• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Het delen van mislukkingen, veel ondernemers moeten er niet aan denken. Toch is het delen van mislukkingen erg belangrijk in het krijgen van fans en het zijn van een held. Het waarom lees je in dit artikel.

Marketing van de nieuwe generatie

Marketing is ziek. Dat begint al met organisaties die liegen, bedriegen en proberen ten koste van alles financiële winst te behalen. Denk maar eens aan de telefonische verkoper die met handige trucjes je tot een aankoop verleidt wat je eigenlijk niet nodig hebt. Of aan automerken die sjoemelsoftware inzetten, om daarmee mooie verhalen te kunnen verkopen. Alles om meer macht en winst te verkrijgen.

Daarnaast zijn er merken die verhalen verzinnen om hun merken. Dit noemen we dan ook het marketingsausje. Denk aan de paarse koeien in de Alpen van een chocolademerk, of een Apple-cider merk die zegt dat hun appels zijn geselecteerd door een vos. Onzinverhalen. Bullshitmarketing dus.

De marketing van de nieuwe generatie zet in op échte verhalen. Wij noemen het betekenismarketing. Merken die inzetten op betekenis zetten in op een positieve impact voor hun omgeving. Het verhaal hierover vertellen zij, het heldenmerkverhaal. Centraal staat daarin de missie, de grote opdracht van je merk. De weg naar de missie kent niet alleen maar successen, maar ook mislukkingen. Deze mislukkingen zijn ook belangrijk om te delen voor de marketeer van de nieuwe generatie.

Fans vertellen jouw verhaal

De nieuwe generatie merken zetten in op de nieuwe generatie marketing. Zij vertellen het échte merkverhaal. Dit merkverhaal zorgt voor volgers van je merk: de fans. Jouw fans zijn het belangrijkste voor je heldenmerk! Zij zijn diegene die jouw verhaal oppakken, er naar acteren én ze delen jouw verhaal met andere fans. Fans zijn de aorta van je merk. Om deze fans te creëren, te behouden en uit te bouwen is het delen van je verhaal een essentieel onderdeel hiervan.

“Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk.”

Mislukkingen delen is onderdeel van je verhaal

De nieuwe generatie marketing vraagt dus om echte verhalen. Echte verhalen zorgt voor menselijke merken. Het is eigenlijk hetzelfde als in je persoonlijke leven. Elk doel dat je wilt bereiken gaat met pieken en dalen. Dat is ook bij je merk. Je komt dalen tegen: Je komt erachter dat een bepaald product niet werkt. Je merkt dat een keuze die je hebt gemaakt minder impact maakt dan bedacht. Of je hebt bij de start een keuze gemaakt, waarvan je later erachter komt dat het een gevaar is voor het voortbestaan van je merk. Daardoor moet je een verandering doorvoeren.

Om het fanbestand te creëren, te behouden en uit te bouwen is het échte verhaal essentieel. Om deze fans met je mee te krijgen is het delen van mislukkingen en de daarbijbehorende gevolgen belangrijk. Je wilt het hele verhaal vertellen, niet een deel achterhouden. Het is net als een in een goede serie of film. Je leeft met de hoofdpersoon mee. Wanneer er iets mis gaat voel je het zelf. Wanneer er iets gevierd wordt, vier je mee! Zo werkt het ook bij je merk. Als je mensen meeneemt in jouw missie, maken de mislukkingen een onderdeel waarop fans met je mee kunnen leven. Juist mislukkingen zorgt voor een betere band met je merk.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Green washing

Een andere kant van de medaille is dat er veel bedrijven zijn die zeggen dat ze heel groen zijn of vanuit een purpose iets doen, terwijl dat alleen maar schijn is. Dit noemen ze met mooie termen green washing en purpose washing. Vooral een merk als Shell doet hier op verschillende manieren aan mee (zie bericht in het AD en een item bij Zondag met Lubach). Als merk dat wel echt staat voor de betekenis kunnen deze merken een hekel punt zijn. Ze beloven hetzelfde als jij, alleen maken zij het niet waar en jij wel. Voor de consument kan dit onoverzichtelijk zijn. Door het delen van je verhalen en vooral de mislukkingen laat je zien dat je merk continue met deze betekenis bezig is en dat er veel bij komt kijken. Een inkijkje in de wereld is voor veel consumenten en klanten erg interessant om te zien. Door het hele verhaal te delen voorkom je ook de reputatie van een green washer.

Mislukkingen laten je kernwaarden zien!

Met mislukkingen faal je, je maakt fouten. Fouten maken is menselijk en laat mooi zien over wat voor doorzettingsvermogen je team en je organisatie beschikt. Door je mislukkingen te delen, laat je zien dat je met iets bezig bent, dat je er beter van wordt en dat je nog altijd strijdt om je missie te bereiken. Wees dus open over je mislukkingen, zodat je samen met je omgeving positieve impact kunt genereren!

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Waarom het delen van mislukkingen zo belangrijk is

Het delen van mislukkingen, veel ondernemers moeten er niet aan denken. Toch is het delen van mislukkingen erg belangrijk in het krijgen van fans en het zijn van een held. Het waarom lees je in dit artikel.

Marketing van de nieuwe generatie

Marketing is ziek. Dat begint al met organisaties die liegen, bedriegen en proberen ten koste van alles financiële winst te behalen. Denk maar eens aan de telefonische verkoper die met handige trucjes je tot een aankoop verleidt wat je eigenlijk niet nodig hebt. Of aan automerken die sjoemelsoftware inzetten, om daarmee mooie verhalen te kunnen verkopen. Alles om meer macht en winst te verkrijgen.

Daarnaast zijn er merken die verhalen verzinnen om hun merken. Dit noemen we dan ook het marketingsausje. Denk aan de paarse koeien in de Alpen van een chocolademerk, of een Apple-cider merk die zegt dat hun appels zijn geselecteerd door een vos. Onzinverhalen. Bullshitmarketing dus.

De marketing van de nieuwe generatie zet in op échte verhalen. Wij noemen het betekenismarketing. Merken die inzetten op betekenis zetten in op een positieve impact voor hun omgeving. Het verhaal hierover vertellen zij, het heldenmerkverhaal. Centraal staat daarin de missie, de grote opdracht van je merk. De weg naar de missie kent niet alleen maar successen, maar ook mislukkingen. Deze mislukkingen zijn ook belangrijk om te delen voor de marketeer van de nieuwe generatie.

Fans vertellen jouw verhaal

De nieuwe generatie merken zetten in op de nieuwe generatie marketing. Zij vertellen het échte merkverhaal. Dit merkverhaal zorgt voor volgers van je merk: de fans. Jouw fans zijn het belangrijkste voor je heldenmerk! Zij zijn diegene die jouw verhaal oppakken, er naar acteren én ze delen jouw verhaal met andere fans. Fans zijn de aorta van je merk. Om deze fans te creëren, te behouden en uit te bouwen is het delen van je verhaal een essentieel onderdeel hiervan.

“Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk.”

Mislukkingen delen is onderdeel van je verhaal

De nieuwe generatie marketing vraagt dus om echte verhalen. Echte verhalen zorgt voor menselijke merken. Het is eigenlijk hetzelfde als in je persoonlijke leven. Elk doel dat je wilt bereiken gaat met pieken en dalen. Dat is ook bij je merk. Je komt dalen tegen: Je komt erachter dat een bepaald product niet werkt. Je merkt dat een keuze die je hebt gemaakt minder impact maakt dan bedacht. Of je hebt bij de start een keuze gemaakt, waarvan je later erachter komt dat het een gevaar is voor het voortbestaan van je merk. Daardoor moet je een verandering doorvoeren.

Om het fanbestand te creëren, te behouden en uit te bouwen is het échte verhaal essentieel. Om deze fans met je mee te krijgen is het delen van mislukkingen en de daarbijbehorende gevolgen belangrijk. Je wilt het hele verhaal vertellen, niet een deel achterhouden. Het is net als een in een goede serie of film. Je leeft met de hoofdpersoon mee. Wanneer er iets mis gaat voel je het zelf. Wanneer er iets gevierd wordt, vier je mee! Zo werkt het ook bij je merk. Als je mensen meeneemt in jouw missie, maken de mislukkingen een onderdeel waarop fans met je mee kunnen leven. Juist mislukkingen zorgt voor een betere band met je merk.

Lees ook: De trui van petflessen en waarom dat precies het probleem is

Green washing

Een andere kant van de medaille is dat er veel bedrijven zijn die zeggen dat ze heel groen zijn of vanuit een purpose iets doen, terwijl dat alleen maar schijn is. Dit noemen ze met mooie termen green washing en purpose washing. Vooral een merk als Shell doet hier op verschillende manieren aan mee (zie bericht in het AD en een item bij Zondag met Lubach). Als merk dat wel echt staat voor de betekenis kunnen deze merken een hekel punt zijn. Ze beloven hetzelfde als jij, alleen maken zij het niet waar en jij wel. Voor de consument kan dit onoverzichtelijk zijn. Door het delen van je verhalen en vooral de mislukkingen laat je zien dat je merk continue met deze betekenis bezig is en dat er veel bij komt kijken. Een inkijkje in de wereld is voor veel consumenten en klanten erg interessant om te zien. Door het hele verhaal te delen voorkom je ook de reputatie van een green washer.

Mislukkingen laten je kernwaarden zien!

Met mislukkingen faal je, je maakt fouten. Fouten maken is menselijk en laat mooi zien over wat voor doorzettingsvermogen je team en je organisatie beschikt. Door je mislukkingen te delen, laat je zien dat je met iets bezig bent, dat je er beter van wordt en dat je nog altijd strijdt om je missie te bereiken. Wees dus open over je mislukkingen, zodat je samen met je omgeving positieve impact kunt genereren!

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Door mislukkingen/ andere inzichten zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen

Het verhaal van Dopper is er één die enorm succesvol is. Toch zijn er veel negatieve klanken te horen over het merk. Bij oprichting werd door Dopper gemeld dat ze de volledige winst over zou maken naar het goede doel ngo Simavi., nu is dat 5 procent van de omzet.

Dit klinkt als een achteruitgang. Maar het kan een heel logische keuze zijn door nieuwe inzichten of door een mislukking. We weten het nu niet, er wordt niet over gecommuniceerd. En dat is precies waarom je mislukkingen moet delen! Door je mislukkingen zijn nieuwe keuzes beter te begrijpen én worden ze misschien nog wel meer omarmt. Het is een onderdeel van je DNA.

Misschien vind je dit ook interessant:

Een interview met de helden van Uitgestelde Kinderfeestjes!

23/05/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Waarom testimonial-video’s zo goed werken

19/09/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Verwachtingen managen? Kijk naar je identiteit, merkbelofte en klantbeloften!

16/06/2022/door Freek
Storytelling

Werken met een jaarplan: Van missie naar concrete acties

09/06/2022/door Freek
Doelen stellen

Innoveren vanuit grote trends

02/06/2022/door Freek
Boost je merketingkennis
5 voorbeelden van schaalbare groene of klantgerichte businessmodellen van h... 5 voorbeelden van schaalbare groene of klantgerichte businessmodellen van heldenbedrijven Hoe maak ik mensen bewust van een maatschappelijk probleem? Hoe maak ik mensen bewust van een maatschappelijk probleem?
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel