• Over Heldenmerken
  • Over ons
  • Onze heldenmissie
  • Inspiratie
  • Contact
Creating Heroes
  • Diensten
  • Werkwijze
  • Heldencases
    • Ons Heldenarsenaal
    • Heldenportfolio
  • Gratis Herotalk
  • Menu Menu

De drive van je merk bepaalt het succes!

Veel bedrijven opereren voor zichzelf: Het gaat om winstmaximalisatie en daarvoor halen ze allerlei middelen en trucs uit de kast om de winst zo hoog mogelijk te laten zijn. Gelukkig is er de laatste jaren een kentering ingezet, er ontstaan merken die winst zien als middel voor een hoger doel. Deze merken noemen wij helden, zij hebben de drive om positieve impact te hebben op hun omgeving. Het inzetten op betekenis is niet alleen voor de omgeving interessant, maar het is ook interessant voor je merk zelf. Steeds meer klanten verlangen van hun leveranciers ‘echte’ maatschappelijke impact. En dat ‘echte’ kan alleen ontstaan bij de drive van je merk: De intrinsieke motivatie om positieve impact te maken.

De kracht van betekenis

Het bouwen van een betekenisvol merk heeft veel voordelen. Zo trekt het nieuwe klanten en talenten aan voor je organisatie en zorgt het voor veel meer betrokkenheid van je medewerkers. Zowel je medewerkers als je klanten krijgen een emotionele verbinding met je merk. Voor meer informatie: De kracht van een betekenisvol merk.

Het inzetten op betekenis is essentieel als we het bekijken vanuit het klantperspectief. Uit onderzoek van het Maatschappelijk Imago Monitor van This is Why is gebleken dat twee derde van de Nederlanders vindt dat maatschappelijke doelen net zo belangrijk moeten zijn binnen bedrijven als winst genereren. Maar velen van de ondervraagden vinden dat deze bedrijven juist weinig prioriteit geven in het verantwoord omgaan met mens, maatschappij en milieu.

Het onderzoek laat daarmee zien dat betekenis erg belangrijk gevonden wordt door klanten. Als we het positief bekijken liggen er voor veel bedrijven enorme kansen om in te zetten op betekenis binnen hun merk.

Vertrouwen is hét allerbelangrijkste, met of zonder crisis

Of je nu bewust inzet op betekenisvol ondernemen of niet, één ding is enorm belangrijk om een succesvol merk neer te zetten: Vertrouwen. Anno 2020 zitten we midden in een gezondheidscrisis wat uitmondt in een economische crisis. Van eerdere crises hebben we geleerd dat vertrouwen dat je merk uitstraalt essentieel is om ook het vertrouwen van klanten te winnen én daarmee door te groeien.

Maar ook buiten crises is vertrouwen essentieel. Dat vertrouwen behaal je door transparant te zijn in je communicatie en je klanten (en fans) mee te nemen in het verhaal van je merk, ook de mislukkingen. In 2019 had maar 12 % van de Nederlanders die ondervraagd waren voor de Maatschappelijk Imago Monitor vertrouwen in de goede bedoelingen van bedrijven. Er ontstaat veel green washing of purpose washing bij deze merken. Naar buiten toe laten ze zien dat ze goed doen, maar met schandalen (zie Arjen Lubach over de Shell) laten ze juist de andere kant van het verhaal zien.

“Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt.”

Het imago van het Nederlandse bedrijfsleven

Volgens het Maatschappelijk Imago Monitor is het sowieso slecht gesteld met het imago van Nederlandse bedrijven. Gemiddeld krijgen bedrijven een 5,9 voor hun maatschappelijke prestaties. Wanneer we inzoomen zien we dat vooral farmaceuten slecht scoren met een 4,8. Terwijl juist de sociale ondernemingen met een 7.4 wel een ruime voldoende scoren. Zij worden geroemd omdat ze geldelijke winst ondergeschikt maken aan hun maatschappelijke missie.

Dit laat zien merken die vol inzetten op betekenis een beter imago hebben dan andere bedrijven, wat natuurlijk logisch is. Dit betekent dat je als merk hier veel van kan leren: De markt vraagt om betekenisvolle merken met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, waardoor er juist daar enorme kansen liggen.

De drive is de basis van alles!

Vaak krijgen wij nog de vraag: Maar wanneer ben je dan een held in jullie ogen? Voor ons komt dat neer op de intenties van de merken waarvoor wij werken. Je kunt als merk niet vanaf dag 1 alles goed doen, zoals je het zou willen. Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt. Wij noemen dit de innerlijke drive van je merk, waar het gezamenlijk hart voor klopt. Dat vormt de basis van ieder merk, dat maakt ieder merk onderscheidend en niet te kopiëren. En dat levert zoveel meer op dan alleen geldelijke winst en een goed imago!

Aan de slag met betekenis? Start met het vinden van de betekenis. Lees hiervoor het artikel: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

De drive van je merk bepaalt het succes!

Veel bedrijven opereren voor zichzelf: Het gaat om winstmaximalisatie en daarvoor halen ze allerlei middelen en trucs uit de kast om de winst zo hoog mogelijk te laten zijn. Gelukkig is er de laatste jaren een kentering ingezet, er ontstaan merken die winst zien als middel voor een hoger doel. Deze merken noemen wij helden, zij hebben de drive om positieve impact te hebben op hun omgeving. Het inzetten op betekenis is niet alleen voor de omgeving interessant, maar het is ook interessant voor je merk zelf. Steeds meer klanten verlangen van hun leveranciers ‘echte’ maatschappelijke impact. En dat ‘echte’ kan alleen ontstaan bij de drive van je merk: De intrinsieke motivatie om positieve impact te maken.

De kracht van betekenis

Het bouwen van een betekenisvol merk heeft veel voordelen. Zo trekt het nieuwe klanten en talenten aan voor je organisatie en zorgt het voor veel meer betrokkenheid van je medewerkers. Zowel je medewerkers als je klanten krijgen een emotionele verbinding met je merk. Voor meer informatie: De kracht van een betekenisvol merk.

Het inzetten op betekenis is essentieel als we het bekijken vanuit het klantperspectief. Uit onderzoek van het Maatschappelijk Imago Monitor van This is Why is gebleken dat twee derde van de Nederlanders vindt dat maatschappelijke doelen net zo belangrijk moeten zijn binnen bedrijven als winst genereren. Maar velen van de ondervraagden vinden dat deze bedrijven juist weinig prioriteit geven in het verantwoord omgaan met mens, maatschappij en milieu.

Het onderzoek laat daarmee zien dat betekenis erg belangrijk gevonden wordt door klanten. Als we het positief bekijken liggen er voor veel bedrijven enorme kansen om in te zetten op betekenis binnen hun merk.

Vertrouwen is hét allerbelangrijkste, met of zonder crisis

Of je nu bewust inzet op betekenisvol ondernemen of niet, één ding is enorm belangrijk om een succesvol merk neer te zetten: Vertrouwen. Anno 2020 zitten we midden in een gezondheidscrisis wat uitmondt in een economische crisis. Van eerdere crises hebben we geleerd dat vertrouwen dat je merk uitstraalt essentieel is om ook het vertrouwen van klanten te winnen én daarmee door te groeien.

Maar ook buiten crises is vertrouwen essentieel. Dat vertrouwen behaal je door transparant te zijn in je communicatie en je klanten (en fans) mee te nemen in het verhaal van je merk, ook de mislukkingen. In 2019 had maar 12 % van de Nederlanders die ondervraagd waren voor de Maatschappelijk Imago Monitor vertrouwen in de goede bedoelingen van bedrijven. Er ontstaat veel green washing of purpose washing bij deze merken. Naar buiten toe laten ze zien dat ze goed doen, maar met schandalen (zie Arjen Lubach over de Shell) laten ze juist de andere kant van het verhaal zien.

“Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt.”

Het imago van het Nederlandse bedrijfsleven

Volgens het Maatschappelijk Imago Monitor is het sowieso slecht gesteld met het imago van Nederlandse bedrijven. Gemiddeld krijgen bedrijven een 5,9 voor hun maatschappelijke prestaties. Wanneer we inzoomen zien we dat vooral farmaceuten slecht scoren met een 4,8. Terwijl juist de sociale ondernemingen met een 7.4 wel een ruime voldoende scoren. Zij worden geroemd omdat ze geldelijke winst ondergeschikt maken aan hun maatschappelijke missie.

Dit laat zien merken die vol inzetten op betekenis een beter imago hebben dan andere bedrijven, wat natuurlijk logisch is. Dit betekent dat je als merk hier veel van kan leren: De markt vraagt om betekenisvolle merken met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, waardoor er juist daar enorme kansen liggen.

De drive is de basis van alles!

Vaak krijgen wij nog de vraag: Maar wanneer ben je dan een held in jullie ogen? Voor ons komt dat neer op de intenties van de merken waarvoor wij werken. Je kunt als merk niet vanaf dag 1 alles goed doen, zoals je het zou willen. Daarvoor moet je soms concessies doen, dat snappen en adviseren wij vaak zelfs. Zolang die concessies maar leiden tot groei die past bij de intentie die je als merk hebt. Wij noemen dit de innerlijke drive van je merk, waar het gezamenlijk hart voor klopt. Dat vormt de basis van ieder merk, dat maakt ieder merk onderscheidend en niet te kopiëren. En dat levert zoveel meer op dan alleen geldelijke winst en een goed imago!

Aan de slag met betekenis? Start met het vinden van de betekenis. Lees hiervoor het artikel: Merkidentiteit ontdekken, het stappenplan – Stap 1: Vind de betekenis

Misschien vind je dit ook interessant:

In 6 stappen je videostrategie bouwen

13/06/2019/door Freek
Boost je merketingkennis

Olga Saes van Xpeerience: “Het risico op een psychische aandoening te krijgen bijna 1 op 2, maar hoe reageer je hierop?”

11/07/2019/door Freek
Inspirerende voorbeelden

Psst, wil je een geheimpje lezen?

In Hero-secrets vertellen verschillende ondernemers de geheimen bij het bouwen en laden van een heldenmerk. Door je in te schrijven voor Hero-secrets ontvang je iedere maand een persoonlijke e-mail met exclusieve verhalen van, voor en over heldenmerken.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

Onderzoek: Urgentie voor meer betekenis neemt toe!

19/05/2022/door Freek
Betekenisvol ondernemen

Aan de slag met purpose, zo begin je!

12/05/2022/door Freek
Boost je merketingkennis

Waarom je huisstijl voor positionering zorgt

05/05/2022/door Freek
Huisstijl Ontwikkeling
Storytelling begint bij je merkidentiteit Gastblog Bert den Boer: Stop met Sociaal Ondernemen!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel