• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer)

Voor ons is je identiteit het belangrijkste onderdeel van je merk. Het is het DNA van je heldenmerk, het gene wat jou onderscheidt ten opzicht van je concurrenten. Het ontwikkelen of aanscherpen van je identiteit is daarom een van de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om te groeien van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk. Dit artikel is speciaal geschreven voor zelfstandig ondernemers.

In dit artikel helpen we je bij het ontwikkelen van je merkidentiteit. Met de volgende 5 stappen creëer jij de identiteit van je merk:

  1. Weet waarom je bent begonnen met je merk
  2. Drijfveren bepalen
  3. Ontwikkel je visie en missie
  4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!
  5. Schrijf een pitch op basis van je visie en missie

1. Weet waarom je bent begonnen met je eigen merk

De TED-talk van Simon Sinek is één van de bekendste speeches die ooit is gegeven op het platform van TED. In deze speech en in zijn boek legt hij de reden heel goed uit waarom je vanuit het ‘waarom’ moet denken. De reden waarom jij doet wat je doet, de reden waarom jij bent begonnen met je merk komt uit een intrinsieke motivatie. Geef daarom het antwoord op de vraag:

Waarom doe je wat je doet?

Die motivatie is een heel belangrijke bouwsteen van je identiteit.

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

2. Drijfveren bepalen

Wat drijft jou om te doen wat je doet? Daar gaat het om bij het bepalen van je drijfveren. Er is een bepaalde reden waarom jij iedere ochtend het bed uitkomt. Let op! Dit heeft niet alleen te maken met je eigen bedrijf, maar met de drijfveren van jou als persoon. Wat wil jij veranderen, verbeteren of mooier maken aan de wereld of de markt waarin jij je begeeft?

Om tot je drijfveren te komen is het een goede oefening om eerst antwoord te geven op de vraag:

Waar word jij boos van als je kijkt naar de wereld/ markt om je heen?

Waar jij boos van wordt, is namelijk een trigger voor je. Je wilt iets doen om ervoor te zorgen dat de wereld of je markt mooier wordt. Dat zijn de drijfveren voor jou als ondernemer om aan de slag te gaan met je eigen merk!

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

3. Ontwikkel je visie & missie

Je visie en missie zeggen alles over je merk. Het is je visionaire blik op de toekomst van de markt waarin jij je begeeft. Met je visie omschrijf je jouw ambitieuze en visionaire beeld van de markt en wat jij wilt zijn in je markt. Je inspireert je potentiële klanten met jouw zienswijze op de markt en de wereld. Je neemt hen mee in jouw toekomstbeeld.

De missie is jouw unieke manier om de visie te bewerkstelligen. Je missie is de bestaansrecht van je merk. Hierin beschrijf je helder hoe je jouw visie gaat realiseren met je unieke kracht. Kortom: Je missie is de grote opdracht van je merk om écht dingen te verbeteren!

Je visie en missie geven je klanten het beeld van je organisatie. Zo is de missie van Tony’s Chocolonely een wereld met 100 % slaafvrije chocolade en die van Coolblue het voorbeeldmerk zijn op het gebied van klantgerichtheid. Wanneer jij net zo denkt als zij, dan wordt jij door deze missies aangetrokken! En dat is wat jij ook wilt met jouw merk. Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.

4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!

Kernwaarden brengen alles wat jij doet met je merk terug naar de kern. En toch zie je vaak op websites van deze merken losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Maar wat die waarden precies inhouden dat staat er vaak niet bij. De kernwaarden van Kromkommer, passen bijvoorbeeld erg bij het merk, het is echt hun DNA!

Zorg ervoor dat je kernwaarden beschrijft die écht bij jou als merk passen. De kernwaarden moeten alles zeggen over dat gene wat je uitstraalt en wat je doet. Je klant moet op het moment dat het aan hen gevraagd wordt precies dezelfde kernwaarden aangeven! Daarmee zijn de kernwaarden echt de grondbeginselen van je merk.

Welke kernwaarden passen dan bij jou?

5. Schrijf een pitch op basis van je visie & missie

Je visie en missie zijn helder, maar het is nog niet een makkelijk verhaal wat je even snel aan iemand verteld. En toch wil je graag vertellen waar je voor staat en wat je beweegt. Schrijf daarom een pitch voor jezelf op basis van je visie en missie. Dit hoeft niet direct een ‘elevator pitch’ te zijn, maar kan een kort een krachtig verhaal zijn over je merk en waarom je doet wat je doet. Dit helpt je om op alle momenten het zelfde verhaal te vertellen aan de juiste mensen. Bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten en verjaardagen.

Jouw merkidentiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

Als je als zelfstandig ondernemer wil groeien naar een heldenmerk, is merkidentiteit essentieel. Het is namelijk de DNA van je merk en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk! Wil je meer weten over het ontdekken van je merkidentiteit, lees dan de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin we je in 6 artikelen meenemen in het ontdekken van de merkidentiteit van jouw merk.

5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer)

5 stappen om je identiteit te bepalen (als zelfstandig ondernemer)

Voor ons is je identiteit het belangrijkste onderdeel van je merk. Het is het DNA van je heldenmerk, het gene wat jou onderscheidt ten opzicht van je concurrenten. Het ontwikkelen of aanscherpen van je identiteit is daarom een van de belangrijkste onderdelen die je nodig hebt om te groeien van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk. Dit artikel is speciaal geschreven voor zelfstandig ondernemers.

In dit artikel helpen we je bij het ontwikkelen van je merkidentiteit. Met de volgende 5 stappen creëer jij de identiteit van je merk:

  1. Weet waarom je bent begonnen met je merk
  2. Drijfveren bepalen
  3. Ontwikkel je visie en missie
  4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!
  5. Schrijf een pitch op basis van je visie en missie

1. Weet waarom je bent begonnen met je eigen merk

De TED-talk van Simon Sinek is één van de bekendste speeches die ooit is gegeven op het platform van TED. In deze speech en in zijn boek legt hij de reden heel goed uit waarom je vanuit het ‘waarom’ moet denken. De reden waarom jij doet wat je doet, de reden waarom jij bent begonnen met je merk komt uit een intrinsieke motivatie. Geef daarom het antwoord op de vraag:

Waarom doe je wat je doet?

Die motivatie is een heel belangrijke bouwsteen van je identiteit.

“Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.”

2. Drijfveren bepalen

Wat drijft jou om te doen wat je doet? Daar gaat het om bij het bepalen van je drijfveren. Er is een bepaalde reden waarom jij iedere ochtend het bed uitkomt. Let op! Dit heeft niet alleen te maken met je eigen bedrijf, maar met de drijfveren van jou als persoon. Wat wil jij veranderen, verbeteren of mooier maken aan de wereld of de markt waarin jij je begeeft?

Om tot je drijfveren te komen is het een goede oefening om eerst antwoord te geven op de vraag:

Waar word jij boos van als je kijkt naar de wereld/ markt om je heen?

Waar jij boos van wordt, is namelijk een trigger voor je. Je wilt iets doen om ervoor te zorgen dat de wereld of je markt mooier wordt. Dat zijn de drijfveren voor jou als ondernemer om aan de slag te gaan met je eigen merk!

Lees ook: Het HeldenDNA van Ctaste

3. Ontwikkel je visie & missie

Je visie en missie zeggen alles over je merk. Het is je visionaire blik op de toekomst van de markt waarin jij je begeeft. Met je visie omschrijf je jouw ambitieuze en visionaire beeld van de markt en wat jij wilt zijn in je markt. Je inspireert je potentiële klanten met jouw zienswijze op de markt en de wereld. Je neemt hen mee in jouw toekomstbeeld.

De missie is jouw unieke manier om de visie te bewerkstelligen. Je missie is de bestaansrecht van je merk. Hierin beschrijf je helder hoe je jouw visie gaat realiseren met je unieke kracht. Kortom: Je missie is de grote opdracht van je merk om écht dingen te verbeteren!

Je visie en missie geven je klanten het beeld van je organisatie. Zo is de missie van Tony’s Chocolonely een wereld met 100 % slaafvrije chocolade en die van Coolblue het voorbeeldmerk zijn op het gebied van klantgerichtheid. Wanneer jij net zo denkt als zij, dan wordt jij door deze missies aangetrokken! En dat is wat jij ook wilt met jouw merk. Je visie en missie zijn dat inspirerende beeld wat een klant van jou wil hebben.

4. Kies de kernwaarden die bij jou passen!

Kernwaarden brengen alles wat jij doet met je merk terug naar de kern. En toch zie je vaak op websites van deze merken losse woorden staan zoals ‘deskundig’ of ‘betrouwbaar’. Maar wat die waarden precies inhouden dat staat er vaak niet bij. De kernwaarden van Kromkommer, passen bijvoorbeeld erg bij het merk, het is echt hun DNA!

Zorg ervoor dat je kernwaarden beschrijft die écht bij jou als merk passen. De kernwaarden moeten alles zeggen over dat gene wat je uitstraalt en wat je doet. Je klant moet op het moment dat het aan hen gevraagd wordt precies dezelfde kernwaarden aangeven! Daarmee zijn de kernwaarden echt de grondbeginselen van je merk.

Welke kernwaarden passen dan bij jou?

5. Schrijf een pitch op basis van je visie & missie

Je visie en missie zijn helder, maar het is nog niet een makkelijk verhaal wat je even snel aan iemand verteld. En toch wil je graag vertellen waar je voor staat en wat je beweegt. Schrijf daarom een pitch voor jezelf op basis van je visie en missie. Dit hoeft niet direct een ‘elevator pitch’ te zijn, maar kan een kort een krachtig verhaal zijn over je merk en waarom je doet wat je doet. Dit helpt je om op alle momenten het zelfde verhaal te vertellen aan de juiste mensen. Bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten en verjaardagen.

Jouw merkidentiteit als belangrijkste bouwsteen naar groei

Als je als zelfstandig ondernemer wil groeien naar een heldenmerk, is merkidentiteit essentieel. Het is namelijk de DNA van je merk en hetgeen wat jou onderscheidt van je concurrenten. Niet je producten, niet je diensten, maar datgene wat je uitstraalt en bent is onderscheidend!

Ga daarom aan de slag met je identiteit en groei van zelfstandig ondernemer naar heldenmerk! Wil je meer weten over het ontdekken van je merkidentiteit, lees dan de artikelenserie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan waarin we je in 6 artikelen meenemen in het ontdekken van de merkidentiteit van jouw merk.

Misschien vind je dit ook interessant:

Coen van Hopdonders: “Een jongensdroom om eindelijk een cape te kunnen dragen zonder dat mensen daar gelijk raar van opkijken!”

27/06/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

De clash tussen de ontwerper en de SEO-specialist

02/05/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Blokker en de V&D in de problemen: Hoe oude businessmodellen een hoop pijn... Blokker en de V&D in de problemen: Hoe oude businessmodellen een hoop pijn doen 5 tips om je klant echt te bereiken 5 tips om je klant echt te bereiken
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel