Ontdek het mooie van jouw bedrijf (en breng het naar buiten met marketing)

Wij zijn ervan overtuigd dat er in ieder bedrijf iets moois schuil gaat. Maar wat is dat mooie dan? En hoe vind je dat? En waarom is het zo belangrijk? In dit artikel lees je er mee over.

Wat maakt jouw bedrijf nu een mooi bedrijf?

De eerste belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is: ‘Wat maakt jouw bedrijf nu een mooi bedrijf’? Voor veel bedrijven is dit beste een lastige vraag, je zit immers dagelijks in je eigen bedrijf te werken, waardoor je vergeet wat jou nu zo mooi maakt. Een makkelijke manier om erachter te komen is om met je klanten te praten. Vraag ze oprecht eens wat hun bedrijf zo mooi maakt en waarom ze niet naar een ander bedrijf zouden overstappen.

Het mooie van je bedrijf zit verscholen in het DNA van je bedrijf. Het is de onderscheidende waarden die jouw bedrijf jouw bedrijf maken. Het DNA geeft je bedrijf een ziel, een gezicht dat zich onderscheidt van alle andere bedrijven. Je DNA geeft je bedrijf bestaansrecht. Bedenk bijvoorbeeld eens:

  • Waar je bedrijf voor staat;
  • Wat je wil bereiken met je bedrijf;
  • Wat je bedrijf echt uniek maakt;
  • Wat je klanten zeggen over je bedrijf;
  • Wat je maatschappelijke bijdrage is als bedrijf.

Lees voor meer informatie over het DNA ook het artikel bedrijfsidentiteit ontdekken, hoe doe je dat?.

“Deze passie – het mooie van je bedrijf  – is de basis van je marketing. Je marketing kan niet zonder het DNA van je bedrijf en dit moet je ook niet willen.”

Het mooie van je bedrijf is de basis van je marketing

Als we met ondernemers of directeuren van bedrijven spreken, merken we al snel wat het bedrijf zo mooi maakt. Ze zijn vaak echter zelf verloren wat dit gene nu eigenlijk is en ontdekken tijdens zo’n gesprek weer de passie van hun bedrijf. Deze passie – het mooie van je bedrijf  – is de basis van je marketing. Je marketing kan niet zonder het DNA van je bedrijf en dit moet je ook niet willen.

Lees ook: Waarom je marketing niet zonder DNA kan.

Vanuit je DNA marketing voeren

Ga marketing voeren vanuit het DNA van je bedrijf. Het DNA van je bedrijf is het verhaal van je organisatie die vertelt moet worden. Wanneer iemand aan je vraagt ‘wat doe je?’ is het antwoord niet ‘Wij hebben een ontwerpbureau’, maar je vertelt jouw verhaal en wat jij wilt bereiken. Dit verhaal is het unieke verhaal en zorgt voor meer geloofwaardigheid.

Verhalen raken andere delen van hersenen van je toehoorders, daarom zijn het zulke sterke middelen om in te zetten. Voorwaarde is wel dat het een oprecht verhaal is wat je vertelt. Bedrijven zoals Tony’s Chocolonely en TOMS zijn erg sterk in het toepassen van zogeheten storytelling. Het zijn enorme marketingmachines en commerciële tijgers. Maar wel altijd vanuit één verhaal.

Ontdek dus hèt mooie verhaal van je organisatie (maar dan wel het èchte verhaal) en vertel het overal!

Wil je jouw eigen verhaal ontdekken en kun je daar hulp bij gebruiken?

Boek nu een vrijblijvende inspiratiesessie – de Herotalk – en we gaan samen om ontdekkingsreis.

Ik ben begonnen met ondernemen omdat ik een verandering wil maken in het vak marketing. Marketing is namelijk ziek, teveel bedrijven passen misleiding toe om er zelf beter van te worden. Daarom help ik graag bedrijven die het anders doen! Niet meer streven naar winstmaximalisatie ten koste van de klanten, maar streven naar winstmaximalisatie met de klant en de maatschappij!

Streef naar enthousiaste en blije klanten, want die zijn aanstekelijk. Zorg dus voor een enthousiaste klantenvirus!

Over FreekSidekick gericht op strategie, marketing en klanthousiasme
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.