Apeldoorn”]
Een voorbeeld van een VR-video productie is die van de Gemeente Apeldoorn, waarin zij het college én de burger wilde meenemen naar de nieuwe recycleservice van de gemeente, zoals dat er in 2025 uit zal zien. Je beleeft letterlijk een dag van de klant.

[/expand]

3.3 De kracht van verhalen in je video

Video’s en verhalen zijn een ideale combinatie. Door eigen emoties te delen in combinatie met je verhaal, bouw je een emotionele relatie op met je klanten. De herkenning van jouw frustratie, pijnen of verlangens is de kracht om mensen met je mee te laten gaan.

Zet daarom verhalen centraal in al je video’s en uitingen. De authenticiteit van jouw organisatie is een kracht waarmee je aan de slag behoort te gaan. Deel je eigen verhalen, zet je medewerkers in met hun persoonlijke verhalen en bouw zo een emotionele band met kijkers.

Het hele verhaal van je bedrijf hoeft niet allemaal in één video vertelt te worden. Het is juist krachtig om een reeks van video’s te maken met hetzelfde verhaal in verschillende perspectieven.

Neem een voorbeeld aan de reclames van Apple.  In plaats van de producten te laten schitteren, kiest Apple ervoor het verhaal van het bedrijf te laten schitteren: Challenging the status quo. In de in 1997 geïntroduceerde video over ‘Think different’ wordt dit heel mooi vertaald.

Een ander sprekend voorbeeld is het verhaal van Triodos. Deze bank heeft als missie om geld te laten werken aan een positieve verandering. Triodos heeft met de video ‘Groei is veel meer dan een cijfer’ de harten van veel Nederlanders gestolen. Velen hiervan hebben zich vanuit emotionele redenen bij de bank aangesloten.

4. Deel 2: Strategie videomarketing

In het vorige deel hebben we duidelijk gemaakt waarom video een goed middel is om in te zetten voor je bedrijf. Vooral als heldenbedrijf wil je de drive om te veranderen naar voren laten komen in al je uitingen. Videomarketing is een sterk middel daarvoor. In dit deel gaan we verder in op de strategie achter videomarketing.

4.1 Hoe laat je de video’s passen bij je merkverhaal

De video’s die je inzet dienen te passen bij het merkidentiteit van je bedrijf. Belangrijk is dat je in het huisstijlhandboek vastlegt hoe de visuele identiteit aansluit bij je video’s. De visuele identiteit van je bedrijf zorgt ervoor dat het DNA in je video wordt geïntegreerd.

Ook is het van belang om een sterke strategie te ontwikkelen om je verhaal te vertellen. Zorg ervoor dat je in verschillende video’s je DNA laat terug komen.

4.2 Doel van videostrategie

Wanneer je een videostrategie gaat bepalen, is het belangrijk om allereerst duidelijk te hebben waarom je het doet. Wat wil je bereiken met het inzetten van videomarketing? Wil je meer bezoekers op je website? Wil je meer interactie op je content? Of wil je meer conversie uit je inspanningen? Laat de strategie van videomarketing aansluiten op de doelstellingen van je marketingprogramma’s en marketingplan.

4.3 Doelgroep bepalen

Je videomarketing strategie is een onderdeel van je marketingstrategie. Op basis van de doelstelling die je neerzet met je videomarketing strategie bepaal je de doelgroep :

  • Welke kijkers wil je hebben?
  • Welke doelgroep moet aanhaken op de content die je gaat creëren?

Door goed onderzoek te doen naar je doelgroep kun je een beter videomarketingplan ontwikkelen. Je kunt daarmee je video perfect afstemmen op jouw specifieke doelgroep. Meer over het bepalen van je doelgroep(en) en het opmaken van een klantprofiel lees je in dit artikel.

4.4 Videomarketing en de klantreis, de essentiële combinatie

Zoals eerder aangegeven betekent videomarketing niet het vertellen van je verhaal in slechts één video. Je gaat kijken naar de klantreis van de doelgroep die je wilt bereiken. Een klantreis kent zes fases:

  • Kennismakingsfase waarin alles is gericht op het wekken van de interesse van de doelgroep en het prikkelen van de doelgroep voor je merk;
  • Betekenisfase waarin je meer betekenis aan je merk en de oplossing van je bedrijf geeft.
  • Activatiefase waarin je jouw doelgroep gaat activeren om een actie te ondernemen;
  • Klantfase waarin je de geactiveerde doelgroep gaat overtuigen om klant te worden bij jouw organisatie;
  • Enthousiasmefase waarin je het enthousiasme vasthoudt dat ontstaat tijdens de koop en probeert meerwaarde te creëren voor diezelfde klant (lees: upselling);
  • Ambassadeursfase waarin je de klanten betrekt bij je interne organisatie en inzet als ambassadeurs voor het werven van nieuwe klanten.

Dit zijn globaal de zes fases van de klantreis waarbij je voor iedere fase een apart marketingprogramma ontwikkelt voor de specifieke doelgroep. Als je meer wil weten over de klantreis en de marketingprogramma’s, lees dan ook het artikel over marketingprogramma’s.

Per fase in de klantreis en per marketingprogramma zet je verschillende video’s in om het verhaal van je merk te vertellen. In de kennismakingsfase zul je meer social video’s inzetten, terwijl je bij de klantfase veel meer testimonial video’s zult inzetten. Instructievideo’s zijn interessant om te gebruiken in de enthousiasmefase.

Maak voor de doelgroep die je wilt benaderen in totaal zes marketingprogramma’s. Bepaal vervolgens per programma welke middelen interessant zijn om de doelstelling van het desbetreffende programma te bereiken. Geef hierbij ook aan hoe video daarbij kan helpen en bepaal welke type video je wilt inzetten.

Heldencase 1 | VR-video Gemeente Apeldoorn

Eerder in dit artikel haalde we al kort de video van de Gemeente Apeldoorn aan. Met de recycleservice wilde de afdeling van de gemeente de college en burgers mee nemen in het verhaal. De strategie in deze video was vooral om het verhaal zo te vertellen hoe de wereld er in 2025 uitziet. Door het verhaal te plaatsen in de nieuwe situatie ligt de nadruk op deze situatie en niet op de veranderingen.

5. Deel 3: Video(marketing)plan

In het tweede deel zijn we ingegaan op de strategie van videomarketing. In dit deel vertellen we meer over het videoplan. Bij iedere video hoort namelijk een gedegen plan.

5.1 Doel van de video

Denk allereerst goed na over het doel van de specifieke video die je gaat produceren en publiceren. In het vorige deel hebben we het gehad over de grotere doelstelling van je videostrategie, nu ga je specifiek in op één video die je gaat produceren: Wat wil je met deze specifieke video bewerkstelligen?

5.2 Doelgroep van de video

De volgende stap is om specifiek te bepalen wie de video gaat bekijken. Welke (wellicht heel) specifieke kijkersgroep wil je laten aanhaken bij de video. Betreft het een specifieke doelgroep die je wilt bereiken met je merk? Of gaat het over bestaande klanten die je wilt informeren? Denk goed na over de doelgroep zodat je de video perfect op de doelgroep kunt aanpassen.

5.3 De video-opzet, hoe vertel je jouw verhaal?

Maak een opzet van de video. Hoe bouw je de video op? Hoe ga je het verhaal van deze specifieke video vertellen? Voor de opbouw van de video is het verstandig om na te denken over hoe je de kijker vast blijft houden in je verhaal. Soms is een video van een minuut al te lang, soms mag de video best 10 minuten duren. Het belangrijkste is dat je de kijker altijd blijft boeien tijdens het kijken van de video.

Je video dient continu (nieuwe) vragen te blijven oproepen bij je kijker. De clou van het verhaal komt op het eind, maar in elke afzonderlijke scene wek je nieuwe vragen op. Op deze wijze blijft de kijker geboeid. Weet je dit te bereiken dan heb je een goede video gemaakt. In het volgende deel gaan we hier verder op in. We laten je zien hoe je een script maakt voor je video.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je video inzetten om je merk te versterken?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren met het inzetten van video? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – de merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor jouw heldenmerk!

5.4 Videoconcept

Zodra je de eerste opzet van je video gereed hebt, is het goed om na te denken over het videoconcept dat je gaat gebruiken. Wil je zelf op beeld staan? Zet je liever medewerkers in? Je kunt ook een woordvoerder van je bedrijf inhuren in de vorm van een professionele vlogger. Of wil je dat jouw verhaal wordt verteld via een scene gespeeld door acteurs? Kies je toch liever voor een animatievideo? Welke vorm je kiest, is afhankelijk van welk doel je video heeft. Door zorgvuldig na te denken over je concept krijgt je video een professionele uitstraling.

5.5 Uitgave & Distributie

Bepaal hoe je de video gaat uitgeven. Zet je daarvoor YouTube in? Kies je liever voor Vimeo als kanaal? Of kies je voor publicatie op andere platformen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Snapchat.

Denk vervolgens na over de distributie van je video. Hoe maak je jouw video zichtbaar voor kijkers? Hoe ga je meer kijkers trekken?

5.6 5 tips voor het krijgen van (meer) kijkers voor je video

Hoe krijg je (extra) kijkers voor je video? Hierbij ontvang je 5 tips om meer kijkers voor je video te realiseren:

  1. Prepareer je video voor zoekmachines: Nog voordat jouw video is gepubliceerd, kun je al werken aan de vindbaarheid en distributie van je video. Door een uitgebreide omschrijving van je video te plaatsen, waarin je ook relevante zoektermen gebruikt, zorg je ervoor dat je video snel in de zoekresultaten kan worden opgenomen.
  2. Plaats je video op sociale media en vraag actief om actie:De video die je plaatst op een van je kanalen, deel je via je bestaande sociale kanalen. Vraag je kijker actief om jouw video te delen of een andere actie te doen die jij met deze wenst. Dit kun je in de begeleidende tekst doen of in de video zelf.
  3. Adverteren op verschillende kanalen: Zoals op elk online kanaal kun je ook gericht adverteren op YouTube. Dit is een interessante plek om te adverteren met je video, omdat men direct je video kan bekijken. Voorafgaande aan de start van veel video’s die op YouTube worden bekeken, zit een reclameblok. Wanneer jij daar een relevante advertentie plaatst, heb je grote kans op veel meer kijkers voor je video. Ook op andere sociale kanalen kun je heel gericht adverteren waardoor jouw video in de tijdlijnen van kijkers terechtkomt. Ga hier wel ethisch mee om.
  4. Maak video’s met bekende mensen in jouw markt:Dit kan een enorme boost geven. Interview bijvoorbeeld een persoon die hoog staat aangeschreven, zodat deze persoon jouw video gaat delen en daarmee anderen oproept om de video te bekijken. Dit heeft een positief effect op jouw video.
  5. De thumbnail photo is king! De thumbnail photo is de afbeelding die je te zien krijgt voordat je een video bekijkt. Deze thumbnail photo is een belangrijk instrument voor je video. Door een goede thumbnail photo vergroot je de kans dat meer potentiële kijkers op jouw video klikken. Het is eigenlijk een soort kleine banner. Wek met je thumbnail photo vragen op en beloof de kijker iets dat hij/zij wil zien. Zodra de video wordt gestart, dient de kijken meteen door te hebben dat hij/zij goed zitten.

5.7 Analyseren en bijsturen

Als laatste is het goed om momenten in te plannen waarin je jouw video analyseert en kunt bijsturen. Bekijk de statistieken van je video en ontdek wat wel en niet werkt, waar precies mensen wegklikken en welke doelgroep jouw video echt interessant vindt.

Door het zorgvuldig bekijken van de statistieken kun je jouw video en advertenties bijsturen en nog meer succes behalen met je video. Je kunt ook lering trekken voor de productie van een volgende video.

Heldencase 2 | De twee versies van de testimonial-video voor GOsensit

Voor onze ICT-helden van GOsensit hebben we testimonials gemaakt van hun klanten. Deze testimonials hebben we in twee verschillende versies opgeleverd: Een korte versie voor op de sociale media en voor op de website en een langere versie voor op hun videoplatform. Waarom we dit hebben gedaan lees je op de portfolio-pagina.

6. Deel 4: Videoproductie

Het laatste deel is de daadwerkelijke productie van de video. In dit deel gaan we dieper in op hoe je je goed voorbereid, hoe de opnames verlopen en hoe je de video plaatst.

6.1 De 4 fases van de videoproductie

Sommige onderdelen zijn wellicht een herhaling vanuit het derde deel, maar voor de volledigheid presenteren we hier alle fases van videoproductie.

Fase 1: Idee

Alles begint bij het idee. Wat voor video wil je maken en voor welk doel? Lees hier meer over in het deel over het videomarketingplan.

Fase 2: Concept

Het videoconcept hebben we al eerder besproken en is een groot onderdeel van de videoproductie. Het is de input voor het script dat je gaat schrijven.

Fase 3: Het script

Je gaat aan de slag met het schrijven van een script. Een script wordt over het algemeen opgebouwd uit 5 onderdelen:

  1. De hoofdpersoon van het verhaal en de omgeving waarin deze zich begeeft;
  2. Er ontstaat een conflict, er gebeurd iets waardoor de hoofdpersoon wordt uitgedaagd om zijn doelen te bereiken;
  3. Na het conflict gaat de hoofdpersoon actie ondernemen. In deze fase omschrijf je wat deze actie is;
  4. Het verhaal komt tot een climax, tot de clou van je video;
  5. Als laatste omschrijf je de moraal dat je wilt overbrengen met je video.

Deze 5 fases hebben wij omgedoopt tot het storyboard. Het zijn in hoofdlijnen de bouwstenen waarmee een video is opgebouwd. Op basis van deze bouwstenen schrijf je het script voor je video. Deze bouwstenen zijn een versimpelde manier waarmee bijvoorbeeld Disney al zijn films opbouwt. Als je goed oplet herken je in elke film deze opbouw van een film. In een film van anderhalf uur worden alle fases uitgebreid behandeld. De 5 fases die je hebt beschreven, werk je uit in verschillende scenes die je gaat opnemen. Je beschrijft per scene nauwkeurig wat er van wie wordt verwacht. Zo is het voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren.

Hoe bepaal je een locatie?

De locatie voor de opname van je video is een belangrijke keuze. Het bepaalt volledig hoe je video eruit komt te zien en welke sfeer het oproept. In het algemeen zijn er drie punten waarop je een locatie bepaalt voor je video-opname:

  1. De locatie zorgt ervoor dat de geïnterviewde zich comfortabel voelt. De locatie is een omgeving waarin de geïnterviewde zichzelf kan zijn, wat vertrouwelijk aanvoelt, wat er weer voor zorgt dat de geïnterviewde makkelijk kan praten en hierdoor authenticiteit zal uitstralen.
  2. De locatie dient zo min mogelijk last te hebben van omgevingsgeluiden. Daarbij is het verstandig dat het een locatie of ruimte is die je kunt afsluiten, zodat niet iedereen naar binnen kan lopen.
  3. De locatie dient de sfeer uit te stralen die bij het verhaal en het concept van de video past.

