Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Het delen van mislukkingen, veel ondernemers moeten er niet aan denken. Toch is het delen van mislukkingen erg belangrijk in het krijgen van fans en het zijn van een held. Het waarom lees je in dit artikel.

Marketing van de nieuwe generatie

Marketing is ziek. Dat begint al met organisaties die liegen, bedriegen en proberen ten koste van alles financiële winst te behalen. Denk maar eens aan de telefonische verkoper die met handige trucjes je tot een aankoop verleidt wat je eigenlijk niet nodig hebt. Of aan automerken die sjoemelsoftware inzetten, om daarmee mooie verhalen te kunnen verkopen. Alles om meer macht en winst te verkrijgen.

Daarnaast zijn er merken die verhalen verzinnen om hun merken. Dit noemen we dan ook het marketingsausje. Denk aan de paarse koeien in de Alpen van een chocolademerk, of een Apple-cider merk die zegt dat hun appels zijn geselecteerd door een vos. Onzinverhalen. Bullshitmarketing dus.

De marketing van de nieuwe generatie zet in op échte verhalen. Wij noemen het betekenismarketing. Merken die inzetten op betekenis zetten in op een positieve impact voor hun omgeving. Het verhaal hierover vertellen zij, het heldenmerkverhaal. Centraal staat daarin de missie, de grote opdracht van je merk. De weg naar de missie kent niet alleen maar successen, maar ook mislukkingen. Deze mislukkingen zijn ook belangrijk om te delen voor de marketeer van de nieuwe generatie.

Lees ook: Over Merketing & Merketeers

Fans vertellen jouw verhaal

De nieuwe generatie merken zetten in op de nieuwe generatie marketing. Zij vertellen het échte merkverhaal. Dit merkverhaal zorgt voor volgers van je merk: de fans. Jouw fans zijn het belangrijkste voor je heldenmerk! Zij zijn diegene die jouw verhaal oppakken, er naar acteren én ze delen jouw verhaal met andere fans. Fans zijn de aorta van je merk. Om deze fans te creëren, te behouden en uit te bouwen is het delen van je verhaal een essentieel onderdeel hiervan.

“Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk.”

Mislukkingen delen is onderdeel van je verhaal

De nieuwe generatie marketing vraagt dus om echte verhalen. Echte verhalen zorgt voor menselijke merken. Het is eigenlijk hetzelfde als in je persoonlijke leven. Elk doel dat je wilt bereiken gaat met pieken en dalen. Dat is ook bij je merk. Je komt dalen tegen: Je komt erachter dat een bepaald product niet werkt. Je merkt dat een keuze die je hebt gemaakt minder impact maakt dan bedacht. Of je hebt bij de start een keuze gemaakt, waarvan je later erachter komt dat het een gevaar is voor het voortbestaan van je merk. Daardoor moet je een verandering doorvoeren.

Om het fanbestand te creëren, te behouden en uit te bouwen is het échte verhaal essentieel. Om deze fans met je mee te krijgen is het delen van mislukkingen en de daarbijbehorende gevolgen belangrijk. Je wilt het hele verhaal vertellen, niet een deel achterhouden. Het is net als een in een goede serie of film. Je leeft met de hoofdpersoon mee. Wanneer er iets mis gaat voel je het zelf. Wanneer er iets gevierd wordt, vier je mee! Zo werkt het ook bij je merk. Als je mensen meeneemt in jouw missie, maken de mislukkingen een onderdeel waarop fans met je mee kunnen leven. Juist mislukkingen zorgt voor een betere band met je merk.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Green washing

Een andere kant van de medaille is dat er veel bedrijven zijn die zeggen dat ze heel groen zijn of vanuit een purpose iets doen, terwijl dat alleen maar schijn is. Dit noemen ze met mooie termen green washing en purpose washing. Vooral een merk als Shell doet hier op verschillende manieren aan mee (zie bericht in het AD en een item bij Zondag met Lubach). Als merk dat wel echt staat voor de betekenis kunnen deze merken een hekel punt zijn. Ze beloven hetzelfde als jij, alleen maken zij het niet waar en jij wel. Voor de consument kan dit onoverzichtelijk zijn. Door het delen van je verhalen en vooral de mislukkingen laat je zien dat je merk continue met deze betekenis bezig is en dat er veel bij komt kijken. Een inkijkje in de wereld is voor veel consumenten en klanten erg interessant om te zien. Door het hele verhaal te delen voorkom je ook de reputatie van een green washer.

Mislukkingen laten je kernwaarden zien!

Met mislukkingen faal je, je maakt fouten. Fouten maken is menselijk en laat mooi zien over wat voor doorzettingsvermogen je team en je organisatie beschikt. Door je mislukkingen te delen, laat je zien dat je met iets bezig bent, dat je er beter van wordt en dat je nog altijd strijdt om je missie te bereiken. Wees dus open over je mislukkingen, zodat je samen met je omgeving positieve impact kunt genereren!

Lees ook: Vanzelfsprekendheid is killing – Lessen voor positionering

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Als merk is het belangrijk om de merkfundering op orde te hebben, zodat je in het vervolg van de merkreis je merk kan laden. Daarin zijn mislukkingen mooie verhalen om te delen.

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Het delen van mislukkingen, veel ondernemers moeten er niet aan denken. Toch is het delen van mislukkingen erg belangrijk in het krijgen van fans en het zijn van een held. Het waarom lees je in dit artikel.

Marketing van de nieuwe generatie

Marketing is ziek. Dat begint al met organisaties die liegen, bedriegen en proberen ten koste van alles financiële winst te behalen. Denk maar eens aan de telefonische verkoper die met handige trucjes je tot een aankoop verleidt wat je eigenlijk niet nodig hebt. Of aan automerken die sjoemelsoftware inzetten, om daarmee mooie verhalen te kunnen verkopen. Alles om meer macht en winst te verkrijgen.

Daarnaast zijn er merken die verhalen verzinnen om hun merken. Dit noemen we dan ook het marketingsausje. Denk aan de paarse koeien in de Alpen van een chocolademerk, of een Apple-cider merk die zegt dat hun appels zijn geselecteerd door een vos. Onzinverhalen. Bullshitmarketing dus.

De marketing van de nieuwe generatie zet in op échte verhalen. Wij noemen het betekenismarketing. Merken die inzetten op betekenis zetten in op een positieve impact voor hun omgeving. Het verhaal hierover vertellen zij, het heldenmerkverhaal. Centraal staat daarin de missie, de grote opdracht van je merk. De weg naar de missie kent niet alleen maar successen, maar ook mislukkingen. Deze mislukkingen zijn ook belangrijk om te delen voor de marketeer van de nieuwe generatie.

Lees ook: Over Merketing & Merketeers

Fans vertellen jouw verhaal

De nieuwe generatie merken zetten in op de nieuwe generatie marketing. Zij vertellen het échte merkverhaal. Dit merkverhaal zorgt voor volgers van je merk: de fans. Jouw fans zijn het belangrijkste voor je heldenmerk! Zij zijn diegene die jouw verhaal oppakken, er naar acteren én ze delen jouw verhaal met andere fans. Fans zijn de aorta van je merk. Om deze fans te creëren, te behouden en uit te bouwen is het delen van je verhaal een essentieel onderdeel hiervan.

“Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk.”

Mislukkingen delen is onderdeel van je verhaal

De nieuwe generatie marketing vraagt dus om echte verhalen. Echte verhalen zorgt voor menselijke merken. Het is eigenlijk hetzelfde als in je persoonlijke leven. Elk doel dat je wilt bereiken gaat met pieken en dalen. Dat is ook bij je merk. Je komt dalen tegen: Je komt erachter dat een bepaald product niet werkt. Je merkt dat een keuze die je hebt gemaakt minder impact maakt dan bedacht. Of je hebt bij de start een keuze gemaakt, waarvan je later erachter komt dat het een gevaar is voor het voortbestaan van je merk. Daardoor moet je een verandering doorvoeren.

Om het fanbestand te creëren, te behouden en uit te bouwen is het échte verhaal essentieel. Om deze fans met je mee te krijgen is het delen van mislukkingen en de daarbijbehorende gevolgen belangrijk. Je wilt het hele verhaal vertellen, niet een deel achterhouden. Het is net als een in een goede serie of film. Je leeft met de hoofdpersoon mee. Wanneer er iets mis gaat voel je het zelf. Wanneer er iets gevierd wordt, vier je mee! Zo werkt het ook bij je merk. Als je mensen meeneemt in jouw missie, maken de mislukkingen een onderdeel waarop fans met je mee kunnen leven. Juist mislukkingen zorgt voor een betere band met je merk.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Green washing

Een andere kant van de medaille is dat er veel bedrijven zijn die zeggen dat ze heel groen zijn of vanuit een purpose iets doen, terwijl dat alleen maar schijn is. Dit noemen ze met mooie termen green washing en purpose washing. Vooral een merk als Shell doet hier op verschillende manieren aan mee (zie bericht in het AD en een item bij Zondag met Lubach). Als merk dat wel echt staat voor de betekenis kunnen deze merken een hekel punt zijn. Ze beloven hetzelfde als jij, alleen maken zij het niet waar en jij wel. Voor de consument kan dit onoverzichtelijk zijn. Door het delen van je verhalen en vooral de mislukkingen laat je zien dat je merk continue met deze betekenis bezig is en dat er veel bij komt kijken. Een inkijkje in de wereld is voor veel consumenten en klanten erg interessant om te zien. Door het hele verhaal te delen voorkom je ook de reputatie van een green washer.

Mislukkingen laten je kernwaarden zien!

Met mislukkingen faal je, je maakt fouten. Fouten maken is menselijk en laat mooi zien over wat voor doorzettingsvermogen je team en je organisatie beschikt. Door je mislukkingen te delen, laat je zien dat je met iets bezig bent, dat je er beter van wordt en dat je nog altijd strijdt om je missie te bereiken. Wees dus open over je mislukkingen, zodat je samen met je omgeving positieve impact kunt genereren!

Lees ook: Vanzelfsprekendheid is killing – Lessen voor positionering

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Als merk is het belangrijk om de merkfundering op orde te hebben, zodat je in het vervolg van de merkreis je merk kan laden. Daarin zijn mislukkingen mooie verhalen om te delen.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!

In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.