Gratis Tools voor merken:
Creating Heroes – Apeldoorn
Holthuis 22B 7335 AC Apeldoorn |
|
welkom [a] creatingheroes.nl | |
06 16 71 20 45 | |
KvK 67780121 | |
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy |
Veel bedrijven opereren voor zichzelf: Het gaat om winstmaximalisatie en daarvoor halen ze allerlei middelen en trucs uit de kast om de winst zo hoog mogelijk te laten zijn. Gelukkig is er de laatste jaren een kentering ingezet, er ontstaan merken die winst zien als middel voor een hoger doel. Deze merken noemen wij helden, zij hebben de drive om positieve impact te hebben op hun omgeving. Het inzetten op betekenis is niet alleen voor de omgeving interessant, maar het is ook interessant voor je merk zelf. Steeds meer klanten verlangen van hun leveranciers ‘echte’ maatschappelijke impact. En dat ‘echte’ kan alleen ontstaan bij de drive van je merk: De intrinsieke motivatie om positieve impact te maken.
Het bouwen van een betekenisvol merk heeft veel voordelen. Zo trekt het nieuwe klanten en talenten aan voor je organisatie en zorgt het voor veel meer betrokkenheid van je medewerkers. Zowel je medewerkers als je klanten krijgen een emotionele verbinding met je merk. Voor meer informatie: De kracht van een betekenisvol merk.
Het inzetten op betekenis is essentieel als we het bekijken vanuit het klantperspectief. Uit onderzoek van het Maatschappelijk Imago Monitor van This is Why is gebleken dat twee derde van de Nederlanders vindt dat maatschappelijke doelen net zo belangrijk moeten zijn binnen bedrijven als winst genereren. Maar velen van de ondervraagden vinden dat deze bedrijven juist weinig prioriteit geven in het verantwoord omgaan met mens, maatschappij en milieu.
Het onderzoek laat daarmee zien dat betekenis erg belangrijk gevonden wordt door klanten. Als we het positief bekijken liggen er voor veel bedrijven enorme kansen om in te zetten op betekenis binnen hun merk.
Of je nu bewust inzet op betekenisvol ondernemen of niet, één ding is enorm belangrijk om een succesvol merk neer te zetten: Vertrouwen. Anno 2020 zitten we midden in een gezondheidscrisis wat uitmondt in een economische crisis. Van eerdere crises hebben we geleerd dat vertrouwen dat je merk uitstraalt essentieel is om ook het vertrouwen van klanten te winnen én daarmee door te groeien.
Maar ook buiten crises is vertrouwen essentieel. Dat vertrouwen behaal je door transparant te zijn in je communicatie en je klanten (en fans) mee te nemen in het verhaal van je merk, ook de mislukkingen. In 2019 had maar 12 % van de Nederlanders die ondervraagd waren voor de Maatschappelijk Imago Monitor vertrouwen in de goede bedoelingen van bedrijven. Er ontstaat veel green washing of purpose washing bij deze merken. Naar buiten toe laten ze zien dat ze goed doen, maar met schandalen (zie Arjen Lubach over de Shell) laten ze juist de andere kant van het verhaal zien.
“Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt.”
Volgens het Maatschappelijk Imago Monitor is het sowieso slecht gesteld met het imago van Nederlandse bedrijven. Gemiddeld krijgen bedrijven een 5,9 voor hun maatschappelijke prestaties. Wanneer we inzoomen zien we dat vooral farmaceuten slecht scoren met een 4,8. Terwijl juist de sociale ondernemingen met een 7.4 wel een ruime voldoende scoren. Zij worden geroemd omdat ze geldelijke winst ondergeschikt maken aan hun maatschappelijke missie.
Dit laat zien merken die vol inzetten op betekenis een beter imago hebben dan andere bedrijven, wat natuurlijk logisch is. Dit betekent dat je als merk hier veel van kan leren: De markt vraagt om betekenisvolle merken met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, waardoor er juist daar enorme kansen liggen.
Vaak krijgen wij nog de vraag: Maar wanneer ben je dan een held in jullie ogen? Voor ons komt dat neer op de intenties van de merken waarvoor wij werken. Je kunt als merk niet vanaf dag 1 alles goed doen, zoals je het zou willen. Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt. Wij noemen dit de innerlijke drive van je merk, waar het gezamenlijk hart voor klopt. Dat vormt de basis van ieder merk, dat maakt ieder merk onderscheidend en niet te kopiëren. En dat levert zoveel meer op dan alleen geldelijke winst en een goed imago!
Aan de slag met betekenis? Start met het vinden van de betekenis. Lees hiervoor het artikel: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis
Veel bedrijven opereren voor zichzelf: Het gaat om winstmaximalisatie en daarvoor halen ze allerlei middelen en trucs uit de kast om de winst zo hoog mogelijk te laten zijn. Gelukkig is er de laatste jaren een kentering ingezet, er ontstaan merken die winst zien als middel voor een hoger doel. Deze merken noemen wij helden, zij hebben de drive om positieve impact te hebben op hun omgeving. Het inzetten op betekenis is niet alleen voor de omgeving interessant, maar het is ook interessant voor je merk zelf. Steeds meer klanten verlangen van hun leveranciers ‘echte’ maatschappelijke impact. En dat ‘echte’ kan alleen ontstaan bij de drive van je merk: De intrinsieke motivatie om positieve impact te maken.
Het bouwen van een betekenisvol merk heeft veel voordelen. Zo trekt het nieuwe klanten en talenten aan voor je organisatie en zorgt het voor veel meer betrokkenheid van je medewerkers. Zowel je medewerkers als je klanten krijgen een emotionele verbinding met je merk. Voor meer informatie: De kracht van een betekenisvol merk.
Het inzetten op betekenis is essentieel als we het bekijken vanuit het klantperspectief. Uit onderzoek van het Maatschappelijk Imago Monitor van This is Why is gebleken dat twee derde van de Nederlanders vindt dat maatschappelijke doelen net zo belangrijk moeten zijn binnen bedrijven als winst genereren. Maar velen van de ondervraagden vinden dat deze bedrijven juist weinig prioriteit geven in het verantwoord omgaan met mens, maatschappij en milieu.
Het onderzoek laat daarmee zien dat betekenis erg belangrijk gevonden wordt door klanten. Als we het positief bekijken liggen er voor veel bedrijven enorme kansen om in te zetten op betekenis binnen hun merk.
Of je nu bewust inzet op betekenisvol ondernemen of niet, één ding is enorm belangrijk om een succesvol merk neer te zetten: Vertrouwen. Anno 2020 zitten we midden in een gezondheidscrisis wat uitmondt in een economische crisis. Van eerdere crises hebben we geleerd dat vertrouwen dat je merk uitstraalt essentieel is om ook het vertrouwen van klanten te winnen én daarmee door te groeien.
Maar ook buiten crises is vertrouwen essentieel. Dat vertrouwen behaal je door transparant te zijn in je communicatie en je klanten (en fans) mee te nemen in het verhaal van je merk, ook de mislukkingen. In 2019 had maar 12 % van de Nederlanders die ondervraagd waren voor de Maatschappelijk Imago Monitor vertrouwen in de goede bedoelingen van bedrijven. Er ontstaat veel green washing of purpose washing bij deze merken. Naar buiten toe laten ze zien dat ze goed doen, maar met schandalen (zie Arjen Lubach over de Shell) laten ze juist de andere kant van het verhaal zien.
“Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt.”
Volgens het Maatschappelijk Imago Monitor is het sowieso slecht gesteld met het imago van Nederlandse bedrijven. Gemiddeld krijgen bedrijven een 5,9 voor hun maatschappelijke prestaties. Wanneer we inzoomen zien we dat vooral farmaceuten slecht scoren met een 4,8. Terwijl juist de sociale ondernemingen met een 7.4 wel een ruime voldoende scoren. Zij worden geroemd omdat ze geldelijke winst ondergeschikt maken aan hun maatschappelijke missie.
Dit laat zien merken die vol inzetten op betekenis een beter imago hebben dan andere bedrijven, wat natuurlijk logisch is. Dit betekent dat je als merk hier veel van kan leren: De markt vraagt om betekenisvolle merken met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, waardoor er juist daar enorme kansen liggen.
Vaak krijgen wij nog de vraag: Maar wanneer ben je dan een held in jullie ogen? Voor ons komt dat neer op de intenties van de merken waarvoor wij werken. Je kunt als merk niet vanaf dag 1 alles goed doen, zoals je het zou willen. Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt. Wij noemen dit de innerlijke drive van je merk, waar het gezamenlijk hart voor klopt. Dat vormt de basis van ieder merk, dat maakt ieder merk onderscheidend en niet te kopiëren. En dat levert zoveel meer op dan alleen geldelijke winst en een goed imago!
Aan de slag met betekenis? Start met het vinden van de betekenis. Lees hiervoor het artikel: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.