De kracht van een consistente huisstijl!
Misschien herken je het wel. Je hebt een website bezocht van een financieel adviseur en komt aan bij het kantoor, maar de uitstraling lijkt totaal niet op de website. Vaak is er een gebrek aan consistentie binnen de huisstijl van merken. De consistentie van de huisstijl is essentieel voor het succes van je huisstijl. Waarom dat is lees je in dit artikel.
Wat is consistentie in huisstijl?
In de communicatie van de huisstijl worden regelmatig fouten gemaakt. Een aantal voorbeelden van fouten in het niet consistent gebruik maken van de huisstijl:
- Op de website van je merk gebruik je hele andere kleuren dan die van je huisstijl.
- De social media posts van je merk passen qua vorm en huisstijl niet bij je merk, waardoor de herkenbaarheid wegvalt.
- Je visitekaartje heeft een heel andere uitstraling dan je website.
- Je hebt een kantoor met strakke vormen en kleuren, terwijl je website is opgebouwd uit losse vormen.
De consistentie van de huisstijl is dat alle elementen op elkaar aansluiten, waardoor er herkenning ontstaat.
De kracht van een consistente huisstijl
Waarom is dat nu zo belangrijk? De huisstijl is de stabiele factor van de uitstraling van je merk. De kracht van de consistentie van je huisstijl in vier punten:
- Consistentie zorgt voor merkherkenning: Je wilt met je merk een doel bereiken. Daarvoor heb je stakeholders en klanten nodig. Om ervoor te zorgen dat mensen voorkeur krijgen voor je merk, is het belangrijk dat ze eerst je merk herkennen. En herkenning kan alleen met herkenbare elementen die consistent gebruikt wordt.
- Verhoogde merkbekendheid: Door structureel op dezelfde manier gebruik te maken van huisstijlelementen, verhoog je ook de bekendheid van je merk. Er is een marketingregel die zegt dat je minimaal 7 keer met een merk in aanraking moet zijn geweest, voordat er door de doelgroep gehandeld wordt. Zonder een consistente huisstijl, moet je elke keer weer opnieuw beginnen om je doelgroep 7 keer te bereiken.
- Positioneer je merk: Huisstijl zorgt voor de positionering van je merk. Door beeld- en kleurgebruik val je op ten opzichte van concurrenten. Tijdens de huisstijlontwikkeling houd je hier rekening mee. Door consistent dit opvallende karakter te gebruiken, zorg je ervoor dat je merk een sterke positionering pakt.
- Het versterkt je merkverhaal: Een consistente huisstijl versterkt je merkverhaal. De huisstijl is een beeldende vertaling van je merkverhaal. Door goed en consistent gebruik te maken van deze beeldende vertaling versterk je het merkverhaal.
De huisstijl van Coolblue is een voorbeeld van de kracht van consistentie. Op hun website, op het pakket dat je aan de deur krijgt tot aan de bussen van het merk is één uitstraling te vinden. Iedereen herkent direct dat het om Coolblue gaat.
Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht
De kracht van een consistente huisstijl in 3 voorbeelden

Bron: Wikipedia
Als we de term de grote gele M alleen al schrijven, weet bijna iedereen over welk bedrijf we het hebben: McDonald’s. Door anderen ook wel geliefd restaurant de Gouden Bogen genoemd. De huisstijl en de consistentie van het gebruik ervan hebben het merk McDonald’s enorm geholpen om de wereld te veroveren.

Bron: cocacolanederland.nl
De unieke vorm van de letters van Coca Cola maakt de huisstijl van het merk zo sterk. Al sinds 1905 gebruiken ze dezelfde merkcommunicatie. De unieke letters zetten ze ook in, wanneer ze met naambattles op hun flesje andere woorden gebruiken, ondanks dat blijven het merk overeind. Bekijk het verhaal achter het logo op de website van Coca Cola.

Bron: tonyschocolonely.com
Het laatste merk met een sterk gebruik van de huisstijl is Tony’s Chocolonely. Het heldenmerk zet overal dezelfde communicatie in, met de felle kleuren en drukke letters van hun huisstijl. Wanneer er nieuwe smaken geïntroduceerd worden, hebben ze ook nieuwe kleuren wikkels. Deze kleuren zitten allemaal in hetzelfde kleurenpallet, waardoor ze wel in één categorie vallen. Hiermee maakt het dat het merk overeind en herkenbaar blijft.
Lees meer over het ontwikkelen van een goede en consistente huisstijl in dit artikel.
De huisstijl als onderdeel van de merkfundering
De huisstijl is samen met de merkidentiteit, de positionering en de merkdragers onderdeel van de merkfundering. Om een huisstijl een sterke huisstijl te laten zijn, is het belangrijk dat ook alle andere onderdelen sterk zijn. Wil je aan de slag met de huisstijl van je merk? Doorloop dan chronologisch de merkreis voor een krachtig resultaat.
De kracht van een consistente huisstijl!

Misschien herken je het wel. Je hebt een website bezocht van een financieel adviseur en komt aan bij het kantoor, maar de uitstraling lijkt totaal niet op de website. Vaak is er een gebrek aan consistentie binnen de huisstijl van merken. De consistentie van de huisstijl is essentieel voor het succes van je huisstijl. Waarom dat is lees je in dit artikel.
Wat is consistentie in huisstijl?
In de communicatie van de huisstijl worden regelmatig fouten gemaakt. Een aantal voorbeelden van fouten in het niet consistent gebruik maken van de huisstijl:
- Op de website van je merk gebruik je hele andere kleuren dan die van je huisstijl.
- De social media posts van je merk passen qua vorm en huisstijl niet bij je merk, waardoor de herkenbaarheid wegvalt.
- Je visitekaartje heeft een heel andere uitstraling dan je website.
- Je hebt een kantoor met strakke vormen en kleuren, terwijl je website is opgebouwd uit losse vormen.
De consistentie van de huisstijl is dat alle elementen op elkaar aansluiten, waardoor er herkenning ontstaat.
De kracht van een consistente huisstijl
Waarom is dat nu zo belangrijk? De huisstijl is de stabiele factor van de uitstraling van je merk. De kracht van de consistentie van je huisstijl in vier punten:
- Consistentie zorgt voor merkherkenning: Je wilt met je merk een doel bereiken. Daarvoor heb je stakeholders en klanten nodig. Om ervoor te zorgen dat mensen voorkeur krijgen voor je merk, is het belangrijk dat ze eerst je merk herkennen. En herkenning kan alleen met herkenbare elementen die consistent gebruikt wordt.
- Verhoogde merkbekendheid: Door structureel op dezelfde manier gebruik te maken van huisstijlelementen, verhoog je ook de bekendheid van je merk. Er is een marketingregel die zegt dat je minimaal 7 keer met een merk in aanraking moet zijn geweest, voordat er door de doelgroep gehandeld wordt. Zonder een consistente huisstijl, moet je elke keer weer opnieuw beginnen om je doelgroep 7 keer te bereiken.
- Positioneer je merk: Huisstijl zorgt voor de positionering van je merk. Door beeld- en kleurgebruik val je op ten opzichte van concurrenten. Tijdens de huisstijlontwikkeling houd je hier rekening mee. Door consistent dit opvallende karakter te gebruiken, zorg je ervoor dat je merk een sterke positionering pakt.
- Het versterkt je merkverhaal: Een consistente huisstijl versterkt je merkverhaal. De huisstijl is een beeldende vertaling van je merkverhaal. Door goed en consistent gebruik te maken van deze beeldende vertaling versterk je het merkverhaal.
De huisstijl van Coolblue is een voorbeeld van de kracht van consistentie. Op hun website, op het pakket dat je aan de deur krijgt tot aan de bussen van het merk is één uitstraling te vinden. Iedereen herkent direct dat het om Coolblue gaat.
Zie ook: De restyle van de huisstijl van Fietskoeriers Apeldoorn – Held Uitgelicht
De kracht van een consistente huisstijl in 3 voorbeelden

Bron: Wikipedia
Als we de term de grote gele M alleen al schrijven, weet bijna iedereen over welk bedrijf we het hebben: McDonald’s. Door anderen ook wel geliefd restaurant de Gouden Bogen genoemd. De huisstijl en de consistentie van het gebruik ervan hebben het merk McDonald’s enorm geholpen om de wereld te veroveren.

Bron: cocacolanederland.nl
De unieke vorm van de letters van Coca Cola maakt de huisstijl van het merk zo sterk. Al sinds 1905 gebruiken ze dezelfde merkcommunicatie. De unieke letters zetten ze ook in, wanneer ze met naambattles op hun flesje andere woorden gebruiken, ondanks dat blijven het merk overeind. Bekijk het verhaal achter het logo op de website van Coca Cola.

Bron: tonyschocolonely.com
Het laatste merk met een sterk gebruik van de huisstijl is Tony’s Chocolonely. Het heldenmerk zet overal dezelfde communicatie in, met de felle kleuren en drukke letters van hun huisstijl. Wanneer er nieuwe smaken geïntroduceerd worden, hebben ze ook nieuwe kleuren wikkels. Deze kleuren zitten allemaal in hetzelfde kleurenpallet, waardoor ze wel in één categorie vallen. Hiermee maakt het dat het merk overeind en herkenbaar blijft.
Lees meer over het ontwikkelen van een goede en consistente huisstijl in dit artikel.
De huisstijl als onderdeel van de merkfundering
De huisstijl is samen met de merkidentiteit, de positionering en de merkdragers onderdeel van de merkfundering. Om een huisstijl een sterke huisstijl te laten zijn, is het belangrijk dat ook alle andere onderdelen sterk zijn. Wil je aan de slag met de huisstijl van je merk? Doorloop dan chronologisch de merkreis voor een krachtig resultaat.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.