De eerste belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is: ‘Wat maakt jouw bedrijf nu een mooi merk’? Voor veel bedrijven is dit beste een lastige vraag, je zit immers dagelijks in je eigen bedrijf te werken, waardoor je vergeet wat jou nu zo mooi maakt. Een makkelijke manier om erachter te komen is om met je klanten te praten. Vraag ze oprecht eens wat jouw merk zo mooi maakt en waarom ze niet naar een ander merk zouden overstappen.
Het mooie van je bedrijf zit verscholen in de merkidentiteit van je bedrijf. Het is de onderscheidende waarden die jouw merk jouw merk maken. Het DNA geeft je organisatie een ziel, een gezicht dat zich onderscheidt van alle andere bedrijven. Je DNA geeft je merk bestaansrecht. Bedenk bijvoorbeeld eens:
- Waar je merk voor staat;
- Wat je wil bereiken met je merk;
- Wat je merk echt uniek maakt;
- Wat je klanten zeggen over je merk;
- Wat je maatschappelijke bijdrage is als merk.
Lees voor meer informatie over het DNA ook in de serie Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan