5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer) - Creating Heroes

5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer)

Voor ons is je identiteit het belangrijkste onderdeel van je merk. Het is het DNA van je heldenmerk, het gene wat jou onderscheidt ten opzicht van je concurrenten. Het ontwikkelen of aanscherpen van je identiteit is daarom een van de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om te groeien van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk. Dit artikel is speciaal geschreven voor zelfstandig ondernemers.

In dit artikel helpen we je bij het ontwikkelen van je merkidentiteit. Met de volgende 5 stappen creëer jij de identiteit van je merk:

  1. Weet waarom je bent begonnen met je merk
  2. Drijfveren bepalen
  3. Ontwikkel je visie en missie
  4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!
  5. Schrijf een pitch op basis van je visie en missie

1. Weet waarom je bent begonnen met je eigen merk

De TED-talk van Simon Sinek is één van de bekendste speeches die ooit is gegeven op het platform van TED. In deze speech en in zijn boek legt hij de reden heel goed uit waarom je vanuit het ‘waarom’ moet denken. De reden waarom jij doet wat je doet, de reden waarom jij bent begonnen met je merk komt uit een intrinsieke motivatie. Geef daarom het antwoord op de vraag:

Waarom doe je wat je doet?

Die motivatie is een heel belangrijke bouwsteen van je identiteit.

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

2. Drijfveren bepalen

Wat drijft jou om te doen wat je doet? Daar gaat het om bij het bepalen van je drijfveren. Er is een bepaalde reden waarom jij iedere ochtend het bed uitkomt. Let op! Dit heeft niet alleen te maken met je eigen bedrijf, maar met de drijfveren van jou als persoon. Wat wil jij veranderen, verbeteren of mooier maken aan de wereld of de markt waarin jij je begeeft?

Om tot je drijfveren te komen is het een goede oefening om eerst antwoord te geven op de vraag:

Waar word jij boos van als je kijkt naar de wereld/ markt om je heen?

Waar jij boos van wordt, is namelijk een trigger voor je. Je wilt iets doen om ervoor te zorgen dat de wereld of je markt mooier wordt. Dat zijn de drijfveren voor jou als ondernemer om aan de slag te gaan met je eigen merk!

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

3. Ontwikkel je visie & missie

Je visie en missie zeggen alles over je merk. Het is je visionaire blik op de toekomst van de markt waarin jij je begeeft. Met je visie omschrijf je jouw ambitieuze en visionaire beeld van de markt en wat jij wilt zijn in je markt. Je inspireert je potentiële klanten met jouw zienswijze op de markt en de wereld. Je neemt hen mee in jouw toekomstbeeld.

De missie is jouw unieke manier om de visie te bewerkstelligen. Je missie is de bestaansrecht van je merk. Hierin beschrijf je helder hoe je jouw visie gaat realiseren met je unieke kracht. Kortom: Je missie is de grote opdracht van je merk om écht dingen te verbeteren!

Je visie en missie geven je klanten het beeld van je organisatie. Zo is de missie van Tony’s Chocolonely een wereld met 100 % slaafvrije chocolade en die van Coolblue het voorbeeldmerk zijn op het gebied van klantgerichtheid. Wanneer jij net zo denkt als zij, dan wordt jij door deze missies aangetrokken! En dat is wat jij ook wilt met jouw merk. Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.

4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!

Kernwaarden brengen alles wat jij doet met je merk terug naar de kern. En toch zie je vaak op websites van deze merken losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Maar wat die waarden precies inhouden dat staat er vaak niet bij. De kernwaarden van Kromkommer, passen bijvoorbeeld erg bij het merk, het is echt hun DNA!

Zorg ervoor dat je kernwaarden beschrijft die écht bij jou als merk passen. De kernwaarden moeten alles zeggen over dat gene wat je uitstraalt en wat je doet. Je klant moet op het moment dat het aan hen gevraagd wordt precies dezelfde kernwaarden aangeven! Daarmee zijn de kernwaarden echt de grondbeginselen van je merk.

Welke kernwaarden passen dan bij jou?

5. Schrijf een pitch op basis van je visie & missie

Je visie en missie zijn helder, maar het is nog niet een makkelijk verhaal wat je even snel aan iemand verteld. En toch wil je graag vertellen waar je voor staat en wat je beweegt. Schrijf daarom een pitch voor jezelf op basis van je visie en missie. Dit hoeft niet direct een ‘elevator pitch’ te zijn, maar kan een kort een krachtig verhaal zijn over je merk en waarom je doet wat je doet. Dit helpt je om op alle momenten het zelfde verhaal te vertellen aan de juiste mensen. Bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten en verjaardagen.

Jouw merkidentiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

Als je als zelfstandig ondernemer wil groeien naar een heldenmerk, is merkidentiteit essentieel. Het is namelijk de DNA van je merk en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk! Wil je meer weten over het ontdekken van je merkidentiteit, lees dan de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin we je in 6 artikelen meenemen in het ontdekken van de merkidentiteit van jouw merk.

