Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is - Creating Heroes

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Het delen van mislukkingen, veel ondernemers moeten er niet aan denken. Toch is het delen van mislukkingen erg belangrijk in het krijgen van fans en het zijn van een held. Het waarom lees je in dit artikel.

Fans zijn erg belangrijk voor je heldenmerk, zij vertellen jouw verhaal

Jouw fans zijn (misschien) het belangrijkste voor je heldenmerk! Zij zijn diegene die jouw verhaal oppakken, er naar acteren én ze delen jouw verhaal met andere fans. Fans zijn de aorta van je merk. Om deze fans te creëren, te behouden en uit te bouwen is het delen van je verhaal een essentieel onderdeel hiervan.

“Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk.”

Mislukkingen delen is onderdeel van je verhaal

Je verhaal is een essentieel onderdeel van het creëren, behouden en uitbouwen van je fan-bestand. Als je kijkt naar het echte leven is, gaat nooit alles goed. Daarom moet je verhaal ook niet alleen uit hoogtepunten bestaan, maar juist ook uit mislukkingen of dieptepunten. Hierdoor zorg je dat je verhaal echt wordt.

Mislukkingen maken je een echt mens, het zorgt dat ze met je mee kunnen leven

Naast dat je verhaal compleet wordt, maken mislukkingen je een echt mens of een echt merk. Wanneer je kijkt naar een goede serie of een goede film, dan leef je al met je hoofdpersonen mee, zelfs wanneer het mis gaat. Als je mensen meeneemt in jouw missie, maken de mislukkingen een onderdeel waarop fans met je mee kunnen leven. Juist mislukkingen zorgt voor een betere band met je merk.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Green washing

Een andere kant van de medaille is dat er veel bedrijven zijn die zeggen dat ze heel groen zijn of vanuit een purpose iets doen, terwijl dat alleen maar schijn is. Dit noemen ze met mooie termen green washing en purpose washing. Vooral een merk als Shell doet hier op verschillende manieren aan mee (zie bericht in het AD en een item bij Zondag met Lubach). Als merk dat wel echt staat voor de betekenis kunnen deze merken een hekel punt zijn. Ze beloven hetzelfde als jij, alleen maken zij het niet waar en jij wel. Voor de consument kan dit onoverzichtelijk zijn. Door het delen van je verhalen en vooral de mislukkingen laat je zien dat je merk continue met deze betekenis bezig is en dat er veel bij komt kijken. Een inkijkje in de wereld is voor veel consumenten en klanten erg interessant om te zien.

Mislukkingen laten je kernwaarden zien!

Met mislukkingen faal je, je maakt fouten. Fouten maken is menselijk en laat mooi zien over wat voor doorzettingsvermogen je team en je organisatie beschikt. Door je mislukkingen te delen, laat je zien dat je met iets bezig bent, dat je er beter van wordt en dat je nog altijd strijdt om je missie te bereiken. Wees dus open over je mislukkingen, zodat je samen met je omgeving positieve impact kunt genereren!

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Het delen van mislukkingen, veel ondernemers moeten er niet aan denken. Toch is het delen van mislukkingen erg belangrijk in het krijgen van fans en het zijn van een held. Het waarom lees je in dit artikel.

Fans zijn erg belangrijk voor je heldenmerk, zij vertellen jouw verhaal

Jouw fans zijn (misschien) het belangrijkste voor je heldenmerk! Zij zijn diegene die jouw verhaal oppakken, er naar acteren én ze delen jouw verhaal met andere fans. Fans zijn de aorta van je merk. Om deze fans te creëren, te behouden en uit te bouwen is het delen van je verhaal een essentieel onderdeel hiervan.

“Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk.”

Mislukkingen delen is onderdeel van je verhaal

Je verhaal is een essentieel onderdeel van het creëren, behouden en uitbouwen van je fan-bestand. Als je kijkt naar het echte leven is, gaat nooit alles goed. Daarom moet je verhaal ook niet alleen uit hoogtepunten bestaan, maar juist ook uit mislukkingen of dieptepunten. Hierdoor zorg je dat je verhaal echt wordt.

Mislukkingen maken je een echt mens, het zorgt dat ze met je mee kunnen leven

Naast dat je verhaal compleet wordt, maken mislukkingen je een echt mens of een echt merk. Wanneer je kijkt naar een goede serie of een goede film, dan leef je al met je hoofdpersonen mee, zelfs wanneer het mis gaat. Als je mensen meeneemt in jouw missie, maken de mislukkingen een onderdeel waarop fans met je mee kunnen leven. Juist mislukkingen zorgt voor een betere band met je merk.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Green washing

Een andere kant van de medaille is dat er veel bedrijven zijn die zeggen dat ze heel groen zijn of vanuit een purpose iets doen, terwijl dat alleen maar schijn is. Dit noemen ze met mooie termen green washing en purpose washing. Vooral een merk als Shell doet hier op verschillende manieren aan mee (zie bericht in het AD en een item bij Zondag met Lubach). Als merk dat wel echt staat voor de betekenis kunnen deze merken een hekel punt zijn. Ze beloven hetzelfde als jij, alleen maken zij het niet waar en jij wel. Voor de consument kan dit onoverzichtelijk zijn. Door het delen van je verhalen en vooral de mislukkingen laat je zien dat je merk continue met deze betekenis bezig is en dat er veel bij komt kijken. Een inkijkje in de wereld is voor veel consumenten en klanten erg interessant om te zien.

Mislukkingen laten je kernwaarden zien!

Met mislukkingen faal je, je maakt fouten. Fouten maken is menselijk en laat mooi zien over wat voor doorzettingsvermogen je team en je organisatie beschikt. Door je mislukkingen te delen, laat je zien dat je met iets bezig bent, dat je er beter van wordt en dat je nog altijd strijdt om je missie te bereiken. Wees dus open over je mislukkingen, zodat je samen met je omgeving positieve impact kunt genereren!

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.