Wel vaker wordt er over marketing gezegd en geschreven dat het vak ziek is. Vaak heeft marketing binnen en buiten organisaties ook een verkeerd beeld. Het wordt nog te vaak gezien als aparte afdeling die leads moet genereren en binnenhalen. Je merkt vaak dat marketing daarin ook teveel beloofd, dan wat de organisatie kan waarmaken. Maar marketing is geen afdeling, het is een integraal iets. Iedereen doet aan marketing, marketing is juist het vermarkten van je merk en waar het voor staat. Je wil mensen overtuigen en meenemen in je missie.
Wij praten dan ook liever over merketing en merketeers. Merketing is letterlijk het vermarkten van je merk. Met als doel om dichterbij je missie te komen als merk. Dit wordt uitgevoerd door merketeers, dat zijn alle medewerkers en stakeholders die jou helpen bij het behalen van je missie. Zij hebben de drive om iedere dag te werken aan positieve impact. En ja, dit levert klanten en winst op. Want geen bedrijf kan zonder dat. Het gaat erom wat je hiermee als merk doet.
Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten