Circulair ondernemen, 4 toffe voorbeelden van koplopers

Wanneer je onderneemt met behoud van grondstoffen, dan ben je circulair aan het ondernemen. Circulair ondernemen is hoe we in de toekomst om moeten gaan met alle materialen. Veel bedrijven zijn al bezig met circulair ondernemen. Dit zijn 4 van deze koplopers:

Instock

Eén van de grootste verspillingen in de wereld is de verspilling van voedsel. Alleen wij Nederlanders gooien jaarlijks al gemiddeld 50 kilo voedsel weg. Eén derde van het voedsel wordt al weggegooid/afgekeurd voor dat het uberhaupt in de schappen komt te liggen, dan wel over de toonbank gaat. Gooi daar bovenop wat producenten en restaurants verspillen en je hebt een groot probleem in kaart gebracht. In de wereld is dit aantal nog veel groter: 1,3 miljard ton aan voedsel dat wordt weggegooid.

Voor vier collega’s die samenwerkten bij de Albert Heijn was het teveel, zij bedachten Instock. Met Instock worden producten gered van de grote afvalstapel. In restaurants, foodtrucks en toko’s wordt uitsluitend gekookt met producten die anders in de prullenbak zouden belanden. Het leuke aan het concept is dat je als consument verrast wordt wat er op het menu staat: Want de oogst van de dag is voor iedereen een verrassing.

“Als je naar lichtmasten, vlaggenmasten en verkeerslichten kijkt, dan denk je niet dat er direct een heel verhaal achter zit.”

Closing the Loop

Wat doe jij met je mobiele telefoon wanneer je een nieuwe koopt? Als je bedenkt dat er jaarlijks ongeveer 2 miljard mobiele telefoons worden verkocht en een 4de daarvan wordt gerecycled, dan hebben we direct een probleem geschetst. Closing the Loop strijd hier tegen door het gebruik van telefoons circulair te maken. Hierbij richten ze zich vooral op ontwikkelingslanden en ‘het westen’.

Met verschillende inzamelprojecten zorgen ze voor inkomsten en afvalreductie in ontwikkelingslanden. Daarnaast kunnen ook Europese bedrijven en organisaties meedoen, door de ‘one for one’ dienst van Closing the Loop. Eerst wordt de levensduur verlengt, door afgedankte telefoons in Azië en Afrika een tweede leven te geven. Wanneer het mobieltje echt niet meer gebruikt kunnen worden recyclen ze de afgedankte telefoons, waarbij de vrijgekomen grondstoffen weer kunnen worden ingezet voor nieuwe telefoons. De metaalwinning in de mijnen wordt op deze manier een stuk minder, waardoor uiteindelijk ‘the loop geclosed’ kan worden.

Lees ook: Overtuig juist niet op circulaire argumenten

Hydro

Als je naar lichtmasten, vlaggenmasten en verkeerslichten kijkt, dan denk je niet dat er direct een heel verhaal achter zit. Het bedrijf Hydro (voorheen Sapa) produceert al zo’n 50 jaar deze producten en dat doen ze niet zomaar. In de kernwaarden van het bedrijf is hergebruik van materialen een vereiste.

Hydro gebruikt voor hun producten aluminium en dat is erg geschikt voor het hergebruiken. Bij vervanging van lichtmasten kunnen ze de oude versie volledig strippen en het materiaal inzetten voor de productie van een nieuwe lichtmast. Daarnaast kiezen ze ervoor om ook de verf en overige materialen die ze gebruiken milieuvriendelijk te laten zijn. Een product met een mooi verhaal!

Lees ook: Het Waarom van Auping is de basis voor circulair ondernemen

Bundles

Wil je een wasmachine bezitten of wil je schone kleren? De ontwikkeling van bezit naar gebruik zet de laatste jaren steeds meer aan. De start-up Bundles heeft een dienst ontwikkelt waarbij je de wasmachine gebruikt. Je huurt een wasmachine bij Bundles, waardoor de machine en de grondstoffen van het bedrijf blijven. Bundles onderhoudt de machine ook, waardoor ze verzekert zijn van het behoud van de grondstoffen. Zo kunnen ze simpel materialen vervangen en recyclen, maar Bundles doet meer. De wasmachines van Bundles zijn gekoppeld aan het internet, waardoor je met de Was-app energie, water en wasmiddel bespaart. Dit omdat de wasmachine zelf de effectieve verhouding zoekt tussen hoeveelheid wasgoed en de dosering van de wasmiddelen. Naast de ‘wasdienst’ denkt het bedrijf ook aan het verhuren van andere apparatuur in huis.

Deze verhalen en nog veel meer voorbeelden van circulaire cases kun je lezen in het document 50 best practices circulair ondernemen. 

Wil je iedere week inspirerende artikelen ontvangen in je mailbox?
Meld je dan aan voor de heldenpost:

Ik ben begonnen met ondernemen omdat ik een verandering wil maken in het vak marketing. Marketing is namelijk ziek, teveel bedrijven passen misleiding toe om er zelf beter van te worden. Daarom help ik graag bedrijven die het anders doen! Niet meer streven naar winstmaximalisatie ten koste van de klanten, maar streven naar winstmaximalisatie met de klant en de maatschappij!

Streef naar enthousiaste en blije klanten, want die zijn aanstekelijk. Zorg dus voor een enthousiaste klantenvirus!

Over FreekSidekick gericht op strategie, marketing en klanthousiasme
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.