De kracht van een merkbewaker in je organisatie
Je merk is het allerbelangrijkste bezit als organisatie. Het is namelijk het onderscheidende vermogen die voor een maatschappelijke verandering zorgt. Waarom een merk zo belangrijk is lees je in het artikel De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen. In dit artikel gaan we in op een functie die in veel organisaties nog niet bestaat: De merkbewaker.
Merkidentiteit
Voor een krachtig merk is één ding het allerbelangrijkste: De identiteit van je merk. Zonder identiteit ben je niets, dat herkennen we allemaal als mens wel. Toch zijn er nog veel merken die niet écht weten wie ze zijn (net als veel mensen overigens 😉). De merkidentiteit is de leidraad voor je organisatie. Het is datgene waar je voor staat én waar je voor gaat als merk. De merkidentiteit heeft ook niet onderhandelbare waarden, die zijn letterlijk het kompas van je merk. Medewerkers, potentials, klanten en het publiek, iedereen weet wat ze aan je hebben bij een krachtige merkidentiteit.
De waarde hiervan hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen.
Merketing en merketeers
Wel vaker wordt er over marketing gezegd en geschreven dat het vak ziek is. Vaak heeft marketing binnen en buiten organisaties ook een verkeerd beeld. Het wordt nog te vaak gezien als aparte afdeling die leads moet genereren en binnenhalen. Je merkt vaak dat marketing daarin ook teveel beloofd, dan wat de organisatie kan waarmaken. Maar marketing is geen afdeling, het is een integraal iets. Iedereen doet aan marketing, marketing is juist het vermarkten van je merk en waar het voor staat. Je wil mensen overtuigen en meenemen in je missie.
Wij praten dan ook liever over merketing en merketeers. Merketing is letterlijk het vermarkten van je merk. Met als doel om dichterbij je missie te komen als merk. Dit wordt uitgevoerd door merketeers, dat zijn alle medewerkers en stakeholders die jou helpen bij het behalen van je missie. Zij hebben de drive om iedere dag te werken aan positieve impact. En ja, dit levert klanten en winst op. Want geen bedrijf kan zonder dat. Het gaat erom wat je hiermee als merk doet.
Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten
Bewaken van je merk
Betekenis geven binnen je organisatie is vaak lastig. Ervoor zorgen dat iedereen op één lijn zit is een belangrijk proces, maar niet altijd op de tafel bij de directie. Vooral oudere generaties willen in deze processen nog wel eens terugvallen op oude denkpatronen en alleen maar focussen op omzet en winst. Zonder focus op de missie en betekenis.
Een onafhankelijk persoon in je organisatie aanstellen is daarmee de oplossing. De merkbewaker zit bij iedere directievergadering, is het aanspreekpunt binnen de organisatie als het gaat om betekenis en het behalen van de missie. Zij/ Hij is het levende DNA-handboek van je organisatie. Het is een essentieel element om je missie centraal te stellen én daarmee op lange termijn te groeien. Met een dergelijke klankbordfunctie ontstaat een bedrijfscultuur die gericht is op betekenis.
De kracht van een merkbewaker in je organisatie

Je merk is het allerbelangrijkste bezit als organisatie. Het is namelijk het onderscheidende vermogen die voor een maatschappelijke verandering zorgt. Waarom een merk zo belangrijk is lees je in het artikel De redenen waarom je als ondernemer een sterk merk moet bouwen. In dit artikel gaan we in op een functie die in veel organisaties nog niet bestaat: De merkbewaker.
Merkidentiteit
Voor een krachtig merk is één ding het allerbelangrijkste: De identiteit van je merk. Zonder identiteit ben je niets, dat herkennen we allemaal als mens wel. Toch zijn er nog veel merken die niet écht weten wie ze zijn (net als veel mensen overigens 😉). De merkidentiteit is de leidraad voor je organisatie. Het is datgene waar je voor staat én waar je voor gaat als merk. De merkidentiteit heeft ook niet onderhandelbare waarden, die zijn letterlijk het kompas van je merk. Medewerkers, potentials, klanten en het publiek, iedereen weet wat ze aan je hebben bij een krachtige merkidentiteit.
De waarde hiervan hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen.
Merketing en merketeers
Wel vaker wordt er over marketing gezegd en geschreven dat het vak ziek is. Vaak heeft marketing binnen en buiten organisaties ook een verkeerd beeld. Het wordt nog te vaak gezien als aparte afdeling die leads moet genereren en binnenhalen. Je merkt vaak dat marketing daarin ook teveel beloofd, dan wat de organisatie kan waarmaken. Maar marketing is geen afdeling, het is een integraal iets. Iedereen doet aan marketing, marketing is juist het vermarkten van je merk en waar het voor staat. Je wil mensen overtuigen en meenemen in je missie.
Wij praten dan ook liever over merketing en merketeers. Merketing is letterlijk het vermarkten van je merk. Met als doel om dichterbij je missie te komen als merk. Dit wordt uitgevoerd door merketeers, dat zijn alle medewerkers en stakeholders die jou helpen bij het behalen van je missie. Zij hebben de drive om iedere dag te werken aan positieve impact. En ja, dit levert klanten en winst op. Want geen bedrijf kan zonder dat. Het gaat erom wat je hiermee als merk doet.
Lees ook: Van marketing naar merketing: Een artikel vol handvatten
Bewaken van je merk
Betekenis geven binnen je organisatie is vaak lastig. Ervoor zorgen dat iedereen op één lijn zit is een belangrijk proces, maar niet altijd op de tafel bij de directie. Vooral oudere generaties willen in deze processen nog wel eens terugvallen op oude denkpatronen en alleen maar focussen op omzet en winst. Zonder focus op de missie en betekenis.
Een onafhankelijk persoon in je organisatie aanstellen is daarmee de oplossing. De merkbewaker zit bij iedere directievergadering, is het aanspreekpunt binnen de organisatie als het gaat om betekenis en het behalen van de missie. Zij/ Hij is het levende DNA-handboek van je organisatie. Het is een essentieel element om je missie centraal te stellen én daarmee op lange termijn te groeien. Met een dergelijke klankbordfunctie ontstaat een bedrijfscultuur die gericht is op betekenis.

Vraag het Heldenmerk-pakket aan!
In het heldenmerk-pakket ontvang je het E-book én oefeningenboek om je eigen betekenisvolle merk te bouwen.