Creating Heroes
  • Werkwijze
  • Heldenportfolio
  • Over ons
  • Contact
  • Merksessie
  • Menu Menu

De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Je merk is het allerbelangrijkste bezit als organisatie. Het is namelijk het onderscheidende vermogen die voor een maatschappelijke verandering zorgt. Waarom een merk zo belangrijk is lees je in het artikel De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen. In dit artikel gaan we in op een functie die in veel organisaties nog niet bestaat: De merkbewaker.

Merkidentiteit

Voor een krachtig merk is één ding het allerbelangrijkste: De identiteit van je merk. Zonder identiteit ben je niets, dat herkennen we allemaal als mens wel. Toch zijn er nog veel merken die niet écht weten wie ze zijn (net als veel mensen overigens 😉). De merkidentiteit is de leidraad voor je organisatie. Het is datgene waar je voor staat én waar je voor gaat als merk. De merkidentiteit heeft ook niet onderhandelbare waarden, die zijn letterlijk het kompas van je merk. Medewerkers, potentials, klanten en het publiek, iedereen weet wat ze aan je hebben bij een krachtige merkidentiteit.

De waarde hiervan hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen.

Merketing en merketeers

Wel vaker wordt er over marketing gezegd en geschreven dat het vak ziek is. Vaak heeft marketing binnen en buiten organisaties ook een verkeerd beeld. Het wordt nog te vaak gezien als aparte afdeling die leads moet genereren en binnenhalen. Je merkt vaak dat marketing daarin ook teveel beloofd, dan wat de organisatie kan waarmaken. Maar marketing is geen afdeling, het is een integraal iets. Iedereen doet aan marketing, marketing is juist het vermarkten van je merk en waar het voor staat. Je wil mensen overtuigen en meenemen in je missie.

Wij praten dan ook liever over merketing en merketeers. Merketing is letterlijk het vermarkten van je merk. Met als doel om dichterbij je missie te komen als merk. Dit wordt uitgevoerd door merketeers, dat zijn alle medewerkers en stakeholders die jou helpen bij het behalen van je missie. Zij hebben de drive om iedere dag te werken aan positieve impact. En ja, dit levert klanten en winst op. Want geen bedrijf kan zonder dat. Het gaat erom wat je hiermee als merk doet.

Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten

Bewaken van je merk

Betekenis geven binnen je organisatie is vaak lastig. Ervoor zorgen dat iedereen op één lijn zit is een belangrijk proces, maar niet altijd op de tafel bij de directie. Vooral oudere generaties willen in deze processen nog wel eens terugvallen op oude denkpatronen en alleen maar focussen op omzet en winst. Zonder focus op de missie en betekenis.

Een onafhankelijk persoon in je organisatie aanstellen is daarmee de oplossing. De merkbewaker zit bij iedere directievergadering, is het aanspreekpunt binnen de organisatie als het gaat om betekenis en het behalen van de missie. Zij/ Hij is het levende DNA-handboek van je organisatie. Het is een essentieel element om je missie centraal te stellen én daarmee op lange termijn te groeien. Met een dergelijke klankbordfunctie ontstaat een bedrijfscultuur die gericht is op betekenis.

De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Je merk is het allerbelangrijkste bezit als organisatie. Het is namelijk het onderscheidende vermogen die voor een maatschappelijke verandering zorgt. Waarom een merk zo belangrijk is lees je in het artikel De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen. In dit artikel gaan we in op een functie die in veel organisaties nog niet bestaat: De merkbewaker.

Merkidentiteit

Voor een krachtig merk is één ding het allerbelangrijkste: De identiteit van je merk. Zonder identiteit ben je niets, dat herkennen we allemaal als mens wel. Toch zijn er nog veel merken die niet écht weten wie ze zijn (net als veel mensen overigens 😉). De merkidentiteit is de leidraad voor je organisatie. Het is datgene waar je voor staat én waar je voor gaat als merk. De merkidentiteit heeft ook niet onderhandelbare waarden, die zijn letterlijk het kompas van je merk. Medewerkers, potentials, klanten en het publiek, iedereen weet wat ze aan je hebben bij een krachtige merkidentiteit.