Fase 4: Opnames

De volgende fase van de videoproductie zijn de opnames. Volgens het script en de scenes die je hebt uitgeschreven ga je aan de slag met het opnemen. In het videomarketingplan heb je bepaalt wie er voor de camera staat. Dit kan best spannend zijn wanneer je voor het eerst voor de camera staat of hier weinig ervaring mee hebt. Wanneer je rekening houdt met de volgende 4 punten, komt het helemaal goed:

  1. Let op de kleding die je aandoet, zorg dat deze niet vloekt

Kleding met strepen of veel kleine vormen vloekt erg wanneer je het op beeld terugziet. Zorg ervoor dat je fijne kleding draagt waarin jij je prettig voelt.

  1. Zorg ervoor dat de regisseur je vragen stelt, waar je spontaan op mag antwoorden

Waar het regelmatig misgaat, is dat er vooraf een verhaal wordt opgeschreven dat je voor de camera wilt navertellen. Dit werkt vaak averechts. Je loopt vast en zoekt naar de woorden die je hebt opgeschreven. Laat de regisseur je vragen stellen of de scene schetsen waarop je spontaan antwoord op mag geven, of kunt doen wat je wilt.

  1. Blijf jezelf en ga er gewoon voor!

De meest kritische persoon, dat ben jezelf. Wanneer je op zoek gaat naar de perfecte video waarin jij perfect een tekst opzegt, kom je vaak bedrogen uit. Wees en blijf altijd jezelf. Ga er gewoon voor, doe het en je zult zien dat er een mooi resultaat uitkomt.

  1. Spreek naar de regisseur

Wanneer je in een interviewsetting staat, zorg er dan voor dat de regisseur achter de camera staat en dat je richting hem/haar spreekt. Hierdoor kijk je niet angstig in de camera, maar spreek je een persoon aan die je al kent. Dit maakt het gemakkelijker om vragen te beantwoorden.

6.2 Video’s laten produceren, hier moet je op letten

Wanneer je een videomarketingbedrijf in de arm wilt nemen, is het goed om een zorgvuldige selectie te maken. Let hierbij vooral op de onderstaande zaken:

  1. Doelstellingen en uitdagingen

Een videoproductiebedrijf denkt met je mee over de doelstellingen die je wilt behalen. Let er goed op dat deze partij samen met jou ook meedenkt over jouw marketingdoelstellingen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, kun je de doelstellingen niet behalen met slechts één video. Daarom is het goed om samen na te denken over de strategie, de doelstellingen én de uitdagingen die daarbij horen.

  1. Gezamenlijk plan maken

Vanuit dit vertrekpunt maak je samen met het videoproductiebedrijf een plan. Vraag het bedrijf hoe zij dit aanpakken. Hoe gaan zij je helpen bij het bereiken van de doelstellingen en wat zijn hun ideeën?

  1. Wie doet wat?

Bij een videoproductie komt veel kijken. Van het regelen van mensen die in de video meespelen en het regelen van een locatie tot het schrijven van een script en het verzamelen van het juiste materiaal om de video ideaal in beeld te brengen. Bespreek ook dit samen met het videoproductiebedrijf. Wanneer zij een helder overzicht hebben over de benodigdheden en taakverdeling, heb je een goede basis te pakken.

  1. De Uitvoering

De uitvoering van het plan is essentieel. Maak goede afspraken over hoe de uitvoering gaat verlopen, wanneer de video wordt opgenomen, wie het eerste aanspreekpunt is vanuit het videoproductiebedrijf en dergelijke.

Stem ook af wie de video plaatst op welk kanaal. Wie schrijft de titel voor de video? Wie maakt de thumbnail photo? Wie maakt de tekst met de juiste zoektermen? Des te nauwkeuriger de uitvoering, des te beter de resultaten die je samen gaat behalen.

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je video inzetten om je merk te versterken?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren met het inzetten van video? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – de merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor jouw heldenmerk!

Ben jij onze nieuwe held..

..en wil je video inzetten om je merk te versterken?

Wil je aan de slag om jouw drive om je wereld of markt positief te veranderen? Wil je met je merk nog meer impact creëren met het inzetten van video? Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – de merksessie -, waarin we samen ideeën bedenken voor jouw heldenmerk!

Artikelen over video-marketing