Marketing is ziek. Dat begint al met organisaties die liegen, bedriegen en proberen ten koste van alles financiële winst te behalen. Denk maar eens aan de telefonische verkoper die met handige trucjes je tot een aankoop verleidt wat je eigenlijk niet nodig hebt. Of aan automerken die sjoemelsoftware inzetten, om daarmee mooie verhalen te kunnen verkopen. Alles om meer macht en winst te verkrijgen.
Daarnaast zijn er merken die verhalen verzinnen om hun merken. Dit noemen we dan ook het marketingsausje. Denk aan de paarse koeien in de Alpen van een chocolademerk, of een Apple-cider merk die zegt dat hun appels zijn geselecteerd door een vos. Onzinverhalen. Bullshitmarketing dus.
De marketing van de nieuwe generatie zet in op échte verhalen. Wij noemen het betekenismarketing. Merken die inzetten op betekenis zetten in op een positieve impact voor hun omgeving. Het verhaal hierover vertellen zij, het heldenmerkverhaal. Centraal staat daarin de missie, de grote opdracht van je merk. De weg naar de missie kent niet alleen maar successen, maar ook mislukkingen. Deze mislukkingen zijn ook belangrijk om te delen voor de marketeer van de nieuwe generatie.
Lees ook: Over Merketing & Merketeers