5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer)

5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer)

Voor ons is je identiteit het belangrijkste onderdeel van je merk. Het is het DNA van je heldenmerk, het gene wat jou onderscheidt ten opzicht van je concurrenten. Het ontwikkelen of aanscherpen van je identiteit is daarom een van de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om te groeien van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk. Dit artikel is speciaal geschreven voor zelfstandig ondernemers.

In dit artikel helpen we je bij het ontwikkelen van je merkidentiteit. Met de volgende 5 stappen creëer jij de identiteit van je merk:

  1. Weet waarom je bent begonnen met je merk
  2. Drijfveren bepalen
  3. Ontwikkel je visie en missie
  4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!
  5. Schrijf een pitch op basis van je visie en missie

1. Weet waarom je bent begonnen met je eigen merk

De TED-talk van Simon Sinek is één van de bekendste speeches die ooit is gegeven op het platform van TED. In deze speech en in zijn boek legt hij de reden heel goed uit waarom je vanuit het ‘waarom’ moet denken. De reden waarom jij doet wat je doet, de reden waarom jij bent begonnen met je merk komt uit een intrinsieke motivatie. Geef daarom het antwoord op de vraag:

Waarom doe je wat je doet?

Die motivatie is een heel belangrijke bouwsteen van je identiteit.

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

2. Drijfveren bepalen

Wat drijft jou om te doen wat je doet? Daar gaat het om bij het bepalen van je drijfveren. Er is een bepaalde reden waarom jij iedere ochtend het bed uitkomt. Let op! Dit heeft niet alleen te maken met je eigen bedrijf, maar met de drijfveren van jou als persoon. Wat wil jij veranderen, verbeteren of mooier maken aan de wereld of de markt waarin jij je begeeft?

Om tot je drijfveren te komen is het een goede oefening om eerst antwoord te geven op de vraag:

Waar word jij boos van als je kijkt naar de wereld/ markt om je heen?

Waar jij boos van wordt, is namelijk een trigger voor je. Je wilt iets doen om ervoor te zorgen dat de wereld of je markt mooier wordt. Dat zijn de drijfveren voor jou als ondernemer om aan de slag te gaan met je eigen merk!

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

3. Ontwikkel je visie & missie

Je visie en missie zeggen alles over je merk. Het is je visionaire blik op de toekomst van de markt waarin jij je begeeft. Met je visie omschrijf je jouw ambitieuze en visionaire beeld van de markt en wat jij wilt zijn in je markt. Je inspireert je potentiële klanten met jouw zienswijze op de markt en de wereld. Je neemt hen mee in jouw toekomstbeeld.

De missie is jouw unieke manier om de visie te bewerkstelligen. Je missie is de bestaansrecht van je merk. Hierin beschrijf je helder hoe je jouw visie gaat realiseren met je unieke kracht. Kortom: Je missie is de grote opdracht van je merk om écht dingen te verbeteren!

Je visie en missie geven je klanten het beeld van je organisatie. Zo is de missie van Tony’s Chocolonely een wereld met 100 % slaafvrije chocolade en die van Coolblue het voorbeeldmerk zijn op het gebied van klantgerichtheid. Wanneer jij net zo denkt als zij, dan wordt jij door deze missies aangetrokken! En dat is wat jij ook wilt met jouw merk. Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.

4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!

Kernwaarden brengen alles wat jij doet met je merk terug naar de kern. En toch zie je vaak op websites van deze merken losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Maar wat die waarden precies inhouden dat staat er vaak niet bij. De kernwaarden van Kromkommer, passen bijvoorbeeld erg bij het merk, het is echt hun DNA!

Zorg ervoor dat je kernwaarden beschrijft die écht bij jou als merk passen. De kernwaarden moeten alles zeggen over dat gene wat je uitstraalt en wat je doet. Je klant moet op het moment dat het aan hen gevraagd wordt precies dezelfde kernwaarden aangeven! Daarmee zijn de kernwaarden echt de grondbeginselen van je merk.

Welke kernwaarden passen dan bij jou?

5. Schrijf een pitch op basis van je visie & missie

Je visie en missie zijn helder, maar het is nog niet een makkelijk verhaal wat je even snel aan iemand verteld. En toch wil je graag vertellen waar je voor staat en wat je beweegt. Schrijf daarom een pitch voor jezelf op basis van je visie en missie. Dit hoeft niet direct een ‘elevator pitch’ te zijn, maar kan een kort een krachtig verhaal zijn over je merk en waarom je doet wat je doet. Dit helpt je om op alle momenten het zelfde verhaal te vertellen aan de juiste mensen. Bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten en verjaardagen.

Jouw merkidentiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

Als je als zelfstandig ondernemer wil groeien naar een heldenmerk, is merkidentiteit essentieel. Het is namelijk de DNA van je merk en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk! Wil je meer weten over het ontdekken van je merkidentiteit, lees dan de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin we je in 6 artikelen meenemen in het ontdekken van de merkidentiteit van jouw merk.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.