De waarde hiervan hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen.

Merketing en merketeers

Wel vaker wordt er over marketing gezegd en geschreven dat het vak ziek is. Vaak heeft marketing binnen en buiten organisaties ook een verkeerd beeld. Het wordt nog te vaak gezien als aparte afdeling die leads moet genereren en binnenhalen. Je merkt vaak dat marketing daarin ook teveel beloofd, dan wat de organisatie kan waarmaken. Maar marketing is geen afdeling, het is een integraal iets. Iedereen doet aan marketing, marketing is juist het vermarkten van je merk en waar het voor staat. Je wil mensen overtuigen en meenemen in je missie.

Wij praten dan ook liever over merketing en merketeers. Merketing is letterlijk het vermarkten van je merk. Met als doel om dichterbij je missie te komen als merk. Dit wordt uitgevoerd door merketeers, dat zijn alle medewerkers en stakeholders die jou helpen bij het behalen van je missie. Zij hebben de drive om iedere dag te werken aan positieve impact. En ja, dit levert klanten en winst op. Want geen bedrijf kan zonder dat. Het gaat erom wat je hiermee als merk doet.

Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten

Bewaken van je merk

Betekenis geven binnen je organisatie is vaak lastig. Ervoor zorgen dat iedereen op één lijn zit is een belangrijk proces, maar niet altijd op de tafel bij de directie. Vooral oudere generaties willen in deze processen nog wel eens terugvallen op oude denkpatronen en alleen maar focussen op omzet en winst. Zonder focus op de missie en betekenis.

Een onafhankelijk persoon in je organisatie aanstellen is daarmee de oplossing. De merkbewaker zit bij iedere directievergadering, is het aanspreekpunt binnen de organisatie als het gaat om betekenis en het behalen van de missie. Zij/ Hij is het levende DNA-handboek van je organisatie. Het is een essentieel element om je missie centraal te stellen én daarmee op lange termijn te groeien. Met een dergelijke klankbordfunctie ontstaat een bedrijfscultuur die gericht is op betekenis.

Bouw een heldenmerk

Download het heldenmerk pakket

Vul je gegevens in en ontvang het heldenmerk pakket. Ga aan de slag en word ook een betekenisvol merk.

Lees de laatste artikelen op het inspiratieplatform

De kracht van het B2B-merk in 7 voorbeelden

02/02/2023/door Freek

Waarom het invullen van vacatures alles met je merk te maken heeft

31/01/2023/door Freek

4 tips om je te positioneren met je HeldenDNA

12/09/2019/door Freek

Waarom rebranding van je merk een goede optie is!

18/04/2019/door Freek

Menu:

Home
Wat zijn Helden?
Werkwijze
Heldenportfolio
Ons Heldenarsenaal
Vrijblijvende Herotalk
Over Ons
Onze heldenmissie
Inspiratie
Contact

Helden helpen wij onder andere met:

Merkidentiteit
Positionering
Huisstijl
Strategie
Impactvolle marketingcampagnes
Storytelling-websites
Videomarketing

Creating Heroes – Apeldoorn

Prins Willem-Alexanderlaan 394
7311 SZ Apeldoorn
welkom [a] creatingheroes.nl
06 16 71 20 45
KvK 67780121
Wij vinden privacy erg belangrijk, bekijk hoe wij omgaan met jouw privacy
Strategie-vraagstuk? Zo richt je een design thinking-proces in!5 geheimen voor de groei van jouw betekenisvolle merk!
Scroll naar bovenzijde

Graag inspireren wij helden zoals jij om een superheld te worden. Om onze content en website hiervoor te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Door op OK te klikken ga je akkoord met het gebruik van cookies op onze website. In ons Privacy Statement kun je meer hierover lezen.

OKPrivacy Statement

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel